Zit mijn Bosal goed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mexxje

Zit mijn Bosal goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 11:49

Ik heb een Bosal gekocht voor mijn IJslander.
Ze is echt een racebeest, maar ze reageerde er erg goed op.
Nou wat vraagjes,
Zit hij haar goed?
Maar soms als ik aan de teugels trek, dan gaat alles bol staan,!?
Wat voor Bosal hebben jullie? (foto)
Wat hebben jullie ervoor betaald?
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb ook een foto dat de Bosal helemaal bol staat,
maar die krijg ik niet op mijnalbum.

Achterom

Re: Zit mijn Bosal goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:00

Kan zijn dat ik het fout heb, maar volgens mij is dit geen bosal...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:54

het is wel een soort bosal teminste. ik kan het op de foto trouwens niet erg goed zien..

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 22:42

Natuurlijk is het een bosal, maar het is niet 1 met paardenhaar enz.. en ik rij met gewone teugels...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:45

Volgens mij is het geen echte. Hij is gemaakt van touw of niet?
Een orginele bosal is gemaakt van een soort stug leer en heeft een zware knoop onderaan...
Citaat:
DE BOSAL (van het Spaanse woord voor snuit) is een neusstuk van gevlochten rawhide (dit is ongelooid leer) of leer met een rawhide binnenkant. de maat varieert van 5/16 inch (0.8 cm) breed tot 1 inch (2.45 cm) breed.
de ruwheid van het leer, gecombineerd met de stijfheid en de dikte van de bosal bepaalt hoe scherp de bosal is.
een goede bosal heeft een fijn geweven gedeelte daar waar het de neus aanraakt, naar beneden toe wordt het groffer, en komt het aan de benedenkant bij elkaar in een "heel knot" ...een grote knoop.
het gewicht van deze knoop werkt als balans om het geheel recht te laten hangen.

Bron:http://www.slidinghorse.nl/bosal/bosal.htm

Als de bosal goed zit dan:
Citaat:
de bosal hangt los ongeveer 2 cm boven de kin van het paard, er is 4 vingers ruimte tussen de neusgaten en de bosal.
als de bosal te hoog ligt hangt hij niet in balans, en is de kans groot dat je de huid van het paard beschadigd, en kan je de teugels niet meer geven/nemen zoals het hoort, want er is dan geen verlichting als de teugels loshangen
als hij te laag hangt verlies je de controle over het hoofd van het paard, en is er ook de kans dat hij z'n neus eruit kan trekken.
tussen de wikkels van de mecate en de kin van het paard moet je met gemak 2 vingers kunnen doen, dit is te herstellen met meer of minder wikkels om de bosal heen.
een bosal die te strak zit geeft het paard ook geen verlichting, met als gevolg dat hij z'n hoofd niet rustig houd.
de bosal moet op de brug van de neus rusten, niet tegen de kin aan, of tegen de wang aan.
als je aan de teugels trekt buigt de bosal halverwege de kaak naar achteren

het is een kwestie van passen en meten voordat je de ideale positie gevonden hebt

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:49

het is een heel hard en stug ding dat de wangen van je paard tegen zijn kiezen aandrukt. hopelijk heb je die recentelijk laten vijlen, dan is het tenminste minder pijnlijk.

een echte bosal is inderdaad van rawhide gemaakt en is in verschillende diktes te verkrijgen. overigens heb je dan hetzelfde probleem ivm de kiezen.

als je aan de teugels trekt gaat de achterkant van het ding omhoog. vandaar dat het hoofdstel bol gaat staan.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:53

Dit is geen bosal, het lijkt meer op een tie-down. Ik vind het echt sneu voor je, maar ze hebben je niet het goede verkocht.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:04

Dit is geen bosal, het lijkt meer op een tie-down. Ik vind het echt sneu voor je, maar ze hebben je niet het goede verkocht.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:29

Dit is inderdaad een tie-down..
Als ze je een bosal hebben verkocht, zeker teruggaan!

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 21:34

Wat is dan nou weer een tie-down??

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:55

Ik weet niet precies wat het is, heb er ook geen ervaring mee, maar volgens mij gebruiken westernruiters deze optoming om ervoor te zorgen dat het paard zijn hoofd niet omhoog brengt.
Aan de tie-down hoort een tie-strap te zitten die ze (volgens mij) tussen de benen aan de singel vastmaken. Zo kan het paard zijn hoofd dus niet omhoog brengen.
Ik ben niet zeker of het hier ook voor dient, maar volgens mij wel in die richting..

Natural_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:05

Het is ook geen tie-down, een tie-down is een soort martingaal ( daar bedoel ik dus mee zelfde effect, ziet er niet hetzelfde uit. Het is een leren riem om de hals, met een riem die naar de singel loopt en de andere kant naar een ring onder de kin.. Dit zorgt ervoor dat het paard het hoofd niet omhoog kan doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:25

Als ik google naar tie-down krijg ik toch wel veel plaatjes die op dit ding lijken.
Maar ook plaatjes van riemen die meer op een martingaal lijken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:45

Dat is geen bosal, het lijkt me voor je paardje ook niet fijn, hij ziet er erg scherp uit en zeker asl je paard wat drammerig is dan krijg hij geen druk op de neus maar dan doe je hem echt pijn en dat is niet de bedoeling van een bosal,

de neusriem lijkt me erg stug , heb je het nog niet doorgereden op de neus? want denk dat als je teveel druk erop zet, dat de neus kapot schuurt en dan ben je echt verder van huis.

