Welke boeken raden jullie aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke boeken raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:18

Ja, ik denk dat de titel wel voldoende zegt.
Ben me steeds meer aan het verdiepen in NH en op een zo juiste manier als mogelijk te kunnen comminiceren met paarden. Zat daarom ook naar boeken te kijken, van Monty Roberts, Pat Parelli, etc. en ik vroeg me af welke boeken jullie hebben gelezen en wat jullie ervan vinden!

Kom maar op Lachen

Cassidy

Re: Welke boeken raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:22

Ik heb een aantal boeken gelezen die ik erg interessant vond, maar het kwartje is bij mij gevallen bij het zien van demonstraties van Pat Parelli en leerlingen, en bij het bekijken van videobanden van Clinton Anderson. Maar mocht je wel voor een boek willen gaan, kan ik je de volgende aanbevelen:

Chris Irwin - Een paard liegt niet
Drie boeken van Mark Rashid: Considering the horse, Good horse is never a bad color, Horses never lie. Helaas niet vertaald in het Nederlands.
Leslie Osmond en Bill Dorrance: True Horsemanship through feel. Alleen in het Engels te verkrijgen.
Natural Horse-Man Ship - Pat Parelli (inmiddels in het Nederlands te verkrijgen)

En een echte parel op het gebied van boeken over Natural Horsemanship is het boek Grondwerk van Inge Teblick.

http://www.paardentips.com/kk_500092.html

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:24

Een paard liegt niet is erg goed Ja
Dat laatste boek wat Cassidy zegt heb ik idd ook al veel postivieve reacties opgehoord Ja Ik denk dat ik die ook eens ga kopen Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:38

het boek van monty roberts is heel leuk als je meer wilt weten over de paardentaal, hier kun je ook al meteen wat dingen van toepassen. Het is NL-talig.

als je echt wilt beginnen met het volgen van 'lessen' kan je het best een 2e hands parelli pakket opscharrelen. Dit is echter wel EN-talig

de boeken van hempfling moet je niet aan beginnen die zijn Gaaaap

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:22

Hempfling is idd haast niet te volgen...zou mijn keuze ook niet zijn.

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:56

Het boek:Anatomie en gedrag van het paard. Geeft ook een goed in zicht over het gedrag van het paard en waarom ze bepaalde dingen doen, het is alleen wel een heel algemeen boek en er word dus niet alleen aan het gedrag van het paard aandacht besteed.

Het boek grondwerk met paarden schijnd ook een aanrader te zijn. Ik heb hem gisteren besteld, ik weet dus binnenkort of dat ook echt zo is.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:35

Ik heb emiel voest, parelli monty roberts enz wel gehad. maar de beste van het ebste. vind ik toch Klaus Ferdinand Hempfling. ook als ik zijn DVD zie, vind ik dat het echte natuurlijke rijden.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:17

ik vind de boeken van Hempfling wel goed, ze zijn niet heel makkelijk, maar als je er voor gaat zitten....
verder heb ik ook wel wat aan sommige boeken van hier, dus meer tips zijn ook voor mij welkom Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:06

Hempfling IS heel goed, hij kan het alleen zo slecht overbrengen Haha!
Hij doet me denken aan een zeker persoon hier op bokt die in dezelfde vage stijl schrijft Haha!

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:56

laat ons meegenieten in je plezier arebesk.
wie schrijft er zo vaag Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:38

HC
Huertecilla Haha!

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:48

Zie het arebesk.
hij moet de politiek in.

ik heb trouwens de taal van hempfling wat makkelijker gemaakt
en gebundeld in een map. het is een kleine samenvating van het hempfling boek.
maar eigenlijk stata alles erin wat voor rijden door de bossen enz. nodig is.
als iemand intresse heeft, zeg et maar

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:54

kun je hier niet een stukje neerzetten alvast als voorproefje? Haha!

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:58

Vooruit dan maar. het is gemaakt als een samenvatting
voor mezelf. maar anderen waren er positief over. dus misschein heb je er wat aan

Rangorde
Rangorde, hierop is deze hele map gebaseerd. In het ‘normale’ rijden word het paard gedwongen de taal van de mensen te snappen. Ik het anders. Wij willen de paarden gebruiken? Met ze samenwerken? Dan gaan wij hun taal maar leren. Lijkt me wel zo eerlijk. Om dit te doen, moeten we gebruik maken van de rangorde van de paarden.

Wij moeten dus zorgen dat wij de leider zijn. Jij bent de leider over het paard waar jij mee werkt. Net als dat een hond een baas heeft. Het paard zal jou moeten volgen. Jij geeft de richting aan, jij geeft het tempo aan. Het paard staat voedsel af aan jou. Het paard komt bij je als jij dat wil. En blijft weg als jij dat wil.

Dit is een klein stukje uit de pagina van rangorde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:48

Niets nieuws onder de zon, die info vind ik bij Parelli ook. En nog een stapje meer, namelijk de uitleg over de psyche bij het paard. Waarom denken paarden zo zoals ze denken? Vluchtinstinct: wat moeten wij doen om dat gedrag te doorbreken?

