[LO] Hoe strak, slof, elastiek, touwtjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

[LO] Hoe strak, slof, elastiek, touwtjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 20:08

Heb even wat vraagjes hoor. Wil graag mijn verzorgpaard wat vaker gaan longeren, lekker spiertjes trainen, kont eronder en hals/hoofdhouding beetje trainen.
Nouja, normaal longeerde ik hem dus altijd gewoon met een halstertje, soms zelfs zonder longeerlijn, gewoon meer spiertjes opwarmen dan trainen. Maar omdat ik het nu echt meer als 'training' wil gebruiken, wil ik bijzets/elastiek/touwtjes gaan gebruiken.

Belangrijk is wel dat ik dan ook weet hoe strak alles moet, aan welke ringen, en ik vraag me af of je met een elastiek kan longeren (zo'n halsverlenger ofzo), en zo ja: hoe

Foto's zouden mij het beste uikomen, dus iemand die duidelijke foto's van het longeren heeft zou me daarmee goed kunnen helpen. Lachen

Alvast bedankt voor het reageren Knipoog

Urielle

Re: [LO] Hoe strak, slof, elastiek, touwtjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:06

Zo strak dat je paard wel omlaag komt, maar met zijn neus voor de loodlijn blijft. In het begin zet je je hulpteugel wat losser om je paard rustig te laten wennen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:25

als je echt alles duidelijk wilt weten en met plaatjes erbij moet je het boek'longeren met lamert haanstra'eens kopen/lezen,is echt superduidelijk geschreven en ook eventuele problemen die voorkomen en hoe je ze moet aanpakken.
als je dit boek goed bestudeerd dan is alles gelijk duidelijk

why_not

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:11

Ja Risky dat is een heel goed boek... Staan veel plaatjes in met voorbeelden idd... Beetje duur alleen..

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:04

Ik vind de rekker goed om te longeren omdat ze toch nog naar boven kunnen met hun hoofd.Mijn vzpony doet dat als een paardje in de wei naast haar hinnekt.met andere hulpen heb ik nog niet gedaan, ben ik ook niet zo van plan Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:42

als je dat nietw eet kan je er beter zonde rbegeleiding niet aan beginnen. Voor je het weet zet je je paard vas en maak je hem alleen kapot!
Ik ben er zowiezo op tegen en kan je beter met de dubbele longe aan de gaang maar als je perse wilt bijzetten neem er iemand bij die echt ervaring en verstand van heeft

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:13

ik heb even geen foto's, maar ik longeer sam ook altijd bijgezet. Als je gewoon wat in de ronte slingert dan ben je niet bezig met het trainen van bepaalde spiergroepen, en ik denk dat het qua conditie opbouw ook geen verschil maakt....behalve dat het paard even wat rond gehobbelt heeft.

Voor het rechtrichten vind ik een dubbele longe een goede manier, allowel ik dit makkelijker vind onder het zadel. Met het longeren voor Het trainen van de boven lijn, gebruik ik altijd een slof. ik doe dit voor het rijden met zadel en anders met een longeer singel. Ik kijk eigenlijk per keer hoe ik de slof vast maak....ik maak in ieder geval de klipjes van de slof onder de buik vast aan de onderste ringen, en de zijkanten zo laag mogelijk, die zitten meestal nog onder het shabrakje.

soms geeft sam erg makkelijk van haar zelf na, en dan maakt ze de verbinding van hals-rug makkelijker dan een andere dag. Ik bekijk dit iedere keer....ik zou er als ik jou was ook even iemand bij halen die je bepaalde dingen kan uitleggen, dan weet je voor de toekomst in ieder geval zeker dat je het niet fout doet...

wesleysnipes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:36

Ja je moet er zeker de eerste paar keren iemand erbij hebben die weet wat je doet!! Anders maak je echt meer kapot dan dat je je er je voordeel bij hebt. En de eerste keren ook zeker niet te lang.
Ik zelf longeer altijd verschillend ligt eraan wat ik wil trainen.
Ben mijn paard nu meer aan het trainen dat ie meer zijn rug gaat gebruiken, hij loopt nog een beetje in twee gedeeltes en daar vind ik de passoa een erg goed hulpmiddel bij. Maar je moet zeker weten dat je weet wat je doet anders werkt het allemaal averrechts. En ook ben ik van mening dat je elk paard anders traint, mijn vorige paard had het geen zin om met passoa te trainen. Dat werkte met haar compleet averrechts. JE moet goed naar je paard blijven kijken.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:07

ik zou het gewoon rustig aan doen... en zowieso niet strak...
Lachen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:31

bijzetten bij laagste ringen aan de zijkant via bit tussen zijn benen vastzetten.. (laag dus) daarna doe je het touwtje (niet meteen maar als je even los hebt gestapt) zo vastzetten dat ie nét achter de loodlijn loopt, dit doe je omdat je als je rijdt automatisch spanning opbouwd, en dus gaat het paard dan met zijn neus naar voren en loopt ie dan precies op de loodlijn... en omdat het paard zo beter zijn rugspieren moet gebruiken

gr colette