"halstermak" maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kler

"halstermak" maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 19:42

Hallo allemaal!
ik moet een paar (shetland)veulentjes in een paar dagen tijd aan een halstertje laten wennen, zodat ze in ieder geval redelijk netjes met me meelopen. Ik wil dit natuurlijk het liefst op een vriendelijke manier doen. Aangezien ik dus best wel met tijdnood zit, en ze niet heel erg met mensen in aanraking zijn gekomen tot nu toe, vroeg ik me af of jullie misschien wat tips voor me hebben hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken, want ik zie niks in het gewoon met een zweep vooruit slaan (om het maar bot te zeggen).
Alvast bedankt in ieder geval!

Auky

Re: "halstermak" maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:58

Ik heb helaas geen tips voor je, maar volgens mij hoort dit op [NH].
Succes!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:32

Als je in tijdnood zit, doe het dan NIET. Je MOET ze niet in een paar dagen aan een halster laten wennen... Ik neem aan dat het niet jouw eigen veulentjes zijn, aangezien ze nog niet veel in aanraking zijn geweest met mensen.

Het beste wat je voor de veulentjes kan doen, is in de wei gaan zitten en ze nieuwsgierig laten worden naar jou. Kijk eens of je ze met je mee kan laten lopen zonder halster om.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:37

gewoon in de wei zitten.. veulentjes zijn nieuwschierig genoeg om te komen.. laat ze snuffelen kun je ze proberen te aaien .. vinden ze dit eng gewoon blijven zitten en weer naar je toe laten komen .. Knipoog en zo net zo lang tot je een beetje kan aaien.. de volgende dag terug komen en weer het zelfde ritueel.. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:34

Iemand op bokt had een keer een handige manier om haar veulen te leren aan de hand te lopen.
Met een lus om de billen ofzo. Niet om te dwingen, maar om te leren dat ze vooruit moeten lopen. Een hele vriendelijke manier.
Ik zou eens kijken of ik het topic kan vinden

Edit: kan hem niet vinden. Misschien weet iemand anders het nog

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:37

Lenneke_ schreef:
Iemand op bokt had een keer een handige manier om haar veulen te leren aan de hand te lopen.
Met een lus om de billen ofzo. Niet om te dwingen, maar om te leren dat ze vooruit moeten lopen. Een hele vriendelijke manier.
Ik zou eens kijken of ik het topic kan vinden

Edit: kan hem niet vinden. Misschien weet iemand anders het nog

Een van de weinige nuttige dingen die je met een elastische bandage kunt doen Haha! Haha!
Maar eerst moet het veulen vertrouwt zijn met aanraken, dan met het halstertje (tig keer aan- en afdoen en er mee rondlopen) voordat je begint met aan het halstertje meelopen.

Hoe braaf zijn de mamma's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:55

Ik zou je graag advies willen geven, maar de "tijdnood" weerhoudt me daarvan.
Want veulens aan dingen laten wennen en dingen leren, moet je tijd en geduld voor hebben.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:19

kler schreef:
Hallo allemaal!
ik moet een paar (shetland)veulentjes in een paar dagen tijd aan een halstertje laten wennen, zodat ze in ieder geval redelijk netjes met me meelopen. Ik wil dit natuurlijk het liefst op een vriendelijke manier doen. Aangezien ik dus best wel met tijdnood zit, en ze niet heel erg met mensen in aanraking zijn gekomen tot nu toe, vroeg ik me af of jullie misschien wat tips voor me hebben hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken, want ik zie niks in het gewoon met een zweep vooruit slaan (om het maar bot te zeggen).
Alvast bedankt in ieder geval!

Waarom moet het zo snel?

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:32

meschien kun je de de figure-of-8-rope van Emiel Voest gebruiken. je doet een touw om de billen van het veulen en kruist ze op de schoft om de borst heen en weer naar het schoft om voorwaarts gedaan geef je wat druk op de billen en om te stoppen een beetje druk op de borst. werkt erg goed doe ik ook bij me kleine veulentje

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:34

crystal schreef:
meschien kun je de de figure-of-8-rope van Emiel Voest gebruiken. je doet een touw om de billen van het veulen en kruist ze op de schoft om de borst heen en weer naar het schoft om voorwaarts gedaan geef je wat druk op de billen en om te stoppen een beetje druk op de borst. werkt erg goed doe ik ook bij me kleine veulentje

Dat bedoelde ik

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:03

Heeft meneer Voest ook gewoon uit het TTEAM gevist Clown

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:01

Jovarna schreef:
Ik zou je graag advies willen geven, maar de "tijdnood" weerhoudt me daarvan.
Want veulens aan dingen laten wennen en dingen leren, moet je tijd en geduld voor hebben.

Wil je het advies alsnog geven voor de meelezer zoals ik Haha!
Orisse is nu 6 dagen oud, ik kan haar vanaf het begin overal kriebelen en ze loopt ook wel achter me aan. Ik kriebel haar wel eens met het halster, en ze vind hem ook niet eng. Soms krijg ik de neusriem erom en dan krijgt ze een kriebel en dan doe ik hem af. Maar als hij wat langer omzit vind ze het niet leuk, tips?
Ik ben er per dag maar heel kort mee bezig btw, zolang houd zo'n veulen dr concentratie niet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:33

Orchid schreef:
Wil je het advies alsnog geven voor de meelezer zoals ik Haha!

