Longeren jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Longeren jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 15:51

Hoi, ik ben met mijn 3- jarige merrie bezig met werk aan de longe.
Ik heb eerst de kaptoom enkel gedaan en nu hangt het bit erbij in zonder de lijn eraan(zit dus bevestigd aan de kaptoom).
Ik vind het best spannend om de lijn nu aan het bit te gaan bevestigen. Hoe hebben jullie dat aangepakt. Eerst bijzetteugels oid en als ze aan de druk in de mond gewend zijn dan pas de lijn aan het bit bevestigen of gewoon direct aan het bit.
Mijn merrie kan soms tijdens het longeren een sprintje trekken uit joligheid en ben bang dat ze dan een klap in haar mond krijgt.
Ben ik te truttig?

En hoe maken jullie de lijn vast aan het bit dan? Met een longeerstukje? Over het hoofd?

Alvast bedankt!

Waratje

Re: Longeren jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:02

Ik zou beginnen met de longe eerst over het hoofd te doen, dan werk je niet volledig op het bit en wel duidelijk voor je paard.
Persoonlijk vind ik het niet zo gewenst dat een paard aan de longe een sprintje trekt, dat mag je best corrigeren. Dat hoeft trouwens niet perse via het bit, maar kan ook met jouw eigen lichaamspositie de kop in worden gedrukt.
Longeren is werk, losgooien is voor sprintjes en bokkesprongen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 10:13

Bedankt voor je tip! Je hebt gelijk, werk=werk en spelen mag in de wei. Ik zeg ook duidelijk: heehee, stoppen daarmee. En dan stopt ze meestal ook.
Iemand anders zei ook tegen mij: tja, als ze dan een sprintje maakt en ze gaat de verkeerde kant op weet ze met het bit gelijk waar ze aan toe is en dan doet ze het niet nog een keer.
Maar da's misschien wel een beetje erg grof?
Met over het hoofd bedoel jij neem ik aan ook door de binnenste bitring, dan over het hoofd en dan bevestigen aan de buitenste bitring?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:47

Tiessie schreef:
Bedankt voor je tip! Je hebt gelijk, werk=werk en spelen mag in de wei. Ik zeg ook duidelijk: heehee, stoppen daarmee. En dan stopt ze meestal ook.
Iemand anders zei ook tegen mij: tja, als ze dan een sprintje maakt en ze gaat de verkeerde kant op weet ze met het bit gelijk waar ze aan toe is en dan doet ze het niet nog een keer.
Maar da's misschien wel een beetje erg grof?
Met over het hoofd bedoel jij neem ik aan ook door de binnenste bitring, dan over het hoofd en dan bevestigen aan de buitenste bitring?

Ja, dat bedoel ik. Een sprintje trekken op de cirkel kun je oplossen door een paar stappen opzij te doen, zodat je voor haar hoofd uitkomt in plaats van dat je ter hoogt van romp/kont staat. Als ze gewoon de kuierlatten neemt van de cirkel af (uitbreken) en mogelijk zelfs de longe uit je handen trekt, dan mag je best een keer een flinke snuk geven. Het moet tenslotte wel veilig blijven Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 15:24

Ja, dat stoppen heb ik idd op mijn NH-lessen ook geleerd. Stom eigenlijk dat ik dat dan dus niet toepas als ik "klassiek" longeer(zo noem ik het zelf altijd).