Met kaptoom loswerken? Wat is jullie ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TopLadyI

Met kaptoom loswerken? Wat is jullie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 11:39

Een vriendin van me heeft een 3 jarige Andalusiër hengst, en ze werkt heel veel met haar kaptoom. Ook gaat ze wel eens met haar paardje naar Marijke de Jong, zei heeft de Instructeurs Opleiding bij Emiel Voest gevolgd, en met succes afgerond. Nou wou ze gisteren proberen Misty met de kaptoom aan de hand los te werken, ze vond dat Misty het netjes oppakte, en ikzelf (voor zover ik er verstand van heb) vond dat Misty netjes rond buigte, en echt goed haar best deed. Nou wil ik graag jullie ervaring horen, en weten of het verstandig is er mee door te gaan met Misty. En evt nog meer leuke oefeningen met de Kaptoom? Lachen

Ik weet niet of dit hier hoort.

Achterom

Re: Met kaptoom loswerken? Wat is jullie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:43

Leuk Lachen
Bij de slegte ligt een boekje van Richard Hinrichs wat 'werken aan de hand' heet. Je kunt het kopen voor een paar euro.
In dat boekje staan heel veel van dat soort oefeningen beschreven Lachen

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:35

Dat boek ligt ook in de plaatselijke bieb Haha! Ik heb m van de week gehaald, ben er alleen nog niet in begonnen. Het is zeker een goede manier om met je paard bezig te zijn. Echter heeft marijke het werken aan de hand met kaptoom eerder geleerd bij Brent Branderup (argh, hoe schrijf je het ook alweer) Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:14

Wendy schreef:
Leuk Lachen
Bij de slegte ligt een boekje van Richard Hinrichs wat 'werken aan de hand' heet. Je kunt het kopen voor een paar euro.
In dat boekje staan heel veel van dat soort oefeningen beschreven Lachen

Op naar de Slegte Go jij! Go jij!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:39

Ik vind het moeilijk om een goede kaptoom te vinden, de beste die ik gezien heb hebben mensen zelf laten maken bij een schoenmaker/zadelmaker, maar ik vind een goede kaptoom echt een super hulpmiddel op de grond, het zit stevig om het hoofd dus iedere hulp komt vrij precies door, het is zacht en je kan zowel bovenop als aan de zijkant de klip vastmaken. je kan met 1 lijn werken maar ook met dubbele lijnen of met gewone teugels wanneer je naast zijn schouder loopt.

Branderup heeft ook goede videos met oefeningen!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 07:18

@elise, de kaptooms die marijke verkoopt, die zijn erg mooi. Maar voor mijn af-en-toe-zo-nu-en-dan gebruik vind ik het zelf net even te duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 23:40

Omdat het in al mijn longeer-werk-aan-de-hand boekjes stond heb ik mijn merrie ook opgetuigd met een kaptoom, maar ze reageerde er erg slecht op, vooral op het zware neusstuk. Aan de bijzet krijgt ze nu een gewoon hoofdstel om en voor werken aan de hand een halster.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:49

Ik werk zelf sinds bijna een jaar met de kaptoom het aan de hand werken en krijg daarin les. www.sincerita.nl
De kaptoom is, mits goed aangebracht, (niet te laag niet te hoog) een fijn middel om vanaf de grond mee te werken.
Het is een beetje uit de gratie geweest, maar vroeger werd eerst een kaptoom gebruikt om een jong paard te leren waar wij mensen, met zijn hoofdhouding naar toe wilde Haha!
Een halster is daar niet geschikt voor!

Ik vind het zelf geen ding om uit een boekje te doen, iemand die je begeleid blijft belangrijk!

BR heeft hele mooie gunstig geprijsde (25 euro) kaptooms overigens , met een bontje om de neusriem zonder ijzer erin verwerkt.
Afbeelding

Mijn kaptoom is ook van Aerborn kostte 45 euro.
Afbeelding

Op de foto helaas veel te hoog aangebracht... Rolleyes

Kortom vanaf de grond werken met je paard is altijd goed om te doen Ja