waarheid !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shana

waarheid !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 03:59

dit vind ik enorm mooi verwoord ! ik vond deze tekst op internet

’’Natural Horsemanship: Natural Can Be Most Unnatural’’

Een van de stokpaardjes van natural horsemanship laat ons zien hoe onnatuurlijk sommige elementen van deze stroming kunnen zijn.

We zien paarden die zonder hoofdstel en zadel gereden worden en vermoeid op de voorhand lopen met een onsamenhangende rug en achterbenen die ver achterblijven terwijl iedereen applaudisseert ivm de zogenaamde vriendelijkheid en goedheid die het paard wordt aangedaan.

Rijden zonder hoofdstel kan inderdaad een plezier zijn om naar te kijken indien het paard gereden wordt door een expert, maar een amateur die zo rijdt kan een enorm discomfort en rugpijn bij het paard veroorzaken.

Uiteindelijk is de teugel een vitaal ingrediënt in het proces van het geven van hulpen. Het is net zo belangrijk als de versnellingsbak in een auto en is ons middel om energie te verzamelen, zodat het paard kan begrijpen hoe hij moet balanceren en zijn gewicht moet dragen.

Maar bovenal is het alleen door middel van been, zit en hand mogelijk om de onnatuurlijke activiteit van het plaatsen van een groot lichaam op de rug van een paard te compenseren, zodat het voor het paard draaglijk wordt en hopelijk plezierig wordt een ruiter te dragen.’’

Jeddah

Re: waarheid !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 06:15

Het plaatje erbij zou wel handig zijn. Knipoog Ik "zie" geen vermoeide paarden lopen namelijk.

Natuurlijk zijn er ook mensen die niet "geweldig" rijden zonder zadel en hoofdstel... so what? Dat wil, imo, niks zeggen over het rijden op deze methode.
Net als er natuurlijk paarden zijn die met zadel en hoofdstel verkeerd lopen. Wil dat wat zeggen over een ieder die met zadel en hoofdstel rijdt??

In hoeverre mate de hand, zit en been belangrijk is ligt een beetje aan hetgeen een ieder wil zien of wat het doel van de rit is. Voor veel recreanten is dat, bijvoorbeeld, niet van belang en is het doel gewoon plezierig een rondje rijden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:58

Ik heb nog geen amateur serieus dressuur zien rijden zonder hoofdstel. Alleen voor de lol en daar is imo niks mis mee.
Plezier is net zo belangrijk als mooie pasjes. Denk eens aan die hordes dressuurpaarden (ik bedoel echt niet alle dressuurpaarden) die alleen maar mooie pasjes mogen maken in de bak en verder geen plezier mogen maken omdat ze op stal staan. Wat vind je vervelender?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 10:06

hoi

ik bedoel niet dat een recreatieve rit niet plezierig mag zijn
maar elk paard zou moeten leren op zen achterbenen te lopen , want anders lopen ze hun voorbenen naar de .......

groetjes

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:08

Is dat zo? Is dat ook bewezen?? Dat een paard die laten we zeggen 3 keer per week een uurtje, soms wat langer, buitenrijdt zonder hoofdstel/bit dan ook eerder/meer voorbeen blessures/slijtage heeft dan een paard die hetzelfde werk doen maar dan in de bak met hoofdstel en dressuur oefeningen?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 10:12

hoi

alles hangt ervan af hoe zwaar je een paard belast en op welke leeftijd

een buitenritje een paar keer per week kan idd niet veel kwaad aanrichten
maar als je endurance gaat rijden en het paard loopt steeds op de voorbenen dat is foute boel
als je paard op eigen benen loopt en zen achtebene der bij heeft is het ook geen probleem maar je ziet jammer genoeg veel paarden duiken naar voren

en dat zie je in elke discipline van de paardensport

groetjes

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:22

Ja, maar wat heeft dat allemaal te maken met je eerste post???
Daar staat niets over het op top-sport nivo meedoen met Endurance, maar jij zegt dat het rijden zonder hoofdstel vermoeid op de voorhand lopen??

Wat ik doel te zeggen is dus, hoe kan je nou dat stuk quoten en plaatsten zonder meer informatie?? Welke paarden lopen vermoeid op hun voorhand?? En al zijn er paarden die zo lopen, dat wil zeer beslist niet zeggen dat dat ook maar íets te maken heeft met het al dan niet gebruik maken van en hoofdtel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:52

Die quote is geloof ik van Sylvia Loch?

