[AR] probleem ivm leren slepen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

probleem ivm leren slepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 15:33

(DIT WORDT EEN HELE UITLEG)

MEDEDELING!
voor mensen beginnen: DE EIGENAAR MAAKT HEM KOETSMAK(heeft er al 3mak gemaakt!) EN KRIJGT HULP VAN EEN BEKENDE ERVAREN KOETS MENLESGEVER!
__________________________________________________________________________________

nou we hebben twee nieuw paardjes: Woest en Milano
woest is een rotsvast paardje, bijna nergens bang van, heel aanhankelijk en lief
Milano is een schrikachtig paardje, elke plotse beweging zoals uitrijken voor een aai (als datplots komt) is er te veel aan en gaat hij lopen!
BEIDEN ZIJN 3 jaar! en nog niet ingereden (gebeurt na ze koetsmak zijn)

nu komt het:
na maanden longeren met dubbele longe en stemhulpen te leren wou de eigenaar eindelijk beginnen met het "slepen". persoonlijk had de eigenaar meer bang voor Milano dan voor woest...
echter wat blijkt?
Woest begint heel lelijk en hoog te bokken en weg te lopen van het moment dat hij iets achter hem hoort (slepen).
als je zo bij hem bent mag je met de bal gooien, plastic zakken ..NIETS kan hem schelen.

nu was de eigenaar met een 4tal man( is altijd veiliger) hem aan het proberen te laten slepen.. woest was zo geschrokken van het geluid dat hij losgebroken is, door de stroomdraad gevlogen door de poort gerend de straat op !!

Milano was echter 5x beter en deed het redelijk goed voor de eerste keer.
toen heb ik voorgesteld aan de eigenaar om woest "geluid" mak te maken.
dus ik met plastic zakken over z'n lichaam aan het wrijven, heel fel mee schudden kortom GELUID
en nee het maakt het niets uit, vandaag heb ik een band en de plastic zakken aan een touw gedaan en achter ons aangesleept (ik hield de touw vast)
ging wat onwennig, maar na paar snoepjes en gepraat was het allemaal prima!
ik hing toen de band met veiligheidsknoop aan het longeersingel.. ging prima, drafje prima (ik loop erlangs)
tot ik dacht ik ga eens draaien (komt d eband aan de andere kant te liggen).. FOUTJE
Woest trok zich los (heel m'n vel weg) maar het was zo plots dat ik niet aan het veiligheidtouwtje kon trekken en de band vloog met hem mee de bak door om uiteindelijk los te springen (haakje af)

wat moet ik nu nog doen om hem geluid mak te maken? ik doe VD en NH met hem, en ben veel met hem bezig en hij heeft NOG NOOIT zo een angst vertoont!

ik dacht ik ga volgend eweek als ik terug ben van vakantie flessen vullen met een paar steentjes en daarmee door de bak lopen zodat hij wat aan geluid kan wennen om zo door te gaan tot opnieuw het achter slepen?(flessen zijn niet zo zwaar als een band en kunnen bij angst niet zo'n shade aanrichten)

doe ik hier goed aan?

TIPS AUB!!

manie

Re: probleem ivm leren slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:52

Een band is in mijn ogen een van de meest waardeloze dingen om een paard mee te beleren. Als het paard gaat rennen, gaat de band stuiteren en kan zelfs het paard voorbij stuiteren. Geen wonder dat ze dat eng vinden.
Mijn beleerde pony van 23 jaar is zelfs doodsbenauwd voor een band.
Het getuigd ook niet van veel kunde van de eigenaar (sorry dat ik het zeg).
Veel beter is het gebruik van een slee om te beleren. Zo'n ding komt een paard niet stuiterend voorbij.
Als je persé een band wilt gebruiken, dan moet een tweede persoon deze band aan een longeerlijn 'besturen' zodat het niet z'n eigen leven kan gaan leiden.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 15:57

ze gebruikte toen (bij het weglopen) een pallet... ik heb de band gebruikt (en hij stuiterde niet... omdat ja in stap of draf waren we niet zo snel hoor en de touw was lang genoeg om niet omhoog getrokken te woren bij de bewegingen van woest)
maar een koets in werkelijkheid (bij bosrit of marathon ) wiebelt ook allekanten op (anders zaten er geen veeringen bij)

magoed, de band ga ik ook achterwegen laten volgende keer

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:09

Gebruik je oogkleppen?
Zo ja misschien vind je paard het eng dat hij niets achter zich ziet, maar wel hoort.
Je zou in de begin fase de oogkleppen achterwege kunnen laten.

