Langelijnen vraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simone_S

Langelijnen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 19:12

Ik wil graag met mijn verzorgshet wat gaan oefenen aan de lange lijnen voordat hij voor de kar gaat. Maar nou heb ik een paar vraagjes Pling

- wat voor langelijnen zijn geschikt ?
- kan je je longeerlijn ook gewoon door de bitringen heendoen op gelijke maat en erachter aan hobbelen ?
- wat kosten langelijnen ongeveer ?

En hoe moet je beginnen met aan de langelijnen te werken ? Heb het één keer geprobeert. Op een stenenpaadje met daarnaast gras Sigaar Maar op sommige stukken wist hij goed recht te blijven, maar soms probeerde hij toch naar het gras te sneaken. Toen heb ik gevraagt of iemand er naast wilde lopen * zonder vast te houden * zodat ze hem een beetje op het pad kon laten lopen. Maar hoe hebben jullie dit precies gedaan ?

kathleenk

Re: Langelijnen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:59

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:54

Longeerlijnen zijn niet echt geschikt om lange lijnen werk mee te doen, ze zijn te lomp Bloos
Ik gebruik zelf nylon touwen van een meter of 7 met een musketonnetje eraan gemaakt. Kun je bij de bouwmarkt gewoon halen, touw per meter, musketonnetjes per stuk. Dit werkt voor mij goed, omdat ik ook met een singel werk en het touw dus soepel door de ringen moet lopen zodat de lijn ook lost als je loslaat. Met lichter touw of lint lukt dat niet goed. Let met die nylon touwen wel op dat je handschoenen draagt, want als ze een keer door je handen gaan heb je de blaren erin.

Begin met lange lijnen vanuit het "gewoon" longeren, ze snappen namelijk niet spontaan deze nieuwe hulpen en ze zijn je echt kwijt als je erachter gaat lopen. Je verschuift dus gewoon rustig aan wat meer naar achteren, als het paard het niet snapt ga je weer een stapje terug, als het paard het wel snapt beloon je en gaat eventueel nog een stapje verder.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:59

Ik heb mijn lijnen gemaakt van wit band wat je bij een naaiwinkeltje kan halen. Daar clips aangemaakt en ze zijn prima!

Je kunt inderdaad beginnen met iemand naast je paardje zodat hij snapt dat hij voor je uit moet lopen. Als ze dat eenmaal snappen kun je proberen te corrigeren door hem extra voorwaarts te houden, veel afwisseling te vragen zodat hij op jouw moet blijven letten ipv op die lekkere grasjes!

kellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:24

Ik gebruik altijd een slofteugel, maar voor een shet is misschien een gewone teugel, die je aan een full-hoofdstel bevestigd ook wel voldoende

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:31

Ik gebruik een slofteugel, en een rijzweepje. Soms bij grotere pony's ook wel em longeerlijn waaraan ik aan beide kanten een klipje heb, simpel erop te zetten.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:12

is de slofteugel lang genoeg?
ik wilde nl al een teugel laten maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:41

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:33

Is dat gewoonte, om niet te longeren met longeerlijnen als je met dubbele lijnen werk?

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:18

Met dubbele longe longeren is iets anders dan met lange lijnen werken/ langeteugelen!

Bij longeren met dubbele longe (of hoe je het wil noemen) heb je dezelfde positie als bij longeren, maar dan met een 2e lijn die over de schoft of langs de achterhand gaat.
Bij langeteugelen, longlinen (of hoe je het wil noemen) loop je vlak achter of, bij voorkeur, naast de achterhand van het paard.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:47

Kan niet meer aanpassen, maar ik bedoel (schuin) achter of naast de achterhand van je paard.
.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:19

Ben sinds een week bezig met lange lijnen en gaat best lekker, heb het eerst met een longeerlijn gedaan bij gebrek aan beter, toen de menleidsels van mijn man gepakt, was al beter, maar ik vind het allemaal zo lang, ik houd zo'n lus over.........
Als ik dan van hand verander, moet ik alles overpakken en stap ik er weer in, zijn er ook kortere versie's te koop, en heeft iemand daar een adres/site van toevallig?
Ik vind de lange leuk om te doen en vooral omdat hij zo vast zit kan ik goed buigen zonder te veel druk naar die kant, en het is weer es wat anders.
Ik krijg er wel les in, anders rommel je ook maar wat aan, nu kan ik gecorrigeerd worden...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:41

Ik gebruik ook een sloft teugel, heb ik meer dan zat aan bij mijn shetlanders. Heb mijn slof ook zelfs een tijdje gebruikt als leidsels om te mennen Knipoog .

Het is gewoon een kwestie van oefenen. Als ze al bitwijs zijn scheelt het al een heel eind. Het is ook een handigheid die je er zelf in moet krijgen met een jonge/groene pony.