Overigens zie je heel vaak dat mensen die vanwege de "paardvriendelijkheid" bitloos willen gaan rijden, weinig doen aan de gymnastisering en het over vier benen lopen van het paard. In die zin klopt de quote wel. En ja, drie keer per week een buitenritje op de voorhand hobbelen doet schade aan het paard. Je geeft namelijk meer belasting op de voorbenen dan op de achterbenen, het paard gaat hierdoor allerlei spieren vastzetten en verstijft op diverse plaatsen in het lichaam. De voorbenen zijn namelijk niet geschikt om zoveel druk (ruitergewicht erbij) te verwerken. Ook het recreatief gereden paard zul je moeten trainen om gelijkmatig over vier benen te lopen, die basis moet voor elk gereden paard hetzelfde zijn.
Dit betekent trouwens niet dat "dressuurruiters" het allemaal wel goed doen, ook daar zie je veel paarden op de voorhand lopen. Verdrietig

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:42

Ik rij endurance, maar ook dressuur. Geen wedstrijden, eens in de week of eens in de twee weken (ligt eraan hoeveel zin ik heb), zonder bit.
Mijn paard heeft een rugprobleem gehad door een slecht passende zadels en een lever probleem door krachtvoer (klinkt gek, maar veel rugproblemen komen voort uit een probleem met de lever en/of nieren, sinds hij geen krachtvoer meer krijgt is hij van de pijn in z'n rug af)
Hij loopt veel lekkerder zonder bit, veel meer ontspannen. Dus ik zie geen probleem.

Zonder hoofdstel doen we ook wel eens, maar dat is meer spelen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:51

@Waratje, tuurlijk, ik ben het ook eens dat op de voorhand lopen van paarden niet het allerbeste van de wereld is. Ik vraag me echter af in hoeverre mate de "schade" optreed bij, vooral, recreanten. Wist je dat 80% van de 450.000+ mensen die paardrijdt, recreatief rijdt?
Ik ben wel benieuwd naar de cijfers betreft blessuures/slijtage. Ik denk (maar weet dus niks Knipoog ) dat die bij de op de achterhand gereden sportpaarden hoger ligt namelijk.

(overigens rij ik ook gewoon wedstrijden, en ook met bit in de bak en ben ik verre van een "natural", alleen heb ik moeite met de quote uit de eerste post. Hetzelfde zou je vast kunnen zeggen na het bekijken van slechts 1 manege les, bijvoorbeeld en heeft, imo, niks te maken met het al dan niet bitloos/hoofdstelloos en paardvriendelijk paardrijden te maken. )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:04

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vergezocht

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 15:12

die quote is idd van sylvia !

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:30

Ik vind het ook een beetje kort door de bocht. Uitwassen heb je overal. Je wilt ook niet weten hoeveel paarden er in de dressuur volkomen kapot gereden worden!!
In mijn ogen ben je als je wilt rijden, aan je paard "verplicht" om hem zo te trainen dat hij zonder al teveel schadelijke gevolgen een ruiter kan dragen. Dus, om te zorgen dat hij voldoende afgehard, gegymnastiseerd en bespierd is, voor datgene wat jij met hem wilt doen. Niet hem een oefening leren voor de volgende dressuurklasse, maar omdat dat de oefening is die voor jouw paard geschikt is om hem sterker te maken.

Of je dat met of zonder bit of zadel doet, maakt denk ik niet zoveel uit, als je maar datgene doet wat bij dat paard past. En daar schort het denk ik nogal eens aan. Ik zie evenzoveel volledig opgetuigde paarden rondsloffen met hun kop dan wel in de krul, maar hun achterbenen er achteraan slepend.

Mijn lesklantjes krijgen regelmatig zonder enige tuigage les op één van mijn paarden. Dit drukt ze vaak intens met de neus op de feiten over hoe subtiel rijden kan zijn, en hoe vlug je volstrekt overbodige dingen doet met al je hulpmiddelen, en hoe goed je er vaak je eigen fouten mee kunt camoufleren. Pas als ze zonder enige hulpmiddelen contact en communicatie met mijn merrie hebben opgebouwd, doordat ze hun balans en lichaamstaal onder controle hebben gekregen, krijgen ze een zadel en teugels. En de dressuurmatige training van dit paard doe ik ernaast, zelf! In mijn ogen is zonder tuigage rijden niet zozeer een training voor het paard, maar voor de ruiter.... Wissel je dit af met training voor het paard, bijvoorbeeld dressuur, dan lijken de leermomenten mij mooi verdeeld Haha!

In mijn ogen is zonder tuigage rijden ook niet je doel op zich, maar je BEGIN, niet je eindpunt!! Het is hoe ik als het maar enigszins mogelijk is met alle groentjes begin, en pas als we zonder overbodig leer eraan een beetje kunnen rondrijden, elkaar vol vertrouwen begrijpen, ga ik over op verfijndere dingen als bitten en dressuurzadels. En je paard werkelijk correct in de hand gesteld kunnen trainen met een bit en 'n zadel, vind ik persoonlijk nog altijd veel en veel moeilijker dan rijden zonder tuigage....

Alles in de paardenwereld heeft z'n vervelende uitwassen, het is niet de methode, het is degene die het uitvoert.......

Groetjes
Licorne

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:23

jeddah schreef:
@Waratje, tuurlijk, ik ben het ook eens dat op de voorhand lopen van paarden niet het allerbeste van de wereld is. Ik vraag me echter af in hoeverre mate de "schade" optreed bij, vooral, recreanten. Wist je dat 80% van de 450.000+ mensen die paardrijdt, recreatief rijdt?