Ben niet zo bekend met het werk van Hempfling om te kunnen oordelen of hij ook het verschil maakt en een manier geeft om het vertrouwen van het paard geleidelijk aan op te bouwen vanuit de grond voordat je in het zadel stapt - helemaal bij schrikkeringe paarden - maar dat zie ik bij Parelli wel. KFH danst met paarden of kruipt erop, ander grondwerk is er niet bij.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:12

Verdiep je eerst wat beter dan. hempfling doet jusit heel veel grondwerk. en voor zijn plezier rijd hij regelmatig met een kude wilde paarden. parelli vind ik wat onzeflverzekerd overkomen, bij paarden heb ik geleerd, dat het belangrijk is om zelfverzekerd over te komen.

maar zoals ik al zei. dit is een handleiding voor mezelf. en het is simpel samengevat. waarom paarden denken zoals ze denken, leer je vanzelf wel. en ik voel aan wat ze denken, is ook erg handig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:28

Even een vraag: hoe definieer jij grondwerk? Alleen loswerken, of ook aan de hand nemen en zo alle stappen doorwerken?

Parelli is een programma voor de mensen die niet voelen wat een paard denkt, of die bij stap 1 willen beginnen. Daardoor wat toegankelijker voor de minder begaafden dan paardeshamaan KFH en zijn volgelingen. Als ik het verleden van KFH zo bekijk met de sekte die hij heeft opgericht, ben ik helaas een beetje voorbelast wat betreft KFH en zijn methode. Ik heb begrepen dat hij inmiddels in Denemarken opnieuw is begonnen, hoop dat het hem daar beter afgaat dan in Spanje en Duitsland. Echter door dat verleden heb ik het niet zo op de beste man. Zal mijn fout wel zijn...

Ik hoop dat jullie de Duitse taal machtig zijn, vertalen ga ik deze lap tekst iig niet.

http://gemeindedienst.info/weltanschauu ... /pferd.htm

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:33

Zou kunnen.
ach ik ben het ook niet op alle punten met hem eens. maar het past nog wel het beste,
heb zelf een compleet eigen stijl. waarin ik heel simpel denk en doe.
maar voor mensen die het engelse rijden gewent zijn. klinkt het te simpel en
is het te moeilijk. maar parelli heb ik een slecht gevoel bij. en ik moet toegeven
het heeft me ook een half jaar gekost om het boek van hempfling goed te begrijpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:36

Verdiep je dan eens wat meer in Parelli? Haha! Er zijn genoeg (gratis) demonstraties te bekijken, en zelf een gratis DVD te krijgen als je interesse hebt in die methode. Is iig toegankelijker dan een half jaar moeten te broeden over een boek. Meeste van ons hebben ook nog een leven naast KFH. Hoewel, als je het echt wilt: take the time it takes, so it takes less time.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:42

Whaha. kheb ook wel een leven hoor. heb trouwens ook een DVD van parelli. niet gratis maar oke.
ik vertel gewoon wat voor mij werkt. het meeste heb ik ook zelf bereikt door logisch nadenken.
maar als voor jou parelli beter werkt. mooi toch Haha!
we kunnen wel gaan discuseren wie beter IS. maar denk dat we daar nooit uitkomen, 1 stem voor KFP en 1 stem voor parelli. mee te leven? Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:46

Parelli was de trigger. En daarna volgden er nog veel meer. Die ik met open armen heb ontvangen, maar ook een paar die flink van hun voetstuk zijn getuimeld. Als ik iemand wat moet adviseren begin ik daarom bij het begin, en niet op niveau 10, zoals KFH dat doet.

Enne, als Parelli je niets lijkt, kijk dan eens hier?

www.downunderhorsemanship.com

en wat artikelen:

http://www.downunderhorsemanship.com/articles.html

Zo, en nu ga ik naar stal, paardjes pesten.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:59

pest-ze. en Miirthe hoop dat je wat aan onze discussie hebt gehad Tong uitsteken Haha!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:34

er is ook een boekje (ben even vergeten hoe hij heet) waarin allerlei richtingen van NH worden uitgelegd. dus een stukje parelli, monty , emile voest, KFH, equi libre (pieter baalberegen) misschien is dat een idee??

wat mijn trouwens opviel dat ik de boeken van KFH niet goed begreep... of ik moest er veel over nadenken maar nu ik parelli en die boeken nog een keer gelezen heb snap ik het allemaal veel makkelijker!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:23

dekoezegtboe schreef:
er is ook een boekje (ben even vergeten hoe hij heet) waarin allerlei richtingen van NH worden uitgelegd. dus een stukje parelli, monty , emile voest, KFH, equi libre (pieter baalberegen) misschien is dat een idee??

Dat boekje heet "Het paard als partner" van Elma Middel en Marike Coverdale

http://www.loculus.nl/paarden/leesvoer/ ... artner.php

dekoezegtboe schreef:
wat mijn trouwens opviel dat ik de boeken van KFH niet goed begreep... of ik moest er veel over nadenken maar nu ik parelli en die boeken nog een keer gelezen heb snap ik het allemaal veel makkelijker!

Dat bedoel ik dus met de zin dat het een heel hoog niveau is waar KFH op begint. Voor iemand die communicatiewetenschappen heeft gestudeerd, bakt hij er maar bar weinig van.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:42

nu ik wat verder ben met Parelli kan ik inderdaad KFH ook beter begrijpen. Ben jaren geleden met het boek van KFH begonnen en ik snapte werkelijk niet waar die man het over had. Verward
Nu inmiddels aantal jaren verder en pas de DVD gezien van KFH en toch wel kouwe rillingen over mn rug nu ik begrijp wat ik zie!
Maar geen aanrader voor beginners helaas.... Lachen