Dik of dun

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Dik of dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 12:52

Hoe denken de naturals over het gewicht van een paard?
Liever iets te dik of liever iets te dun?
Misschien een beetje een lastige vraag omdat wat de een dun vind de ander dik vind, maar willen jullie toch proberen een antwoord te geven.

Ik ben hier wel benieuwd naar.
Veel mensen vinden Anouar te dun, ik heb hem liever zo dan te dik.

Liex

Re: Dik of dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:02

Omdat mijn pony nogal snel afvalt, heb ik liever dat ze iets te dik is dan te dun. Als ze te dik is trainen we dat er zo weer af.
Maar op dit moment is ze mooi in conditie, en het is niet moeilijk om het zo te houden Lachen
Maar toch, liever te dik dan te dun. Staat haar ook leuker Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:03

Liever iets te dik dan te dun. hebben ze in ieder geval wat reserve mochten ze ziek worden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 13:08

Ik heb Anouar juist liever iets te dun.
Overgewicht is schadelijk voor het hele lichaam, net als bij mensen.
Ik vind dat ik de taak heb hem te behoeden voor de gevaren van overgewicht.
Hij is natuurlijk ook niet mager, maar z'n ribben zijn zichtbaar als het licht er op een bepaalde manier op valt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:09

Liever iets te dik, maar volgens mij heeft Walter geen aanleg tot dik worden. Wel heeft hij een grasbuikje, maar je ziet de ribben nog net als het licht er op een bepaalde manier opvalt.

Maar omdat hij in de winter waarschijnlijk weer afvalt heb ik hem nu liever iets te dik.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:36

ik heb een zware koudbloed en die mag ook zwaar zijn, ik ben hard aan het proberen om hem van de winter buiten te houden, zonder dekens en dus mag hij nu, in de zomer vetreservesopbouwen, zoals hij dat in Oosternijk ook gedaan heeft, vroeger toen hij nog vrij was.
Ik rijd niet op hem , hij loopt niet voor de kar, helemaal niets , ik doe alleen af en toe wat grondwerk

in de zomer dus reserves opbouwen om de winter door te komen, 2 jaar geleden, toen ik nog wel reed, werd hji in febrauri ineens erg mager (nog mddervet voor ensen die normale paarden gewend zijn) dat wil ik voorkomen.
Ik wil géén krachtvoer gaan geven, alleen ruwvoer

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:56

Liever iets te dun dan te dik, maar dat is denk ik omdat Santos altijd te dik is. Knipoog Maar in de winter misschien wel weer liever iets te dik.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:11

Ik heb al een paar keer gehoord dat mijn Merens op dieet moet. Net als wat Lenneke zegt, alles sjouwen ze mee. Het is niet goed voor de stofwisseling. Mijn Merens heeft vreselijk lopen tobben met zijn gezondheid en hij mocht absoluut geen grammetje aankomen.

Nu zijn ze lekker gespierd en zie ik zelfs een schoft te voorschijn komen.

Daarnaast is TE nooit goed. Niet te dik, niet te dun.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:55

Hangt af van de leeftijd en gezondheid van het paard. Een gezond jong paard zie ik liever iets te dun, zeker als het nog groeit, maar een paard van een jaar of 20 zie ik liever iets mollig. Op die leeftijd voer je niet snel meer bij, dus wat je kwijt bent door bijvoorbeeld opeens een koude periode heb je niet zomaar er weer bij gevoerd.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:14

Te is nooit goed.
Één van mijn paarden komt erg moeilijk aan, dit is altijd al zo geweest. Op het moment wordt ze al wat dikker, ze is niet mager, maar toch mag er van mij wel iets bij.
Mijn pony vind ik eigenlijk ook wel prima, de dierenarts vond haar niet te dik. Ze heeft een buikje van het gras, maar dat was niet erg. Volgend jaar beginnen we echt met de wedstrijden en dan moet ze de extra kilo's wel mee sjouwen, dat buikje trainen we er wel af. ze heeft aanleg om snel aan te komen en ik ben er om te zorgen dat dit niet gaat gebeuren Lachen
Mijn pony zie ik dan ook liever 'dunner' en mijn paard zie ik liever 'dikker'.
Het is niet zo dat ik haar graadmager wil en ook niet dat ik mijn paard met overgewicht wil.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:34

Ik ga met Waratje mee. Mijn oude paardje heb ik liever iets te dik, want ze werkt haar reserves er in een winter helemaal doorheen. Mijn iets jongere paard heb ik liever iets te dun (hij is nu te dik, maar daar wordt aan gewerkt.. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:22

Tja, ik zit zo'n beetje in hetzelfde schuitje als Morrie.
Er wordt momenteel niet gereden, ze loopt niet voor de kar en ook ik heb een Fries (Koudbloed? Geen idee, men zegt van wel) en die is van zichzelf al een fors paard, doe mag van mij ook wat zwaarder zijn. Desalniettemin; Als je bij haar opeens door lichtval de ribben zou kunnen zien; Dan zit ze echt niet lekker in der vel. Denk dat dat ook per paard uitmaakt. Ze is nu niet dik, maar wel goedgevuld. Maarja, ze staat op zéér schrale weide en krijgt een half schepje muesli met kruiden als aanvulling, ze is ook al 2 maanden drachtig en alleen het gras wat daar groeit is echt niet volledig. Maargoed, ze zit nu erg goed in der vel. Toen ze 6 weken van huis weg was werd ze ingereden en keuringsklaar gemaakt, ze kwam daar niet buiten, werd behoorlijk getraint en kreeg bergen biks en vooral haver, ze kwam heel heel smal terug en zo suf als dat ze daar in der stal stond, zo bloeide ze op toen ze weer thuis kwam. Nu is ze weer thuis in der bekende 'maatje' , of dat te dik is? Nee, bij ons op stal staan paarden met gigantische buiken en speknekken, dus het valt vast mee Schijnheilig .

miltonlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:33

Ik vind ook iets te dik dan te dun.
Als ze zich dan een een keer bv. flink druk maken in de wei zijn ze niet meteen wat kwijt.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:33

Liever iets aan de volle kant. Niet te dik, dat moeten ze meesjouwen, maar gewoon wat gevuld.
Des is een paar jaar terug behoorlijk ziek geweest en was toen erg mager, alle botten staken uit. Zoals ze nu is is ze goed, misschien iets een (gras)buikje maar verder netjes. De ribben zijn goed te voelen en als de zon erop schijnt iets te zien.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:25

mijn paard is licht mollig.. Knipoog maar voor het ras vind ik hem mooi zo..
Ik wil hem niet dikker hebben omdat er anders meer belasting komt op de gewrichten en benen enzo..

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:29

Auk is ook ietwat aan de dikke kant. Maar zo zie ik hem liever dan hoe hij twee jaar geleden was, aan de dunne kant, doffe vacht enz. Toen hij aangekomen was, ging het met heel zijn conditie en gezondheid een stuk beter, hij zit lekker in zijn vel en zijn vacht glanst mooi.
Echt dik is hij niet, maar er mag wel iets af.

tjeus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:44

ik heb liever iets te dik. maar het hangt er ook vanaf hoe dun iets te dun is. Als je de ribben van een paard ziet, dan heb ik liever iets te dik.

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:25

Liever iets te dik hoor!
Een beetje reserve is altijd goed Vork
Als het maar niet te veel wordt... Vally was eerst iets te dun, maar inmiddelse al weer aardig gevuld en dat heb ik liever Pling