Linksom wil ie niet lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solide

Linksom wil ie niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 18:18

Ik ga morgen beginnen om een paard zadelmak te maken. Nu wil ik hem natuurlijk aan het longeertouw laten lopen. Krijg ik van de eigenaar te horen dat rechtsom super gaat maar zo gauw hij linksom moet dat hij dan zo snel mogelijk weer omdraait en weer rechtsom wil lopen.
Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste op kan lossen. En kan ik de longeerlijn beter onder aan het bit vast maken of van de ene kant van het bit over het hoofd naar de andere kant?

Hopelijk kan iemand me daarmee helpen.

Melissa

Re: Linksom wil ie niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:22

gewoon condequent blijven en zorgen dat je goed de zweep erachter houd zodat hij de kans niet krijgt om om te draaien.
De bevestiging van de longeerlijn heeft daar weinig mee te maken. Als ze willen draaien, doen ze het toch wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:24

ik zou in eerste instantie de lijn gewoon vastmaken Haha!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:13

Hallo

Mijn paard heeft hetzelfde rechtsom , het enige wat bij mij helpt is hem heel kort pakken , zorgen dat de longeerzweep achter hem blijft (driehoek)
En dan laat ik hem heel veel overgangen maken.

Mischien kun je het eens proberen, wie weet helpt het!

suc6

Groetjes Chantalle

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 21:31

In ieder geval bedankt voor de tips.
Een vriendin van me gaat mee, dus die kan ook nog wel wat helpen. Hopelijk krijgen we hem gewoon netjes rond. Ik vind het belangrijk dat hij het eerst aan de longe een beetje goed doet en vervolgens komt daarna de rest wel. Alles lekker rustig aan. Niks haasten.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:53

wat ook helpt is een stukje in de bak afzetten als een cirkel , bijvoorbeeld in een hoek. zo heeft het paard aanleunig en zal hij zich veiliger voelen!

suc6

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 13:34

Dank je. Vanavond gaan we het proberen.
Ik ben benieuwd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:55

Als je een longeerkraal hebt kun je ook zonder lijn longeren. Gewoon met lichaamspositie het paard sturen.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 13:59

Die heb ik niet

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 12:17

Het is niet dat ie niet linksom wil lopen maar rechtsom Scheve mond

Het paard vind het erg eng om aan zijn linkerkant iemand te missen. Aan zijn rechterkant iemand dat is vreemd en dat merk je ook aan hem. Nu gaan we hem langzaamaan laten wennen dat er ook iemand aan zijn rechterkant kan staan door aan zijn rechterkant te gaan lopen.

Als jullie betere oplossingen hebben dan hoor ik ze graag.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:20

Ik denk dat je het zo op de juiste manier doet. Je moet je beseffen dat als een paard links iets gewend is, en je doet het dan rechts, dat dat voor het paard niet hetzelfde is. Ik heb daar een keer wat over gelezen. Een paard kan zich niet realiseren dat het aan de andere kant hetzelfde is. Dan moet je eigenlijk weer helemaal opnieuw beginnen. Het staat er een beetje wazig, maar ik kan het niet goed uitleggen.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 12:28

Ik snap wat je bedoeld en dat is precies hetzelfde als hoe ik erover denk. Dat dier heeft gewoon het vertrouwen in een mens als die aan zijn linkerzijde loopt, maar aan zijn rechterzijde vind hij duidelijk raar/eng. Dus dan maar heel voorzichtig met veel geduld dat gaan proberen. Ik heb tijd genoeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:02

Er is duidelijk bij de opleiding van dat paard iets overgeslagen. Voordat ik zou gaan longeren, zou ik dat eerst even rechtzetten. En voordat je gaat longeren of er ook maar aan denkt er op te kruipen zou ik eerst grondwerk doen.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 13:42

Daar zijn we nu dus ook mee bezig.
Op zich heeft dat paard niet echt een opvoeding gehad, is nog maar 3 jaar. Dat dier is netjes opgevoed om met je mee te lopen maar aan de goede kant. Hij is gewoon niet gewend dat iemand aan zijn rechterkant staat.

Voordat ik hem niet normaal beide kanten op kan longeren ga ik er ook zeker niet op. Eerst moeten die kleine basisdingen goed zijn en daarna gaan we pas overwegen om erop te klimmen. Niet eerder.