naturals => onderscheid tussen de paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

naturals => onderscheid tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 18:43

titel is wat vaag, maargoed.

STEL nu:
ik heb een aantal paarden staan.
Grote inloop stal, grote paddock ervoor, veel weiland errond.
paarden worden op tijd gekapt, ontwormd, geent, ...
staan dus indien het land het toelaat dag en nacht ion de wei of indien nodig in de paddock.

worden op verschillende plaatsen bijgevoerd met goed kwalitatief hooi.
Maar, de grootste en dominanste van de kudde wordt dik van lucht.
daarentegen heb je de paarden die lager in rang staan, wat moeilijk aan te spekken zijn, en zodoende vrij mager zijn.
als je een vorm van krachtvoer bijvoert kun je ze elk even apart houden voor hun portie.
maar in het geval van hooi, en gras, kan dit dus niet.
hoe los je dit op?

Antheman

Re: naturals => onderscheid tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:07

Je kunt toch meerdere voerplaatsen maken?

Mijn ponies lopen samen met 10 andere Ijscoos. Ze zitten in de middenmoot. De een is vrij dominant ,maar er lopen nóg dominantere ponies.
De ander waagt zich gewoon niet op glad ijs.

Tuurlijk is de leider baggervet. Komt ook voor een groot gedeelte doot de eigenaar, want ze zet hem niet aan het werk. Hij wordt hooguit en kwartier bereden.
De laagste in de rang krijgt idd veel meer krachtvoer dan de anderen. Ze wordt uit de weide gehaald en bijgevoerd met biks. Heeft ze ook nodig.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:34

Dat probleem ken ik.. ik heb dat ook met mijn groep. De 2 dominante merries hebben het minst eten nodig en eten het meest. 1 merrie die erbij staat heeft gewoon onwijs veel hooi nodig, maar die andere 2 kunnen zoveel hooi echt niet hebben zonder ongezond diki te worden.
Dat is dan ook de reden dat het voor mij gewoon niet werkt. Ze moeten toch snachts/deel van de dag naar binnen waar de andere in hun stal veel eten krijgen en die 2 haast niets.
Overigens worden de merries alle drie gewoon gereden en krijgen ruim voldoende beweging, maar dan nog....

Oja, natuurlijk heb ik meer voer plaatsen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:40

Als het nou nog paarden zijn van een duidelijk verschillende grootte , kun je nog een plekje afzetten waar die bolle niet doorkan , en de kleintjes wel....

Maarja dan heb je ook weer kans dat dat spekkie TOCH erdoor wil , hihi.

Bij Rena staat het hek van de wei naar de "paddock" een stukje open , wordt door een dik touw tegengehouden , en de Shetten kunnen er net tussendoor schieten , zo onder het touw door.

Dat spekkie van mij past er zowel in de breedte als de hoogte niet door , dus de Shetten zijn daar veilig voor haar nukken.

Rena is nu namelijk de baas nu alle paarden weg zijn en er alleen nog maar ponies zijn....een vuil kreng is het...wat een dictator zeg.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:36

Bij ons wordt ook 'onbeperkt' gevoerd (wat wil zeggen dat de paarden eigenlijk de hele dag kunnen eten) en een merrie die gevoelig is voor hoefbevangenheid heeft een graasmasker om, om te zorgen dat ze minder gras binnen krijgt, terwijl ze wel de hele dag samen met de kudde aan het grazen is. Het duurde even voor ze eraan gewend was, maar nu is (en blijft) ze keurig 'in model'.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 06:18

dus de meeste zorgen op een of andere manier dat ze toch apart kunnen eten.
de oplossing met een kleinere doorgang is wel een erg goede, maar voor de meeste kuddes niet haalbaar.
(vergelijk een rijpaard met een shet, meestal staat die kleine te dik Haha!)
dictators ken ik, bij ons skomen de paarden iedere dag binnen, en krijgen hun krachtvoer terwijl ze aangebonden staan.
Zolang ze vastgebonden staan, geen probleem.
je kunt ze ook allemaal loszetten, terwijl mina vasstaat, geen probleem.
zet je mina los, dan heeft ze plots voedernijd Verward
en dan is de stal serieus veel te klein...

