Longeren met Gogue: voor- en nadelen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Longeren met Gogue: voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 13:14

Ik kan mijn paard de komende 8 weken niet rijden (en hij heeft al 3 weken vakantie gehad) omdat mijn nieuwe zadel op bestelling moet binnenkomen. Dit kan echter lang duren. Ik vind ook nergens een passend zadel wat ik even kan lenen.

Nu zou ik hem graag een beetje op conditie houden door te longeren. Hij heeft nog al wat moeite om lekker over de rug te lopen, vandaar dat ik zat te denken aan de Gogue.
Wat zijn de voor- en nadelen van longeren met Gogue? Is het erg intensief werken voor een paard? Kan je de Gogue ook fout gebruiken?

En hoe vaak per week mag hij dan gelongeerd worden? Ik zat te denken aan een 10 minuutjes per keer (om te beginnen en daarna langzaam opbouwen).

Urielle

Re: Longeren met Gogue: voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:18

Met de gogue loopt je paard richting halsstrekken, wat voor het ene paard een voordeel is en voor het andere paard een nadeel. De inwerking is, zolang je de gogue natuurlijk niet te strak zet, vragend ipv dwingend, omdat de gogue rondloopt. Een paard kan er dus nog prima tegenin komen maar zal dan voelen dat het toch lekkerder is om zich te laten zakken, zeker wanneer je ook nog met je stem beloond als hij zakt. Hij corrigeert zo zichzelf. Gevaar bij een gogue is dat je paard wel diep zakt maar dat jij hem niet voldoende activeert van achter en dat hij zomaar wat gaat lopen sloffen. Je moet er dus nog wel aan blijven zitten en de activiteit van de achterhand blijven controleren.
Als je paard normaal al lekker nageeflijk loopt onder het zadel is het niet speciaal zwaar, loopt hij normaal een uur met zijn harses in de lucht dan moet hij ineens spieren gaan gebruiken die hij nooit gebruikt en dan moet je het rustig opbouwen en rekening houden met spierpijn.
De gogue kan te strak afgesteld worden en dan loopt je paard in de krul en achter de loodlijn. Wat dat betreft werkt de gogue net als andere hulpteugels. Als je gogue te lang zit heeft hij praktisch geen functie. Losstappen doe ik zonder gogue of met een hele losse gogue, net als uitstappen, zodat je paard de kans krijgt om zijn spieren te ontspannen op zijn eigen manier.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 15:19

Dank je Urielle!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 16:51

Is er misschien nog iemand die zijn/ haar ervaringen ivm Gogue wil toelichten?

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:34

wat is gogue eigenlijk is er een foto van?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:52

De Gogue is een hulpteugel.

Afbeelding

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:54

Ik longeer ook wel eens met gogue, ik vind het wel prettig werken. Ky gaat graag overal in hangen, dat kan met gogue niet. Het is vooral een fijn ding voor paarden die graag te hoog lopen in de hals en daardoor de rug niet gebruiken. Omdat een paard met een gogue op naar beneden moet lopen gebruikt het paard de achterhand dan beter.
Een nadeel vind ik dat je je paard niet hoog kan instellen. Voor een paard dat al op een wat hoger niveau loopt is het soms jammer dat je alleen laag kan werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:30

Kylan schreef:
Omdat een paard met een gogue op naar beneden moet lopen gebruikt het paard de achterhand dan beter.

Je zult het paard toch wel actief moeten houden, ook met een Gogue kunnen ze op de voorhand gaan sloffen.