Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
promptertje schreef:Maar haar bronchitis is toch echt ontstaan na "kleine kuchjes", niks hoestbuien of neusuitvloeiing. Daar ben ik van geschrokken en ik neem daar geen risico meer mee. DA komt nu eerst, geen zelfmedicatie meer.
promptertje schreef:Toen mijn paard ging hoesten heb ik het ook eerst op natuurlijke wijze geprobeerd, o.a. met echinacea. Helaas is dat toch geescaleerd naar bronchitis, en dat was alleen nog maar met chemisch spul (o.a. antibiotica) te verhelpen. Ik neem met hoesten geen risico meer, ik heb een vreselijke hekel aan synthetische medicijnen maar met sommige aandoeningen ontkom je er niet aan. "Genezen" vind ik dan toch belangrijker dan "puur natuurlijk".
lvanbattum schreef:IK geef een kruidenmengsel van gedroogde biologische kruiden die ik zelf maak met een heleboel kruiden die de hoestprikkel versterken en het lijf draineren. Hoesten is het beste aangezien ze de troep eruit moeten gooien, dus niet onderdrukken want dan blijven er restjes in de longen achter.
_angela_ schreef:Ik geef mijn paard als hij hoest Plantagines + C dit is een homeopatisch middel tegen het hoesten. Het is een duur goedje, maar het werkt erg goed.
Arabesk schreef:Echt ziek is ziek. Spuitsolyn of hoe het ook heet, kan misschien ook nog wel uitkomst bieden.
Als je paard aan de ventipulmin moet vind ik altijd een beetje eng, dat richt nl onherstelbare schade aan... maar ja op dat punt is het vaak zo erg dat er weinig andere keus meer is.
Birta schreef:Heb je een idee wat de oorzaak is van het hoesten? Voorkomen is beter dan genezen....
Vb van oorzaken: infectie (DA), sporen in hooi (overgaan op weken of kuil), stof in de wei bv. rond drinkplaats (in andere wei zetten indien mogelijk, of natspuiten), allergie (DA) etc. etc.
Mijn paard is afgelopen winter gevoelig geworden voor hooi en begon te hoesten. Ben overgestapt op kuil en nu kucht ze nooit meer.
NesyD schreef:Mijn merrie heeft 8 maanden gehoest en heeft de complete medicijnkast van de reguliere gehad en alle bedenkbare onderzoeken maar helaas heeft dat niets geholpen. Ik zelf geloofde niet echt in homeopathie totdat ik Gerrit Zomer bij mijn merrie haalde, nu 2 maanden verder hoest mijn paard eigenlijk niet meer (soms 1 verdwaald droog kuchje maar niet meer hele dagen door zoals tot 2 maanden geleden). Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen meteen de reguliere medicijnen overboord moet gooien alleen werkte dit dus bij mijn merrie niet. Mocht je meer info willen hebben dan pm me maar even, heb misschien nog wel nuttige tips voor je (welke bij mijn merrie in ieder geval wel hun werk deden).
CarS schreef:Ik kan over andermans paard niets beslissen maar als mijn paardjes(nog nooit 1 kuchje gehoord) zouden hoesten komt er direct een veearts bij en indien nodig naar de kliniek..
Voor mij heeft het natural houden van mijn paarden niets te maken met het wel of niet aan laten rukken van een VA.
sanne83 schreef:ik snap de link ook niet helemaal met natural, als je paard ziek is dan bel je de dierenarts.
Ik vind het trouwens wel grappig dat je om een natural oplossing voor hoesten vraagt, bijna alle oplossingen voor (chronisch) hoesten zijn: je paard zo natural mogelijk houden. Zoveel mogelijk buiten, zo weinig mogelijk in contact met stof en schimmel (dus ook nat hooi of kuil).![]()
Als je paard echt een bacteriele infectie heeft, moet je wel antibiotica geven, maar dat is ook acuut.