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:54

wat ik laatst heb gelezen, vraag me niet waar, is dat je het beste meerdere plekken voer kan leggen, dus als je 9 paarden hebt, 10 plekken. als dan de bolle van een ander gaat eten, is er altijd nog ruimte voor degene die weggestuurd is door de bolle...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 09:36

als er een echte dominante tussen zit werkt dat niet hoor.
Mina kan het zo forceren dat ze alle paarden in een ruimte van 10 meter rondhaar weg kan jagen.
en zelfs als ze buiten die ruimte staan kan ze ze verder jagen zonder een pas te hoeven verzetten...
dus dan heb je al een heel grote loopstal nodig.

dan zit je nog met het probleem, sommige paarden trekken het in de winter niet op hooi alleen, zelfs als het goede kwaliteit is, en onbeperkt.
die kunnen dan bv wel kuil gebruiken.
maar de vetbolletjes in de kudde worden al te dik van een plukje arm hooi, dus als zij ook kuil krijgen kun je ze helemaal rollen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:37

Dat graasmasker waar calippo het over heeft lijkt me een heel goede tip dan!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 09:38

kunnen ze daar ook hooi mee eten?
graasmasker zou inderdaad wel een goede oplossing kunnen zijn!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:39

Duhelo schreef:
als er een echte dominante tussen zit werkt dat niet hoor.
Mina kan het zo forceren dat ze alle paarden in een ruimte van 10 meter rondhaar weg kan jagen.en zelfs als ze buiten die ruimte staan kan ze ze verder jagen zonder een pas te hoeven verzetten...
dus dan heb je al een heel grote loopstal nodig.

dan zit je nog met het probleem, sommige paarden trekken het in de winter niet op hooi alleen, zelfs als het goede kwaliteit is, en onbeperkt.
die kunnen dan bv wel kuil gebruiken.
maar de vetbolletjes in de kudde worden al te dik van een plukje arm hooi, dus als zij ook kuil krijgen kun je ze helemaal rollen...

Dan zul je de plekken meer dan 10 meter uit elkaar moeten leggen.
Bij ons wordt op de halve weide gevoerd en er wordt heel veel heen en weer gelopen.

Graasmaskers werken niet bij alle paarden. Er zijn paarden die maar niet begrijpen hoe ze ermee moeten eten en dan is het een ware marteling.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:43

ik weet niet of het wat is, maar je hebt van die geautomatiseerde voedingssijstemen....... krijgt het paard een band om en hij mag wel of niet bij de voerplaats....... zo kan je ook altijd in de gaten houden hoeveel je paard eet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:03

AtM : binnen valt dat niet mee he , verder dan 10 meter uit elkaar , dat is toch ook wel een probleem als je ook binnen voert.... Dan zou ik die grote idd maar beter vastzetten voor de rust van allemaal.

Bij ons ook verschillende plukjes hooi uit elkaar , dat werkt wel , al is het wel een geloop en gedrein omdat ze elkaar het eten niet gunnen af en toe...

Maar daarmee los je nog het probleem niet op dat die bolle aso zich helemaal scheel eet.....

Dus dan moet je toch iets hebben van een afgesloten ruimte met voer , waar die bolle niet naartoe kan en de rest wel.

Bij Rena op de wei staat een net iets kleinere pony dan haar , die mag bijna niks omdat ze heel snel hoefbevangen wordt.

Ik geef Rena gewoon een plak hooi en weet toch wel dat die pony niks krijgt....al staat ze 20 meter verderop gewoon naar de buren te kijken dan kan Rena haar nog aanvliegen...wat een bitch zeg. Bah.

Dat bonte Shet-veulentje heeft het overigens wel voor elkaar dat hij mee mag eten , hihi.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 10:07

dan is rena nog niet zo aso Haha!
mina laat zelfs haar eigen veulen niet eten...
in het begin, tijdens het voederen kreeg mina haar emmer in de ene kant van de stal, en het veulen zijn bakje in de hele andere hoek, en bleef ik in de buurt om nu en dan een goede schreeuw te kunnen geven als ze haar veulen weer eens attackeerde.
nu is het al een heel deel geminderd, maar toch nog.
merries hé Clown kunnen echte krengen zijn Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:12

Gatverdemme , wat een afknapper is dat he....

