[AR] voor de wagen met alleen voorijzers??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

voor de wagen met alleen voorijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 20:56

Wie heeft z'n paard voor de wagen staan met alleen voorijzers??
Bij mijn paard zijn van de week de achterijzers eraf gehaald i.v.m. een peesblessure. (hij gleed teveel met de achterkant weg en dit was niet bevordelijk voor de blessure).
ik wil hem in ieder geval de herfst en de winter zonder achterijzers laten zodat z'n hoeven een beetje kunnen aansterken en omdat ik dan toch niet superveel rijd kan dit best zonder. volgens de smid heeft hij ook supersterke hoeven.
volgend jaar hoop ik hem weer voor de wagen te zetten, maar is dit te doen zonder achterijzers??
ik men niet echt veel. zowiezo 1x per 2 weken. soms elke week. dit is dan een rit van ong. 2 uur. waarvan 2/3 over het harde gaat.
hebben jullie ze allemaal rondom op ijzers staan??
iemand ervaring met hoefschoenen voor de wagen??

Sjonniej

Re: voor de wagen met alleen voorijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:15

Ligt eraan waar je rijdt .Er zijn genoeg menners die paarden zonder ijzers/hoefschoenen/andere frutsels rijden. Maar deze menners rijden dan ook alleen over zandpaden.

Ik woon zelf midden in het Westland/Randstad en om een strook gras te vinden ben ik al 20 minuten onderweg. Dan heb ik welgeteld een half uur gras en daarna mag ik weer doorrijden over het asfalt. Onmogelijk dus zonder ijzers.
Vorige week had hij een achterijzer eraf, dus andere ijzer er ook maar vanaf. Maar na 2 keer rijden moet ik hem toch echt vrij geven, anders zouden zijn hoeven al te ver slijten.

Oftewel, geheel afhankelijk van jouw omgeving.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:30

je kunt beter ook met achterijzers wnat op de verharde weg slijten d ehoeven echt snel...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:34

Ik mende vroeger met m'n Fjord rondom zonder ijzers. Niet vaak, 1x in de 14 dagen, maar wel vol over asfalt. Rest van de tijd onder het zadel, en dan wel door de bermen, ook midden in de randstad, dus weinig bos en zand. Kortom: kan best, hangt van paard af, hangt van omgeving af, hangt van lengte van de rit en frequentie af en langzaam opbouwen is lijkt me ook wel handig...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 23:27

Hier moet ik ook ong. 30 min. over het asfalt voordat ik in het bos ben. in het bos kan ik ong. 30 min. rondtouren over zandpaden. daarna weer de terugweg over asfalt.
ik moet nu ook elke dag 30 min met hem over het harde stappen. dit moeten z'n hoeven volgens de smid aankunnen. maar er zit natuurlijk flink verschil tussen een half uur stappen of een uur in stap en draf over het asfalt. het beste is het voor mijn paard om ze eraf te laten. hij heeft ook het probleem dat hij z'n bekken verkeerd kantelt waardoor hij ook vaak met de achterkant wegglijd (is nu erger doordat hij het ene been wat ontlast). hierdoor krijgt hij toch weer elke keer een klap. maar ik wil wel met hem kunnen mennen.
heeft er ook iemand ervaring met hoefschoenen?? zou je die dingen bijv. ook alleen kunnen gebruiken als hij voor de wagen loopt of is het zo dat je ze altijd moet gebruiken??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:07

Er loopt al een actueel topic over hoefschoenen, lees dat dan even door.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:17

Overigens ben ik zelf overgestapt op kunststofbeslag. Dat kan erg goed zijn voor blessures (geeft veel demping) en uitglijden wordt ook veel minder (gebeurt niet, eigenlijk).

Hoefschoenen gebruik je alleen als ze nodig zijn. Ik ken idd mensen die er mee mennen, maar marathons ed ermee rijden is wat teveel van het goede (zie andere topic hierover).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 19:49

Ibbel schreef:
Overigens ben ik zelf overgestapt op kunststofbeslag. Dat kan erg goed zijn voor blessures (geeft veel demping) en uitglijden wordt ook veel minder (gebeurt niet, eigenlijk).

Hoefschoenen gebruik je alleen als ze nodig zijn. Ik ken idd mensen die er mee mennen, maar marathons ed ermee rijden is wat teveel van het goede (zie andere topic hierover).

maar ook kunststof beslag moet eronder genageld worden. en dat vindt ik voor die ene keer per week voor de wagen een beetje overbodig.
ik rij alleen maar recreatieve ritjes over de weg en door het bos.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:51

Als ik jou was zou ik het gewoon proberen, je ziet snel genoeg of de hoeven van je paard het aankunnen.

