Basis van vrijheidsdressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxjuutxx

Basis van vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 18:47

Hey!

Ik wil ff weten wat precies de basis is van vrijheidsdressuur en hoe je dat het beste kunt gaan uitbreiden samen met gewoon rijden enz..

Alvast bedankt!

xxitsmexx

Re: Basis van vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:54

ey dat goed idee..als er meer tips zijn kunnen we wat gaan proberen bij de paardjes of bij juut en/of bij de shetjes..
Laatst bijgewerkt door xxitsmexx op 06-08-06 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xxjuutxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 18:54

Jaaa... ben benieuwd Haha!

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:50

De basisoefeningen op een rij;

Halthouden
Blijven staan
Naar je toekomen
Achterwaarts
Stappen op commando
Draven op commando
En eventueel galopperen op commando

Ben ik nog wat vergeten...? Ik denk, dat als je even op internet en in de FAQ zoekt, je deze vraag hier niet eens had hoeven stellen. Knipoog Je kunt trouwens in principe altijd VD'en, na het rijden, voor het rijden,.. Hoe je de basis aanleert kun je volgens mij niet zo 'even' op internet opzoeken, het is natuurlijk altijd handig als je ook wat theorie bij de hand hebt, maar om het echt te doen kun je toch het beste creatief zijn met je pony, als je het mij vraagt. Ik zal je trouwens even PM'en. Lachen

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:36

maar denk dat het niet de makkelijkste dingen zijn die juriel wilt doen hoor michelle:P

xxjuutxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 15:38

Haha! Jaa i know.. Maar ik heb het er over gehad op msn met nancy Tong uitsteken Haha!
En ze zegt dat het met veel geduld wel moet lukken! En gewoon bij het begin beginnen! Tong uitsteken
Lukt ons wel toch! Tong uitsteken Knipoog

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:08

nou hoop het...juut is niet de makkelijkste en dat weet je denk ik ook wel..en ja arabs zijn ook nog eens heeeeeel eigenwijs

proberen kan altijd ..

xxjuutxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 19:54

Haha! Jaa dat weet ik ook wel jaa Haha!
Ach jaa we kunne aallllllllllltijd proberen toch?? Tong uitsteken

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:29

tjup en anders gaan we verder met de sheties..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:06

bij mij is de basis: een normaal opgevoed paard wat de aandacht bij jou kan houden.
Stappen/draven op commando kunnen oefeningen zijn om de aandacht te vragen, maar is bij veel paarden niet nodig, en ik zie daar dan ook geen toegevoegde waarde in

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:10

Ben ik het wel deels mee eens, de oefeningen die ik gegeven heb zijn theorie maar het is ook best mogelijk om met VD te beginnen wanneer je paard deze oefeningen nog niet (helemaal) beheersd, maar er wel interesse en plezier in heeft, de basis zit er zowieso naarmate je langer VD't alleen maar beter in. Lachen Ik denk trouwens dat jullie nu wel erg off-topic gaan. Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:16

hoezo offtopic? ze vraagt toch naar de basis?

xxjuutxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 20:55

Jaa ik snap het ook niet helemaal?!

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:58

tussen jou en xxitsmexx wel Knipoog

xxjuutxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 21:02

Ooh haha! Okay.. Ik zal dr aan denke! Tong uitsteken

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:29

Stef, waarom vind je stappen en draven op commando geen toegevoegde waarde hebben? Ik vind juist de kunstjes niet zoveel toevoegen, maar dat is mijn mening.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:03

cindysponys schreef:
Stef, waarom vind je stappen en draven op commando geen toegevoegde waarde hebben? Ik vind juist de kunstjes niet zoveel toevoegen, maar dat is mijn mening.

Maar dáár gaat het juist om met vrijheidsdressuur: de kunstjes Knipoog
Stappen en draven kunnen zo goed als alle paarden, denk maar aan bv longeren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:56

cindysponys schreef:

Omdat je het in het verdere VD niet nodig hebt. De meeste oefeningen zijn stilstaande oefeningen. Harstikke leuk hoor als je paard in galop gaat als jij galop zegt, maar ik vind dat basis africhting (zie bijv aan de longe, daar heb je dat ook nodig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:22

Galopperen en draven op commando zijn voor mij ook niet echte basisoefeningen uit de vrijheidsdressuur, deze vallen meer onder longeren/loswerken of dressuur aan de lange teugel.

Basisoefeningen zijn voor mij alle oefeningen die het paard voorbereiden op het werken met voer, die de veiligheid verhogen en die oefeningen waaruit de echte kunstjes vervolgens opgebouwd kunnen worden. Dit zijn de oefeningen die ik als basistraining zie:

- leidoefeningen
- achterwaarts
- parkeren (stilstaan terwijl jij er vrij omheen loopt)
Onder de leidoefeningen versta ik stappen en halthouden op commando, netjes afstand houden tijdens het lopen en bochtjes draaien. Dit heb je bijvoorbeeld nodig als je de Spaanse pas aan gaat leren en het been opgooien met stap wilt combineren. Achterwaarts is voor de veiligheid bij oefeningen zoals steigeren en Spaanse pas, maar ook een onderdeel van het aanleren van bijvoorbeeld het compliment. Parkeren is gewoon een basisvoorwaarde: als je je paard met een strak halstertouw op de plaats moet vasthouden, kun je hem nooit de berggeit of een andere oefening aanleren waarbij je verder van het hoofd weg moet staan.

- aanleren van de clicker
- niet eten/van voer afblijven als er niet geclickt wordt
De clicker maakt het werken met voer veiliger omdat je je paard nu precies vertelt wanneer er voer komt - en wanneer niet. Het niet-eten is voor mij ook een essentieel onderdeel van het veilig met voer werken in de vrijheidsdressuur en een van de eerste oefeningen die ik elk paard (en cursist) aanleer.

- targetten/hand aanraken op commando
- voetjes geven
Dit zijn de twee echte voorbereidende oefeningen waaruit eigenlijk alle andere kunstjes opgebouwd kunnen worden: de buiging is het volgens van een target tussen de voorbenen door naar achteren, compliment is een combinatie van het optillen van een voorbeen en het targetten. Steigeren is 2 voorbenen optillen, liggen is vier benen optillen en inbuigen, zitten is een target omhoog volgen uit het liggen, en ga zo maar door.

Dat is voor mij de basis van vrijheidsdressuur; hiermee verhoog je de veiligheid, leer je je paard met voedselbeloningen om te gaan en heb je de bouwstenen voor (bijna) alle verdere echte vrijheidsdressuuroefeningen gelegd.

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:34

Citaat:
Halthouden
Blijven staan
Naar je toekomen
Achterwaarts
Stappen op commando
Draven op commando

Idd! Lachen

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:23

Bericht onderwerp: Re: Basis van vrijheidsdressuur?Geplaatst: 06-08-06 21:50

Halthouden
Blijven staan
Naar je toekomen
Achterwaarts
Stappen op commando
Draven op commando

Ben ik nog wat vergeten...? Ik denk, dat als je even op internet en in de FAQ zoekt, je deze vraag hier niet eens had hoeven stellen. Je kunt trouwens in principe altijd VD'en, na het rijden, voor het rijden,.. Hoe je de basis aanleert kun je volgens mij niet zo 'even' op internet opzoeken, het is natuurlijk altijd handig als je ook wat theorie bij de hand hebt, maar om het echt te doen kun je toch het beste creatief zijn met je pony, als je het mij vraagt. Ik zal je trouwens even PM'en.

klopt