Ja en wat dan nog? Betekent dat dan dat die 80% maar een beetje aanhobbelt? Ik dacht het niet. Er zijn zoveel manieren van "recreatief" met je paard bezig zijn, dat varieert van 1x per maand een half uurtje over een bospad hobbelen, tot 7 dagen in de week pittig rijden op een flink niveau. Niet iedereen wil wedstrijden rijden, maar dat betekent niet dat ze geen uitdaging willen. Dus ook recreatieve ruiters hebben de verantwoordelijkheid om te zorgen dat hun paard aankan wat ze er van vragen en als je regelmatig rijdt, betekent dat in ieder geval zorgen dat je paard in balans loopt.
En vergeet niet dat een flink deel van je 80% manegeruiter is, dus met z'n allen de manegepaarden belasten. Nou krijgen die manegeklanten als het goed is begeleiding bij het verantwoord rijden van het paard, maar ja, we worden niet allemaal in het zadel geboren, hè? Clown

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:34

Daar heb je volkomen gelijk in Waratje!

Nee, we worden ook niet allemaal in het zadel geboren, en natuurlijk, iedereen moet het leren, voor zover ze dat kunnen en willen.

Ik ga ook helemaal met je mee, maar vraag me nog steeds af wat het te maken heeft met het hoofdstel/bitloos rijden. Knipoog want dat wil echt niet zeggen dat die paarden per definitie meer op de voorhand lopen, net als het, imo, niet wil zeggen dat het per definitie paardvriendelijker is. Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:19

Correct me if I'm wrong maar loopt een paard van nature niet al meer op z'n voor,- dan op z'n achterhand?
Wat het (extra) gewicht van de ruiter betreft; is het extra gewicht bij een drachtige merrie dan ook zo schadelijk volgens jullie?
Ik vraag me echt af of het echt zo schadelijk is dat paarden op de voorhand lopen.
Zou het niet meer met 'het plaatje' te maken hebben?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:27

Voor de hogere dressuur oefeningen is het denk ik van belang dat het paard op de achterhand loopt, anders worden die oefeningen wel erg moeilijk of zelfs onmogelijk.

Maar voor een paard dat die oefeningen niet hoeft te doen, maar recreatief gereden wordt of endurance wedstrijden loopt is het denk ik veel belangrijker dat het paard in balans op vier benen loopt ipv op de achterhand zonder dat de ruiter daar veel voor hoeft te doen.
Als ik met teugelcontact buiten rij weet ik zeker dat Anouar een keer op z'n snuffert gaat. Laat ik de teugels los en laat ik hem zelf lopen dan struikelt hij nooit. Voor ons beide minder vermoeiend denk ik.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:33

sflj schreef:
Correct me if I'm wrong maar loopt een paard van nature niet al meer op z'n voor,- dan op z'n achterhand?
Wat het (extra) gewicht van de ruiter betreft; is het extra gewicht bij een drachtige merrie dan ook zo schadelijk volgens jullie?
Ik vraag me echt af of het echt zo schadelijk is dat paarden op de voorhand lopen.

*Zucht*
Mocht je nog wat geld over hebben of een verjaardagscadeau tegoed hebben: boekje "het paard in beweging" is een aanrader als je het echt wilt weten.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 00:44

Waar slaat dat nou op?

Het is toch waar het hier over gaat in dit topic?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:48

sflj schreef:

Dit had ik ook al eens gelezen hoor!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:46

wat een onzin allemaal weer
dat hebben de tegenstanders weer bedacht om NH zwart te maken

de klinieken staan echt niet vol met paardjes die zonder tuig gereden worden

het staat wel vol met doorgefokte dressuur kwnp-ers...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:57

Ik vind het wegdrukken van de rug eigenlijk schadelijker dan het op de voorhand lopen. Elke ruiter zou moeten werken aan het opwaarts welven van de rug, als hij/zij het paard lang heel wil houden, of hij nu NH of traditioneel met zijn paard omgaat. Het zou de DA's, fysiotherapeuten en osteopathen een hoop werk schelen denk ik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:58

de ruggengraat loopt hol dus het heeft weinig zin om dat op te bollen
het enige dat zin heeft is de buikspieren trainen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:11

Arabesk, je roept regelmatig tegen anderen "verdiep je eens in de theorie", nu ga ik dat eens tegen jou roepen Knipoog. Een paard met weggedrukte rug maakt de rug nog holler en geeft kans om met de doornuitsteeksels van de rugwervels tegen elkaar te komen ("kissing spines"). Door de rug te laten welven krijg je én aangespannen buikspieren én een recht lopende ruggengraat, zonder kans op botsende doornuitsteeksels.

Boeken die dit principe uit de doeken doen zijn o.a. "The horses muscles in motion" en "Het paard in beweging" van Sarah Wyche, en "Richtiges Training, gesundes Pferd" van Kersten Diacont en Andrea Löffler.

En ik denk dat het in boeken over klassieke rijkunst ook wel voor zal komen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:12

ho ho rug wegdrukken is wat anders als proberen het paard nog boller te laten lopen
wegdrukken is niet handig nee