Respect?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:02

Gisteren gooide ik mijn 2-jarige fjord los in de piste. Ik jaag haar wat op met de longeerzweep en ineens begint ze mooi rondjes rond mij te lopen. En telkens ik mijn zweep liet vallen bleef zij ineens stilstaan en kwam ze naar me toe.
Ik heb haar dus in heel mijn leven nog nooit gelongeerd omdat ik haar daar nog veel te jong voor vind.
Hoe komt nu dat ze dit doet, is dit een teken van respect of iets anders?

Binnenkort ga ik met haar beginnen met Parelli omdat ze soms totaal geen respect voor me heeft. Hopelijk biedt dit een oplossing.

Damber

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:05

Dit is puur jouw lichaamstaal en de paardentaal. Je wil dat hij gaat lopen en neemt hierbij een bepaalde houding aan, zodat je hem opjaagd (wegstuurd). Vervolgens leg je de zweep neer, waardoor je ook niet meer opjaagd en geef je eigelijk aan dat hij niet meer weg hoeft. Wanneer je je zweep dan weer zou pakken zou hij waarschijnlijk weer gaan lopen...

Dit heeft dus met leiderschap te maken...

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:20

Ja maar ik blijf het vreemd vinden dat ze ineens die cirkeltjes rond mij begon te lopen. Onze piste is vrij groot en rechthoekig.

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:40

Dit doet mn VZ-shet sinds een tijdje ook.. !
op de ene hand toch.. op zn andere niet, maar daar is hij bij het gewoon longeren ook moeilijker mee,weet ook hoe het komt(hij mankt nl. op 1achtervoetje , 10minuutjes mag hij lopen langer niet want dan gaat hij manken Knipoog hij kiest ook zn eigen tempo, als hij niet meer kan, stoppen we!)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:46

hoe kwam ze naar je toe? Bleef ze op afstand om kwam ze helemaal "in" je staan?

Seranolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:23

Opzich is het idd wel Appart dat hij gelijk om je heenn Loopt! Maarr,, dat als je de zweep neer legt hij trug valt is helemaal niet raar, want een paard is ook niet gek je loopt hem de hele tyd als het ware te zegge : ga naar voor naar voor etc. als je dan de zweepp neer legt denk hj ook.. ookee is het nu klaarr dan mag ik stoppen! als ik dan jou was zal ik hem ook op je stem naar voren laten lopen! als is dit dan niet jou vraag maar Anders kan je straks niets meer met je zweepp;) xx

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 14:59

Ze kwam naar me toe maar bleef wel op een kleine afstand staan. Zo precies of ze af wachtte van 'mag ik nu naar je komen of niet'.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:15

Dam heeft ze dus wel respect voor je anders zou ze zo 'in' je gaan staan. Dat rondjes om je heen lopen doet ze denk ik omdat jij de zweep tussen jullie houdt en zij graag bij jou wil staan. Ik denk ook wel dat het iets met leiderschap te maken heeft, maar wat weet ik niet precies. Vind het wel knap van haar Tong uitsteken Mijn paard rent altijd keihard naar de andere kant en blijft daar mooi stilstaan tot ik daar heen gekomen ben met de zweep Haha!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 15:21

Mijn ander paardje doet dat dus ook Knipoog

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:16

Het is een mooi gebaar van je paard!
Idd laat ze hiermee weten dat ze graag bij je wil zijn.
Parelli bouwt hier veel op, dus je bent al op de goede weg!

Het is ook helemala niet raar dat ze meteen om je heen loopt want ze wou waarschijnlijk gewoon naar je toe. Maar doordat je met de zweep en lichaamstaal tegen haar zei dat ze op afstand meost blijven deed ze dit.

(veel plezier met parelli, het is een heel andere wereld en je leert er ontzettend veel van)

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:24

respect houden zo (Y)