Zoals ik het mijn veulen Banouck heb geleerd:

Naast de inprenting en het feit dat ik haar overal mocht (mag) aanraken, heb ik haar eerst laten kennismaken met het halster. Dus haar het halster laten bekijken en besnuffelen, voor haar neergelegd als ze lag te slapen en eventjes tegen haar hoofdje en hals gehouden en haar telkens enorm beloond. Ze vond het al vrij snel een heel normaal object.
Toen dat zo was, ben ik begonnen met het halster om doen en vervolgens niks. Even met het halster laten lopen en rennen en na een paar minuten (wanneer ze er heel relaxed mee rondliep) weer af doen. Dit heb ik diverse keren herhaald. Zo ging ze geen link leggen met "halster = ik moet mee". Knipoog Ik heb haar telkens wat langer met het halster in de wei laten rond dartelen en 'm weer af gedaan.
Halster volledig geaccepteerd en toen was het tijd om haar te leren om aan het halster mee te lopen. Ook dit heb ik weer in hele kleine stapjes gedaan. Om te beginnen was 1 stapje meelopen genoeg, de volgende keer 3, de volgende keer 4 etc. Als ze stil bleef staan of ging tegenhangen, ondersteunde ik haar met mijn arm achter haar billetjes. Zo duwde ik haar met de ene arm en "trok" ik met de andere hand aan het halstertouw (beide lichte druk) naar voren. Goede timing is hier noodzakelijk. Zodra ze ook maar een seconde meegaf en ontspande, onmiddellijk de druk loslaten, zowel de druk op het halster als op haar billen. Zo leerde ze wat de bedoeling was. En ook weer uitgebreid belonen, halster weer af doen en vrij laten. Ze bleef dan altijd wel bij me staan, ze leek het erg leuk te vinden om dingetjes te leren! en vooral om de hemel in geprezen te worden (nog steeds trouwens Knipoog ).
En naarmate ze meer stapjes met me meeliep, hoe meer stapjes ik met haar ging maken. Tot we uiteindelijk samen door de wei konden wandelen. En pas toen ze dat keurig deed, zijn we de wei uit gegaan om buiten de wei aan het halster te lopen.

Dus: kleine stapjes maken, neem de tijd en heb geduld en begrip! Oefen dit overigens niet wanneer je veulen duidelijk aangeeft er op dat moment geen zin in te hebben. Probeer het dan gewoon na een kwartiertje (of langer) weer.
Natuurlijk helpt het ook mee dat je de moeder geregeld het halster om en af doet. Veulens kijken erg af en wat mama doet en goed vindt, is al vrij snel goed en vertrouwd.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:43

Thnx!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:16

NA -> NH

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:55

viewtopic.php?f=125&t=600195

Dit is de link naar dat geweldige topic met het veulen in een 8je.
Bij ons veulen was het ook een "klein drama" om het halstermak te krijgen. Maar het lopen aan het halstertouw ging echt perfect volgens deze methode en nu is ze echt superbraaf

Verder zijn wij begonnen met oefenen in het schuilhok/stal. Zo heb je een beperkte ruimte en kan het veulen niet zo ver van je wegrennen.

Ik ben het met de anderen eens dat wanneer je in tijdnood zit, je het beter kunt laten.....
Je hebt er erg veel rust, geduld en kalmte voor nodig en de paarden merken het meteen wanneer je haastig bent.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:43

Sorry dat ik het zeg, maar het klinkt al verkeerd. tijdnood bij paarden.
maar oke. de zweep lijkt me geen leuk alternatief, dus hier hoe ik het zou doen:

Paarden moeten wennen aan alles wat nieuw is. ze moeten eerst weten dat het veilig is.
dus laat ze eerst rustig aan de halsters wenne. houd ze het halster even voor, zodat ze kunnen snuffelen en bekijken zoveel ze willen.
aai dan met het halster over het paard. en hang hem daarna losjes om.
doe hem weer af en op. enkele malenm en klik het daarna vast.

daarna kan je met een halstertouwtje (eerst laten wennen) rustig proberen een beetje druk te geven en de pony te lokken. vergeet het belonen niet, heel belangrijk.
leid het dier een beetje. en volgende dag weer.

Leg wat van jezelf erin. en het zou moeten werken denk ik

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:30

Nou Orisse is nu volledig halstermak Lachen De tip van afkijken bij moeders was erg goed!
Ze kan er ook al mee staan slapen Tong uitsteken
Afbeelding
Nou op naar de volgende stap Haha!

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:07

Ik heb in het begin toen ze nog een paar dagen waren, samen met een ander meisje gedaan.
Eentje hield haar vast, 1 hand onder de kont en 1 op het borst.
Ze kunnen zo geen kant op.
Halstertje om. 20 minuutjes om ofzo en dan weer af Lachen.
Miss niet zo vriendelijk maar naar een paar keer lukt het zo alleen Haha!.
Ik doe niet gelijk het halster om, de eerste paar dagen wel heel veel aaien, lekker in de box zitten. Wat proberen te poetsen met de hand alles aanraken Haha!. Dat speelt allemaal mee.
Als je in tijdnood zit, denk ik niet dat je het zo lukt zonder geweld. Vooral omdat ze al wat ouder zijn.

Skoofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:12

En de moeder van de pony's dan? Wat doen jullie daar mee? Die van ons is nogal bescherment.

xx Vera en Inge

kler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:03

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:36

Hier een slotje omdat het gaat om een topic dat vier jaar oud is.
Er zijn vast recentere topics te vinden.