Als je geen oogkleppen gebruikt kan het omgekeerde ook werken. Dus wel oogkleppen op zodat hij niets achter zich ziet.

Lukt het wel de band/pallet achter je aan te slepen zonder dat het vast zit aan het tuig?
Zo ja, dan zou het ook nog een probleem met het tuig kunnen zijn. De pony heeft misschien pijn van de druk op z'n borst.

Probeer eens de pony te laten trekken door de (verlengde) strengen zelf vast te houden. Iemand anders ment de pony door er achter te lopen. Vervolgens ga je langzaam een beetje druk op de borst zetten. Komt er verzet, dan kun je de druk direct verminderen door de strengen ietsjes te laten vieren.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 16:20

hey manie dank je voor de tips!

eum nee er worden geen oogkleppen gebruikt (een gewoon hoofdstel trensje)
er is wel een beetje probleem als ik de band/palet vasthou het is echt het geluid hij wijkt danzo met z'n lichaam tot hij de palet ziet, (sta versteld hoe goed hij kan wijken) maar helaas ongepast als ik lang met hem bezig ben is er geen probleem meer, maar als hij iets tegen z'n bil voelt is hij weg (en dit alleen als hij aanhet slepen is (ofja ik) als we iets anders bezig zijn mag er een bom tegen hem vallen, hij geeft er niets om...

eigenaar én menleraar zijn van principe eerst "voor" de koets leren dan "ingespanne" leren (snapje) hij moet dus eerst goed leren slepen...

bij vorige paard (was een hengst van 12) ook haf, nooit in de koets gestaan, gesleept met pallet over kiezel zonder menhoofdstel en dat ging na een tijdje prima, en bij fnany ook, milano ook, tis alleen woest die het probleem vormt

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:42

Als hij schrikt van die druk tegen z'n billen, kun je idd zoals Manie aangeeft er eerst zelf achter gaan lopen en de druk voorzichtig opvoeren. Zo leert hij trekken en kun je zelf ook naar links en rechts druk geven tegen z'n billen, tot ie eraan went.
Mijn pony was daar in het begin ook heel riebelig voor, maar vooral mee blijven confronteren.
Dus zou ik de band/ sleep nu even achterwege laten en zelf de strengen vasthouden (je kunt ze verlengen met bv touwen, zodat je meer speling hebt om te lopen) en op die manier wennen.
En mss is het ook een idee eens voorzichtig oogkleppen te proberen.
Doe je met je VD en NH dingen ook weleens bv touwtjes tussen z'n benen door enzo...? Misschien is dat een leuke vertrouwde manier voor hem om te leren dat dat niet eng is...?
Veel suc6

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 17:52

hij vickelientje:
ja met als ik met VD of NH bezig ben confronteer ik hem met veel dingen, als hij ergens bang van is ga ik hem dat gewoon laten targeteren! (aanraken) dan is het even later niet eng meer, helaas na 10x band enzo te targeteren blijft het hetzelfde het is niet eng, tot het achter hem is...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:27

Mijn tip: Breng hem weg naar iemand die vaker paarden beleerd. Haal hem over een week of 6 weer op en ga lekker met hem rijden.

Beleren moet goed gebeuren en het ene paard is nou eenmaal wat lastiger dan het andere. Zeker in het beginstadium zijn slechte ervaringen echt niet handig.

Ik denk ook dat met plasticzakjes over zijn lichaam wrijven geheel los staat van mennen. Heel leuk als hij dat kan maar met mennen niet echt praktisch. Ik denk dat mijn pony's toch vreemd staan te kijken en misschien wel schrikken als je hem met zakjes wil gaan aanraken terwijl ze het voor de wagen perfect doen.

Ik zou zowieso aanraden om met kleppen en een stang te gaan werken. Een enkeling red het met een trensje en een rijhoofdstel maar het overgrote merendeel rijdt toch met kleppen en een stang. Waarom? Je hebt toch een heel stuk meer te vertellen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:24

Citaat:
DE EIGENAAR MAAKT HEM KOETSMAK(heeft er al 3mak gemaakt!) EN KRIJGT HULP VAN EEN BEKENDE ERVAREN KOETS MENLESGEVER!

Mak vind ik al een heel verkeerde woordspeling.
Je moet een paard vertrouwd maken en daarna rustig inspannen.

Begin met lange lijnen dubbele longe en veel stemhulp.

