Grondwerk oefeningen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Grondwerk oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 18:22

Ik wil morgen wat grondwerk gaan doen met onze 3 jarige.
hebben jullie nog tips/ideeen wat ik met hem zou kunnen doen voor grondwerk?
Ik bedoel dus, oefeningen die je me zou aanraden om te doen met dit paard.
Hij is nog niet beleerd kent de woorden hoofdstel - bit - zadel ook nog niet.
Een volledig groen paard dus.

Auky

Re: Grondwerk oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:30

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 21:56

Moet nog even kijken of ik het boek aanschaf, heb hier nog een hoop liggen dat ik nog moet lezen en het is ook best prijzig. (zo rijk ben ik niet Tong uitsteken )
En ik wil eigenlijk gewoon een paar lossen oefeningen die ik met hem kan doen want ik weet niet eens of hij het wel leuk vind.
Het is gewoon eens een keer voor de verandering.
Wat ik misschien wel vaker met hem en de andere paarden ga doen als het bevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:42

Welke boeken heb je zoal waar grondwerkoefeningen in staan?

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 08:26

Ik zou niet zomaar beginnen wat losse dingen te doen zonder een beetje basis. Niet alleen wat je doet, maar vooral ook de manier waarop je het doet, de manier waarop je je lichaam gebruikt, de precisie waarmee je zelf kunt communiceren, zijn van belang in mijn ogen.

Zonder dat ik je jou, je paard, en je manier van met hem omgaan helemaal niet ken, zou ikzelf niet zomaar ins blaue hinein iemand oefeningen gaan aanraden. Wat ik niet onder losse "oefeningen" versta, maar wat wel leuk is om te doen, is een "schrikparcours" bouwen en dat samen onderzoeken (daarin kun je dan ook mooi een zadel opnemen Haha! ). Als je paard zo "proof" is dat hij bijv. over een zeil durft te lopen, door nauwe openingen durft, een parasol en vlaggen durft te onderzoeken, dan is de stap naar rustig blijven terwijl je dekjes op z'n rug gaat leggen etc. ook niet meer zo groot.

Als je boeken hebt liggen, en je wilt vanuit NH aan de gang met je jongkie, ga 'ns snuffelen wat past bij jullie, en als je wilt starten met iets wat je nog nooit in de praktijk gedaan hebt, dan sla 'n keer een dressuurles over en vraag 'n goede NH-trainer om je op weg te helpen. Zwemmen en fietsen leer je ook niet uit een boek, maar door heel veel oefenen....

Groetjes
Licorne

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:27

Auky schreef:
Het boek van Inge Teblick kan je waarschijnlijk een eind op weg helpen. Hierin staan verschillende grondwerkoefeningen duidelijk beschreven.

http://www.paardentips.com/kk_500092.html

Dit boek vind ik zeker weten z'n geld waard!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:04

DunDijk schreef:
Moet nog even kijken of ik het boek aanschaf, heb hier nog een hoop liggen dat ik nog moet lezen en het is ook best prijzig. (zo rijk ben ik niet Tong uitsteken )
En ik wil eigenlijk gewoon een paar lossen oefeningen die ik met hem kan doen want ik weet niet eens of hij het wel leuk vind.
Het is gewoon eens een keer voor de verandering.
Wat ik misschien wel vaker met hem en de andere paarden ga doen als het bevalt.

Grondwerk behoort in mijn ogen tot de basisopvoeding van het paard, en dit boek is een soort kookboek, pak de oefeningen die je wat lijken, en pas ze toe. Je hoeft niet perse bij pagina 1 te beginnen. Het leert je het respect van je paard te verkrijgen, en dat krijg je door het paard bewegingen naar voren, achteren, links en naar rechts te laten maken. Meer is het niet, minder ook niet. De resultaten zijn echter verbluffend.

Paarden kosten geld, en ik kan me voorstellen dat je kritisch kijkt naar alles wat je aan moet schaffen. Maar dit boek is zijn geld dubbel en dwars waard en kost " maar" 25 Euro. Als je al begint te piepen over nuttig besteedde 25 Euro, moet je stoppen met paarden houden...