Boomloos zadel & stijgbeugelriemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Boomloos zadel & stijgbeugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:00

Hey,

Ik rij sinds kort een pony met boomloos zadel, heb er nu 2x opgezeten Tong uitsteken (en in het verleden ook eens op een boomloos zadel bij een ander paard). Maar ik heb altijd een probleem met mijn stijgbeugelriemen.

Het zit zo:
Mijn benen zijn te kort Tong uitsteken waardoor de originele stijgbeugels gewoon niet gaan, ze plooien dan niet mee e.d., zit allemaal heel raar. Ik heb dit in het verleden nogal gehad bij een Australian Stock Zadel, hier hebben wel dan gewone engelse stijgbeugels aangehangen. Dit ging goed, je moet alleen dan de gepst onderaan zetten omdat het anders stoort bovenaan het zadel.

Nu hebben we dit bij het boomloos zadel ook gedaan, alleen heb ik de indruk dat de riemen nu snijden. Tijdens het rijden merkte ik dit op, maar niet dat het echt super pijn deed ofzo.. Alleen achteraf als ik dan over mijn been voelde was het gevoelig, dus er zat toch ergens iets niet goed. Ik heb proberen uitleggen wat ik bedoelde, maar de eigenaresse zei dat dit waarschijnlijk kwam doordat het zadel geen zweetblad heeft en ik gewoon met van die sokken rij in plaats van chaps of laarzen.
Maar ik heb in het verleden nog nooit last gehad op die manier, en ik rij al lang alleen met sokken enzo ...

Nu vroeg ik me af of dit dus kon dat de riem omgekeerd zit en daardoor snijdt. Of is het echt gewoon zo dat het komt doordat het een boomloos zadel is en niet gemaakt voor gewone stijgbeugelriemen?

Ik hoop dat jullie er wat van snappen Tong uitsteken

Lenneke_

Re: Boomloos zadel & stijgbeugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:42

Wat voor boomloos zadel is het dan, als hij geen zweetbladen heeft?
Ik heb ook gewone riemen aan m'n barefoot, heb er helemaal geen last van. Maar ik rij wel met chaps

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:48

Ik denk niet dat het ligt aan het boomloze zadel, maar eerder omdat je met sokken rijdt. Ik rijdt het liefst ook met schoenen en sokken maar als ik op mijn veelzijdigheid- dressuurzadel rijd dan moet ik echt chaps aan omdat inderdaad er wel eens een velletje tussen de beugelriemen komt. Met sommige andere zadels heb ik dat niet altijd. Met mijn boomloze dus niet! Enige remedie, laarzen of chaps aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:45

Laarzen heb ik al jaren niet meer en mijn chaps moet ik ook nog eens ergens gaan zoeken Tong uitsteken

Ik weet ook niet juist wat ze bedoelde met "geen zweetbladen", maar ze zal waarschijnlijk bedoelen dat het niet zo als een dressuurzadel ofzo is .. Allé, dat is toch anders hé Lachen

Het is niet dat mijn vel er tussen komt ofzo, het "schuurt" gewoon (zelfs nog niet echt schuren, het is echt moeilijk uit te leggen). Ik heb hier nog nooit last van gehad en heb al met verschillende zadels gereden .. Met dat Australian Stock Zadel was het net hetzelfde en daar schuurde de stijgbeugelriemen niet..

Ik persoonlijk denk dat de stijgbeugel gewoon omgedraaid moet worden (maar dat is moeilijk omdat het zo'n speciale is waar je voet niet kan doorschieten, dus dan moet je die hele constructie omkeren wat best wel ingewikkeld is, dus ik wil het eerst zeker weten voordat ik daar aan begin Tong uitsteken) want ik heb dat toch altijd gehad dat ze in de manège zeiden van: je moet je stijgbeugel omdraaien want je riem zit verkeerd. Kennen jullie dat niet? En als je dan je stijgbeugel andersom aandoet dat die riem dan plat tegen je been ligt en anders niet ..

Maarja, ik ken er dus niks van (ivm boomloze zadels enzo), dus daarmee dat ik even wat reacties vraag Knipoog

Misschien dat dit helpt, zo zat het bij dat australian stock zadel:
Afbeelding

En het zit dus op dezelfde manier, met de gespt beneden, maar dan hangt er een andere stijgbeugel aan. Alleen heb ik de indruk dat die riem dus omgekeerd zit .. het is moeilijk om uit te leggen Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:31

Kan je je voet er niet van buiten naar binnen in steken, maar alleen van binnen naar buiten? Dan gaat het idd schuren. Je voet hoort ook van buiten naar binnen in de stijgbeugel.
Als dat zo is moet je gewoon de beugels omdraaine

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:00

Dat was dus wat ik bedoelde Knipoog
Maar je kan dat niet gewoon zo doen omdat je maar aan 1 kant in de stijgbeugel kan Lachen Heb vandaag gezegd dat ik dacht dat dat het probleem was en heel de constructie omgebouwd (ben ik even zoet mee geweest Tong uitsteken) en ik heb geen last meer gehad Haha! En ik heb nu ook gewoon met sokken gereden zoals anders enzo, dus dat was het probleem niet Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:02

De beugels omdraaien is toch niet zoveel werk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:49

Wel als het zo'n creatie is:
Afbeelding

(besefte net dat ik vandaag foto's had getrokken Tong uitsteken)

En nu komt de riem die dan terug naar boven loopt (en errond gedraaid is) onderweg los, maarja .. dat hindert niet dus daar kunnen we nog mee leven Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:53

Ziet er nogal ingewinkeld uit Haha!

Maar dat korfje dat jij erin hebt kan er toch ook uit? Dan had je hem gewoon aan de andere kant kunnen doen.

Maar goed, het is nu dus al opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:56

Er zijn er inderdaad die eruit kunnen, maar deze zijn zo gemaakt en zit dus vast. Bij de andere stijgbeugels kan je het er inderdaad gewoon uitdoen, maarja, die hangen aan een ander zadel en worden ook gebruikt Tong uitsteken

Het was even sukkelen, maar normaal kan het nu gewoon zo blijven dus dan is dat het wel waard hé Knipoog

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:09

Stijgbeugelriem hoesjes zijn handig als je de gesp onderaan hebt. Ik heb fenders met westernbeugels aan mijn boomloos zadel. Nergens meer last van!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:08

amai sabine, dat is inderdaad nogal een constructie... Ik had dat ook, het heeft bij mij geholpen om m'n stijgbeugels om te draaien. Maar je kan in de ruitershop ook een brede passant laten maken zodat de rest van de stijgbeugelriem omhoog blijft. Ik heb daar bij Thc maar 5 euro voor betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:15

Ok, merci Lachen
Maar we zullen wel zien in de toekomst, momenteel gaat het zo goed dus heeft het geen zin extra kosten te maken (niet dat 5 euro zoveel is, maar toch Tong uitsteken). Moest het echt niet meer gaan door 1 of andere reden dan vinden we dan vast wel een oplossing Knipoog

Mij ging het er puur om omdat het in mijn been sneed, en dat is dus niet de bedoeling Knipoog Maar dat kwam dus inderdaad doordat de riem "omgekeerd" zat dus heb ik mij daarmee eens beziggehouden en nu dus geen problemen meer Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:56

Een stukje binnenband van een fiets kan ook als hoesje