En een ervaren koetsmenlesgever????
Niet iedere instructeur weet iets van beleren af.

Vraag hulp van iemand die idd vaak paarden beleerd

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:31

Ik zou er toch voor kiezen oogkleppen te gebruiken. De meeste paarden vinden iets wat ze achtervolgt eng, en gaan dan rennen. Dat vind ik niet zo heel vreemd, eerlijk gezegt. Het blijft toch een vluchtdier.

Verder is dat hangen aan de strengen, zoals al gezegt is, een goede oefening. Daar moet je eigenlijk altijd mee beginnen, omdat je los kan laten als dat nodig is.

Succes ermee!!!

Eddy76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:54

Ik zou eerst er zelf achter gaan lopen en dus zoals manie zegt hem laten wennen aan de strengen langs zijn benen en aan druk op de borst, gebruik gewoon het tuig wat ie later ook aankrijgt, met schoft en borstuk en al. (trekken aan de longeersingel??) Je kunt idd proberen de oogkleppen even weg te laten. Omdat hij zo schrikkerig is zo ik het trensje gewoon zo laten, met de stang heb je wel meer te vertellen maar is de kans ook groter dat je dit jonge dier erg hard in de mond maakt. En houd het eerst lekker bij de band, dan kan hij zich ook niet bezeren, en mijn ervaring is dat het lichter is dan een pallet/slee. Zolang het paard voorwaarts is komt de band echt niet voorbij.
Succes!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:01

Eddy76 schreef:
Zolang het paard voorwaarts is komt de band echt niet voorbij.

Helaas wel, juist als ze lekker voorwaarts zijn kan zo'n band echt heel vervelend gaan stuiteren.
Ik heb het zelf meegemaakt met mijn superbrave menpony. Ze raakte volledig in paniek.
Een band kan wel, maar dan wel een extra touw eraan om dit soort situaties te voorkomen.

Een slee is zwaarder, maar als de pony eerst gewend is aan druk op de borst dmv drukgeven via de verlengde strengen is een slee echt geen enkel probleem.

Eddy76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:25

[quote="manie
[/quote]

Helaas wel, juist als ze lekker voorwaarts zijn kan zo'n band echt heel vervelend gaan stuiteren.
Ik heb het zelf meegemaakt met mijn superbrave menpony. Ze raakte volledig in paniek.
Een band kan wel, maar dan wel een extra touw eraan om dit soort situaties te voorkomen.
quote]

Ik weet niet wat voor band je hebt gebruikt, maar stuiteren heb ik nog nooit meegemaakt. (Flinke autoband) Ik zou er in ieder geval een touw met een lus aan doen, ook voor een slee. Ieder heeft zijn eigen ervaringen......

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:29

Ook een flinke autoband Knipoog

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:17

hebben jullie wel eerst met lange lijnen gewerkt?

zo leert tie ook dat er geluiden achter hem zijn...

ik heb mijn pony ok zelf beleerd... en bij haar werkte dat prima....

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:36

wat voor slee bedoelen jullie?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:22

Ik ben op het moment ook een paard aan het beleren voor de koets, en zit ook in de "sleep" fase.
Ik longeer hem vantevoren, zodat ie al zijn "woeste" energie kwijt is.
Ik heb hem in het begin zonder oogkleppen laten slepen, puur en alleen om hem te laten zien waar ie mee bezig was, sinds 2 keer heeft ie oogkleppen op. Ook hij schiet er wel eens vandoor als de band (of sleep) stuitert, maar daarvoor heb ik nog iemand die naast hem loopt en hem vast heeft aan een longe.

Hebben jullie hem ook met zijn 2een vast?
Probeer hem die band stukje bij beetje laten slepen, eerst 4 passen, halthouden, belonen, dan 8 passen, halthouden, belonen, dan 12 passen, halthouden, belonen. Van hand veranderen, halthouden, belonen, 4 passen, halthouden, belonen, enz enz
Doet ie dat goed ga je het opbouwen, en slangenvoltes rijden.

Leer je paard om 100% naar je stemhulpen te luisteren, halt is halt en niet nog 6 passen doorstappen. het helpt ook als ie wegrent.

