[AR] Helmen in de marathon

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

judithM

Helmen in de marathon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 17:47

Ik was vandaag in Beekbergen en het viel mij op dat een aantal menners + grooms geen helm op hadden (IJsbrand Chardon was daar ook een van).
Ik dacht dat dat verplicht was?

Sjonniej

Re: Helmen in de marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:15

Alleen bij de KNHS is dit verplicht, weliswaar alleen in het E-traject.
Bij de FEI is dit niet verplicht. En aangezien Beekbergen een internationale wedstrijd is, gereden onder de naam van de FEI en niet de KNHS, mag er dus met petjes gereden worden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:27

Volgend jaar waarschijnlijk wel verplicht.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:27

volgend jaar willen ze het verplichten zelfs in de men lessen dresuur willen ze het verplichten

en vindt het goed

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:32

Waarom? ik ga toch echt geen helm opzetten als ik aan het trainen of lessen ben.

tjiddevw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:34

Billy schreef:
Waarom? ik ga toch echt geen helm opzetten als ik aan het trainen of lessen ben.

Daar ben ik 't mee eens. Maar ik vind het onzin dat er volgens de FEI regels zonder cap mag worden gereden. Alsof die vierspannen niet kunnen omslaan. Vind het een slecht voorbeeld voor de andere menners.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 08:31

miriamrocky schreef:
volgend jaar willen ze het verplichten zelfs in de men lessen dresuur willen ze het verplichten

en vindt het goed

Dat is per vereniging verschillend.
Ht is puur een verzekeringstechnisch aspect, of men het tijdens lessen wel of niet verplicht wil stellen.

Vooralsnog wordt het tijdens dres/vaard wedstrijden nog niet verplicht gesteld.
En voorzover de nieuwe reglementen commissie beteft geloof ik ook nog niet.
Ze zijn eerst bezig om verschil tussen dre/vaard en de dres/vaard van sgmw gelijk te trekken.

Dit vnl. ivm. de nieuwe automatisering.

edit taalfout
Laatst bijgewerkt door Echwel op 30-07-06 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:02

tjiddevw schreef:
Billy schreef:

Daar ben ik 't mee eens. Maar ik vind het onzin dat er volgens de FEI regels zonder cap mag worden gereden. Alsof die vierspannen niet kunnen omslaan. Vind het een slecht voorbeeld voor de andere menners.

Uit ervaring van een andere sport kan ik je melden dat het weldegelijk een stuk vreiliger is wanneer je een helm op hebt. Als ik kan zet ik ook liever een helm op.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:35

Echwel schreef:
miriamrocky schreef:

en vindt het goed

Dat is per vereniging werschillend.
Ht is puur een verzekeringstechnisch aspect, of men het tijdens lessen wel of niet verplicht wil stellen.

Vooralsnog wordt het tijdens dres/vaard wedstrijden nog niet verplicht gesteld.
En voorzover de nieuwe reglementen commissie beteft geloof ik ook nog niet.
Ze zijn eerst bezig om verschil tussen dre/vaard en de dres/vaard van sgmw gelijk te trekken.

Dit vnl. ivm. de nieuwe automatisering.

Als het ooit zover komt dat we met D+V ook een helm opmoeten, dan lijkt het mij veel verstandiger dat de KNHS de aangespannen sport (tuigpaarden & hackney's) eerst aanpakt. Sjonge jonge dáár zie je pas écht gevaarlijke situaties.
Knettergekke knollen die totaal niet in de hand staan met van die gammele wiebelige concourswagentjes erachter.

Ik vind die helmplicht zwaar overdreven.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:59

Citaat:
Ik vind die helmplicht zwaar overdreven.
Ook in de marathon of alleen D/V?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:08

Het hoeft van mij ook in de marathon niet.
Misschien is het dan iets minder overdreven, maar ik zou daar graag mijn eigen afweging in willen maken. Persoonlijk haat ik het als er keuzes voor me gemaakt worden....
Ik weet wel dat als ik FEI westrijden zou rijden ik waarschijnlijk ook niet met helm ging rijden.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 14:33

Ik vind het goed dat het misschien verplicht wordt om de marathon met een helm te rijden.
Ik zou het zelf zeer zeker wel doen als ik marathons zou rijden.
Ook heb ik verschillende menners gezien met een bodyprotector en ik vind dat heel verstandig!!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 14:33

manie schreef:
Misschien is het dan iets minder overdreven, maar ik zou daar graag mijn eigen afweging in willen maken. Persoonlijk haat ik het als er keuzes voor me gemaakt worden....
Ik weet wel dat als ik FEI westrijden zou rijden ik waarschijnlijk ook niet met helm ging rijden.

