[AR] dressuur paard voor de kar, kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

dressuur paard voor de kar, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 22:14

ik rij met mijn paard intensief dressuur, nu wil mijn stiefvader (hij heeft jaren men ervaring) mijn paard voor de kar zetten, omdat hij dat ziet als een nieuwe uitdaging. nou heeft iemand gezegt (die behoorlijk veel ervaring heeft met paarden) dat er meer nadelen eraan zit om een dressuurpaard voor de kar te zetten dan voordelen, omdat ie nogal stug wordt voor. nou wil ik vragen wat jullier ervaring mee is, is het in jullie ogen juist goed omdat zijn achterhand steker wordt, of echt een afrader?

groetjes lotte

horseyfries

Re: dressuur paard voor de kar, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:16

Het hangt er maar helemaal vanaf wie er mee gaat mennen en hoe. Op zich is het niet slecht om ook eens wat andere spieren te ontwikkelen, als het paard het leuk vind kan het een goede afwisseling zijn, maar als de menner een stugge hand heeft dan ga jij dat wel voelen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:17

Het is juist een aanrader denk ik.
Ik ken een handelaar die zelf oook veel tuigpaarden uitbrengt.
Alle rijpaarden worden ook allemaal ingespannen getraind.

En daarbij komt dat een paard aangespannen veel makkelijker langs "enge" dingen te rijden is (tenminste dat is mijn ervaring)
Ik zou er voor gaan!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:19

Mijn instructrice zet juist haar dressuurpaarden voor de sleep en voor de wagen voor het ruggebruik.

Ik doe het ook met de mijne, voor de sleep heeft ze een liverpool in, met zeem omwikkelt, onder het zadel een simpel trensje.
Ze is absoluut niet stug in de mond, niet in het tuig en niet onder het zadel.

Verder sluit ik me bij bovenstaande reacties aan.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:44

Bij aangespannen rijden gebruikt je paard heel andere spieren dan ohz. Op zich is het dus best goed voor hem.

Er zijn echter een hoop mensen die beweren te kunnen mennen maar dat valt dan toch vies tegen. Ik zou zowieso mijn paard laten beleren door iemand die dat vaker doet en niet je stiefvader aan laten klooien.
Daarbij kan mijn vader ook mennen maar is het echt alles behalve goed voor mijn dressuur als hij een rondje gaat rijden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 22:58

hmm jullie reactie lijkt positief, maar mijn stiefvader heeft denk ik behoorlijk wat ervaring, hij heeft al heel wat paarden voor de kar gehad. en wil omdat het al ene tijd terug is ene curces gaan volgen zodat het wel goed gebeurd. en ik wil alleen erin meestemmen als hij les gaat nemen zodat het wel goed is voor mijn paard !:j

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 07:24

Ik denk zeker dat het goed is voor je paard Ja
Maar zoals de rest ook zegt; het is wel helemaal afhankelijk van de rijkunsten van de menner. Maar als deze er gevoel voor heeft, is het geen probleem en juist hartstikke leuk en goed voor je paard Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:05

Als het op de juiste manier gaat is het een leuke afwisseling voor je paard.
En inderdaad ook een training van andere spieren.

Mijn paard liep dressuur onder het zadel en ook aangespannen, ik ondervond daar geen last van.
De paarden die ik nu rijd lopen ook dressuurmatig onder het zadel en voor de wagen.
En ik merk dat je vaak juist weer fijner lopen als ze weer een keertje voor de wagen hebben gestaan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:19

Nouvel schreef:
Als het op de juiste manier gaat is het een leuke afwisseling voor je paard.
En inderdaad ook een training van andere spieren.

Mijn paard liep dressuur onder het zadel en ook aangespannen, ik ondervond daar geen last van.
De paarden die ik nu rijd lopen ook dressuurmatig onder het zadel en voor de wagen.
En ik merk dat je vaak juist weer fijner lopen als ze weer een keertje voor de wagen hebben gestaan.

Mee eens.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 19:43

dan is het dus een aanrader, hij heeft een menbewijs * weetn iet precies hoe dat heet, maar dan mag je dus met de kar mennen. en hij wil een curces gaan volgen. en hij heeft vroeger veel les gevolgt, en waarschijnlijk nu weer af en toe dan! Haha!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:58

Koetsiersbewijs zegt niet altijd wat over kunsten van de menner Knipoog Je leert goed optuigen, verkeersregels en basisdingen voor het mennen. Maar het echte gevoel, wat je nodig hebt voor dressuur (voor de wagen), dat leer je pas daarna door te trainen en te lessen.
Dat is mijn ervaring.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:17

Vickelientje schreef:
Koetsiersbewijs zegt niet altijd wat over kunsten van de menner Knipoog Je leert goed optuigen, verkeersregels en basisdingen voor het mennen. Maar het echte gevoel, wat je nodig hebt voor dressuur (voor de wagen), dat leer je pas daarna door te trainen en te lessen.
Dat is mijn ervaring.