Ik zou in elk geval ook op een stang overstappen, je hebt gewoon veel meer te vertellen bij noodsituaties. dan kun je hem tenminste op de handrem zetten. dat kun je met een trensje niet.
het paard moet leren dat ie niet vandoor kan en mag gaan. Als het hem steeds weer lukt, blijft ie het doen.
Gewoon met zijn 2een aan gaan hangen en de handrem erop. Staat ie stil, meteen zelf kalm blijven en het paard belonen. "goedzo jong, braaf, niks aan de hand"

Wat ook werkt is je paard laten wennen aan een "PAS OP!" commando, op het moment dat ik "oppassen" zeg weet het paard dat er misschien iets engs aankomt en blijft alerter, maar ook schrikvaster.
voorbeeld: paard heeft oogkleppen op en iemand wilt hem aaien, dus paard ziet het niet, op het moment dat je "oppassen -naam paard-" zegt weet het paard dat er iets gaat gebeuren.

dat kun je ook doen op het moment dat ie de band begint te slepen "Woest, oppassen! Stappen!" komt er een hobbel? "woest, oppassen" elke keer als ie een commando goed doet, belonen dmv stemhulp. "goedzo, brave jongen"

Let op je stemhulpen. Voorwaartse hulpen moeten kort en fel zijn. "voorwaarts stap! *klak*"
Neerwaartse hulpen moeten laag en langzaam zijn. "Hoooooooooo stap-pennn"
ook het belonen moet op een lage stem en op een rustige manier gedaan worden "Braaaaaaaaafffff"

gaat het goed? Ga hem niet pesten en nog een half uur doorgaan. Stop op een goed ogenblik en werk het per keer uit. ga niet elke keer hetzelfde met hem doen.

Blijft ie bang? ga met hem naast een ander paard lopen die het band slaapt, ga met hem naast de band lopen, en achter de band. Laat hem zo zien waar het geluid vanaf komt. vergeet niet om veel te belonen, maar wel disipline blijven houden, nee je mag er niet vandoor, nee je meg me niet omverrennen, nee je mag niet stilstaan zonder commando.

lang verhaal en ik heb nog maar de helft verteld. Tong uitsteken

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:44

Idd het aanleren van de juiste commando's kan helpen om duidelijkheid te creeeren bij de pony. Halt is ook echt halt en dan moet ie stil staan. Hij moet leren dat rennen niks oplevert!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:48

Hier zijn we toevallig ook net bezig met een beleren voor de wagen. Band-fase zijn we bijna uit, leverde gelukkig geen problemen. Hij trok makkelijk weg, maar we hebben vanaf het begin gewerkt met oogkleppen. Dat ten eerste. Ten tweede gewoon aan de lange lijnen leren wennen aan rare geluiden achter zich, waarbij hij zich niet om mocht draaien, springen, versnellen of juist stil gaat staan/achteruit lopen. Dus stampen, klappen, als kleine kinderen gillen en gedragen (moet uiteindelijk voor de huifkar staan), sleepgeluid met de voeten etc etc....daarnaast was hij braaf op stem en was zo dus ook makkelijk te geruststellen en mocht ie echt iets eng vinden (zo schrok deze in het begin nog wel van de korte bochten, waarbij hij de strengen voelde) alsmaar blijven praten, praten, praten, houd het positieve in de stem, aanmoedigen dat ie het goed doet!
En last but not least...altijd iemand met een longeerlijn die er naast loopt, dat mocht hij het echt te eng vinden, dat deze in zijn zicht kan gaan staan en hem kalmeren (of even het klopje op de hals etc). Naar mate je vaker dingen doet, kan deze persoon steeds meer afstand nemen, tot de persoon eigenlijk niet meer nodig is!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:16

Een keer met oogkleppen proberen kan best wel eens werken. Moon vindt het superspannend als ik hem langs de fiets heb (zonder kleppen dus) en er iemand ACHTER ons fietst, terwijl hij in het tuig nergens iets om geeft...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:55

Klinkt echt als een ervaren persoon indd. sorry dat ik het moet zeggen, maar als je 3x een paard loslaat! Breng hem dan maar weg, ookal is het eigenlijk al telaat. Veel bedrijven hebben er een schurfthekel aan als je zelf heb zitten proberen (ook onder zogenaamd ervaren begeleiding) en dat is niet voor niets.
Maargoed.. dat is al genoeg gezegt denk ik.. volgend advies.
Sleep de band zelf eens, zonder aan het paard vast te hebben. Kan hij aan het geluid wennen.
Hang zelf aan de strengen, wen hem aan de druk van de strengen langs het lichaam etc.
En daarnaaaaaa..... koppel je de sleep er eens aan. Zorg dat je hem goed vast heb. Longelijn, meerdere personen, afgelsloten ruimte (bij hoge nood in een hoek sturen bijv.) En evt. eens oogkleppen proberen.