join-up of niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sopje92

join-up of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 17:32

Ik heb twee verzorgpony's (shetjes): ruth en naomi. Het zijn twee shetlandpony's en nou ja, aardig brutaal (soms) maar toch ook erg lief. Ik verzorg ze nu al ruim een jaar, en ken ze nu dus al goed (zij mij ook). Ze zijn nog al ondeugend/eigenwijs/ongehoorzaam/soms zelfs verwent en ik probeer ze dit eignlijk steeds meer af te leren, om het zo maar te zeggen. Vooral dat verwende en ongehoorzame. (dit doen ze niet bij hun eigenaresse, maar ik vind dat zij ze zo ruw behandelt, daar hou ik niet van)

Mijn mening is dat ze gewoon naar me moeten luisteren, en ik wil dit het liefste bereiken zonder klappen enz. Ik zoek eigenlijk een manier om op een vriendelijke manier vertrouwen te winnen en te zorgen dat ze mij als "baas" zien. Ik heb nog niet zoveel ervaring met allerlei methodes enz. omdat dit mijn eerste verzorgpony's zijn. Ik heb me wel wat verdiept in de join-up, en het lijkt of iedereen een andere mening heeft (logisch, maar toch) de één zegt: join-up is goed, krijg je vertrouwen mee enz. enz. en de ander zegt juist: nee!!! niet doen enzo, mishandeling... enz.

Zou ik een join-up kunnen gebruiken bij een van de pony's of moet ik opzoek naar andere methodes om ze over te halen dat ze mij moeten gehoorzamen en kunnen vertrouwen?

timokyana

Re: join-up of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:34

lees eens het sticky,er zijn al zoveel topics geweest over een join up.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:36

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:38

Ach ja, ik vind een Join Up een goede methode, maar daar zijn de meningen over verdeeld Knipoog

Lees indd even de andere topics Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:45

Overigens, sopje, vraag ik me af wat jij onder "ruw" verstaat? Je kunt beter een paard een aanwijzing geven die hij begrijpt en waar hij naar luisterd, dan twintig keer een aanwijzing die hij kan negeren. Een aanwijzing waar een paard niet op reageert hoef je net zo goed niet te geven. Dus een keer duidelijk zijn, dan ziet hij je de tweede keer ook staan en hoef je nog maar half zo hard te zijn.

sopje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 17:48

ik bedoel dat ze vaak slaat enzo. Dat ze vaak een krachtmeting aangaat. En als ik dat doe dan win ik het toch niet om het zo maar te zeggen, en ik vind dat de verkeerde manier

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:50

Een krachtmeting zal je van een paard nooit winnen. Maar als je bijvoorbeeld een andere methode hanteerd, zoals Parelli, zal deze ook eerst heel zachtjes beginnen, en uiteindelijk de kracht van de aanwijzing zo gaan opvoeren totdat hij reactes krijgt.

Het is alleen niet eerlijk als de eigenaar op de ene manier met de shetjes omgaat, en jij op de andere manier. Als jij ze duidelijk maakt dat ze van jou geen slaag krijgen maar dat niet aan de eigenaar door kunt geven: is dat eerlijk tegenover de paarden?

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:17

Ik vind ook dat je zelf moeet bepalen of je een join-up gebruikt of niet
en als je het doet, wees er zeker van dat je alles in je hoofd hebt. zodat
het ook gaat lukken. anders word het veel moeilijker.
als je het doet, oefen dan eerst zonder paard.

verder kan je ook gewoon je wat verdiepen in het natuurlijke paardenwereldje. en ik denk dat je dan zelf al meer dingen ziet om het vertrouwen te winnen, en hoger in rang te komen in de kudde.

sopje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 14:02

thnx allemaal! Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:07

Foresttravel schreef:

Deze snap ik niet, verklaar je nader?

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:11

Cassidy schreef:
Foresttravel schreef:

ik vraag me ook af hoe je een j-u wil doen zonder paard Haha!