Inderdaad, met je koetsiersbewijs heb je een mooie basis om mee te starten.
Je weet hoe alles moet zitten, hoe alles heet en werkt, en dan ga je in de praktijk verder leren.
Wil je echt netjes dressuurmatig leren mennen zul je verder lessen moeten volgen...

En als een paard voor de wagen fijn dresuurmatig gereden wordt heb je daar onder het zadel alleen maar weer profijt van! Knipoog
En andersom trouwens ook... Haha!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:25

Geen probleem een dressuurpaard voor de wagen.
Ikzelf rijd een pony OHZ die aangespannen wedstrijden loopt. En we hebben geen nadeel ervan.
Maar idd, er moet wel een menner achter zitten met gevoel.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 22:50

hmm, ik denk dat ik het dan wel laat doorzetten

alleen moet een paard persee met een stang voor de kar? . rij mijn paardje altijd met dubbelgebroken bit. en wil liever geen stang in har mond Sigaar

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:53

Ik reed mijn pony ohz met een dubbelgebroken trens en voor de wagen met een stang.
Waarom wil je geen stang in dan?
Niets moet maar ik raad het je toch wel aan om een stang te gebruiken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:54

Waarom geen stang in haar mond?
Ikzelf rijd de menpony OHZ op een dubbelgebroken bitje. Maar voor de wagen heeft hij gewoon een stangetje in. Dit geeft geen enkel probleem. Hij wordt er absoluut niet sterker van of wat.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:07

Idd... waarom geen stang?
Let er wel op welke het beste bij je paardje past. De meeste paarden hebben toch wel baat bij een stang met tongvrijheid ivm met een (soms erg) dikke tong... Dus kijk daar eerst goed naar vóór je enthousiast een standaard rechte stang koopt Knipoog
Niet dat dat zo'n slecht bit is hoor! Sommige lopen er ook goed op, maar veel hebben toch een wat dikkere tong en die komt in de knel bij een rechte stang

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 13:10

een stang heeft toc heen veel scherpere inwerking? we hebben nog wedstrijd tuig. en daar zitetn 2 stangen op. anders maak ik binnekort een foto om te zien wat jullie ervan vinden. Knipoog

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:13

Aan te raden. Ze gebruiken andere spieren... je ziet vanzelf ide spier lagns de kont groeien... en een leidsel kan je ook vastmaken aan de bitring. Dan heb je niet zon scherpere inwerking. Je kan maar beter een goeie rem hebben met een kar.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:39

lotjj92 schreef:
een stang heeft toc heen veel scherpere inwerking? we hebben nog wedstrijd tuig. en daar zitetn 2 stangen op. anders maak ik binnekort een foto om te zien wat jullie ervan vinden. Knipoog

De stang is zo scherp als de hand van de mennner.
Maar doordat je met het mennen je hand bijna perfect stil kunt houden (dit gaat je op het paard niet lukken) is de leidselvoering ook veel rustiger. En hoeft een stang dus niet zo scherp in te werken als OHZ

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:12

Wij rijden met Janouk aangespannen dressuur L +8. Bijna M dus. Op liverpoolstang.

En wij rijden dressuur onder het zadel met een trensbitje. Geen probleem. Laatst 199 punten, dus geen probleem. Het vult elkaar goed aan.

zandhopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:46

idd het is maar net hoe de menner rijd en hoe vriendelijk hij/zij in de hand is. ik zelf rijd western en aangespannen en zie ook geen enkel probleem en ken veel verschillende mensen die dressuur en aangespannen rijden en die hebben hier ook geen ""last"" van. het is wel fijn als je wat meer te vertellen hebt op de kar Cool . ik vind een stang niet slecht, je kan deze op verschillende gaatjes afstellen dus zo streng als je zelf wilt natuurlijk! gr

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:30

Mijn pony's lopen juist fijner onder het zadel nadat ze ook voor de wagen gereden zijn. Ivm mijn lengte start ik ze niet onder het zadel, maar alleen voor de wagen. Maar dresuur ohz is thuis toch een groot deel van de training.

Ze lopen voor de wagen allemaa op een liverpool stang en onder het zadel op een enkel of dubbel gebroken trensje(net wat ze het fijnst aan nemen).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:28

Mijn springgefokte merrie gaat ook voor de wagen. Momenteel trekt ze (bitloos overigens, ze is heel gevoelig in de mond) autobandjes. Ze is 3 jaar, dus ze moet alles nog leren.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:10

Ja hoor, dat kan best. Ik had een Z2 dressuurpaard voor de wagen lopen en dat ging echt super. Daarnaast heb ik nog een grote D pony die ik zowel ohz als aangespannen rij en dat gaat super!