zijgangen aan de longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

zijgangen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 23:45

We zijn bezig met de zijgangen onder t zadel. Iemand zei me dat het misschien handig was om het eerst eens aan de hand te oefenen en daarna met mij erop. We zijn nu een paar weken bezig met wijken maar dat gaat nog niet helemaal goed. Hoe kan ik haar laten wijken aan de longeerlijn? Ik longeer haar regelmatig, meestal is ze daarbij erg braaf. Hoe kan ik het wijken met haar oefenen aan de longe?

TurdusMerula

Re: zijgangen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:46

Volgens mij ben je dan echt wel met de hogere longeerkunde bezig...
Overigens zouden imo jonge/groene paarden juist goed moeten kunnen wijken. Niet direct zo netjes uitgevoerd, maar netjes wijken voor de druk...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:51

ik denk dat je dat ook goed kunt oefenen als je ernaast staat en steeds een beetje druk geeft.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:38

@ts'er, misschien [tijdelijk] lesnemen, totdat het knopje erop zit, bij jullie beiden? Lachen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 17:15

Ik heb al 1x in de week les met haar, m'n instructrice (is familie....) klimt er zelf ook vaak op.
Het gaat steeds al wel wat beter maar kreeg dus een tip van iemand om het eerst aan de hand te oefenen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:05

je kunt je paard laten wijken tijdens het longeren maar dan is het makkelijker om met dubbele longe te longeren en dan op rechte stukken het paard laten wijken

ik heb dit zelf wel eens gedaan met school maar dat was een tijd geleden.

groetjes lisa

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:17

Wijken aan de hand kan heel goed, maar dan niet met dubbele lijnen. Je staat naast je paard, zet je paard met zijn hoofd richting bakrand en geeft kleine tikjes met een zweep op de plek waar normaal je been zou leggen om hem opzij te zetten. In het begin blij zijn met een paar pasjes. Doordat hij met zijn hoofd richting bakrand staat kan hij niet vooruit en zal wel opzij moeten. Dit lukt alleen als je paard heeft geleerd om te wijken voor druk, en niet panisch reageert op de zweep. Voorbereidend grondwerk is in dit geval ook hier de basis van de opleiding.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 16:36

oke bedankt voor de tip, ga het eens proberen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:17

jaa precies zoals cassidy het zegt Knipoog ..
Ik denk dat dat de enige optie is om aan de hand hem te laten wijken

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:49

Ja eigenlijk logisch. Ik vroeg me dus ook al af hoe je dat met hele lange lijnen ging doen. (Achter zijn kont lopen)

Hoe kun je dan stelling vragen? Terwijl hij dan toch rechtdoor blijft lopen?

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:13

Zijgangen gaan prima aan de lange lijnen, het is juist een fijne manier om een zijgang aan te leren. Het is de bedoeling dat je bij het binnenachterbeen van je paard loopt. Normaal als je rechtuit gaat heb je je teugels ook recht, ieder aan 1 kant van het paard. Als je een zijgang inzet, begin maar eens met schouder buiten (nu heb je hulp van de bakrand als stop) haal je je binnenteugel over de achterhand naar binnen en duwt daarmee als ware de achterhand van de hoefslag af. Met je binnenteugel blijf je stelling vragen.
Als dit goed gaat en je paard 'draait in' als je de teugel over de achterhand haalt kun je het eens andersom proberen door schouder binnen te vragen. Let hierbij goed op dat je je paard zijwaarts houdt, evt met een correctie van een zweep langs de buik houden en zachtjes toucheren. Blijft zelf op een duidelijke lijn lopen, ookal gaat je paard zwalken. Als je zelf stug recht blijft lopen zal je paard daar ook steun aan ondervinden.

schouder binnen:
Afbeelding
Afbeelding

Bij het wijken gebruik je dezelfe hulp als bij schouder binnen, dus buitenteugel over achterhand naar binnen, alleen nu vraag je het op de AC lijn, of net iets ervanaf. Weer kun je de zweep langszij houden aan de binnenkant en vraagt je je paard zich richting hoefslag te bewegen. Loop zelf duidelijk mee kijk (net als bij het rijden) waar je naar toe wilt! Met dezelfde teugelhulp vraag je de correctie stelling en buiging, je kunt met je binnenteugel de stelling vragen en met je buitenteugel stuwen en zal je paard overstappen en dus zijwaarts gaan.

Afbeelding

Rechtuit is je teugelvoering ook gewoon recht:
Afbeelding

Als je niet te ver van Nijmegen woont... ik geef les in het werk aan de lange lijnen. Met mijn of eigen paard Bloos

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 22:04

Bedankt Haha!

Misschien ga ik het een keer proberen. De 1ste keer dat ik met 2 longeer lijnen longeerde ging het een beetje mis (ze keerde de kont naar me toe en wilde dus weg rennen....) dan probeer ik het wel eens in een afgezette bak.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:17

Probeer wat meer naast het binnenachter been te lopen en houdt haar goed tussen je 2 lijnen, dan kunnen ze niet zo makkeljik keren. Evt. ondersteunen door zweep tegen haar aan te leggen, zachtjes he niet slaan willen geen paniek maken maar rustig princiepe uitleggen!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 16:23

Ik stuur je even een pb.