Over je vraag ik zou me der eerst goed in gaan verdiepen je kan meer kapot maken als goed doen als je het verkeerd doet

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:06

Cassidy schreef:
Foresttravel schreef:

bijv met een ander persoon. een goeie join-up mag je voor zover ik weet op een bepaald punt niet kijken, en je lichaamshouding moet oko goed zijn. gewoon een join-up met een persoon. om het even te oefenen is beter, dan meteen met een gevoelig dier als een paard. en een persoon die weet wat de bedoeling is kan je verbeteren

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:27

Je kan toch niet oefenen op een mens?? een mens kan toch niet zo reageren als een paard, je moet gewoon eerst iets leren en dan niet oefenen, maar het gelijk goed doen, dan weet je dat het niet verkeerd kan gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:32

midgie schreef:
Je kan toch niet oefenen op een mens?? een mens kan toch niet zo reageren als een paard, je moet gewoon eerst iets leren en dan niet oefenen, maar het gelijk goed doen, dan weet je dat het niet verkeerd kan gaan.

*LOL*....

Om een citaat van Parelli aan te halen: Practice does not make perfect, perfect practice does make perfect. Op een mens kun je idd niet oefenen, je zult het op een paard moeten doen. Met iemand die je kan begeleiden en meteen kan corrigeren als je wat verkeerd doet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:39

Als je iemand hebt die weet hoe ene join-up in elkaar zit zou je met diegene kunnen oefenen, die doet het gedrag van het paard na, jij geeft er reactie op zoals je bij je paard zou doen, dan kan diegene die ''paard'' speelt je corrigeren op wat je fout doet

maargoed een paard reageert verschillend dus veel zin zou het niet hebben, maar om nou opeens zonder dat je weet hoe het in elkaar zit ene join-up te doen, eigen risico eigen verantwoording ook voor je paard

Succes

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:51

Cassidy schreef:
Om een citaat van Parelli aan te halen: Practice does not make perfect, perfect practice does make perfect. Op een mens kun je idd niet oefenen, je zult het op een paard moeten doen. Met iemand die je kan begeleiden en meteen kan corrigeren als je wat verkeerd doet.

Nee, op een mens kun je prima oefenen, maar zoals Parelli zegt: als jij oefent met een mens wat er verder ook niets van weet en zonder instructeur erbij, is het geen perfect practice.

Heb je een kennis die het wel goed kan, dan kan die voor paard spelen en jou tegelijkertijd wijzen op je fouten. Dat lijkt mij NOG beter dan wanneer je direct op een paard oefent en een instructeur vanaf de kant steeds dingen roept die je anders moet doen. Nog leerzamer is het om zelf een keertje paard te spelen, zodat je kan zien hoe verschillende hulpen en houdingen overkomen op het paard.

Parelli gebruikt in zijn lessen ook steeds meer simulatie-oefeningen waarbij cursisten op elkaar oefenen, zodat het paard voor de grootste fouten behoed wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:19

Toch vind ik het nog een verschil als je iemand bijv. het effect van een zwiep van het leadrope via touwhalster naar dat paardenhoofd laat voelen, dan van iemand te gaan vragen dat hij een kwartier rondjes gaat lopen rennen om de join-up te gaan oefenen. Haha!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:25

Hmm, misschien heb jij een beetje een raar beeld bij simulatie-oefeningen Tong uitsteken

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:50

Hallo,
ik heb zelf met mijn verzorgshet ook een join-up gedaan,
en het beviel me heel erg goed (het ging ook direct goed).
Ik vind het een goede methode, ik snap dan ook niet dat sommige
het mishandeling noemen want je doet hem niks niet slaan ect.. je probeert
alleen op een natuurlijke manier zijn vertrouwen te winnen. Lovers

Eerst wist ik niks van de join-up nadat ik de boeken van Heartland heb gelezen (geweldige boeken), hierna werd ik nieuwsierig en ben op internet en boeken gaan kijken voor meer informatie. Lijst Pling

Als je het wel doet--> succes! Knipoog

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:05

Ik wist het ook van die boeken van Heartland. Ik vind dat ze in die boeken ook niet echt zeggen wat de gevolgen kunnen zijn van zoiets. Ik heb hier ook meerdere berichten gelezen in een ander topic dat het je paard psychisch in de war kan brengen. Ik wou het na het boek ook meteen gaan doen met mijn leasepaard, maar ik heb op tijd het topic gelezen en het toch maar niet gedaan, omdat het gevolgen kan hebben die niet echt goed zijn voor het paard. Meningen verschillen Knipoog