Waarom niet dan?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:36

judithM schreef:
Ik vind het goed dat het misschien verplicht wordt om de marathon met een helm te rijden.
Ook heb ik verschillende menners gezien met een bodyprotector en ik vind dat heel verstandig!!

In Nederland is het al verplicht.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 14:53

Echwel schreef:
judithM schreef:

In Nederland is het al verplicht.

Eh...in je eerste reactie in dit topic zeg je zelf dat het volgend jaar misschien verplicht wordt?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:54

Sjonniej schreef:
Alleen bij de KNHS is dit verplicht, weliswaar alleen in het E-traject.
Bij de FEI is dit niet verplicht. En aangezien Beekbergen een internationale wedstrijd is, gereden onder de naam van de FEI en niet de KNHS, mag er dus met petjes gereden worden.

In reactie hierop...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:55

judithM schreef:
manie schreef:

Waarom niet dan?

Omdat ik het risico acceptabel vind zo gek vaak gebeuren er nou ook weer geen ongelukken. Je kunt mij niet wijsmaken dat er voor de helmplicht zo idioot veel ernstige ongelukken hebben plaatsgevonden die met een helm op tot minder schade zouden hebben geleid.

Welk risico acceptabel is en wat niet ,dit bepaald iedereen voor zich, jij zou een helm op doen, prima jou keus. Ik zou dus liever geen helm op doen (om diverse redenen). Het punt is gewoon dat het voor mij beslist wordt en daar hou ik niet van.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:56

judithM schreef:

Eh...in je eerste reactie in dit topic zeg je zelf dat het volgend jaar misschien verplicht wordt?

Bij de FEI, bij de KNHS is het al verplicht.
Lezen Rolleyes .....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:58

Dat is een discussie die je over alle regels kunt houden..
Waarom moet de afstand zweng pony , 50 cm zijn..

Misschien vind ik dat wel te ver en wil ik ze dichter op de wagen, moet ik dan toch ook zelf weten.

En nog meer

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:00

Echwel schreef:
Dat is een discussie die je over alle regels kunt houden..
Waarom moet de afstand zweng pony , 50 cm zijn..

Misschien vind ik dat wel te ver en wil ik ze dichter op de wagen, moet ik dan toch ook zelf weten.

En nog meer

Dat klopt, maar ik vind het overdreven zoals zoveel regels.
Maar we hebben het nu over de helm toch?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:05

Ja dat is nl een pure verzekeringskwestie, zeker voor organiserende verenigingen.

Denk dat het door alle ongelukken in de loop der jaren komt..

Denk ook dat ik medeverantwoordelijk hiervoor ben ..
Nadat ik .tijdens de wedstrijd hengelo(gld) en het ongeluk aldaar,een vreselijke langdurige discussie met verzekeringen heb gehad.

Je moet in de auto ook je gordel om, en op de brommer een helm op..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:10

Ik snap het best hoor dat ze het verzekeringstechnisch ed dicht willen timmeren, maar tegen een verzekeringsmaatschappij is het toch onmogelijk maatregelen te nemen. Nu is het de helm, volgend jaar de bodyprotector, dan een rolbeugel op de wagen een uiteindelijke zetten we een motor op de wagen, want paarden zijn onberekenbaar....
Snap je wat ik bedoel als je maar toegeeft aan criminele organistaties die zich verzekeringsmaatschappij noemen is het einde gewoon zoek.
Overal en altijd zullen ongelukken gebeuren en altijd zal een verzekeringsmaatschappij proberen te voorkomen dat ze moeten uitbetalen.
Laat mij daarom aub zelf kiezen wat ik verantwoord risico vind.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 16:41

manie schreef:
judithM schreef:

Bij de FEI, bij de KNHS is het al verplicht.
Lezen Rolleyes .....

Nou nou......relax!!

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:53

Ben het wel eens met Manie. Moest ook wennen aan een helm toen die regel ingevoerd werd. Je reed al jaren zonder nietwaar...Maar snap het nut van de regel wel. Er gebeuren soms rare dingen. Het kan een sport met risico zijn. Zou het jammer vinden als je de dressuur en vaardigheid verplicht met helm moet rijden. Mooie hoedjes in de kast liggen. (maar dit is meer een kwestie van; hoedje staat veel mooier.) Zou er niet aan moeten denken dat de regels nog stakker worden; denk dan aan bodyprotectors enz... Je ziet ze steeds meer, maar vind het net kleine harnasjes Tong uitsteken Helm tijdens marathon is oké, maarhoop niet dat ze het nog 'gekker' gaan maken. (Is mijn mening...)
Laatst bijgewerkt door bontegevaar op 30-07-06 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:00

mee eens... ook mijn mening is helm in de marathon goed...
maar in de d/v is zonde...