Nouja die kleine moet af en toe ook rennen hoor , ze pikt erg veel van hem maar kan er wel zuur bij kijken en een paar keer dreigen , en soms zit hij toch bijne klem tussen hek / muur en Rena , dat vind ik niet zo geslaagd als ze dan gaat meppen....is toch een enorm risico.

Humor is wel dat als ik haar voerbakje op de grond zet en die kleine sneakt steeds dichterbij , trekt zich even terug , sneakt over de rand van het bakje enz. totdat hij mee-eet , en hij heeft de pech dat Rena er op dat moment echt even geen zin in heeft en ze dreigt wat , maar hij houdt dapper stand , dan stuift Rena naar z'n moeder toe die heel onschuldig gewoon zo'n 20 meter verderop staat te soezen , en dan grijpt ze die Bloos!

Die Shet schrikt zich dan het apezuur en kan net op tijd door dat hek heen komen voordat de tanden erin staan....

Op zich is het wel humor dat ze die moeder grijpt ipv die kleine schurk , maar het is wel een partijtje aso hoor , dat dier deed helemaal niks

En die kleine staat ondertussen lekker die bak uit te likken Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:15

mijn paard is ook zo'n sul die als er op 1 plek gevoerd wordt hij gaat wachten tot de rest klaar is en hij erbij mag Gestoord dan is alles al op natuurlijk Clown

als er op meerdere plekken gevoerd wordt is dat probleem over. Hij rent dan wel steeds weg als er een ander paard op zijn voer afkomt, maar dan komt er altijd weer een ander plekje vrij.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 10:19

haha, dit kan ik me al weer helemaal inbeelden Haha!

wij hebben ook een klein drame meegemaakt de eerste kern dat mina en eros de kudde ingingen
we hebben een kudde van 2 jaarling ezeltjes, en shireveulen van een maand of 11 (nouja, was toen nog en stuk jonger) een 3 jarige fries en een boulonnais.
in het begin, geen echt probleem, de shire en de fries paar keer achter het veulen gezeten, maar mina kon ze de baas.
helaas zat pascaline (de boulonnais) af te loeren wanneer ze het veulen kon grijpen.
Op een bepaald moment, mina jaagt een van die ezels weg, pascalien glipt ertussen en jaagt het veulen weg.
ik was intussen weg met de fries, en zag alles gebeuren op een 100 meter afstand.
ik zie pascaline eros de draad in te jagen, en mina er natuurlijk naartoe, beginnen inmeppen op pascaline.
dat paard bleef gewoon staan, is echt een ongevoelig dier dat!
uiteindelijk is het veulen eruit geraakt, de eigenaar heeft dan pascaline proberen weg te jagen, kreeg nog bijna een schop ervan.
en heeft ze uiteindelijk kunnen pakken en op stal zetten.

maar dat was toch even slikken hoor...

ik denk dat er nog serieus spel zal zijn tss mina en pascaline.
normaal is mina baas, maar als ik ze ophaal komt pascaline heel sneaky de weg blokkeren, zodat we niet kunnen passeren.
een schreeuw, klap, whatever is ze neit onder de indruk van, en 800 kilo zet je niet gauw aan de kant.
Maar op een bepaald moment gaat er denk ik hevige klappen uitgedeeld worden..
maargoed, heeft niet veel meer te maken met voeding geloof ik Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:08