Probeer waar nodig in de berm te rijden en opbouwen door veel te stappen.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:15

Je kunt eventueel ook nog aan ijzers met van die tuigerpuntjes denken. Mijn paard ging ook na 3 weken al glijden op haar ijzers, waardoor ze slecht ging lopen en nu is dat opgelost!

Je kunt eventueel ook wat rustiger naar het bos rijden, omdat draf meer slijt dan stappen. Maar het moet wel goed kunnen, zeker als de hoefsmid het ook denkt, gewoon proberen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:45

Dat heten gewoon widiapuntjes Lachen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 21:36

Taygalover schreef:
Je kunt eventueel ook nog aan ijzers met van die tuigerpuntjes denken. Mijn paard ging ook na 3 weken al glijden op haar ijzers, waardoor ze slecht ging lopen en nu is dat opgelost!
!

maar dan moet ik nog aan ijzers. en dat heb dus voor die ene keer per week dus liever niet.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:23

Ik zou gewoon proberen om zonder ijzers te rijden. Je verneemt snel genoeg wanneer je paard toch een ijzertje zou moeten hebben.
Dus ik ga met Sjonniej mee.

Wat betreft die widapuntjes; mijn hoefsmid raadt ze af juist ivm blessures.
Je beperkt de beweging van de voet waardoor de spieren en pezen teveel op hun donder krijgen

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:35

Sjonniej schreef:
Dat heten gewoon widiapuntjes Lachen

Ja, die bedoel ik!! Was de naam even kwijt...

Ik zou ook altijd eerst zonder ijzers proberen.

Wat betreft de widiapuntjes, ze beperken inderdaad de beweging, dat zie je heel duidelijk. Maar ik rijd weinig asfalt en vooralsnog zijn er meer voordelen als nadelen. Maar of dat op langertermijn ook zo is, weet ik niet. Maar ben wel aan het rondkijken naar een andere oplossing...

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 08:06

Wij hebben vorig jaar ook met ons paard rondom zonder ijzers over t asfalt gemend.
We menden maar 1x in de week maar reden dan ook atlijd nog een buitenritje. Bij haar sleet het niet te gek.
Maar dat menritje duurde ca. 45 min tot 1 uur gezien ze nog niet zo lang voor de kar stond.
Nu heeft ze voor ijzers met een zooltje omdat ze in 1 been lichte artrose heeft..
Dit gaat zo ook goed. Alleen toen het zo warm was hebben we meerdere dagen achtereen buitenritten gemaakt en dan merk je toch wel van meer slijtage van de achterhoef. Wij kijken het ook nog even aan en zien dan of ze tijdelijk ook op achterijzers komt.
Ik denk dat je dit gewoon moet proberen en zien hoe t gaat...

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:44

Ik men met een pony die nog nooit zonder ijzers had gelopen. Nu loopt hij zo'n 20 km per week over het harde en zijn hoeven zijn nooit te kort. Houdt er wel rekening mee dat ik er maanden over gedaan heb voordat hij ritten van een paar uur zonder ijzers kon maken.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:08

Wij hebben het ook geprobeert; onze haf zonder ijzers, maar dat ging niet goed. In draf loopt hij nu moeilijk op het asfalt, dus je hebt het snel genoeg in de gaten of ze wel of niet zonder ijzers kunnen. We doen het nu even rustig aan en denken er idd ook over om hoefschoenen aan te schaffen. Als je toch niet zoveel asfalt rijdt is dat volgens mij voordeliger dan ijzers.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:28

Gewoon proberen.

Ik heb bijna al mijn pony's zonder ijzers lopen, ze lopen onder het zadel en voor de wagen maar niet te veel op de weg. Eentje loopt er(ivm verbeend hoefkraakbeen) voor op ijzers. Voor groeit idd 'harder'(lijkt het, omdat dat niet afslijt) maar achter slijt niet te gek.

zandhopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:23

gewoon proberen, als de smid het zelf zegt kan je het proberen, ik heb het bij mijn haflinger ook geprobeert zonder ijzers dit ging qua slijten te hard van voor dus er van voren ijzers onder gelegt en uiteindelijk sleten de hoeven van achter ook te hard en ja nu staat ze vierkant je ziet het snel genoeg of het te hard gaat! hou wel in de gaten dat het niet te hard gaat want als de hoeven te kort zijn kan er als het nodig is geen ijzer meer onder!!
gr