Het is ook geen tiedown , want die hebbe ten eerste geenfrontriem en daar zit een ring aan de onderkant, het lijkt wel een zelf in mekaar gedraai iets , waar heb je hem gekocht en ik zou er mee terug gaan , want dit is echt geen bosal.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:49

jackie schreef:
het is een heel hard en stug ding dat de wangen van je paard tegen zijn kiezen aandrukt. hopelijk heb je die recentelijk laten vijlen, dan is het tenminste minder pijnlijk.

een echte bosal is inderdaad van rawhide gemaakt en is in verschillende diktes te verkrijgen. overigens heb je dan hetzelfde probleem ivm de kiezen.

als je aan de teugels trekt gaat de achterkant van het ding omhoog. vandaar dat het hoofdstel bol gaat staan.

Hoe kom je erbij dat de keizen van je paard tegen zijn wang word gedrukt, de bosal hangt gewoon los.
En als je juist ermee rijd dan heb je een van de beste bitlozen optoming, maar dan moet je wel weten wat je doet en hoe je er mee moet rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:43

Een bosal kanteld als je aan de teugels trekt , waardoor het smalle deel aan de onderkant omhoog komt en strak strekt zeg maar , tegen de kiezen. Gewoon de onderste helft die omhoog kanteld bij druk op de teugels.

Kan me wel voorstellen dan dat scherpe randjes aan de kiezen niet echt lekker zijn omdat de wang er dan tegenaan gedrukt wordt door dat smalle deel van een bosal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:32

Wat te denken van al die dichtgesnoerde monden omdat het paard anders zijn mond open doet. Daar wordt de wang constant tegen de kiezen gedrukt.
Brrr...

Ik zeg niet dat iedereen dat doet hoor, maar ik zie het wel veel, met name in de dressuur

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:31

Lenneke_ schreef:
Wat te denken van al die dichtgesnoerde monden omdat het paard anders zijn mond open doet. Daar wordt de wang constant tegen de kiezen gedrukt.
Brrr...

Ik zeg niet dat iedereen dat doet hoor, maar ik zie het wel veel, met name in de dressuur

Haha! ik wilde net hetzelfde zeggen, een bosal is een heel eerlijke optoming, maar je moet wel even weten hoe je er mee om moet gaan , dus als je ermee gaat rijden is een lesje nooit weg.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 18:57

Die frontriem heb ik er zelf aangeknutseld.
maar dat neusding, is van hard stug vrij dun touw.
En onderaan zit een ijzerstukje waaraan je teugels kan doen.
Om het gedeelde waar de neus altijd tegenaan zit, zit een stuk plastic,
om het minder scherp te maken.
Ik heb er 34 euro voor betaald.
Is dat te goedkoop voor een bosal?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:09

Ja, voor een goede bosal betaal je al minstends rond de 80 euro
Dit ding is heel dun, daardoor heel scherp. Bij een bosal knoop je het touw (de teugels) op een bepaalde manier, daarmee maak je hem ook op maat.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:12

34,- is wel weinig voor een bosal.
Zoals Lenneke al zet, je betaalt er minstens rond de 80 euro voor. Als je nog iets meer uitgeeft heb je vaak ook nog betere kwaliteit.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 19:38

@Lenneke_ Het maakt niet echt heel veel uit dat het niet een
bosal is. Falka doet het er prima op.
Ik ben trouwens helemaal verliefd op jouw hoofdstel
(uit je profiel). Is dat zo'n 3 in 1?
halster, hoofdstel en bitloos?
waar heb je die gekocht?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:43

Idd 3 in 1. Of eigelijk 4 in 1, hij kan op twee manieren bitloos (crosslink en sidepull)
Ik heb hem bij Goedhard gekocht www.goedhard.nl
Alleen niet goedkoop. 85 euro zonder teugels. Maar ja, ik was ook verliefd Haha!

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:29

Een bosal is een TRAININGS hoofdstel voor western paarden. verkeerd gebruik kan schade aanrichten.

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:59

PMARENA ZEGT:
Een bosal kanteld als je aan de teugels trekt , waardoor het smalle deel aan de onderkant omhoog komt en strak strekt zeg maar , tegen de kiezen. Gewoon de onderste helft die omhoog kanteld bij druk op de teugels.

jammer dat sommige mensen het klokje wel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.
een bosal ligt op de neus van het paard, en door je handen omhoog te brengen geeft dit een druk op de NEUS en zeker niet tegen de KIEZEN.
je trekt de teugels dus ook niet strak, dat doe je ook niet als je paard een bit in heeft.

en mexxje, dit is idd een tie-down, ik zou terug gaan naar de winkel om het terug te brengen.
een echte bosal koop je voor ongeveer €100 of meer.

groetjes van sandra