Pascaline zou mijn vriendin niet zijn , hoor ik al Knipoog

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:15

heel verhaal getypy, is het weg *zucht*

ze is ook mijn vriendin niet meer
ik heb ze ingereden, erg veel problemen gehad (lees: aan de poort van de piste staan bokken en verder dan een cirkel van 5 meter raakten we niet )
instructeur erop, en daarna ging het erg goed, stap, draf, overgangetjes, wendingen, fijn paardje.
toch voor 3 keer Clown
op weg naar de piste heeft ze zich uit het niets omgedraait en op hol gegaan naar huis (niet uit angst, want de scherpe bocht heeft ze in een sukkeldrafje genomen, om dan weer weg te crossen)
ik ben er in de voortuin (:+) afgevallen (mevrouw ging over de boompjes springen en bedacht zich dan)
2 dagen erop heeft ze me er in de piste ook afgegooid (dan was het echt bokken tot eraf)
en sindsdien ben ik er niet meer opgeweest (vertrouw ze voor geen haar meer)
meisje die met de fries rijdt rijdt er soms eens mee.
vorige week hebben de eigenars met dit paard in de sloot gelegen, ze was geschrokken van een pony, opzij gesprongen, recht de gracht in.
paard heeft netjes blijven staan, en dan zelf de koets eruitgetrokken, maar ik betwijfel of ze nog veel gaan gaan koetsen ermee.
aan de hand kan ik er trouwens alles mee, wandelen langs de weg (ging vroeger niet), voetjes geven (omkopen met snoepjes Haha! ) longeren (lukte eerst ook niet, nu wel)
maar zodra ik ze aan het werk vraag onder het zadel is het mis.
voor de koets gaat trouwens wel, ze heeft iets meer overtuiging nodig dan bij de eigenaar, maar het lukt wel...
raar beest...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:45

zelfs als er op meerdere plekken gevoerd wordt en er genoeg plekken zijn, komt de mijne niet aan de bak. Het grote probleem in de winter: 6 bakken kuil, 6 ruinen en de mijne mag niet vreten.
Er hoeft er maar eentje boos te kijken en Morrie is weg.

Ik ben de enige die het een probleem vindt, verder vindt iedereen Morrie sowieso al veel te vet en een beetje vasten kan geen kwaad volgens hen......

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 12:53

ik had niet verwacht dat morrie eigenlijk zon doetje was Haha!
wat telt de mening van die andere, jij bent de eigenaar, je kent je paard, en weet wat het beste voor hem is.
daarbij, in de winter kan ieder paard wel een speklaagje gebruiken, dat teren ze er wel weer uit.
nog een extra voerbak aanbrengen verder weg van de andere paarden is mss een optie, maar dan kun je wel het probleem hebben dat de voerbak niet meer overdekt is (ik weet niet of de andere overdekt zijn?)
bij regen of sneeuw kan dit wel problemen opleveren denk ik...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:19

geen enkele voerbak (badkuip) is overdekt en ik heb helemaal niets in te brengen over het voerbeleid van ruwvoer op stal.
Ik heb ze gevraagd geen biks te voeren, dat regel ik zelf, maar ruwvoer regelen zij.

Morrie is in iedere groep waar je hem inzet de laagste, dat is nu eenmaal zijn karakter, hij is, net als ik, geen natuurlijk leider. Daar doe je niets aan.
Wat hij nog wel eens doet is zijn gewicht in de strijd gooien en klappen incasseren: beide achterbenen liggen weer open momenteel: hij wil spelen en de anderen niet....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 14:14

waarschijnlijk geen mogelijk maar: in een groep met jonkies gooien?
die zullen willen spelen, en hij kan ze wat opvoeden.
maar daar moet je natuurlijk de mogelijkheid toe hebben, als ik je "situatie" uit al je posts een beetje kan voorstellen zijn er neit veel andere plekken dan daar waar je nu staat, of ben ik fout?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:22

klopt en we hebben een groep ruinen en een groep merries, punt uit.

Verder wil geen boer in de wijde omgeving "die bonte Bels" op z'n land hebben, dus ik ben een beetje klaar in de buurt waar ik nu woon.....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 15:10

jammer dat je niet dichter woont Haha!
ons groepje bestaat uit 3 trekpaarden,1 fries, een trekpaardveulen, en 2 ezeltjes.
helaas staan ze in de winter wel snachts aangebonden (dit om het land nog een beetje deftig te houden)
maar voor de rest zou alles naar wens kunnen geregeld worden Haha!