[AR] nieuwe start!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juval

nieuwe start!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 23:34

sinds een ruim een maand heb ik weer een nieuw paardje, en daarmee wil ik heel graag weer gaan mennen. In mijn vorige leven heb ik heeeeel veel gemend met mijn pony, veel wedstrijden gereden, dressuur, vaardigheid en samengesteld, hartstikke leuk!! dus toen ik erachter kwam dat mn nieuwe paardje in haar vorige leven ook voor de wagen heeft gelopen gaat het weer helemaal kriebelen.

Ik heb mn oude tuig altijd bewaard en netjes onderhouden. Het is nog best netjes en bruikbaar. Het past wel op Zoëy, alleen de strengen zijn wat aan de korte kant. Die hadden we namelijk laten inkorten omdat ik met een pony reedt terwijl het eigenlijk een cobmaat tuig is. Ik ben nu hier en daar eens aan het rondkijken voor nieuwe strengen. Wat is handig, gewoon hele nieuwe (leren) strengen kopen, of is zo'n snelsluiting handig, zo'n riem die dus aan de wagen blijft hangen en die je met een gesp aan de streng vastmaakt.

Verder kan ik van iemand een nette afrijkar lenen, een tweewieler dus. Het is een heel degelijk wagentje, met autobandjes, lekker stevig. Het enige probleempje is dat het ooshout is gebroken. Weten jullie of die makkelijk te verkrijgen zijn, en zo ja waar? Anders wil mijn vriend wel proberen om het zelf te maken van een dik stuk hardhout, misschien gaat dat ook wel lukken.

Ik heb inmiddels mn oude menvriend van vroeger al gebeld, en hij wil me graag komen helpen als ik Zoëy voor het eerst ga inspannen. Leuk hoor, het is zo ongeveer 10 jaar geleden dat ik voor het laatst heb gemend, dus een opfrislesje kan geen kwaad... hoe ging dat handoverhandverkorten toch ookalweer Haha!

Ik heb er al helemaal zin in en heb in de bak al een paar keer droog geoefend. Zoëy is goed te sturen en luistert prima naar mn stem. Ik verwacht dan ook dat het allemaal wel goed zal gaan.

wordt vervolgd....

Arretje

Re: nieuwe start!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:16

Leuk voor je, veel plezier en succes! Ik weet niet of er losse zwengen in de handel zijn, maar volgens mij kun je vrij eenvoudig een nieuwe maken. En anders een wagenmaker in de buurt opsnorren. En snelsluitingen zijn best handig vind ik, maar of die nou goedkoper zijn dan een setje nieuwe strengen betwijfel ik.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:02

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:38

gewone leren strengen zijn rond de 40 euro (verschilt per winkel) en met nylon rond de 60 .zou zelf nylon pakken aangezien dit veel en veel steviger is en langer meegaat. zou ze ook met een sluiting nemen die zijn vind ik veiliger en de prijs scheelt nix want bij de nieuwe stregen van nylon zit tegenwoordig een d sluiting aan als je hem gewoon om de osknuppel wilt doen. en als je het achterste leertje van een cm of 5 erafsnijd heb je een gewone d sluiting voor een veiligheids haak.

veel plezier met het mennen

groetjes

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 15:31

strengen staan inderdaad voor 40 euro in de divozagids. (de paardenwinkel hier in de buurt had ze alleen van 80 euro).

We hebben vanmiddag zelf een zweng/ooshout (hoe heet dat ook al weer) gemaakt van een flink stuk hardhout. Het is best goed gelukt.
Nu dus alleen de hoefijzers nog, de smid komt woensdag. (hoop dat het lukt op de brokkelhoeven van Zoey)