[AR] Hoe werkt een opzetstuk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine_81

Hoe werkt een opzetstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 11:35

De titel zegt het al.

Hoe werkt een opzetstuk en hoe bevestig je dit? Ik ga er niet mee werken maar ik dit graag willen weten.

Anoniem

Re: Hoe werkt een opzetstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:11

Een opzetstuk bij het mennen wordt gebruikt wanneer het paard een mooiere hoofd- en halshouding te geven.

Je hebt een opzettrensje nodig, deze plaats je aan de stang, zitten clipjes aan, dan heb je achter de oren, op het frondeel een stukje leer met aan beide zijde ringen, vervolgens maak je de opzet, dus de riem, aan het opzettrensje vast, door de ringen achter de oren ( het stukje leer), en haak je de rest aan opzethaak aan je schoft. Het ziet er een beetje uit als een omgekeerde slofteugel Haha! .

Vroeger werden ze gebruikt om de paarden niet aan de oogst van de boer te laten eten, tegenwoordig voor de mooi ( maar of het paard er blij mee is... )

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:31

Of het technische verhaal klopt weet ik niet, maar het wordt iig bij het aangespannen rijden gebruikt en niet bij het mennen.
Neolight kan je er zeker meer over vertellen, zij zit in de aangespannen sport.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:37

aangespanenenrijden en mennen is tog hetzelfde Verward

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 23:46

sammykuh schreef:

Nee nee en nog eens nee!! Boos! Frusty

Aangespannen is de tuigpaarden en hachney sport.

Mennen is dressuur, vaardigheid en marathon.

De enige overeenkomst is dat het met paarden is en er een karretje achter hangt....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:31

Aangespannen rijden en mennen is taaltechnisch inderdaad het zelfde, zolang je het maar niet over de wedstrijdsport hebt. Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:33

Ibbel schreef:
Aangespannen rijden en mennen is taaltechnisch inderdaad het zelfde, zolang je het maar niet over de wedstrijdsport hebt. Knipoog

Nee dan is het net volleybal en beachvolleybal..

Er zit in de sport idd een wereld van verschil tussen aangespannen en mennen..

Er zijn ook aparte wedstrijdkalenders voor beiden, kun je in het blad Paard en Sport terugzien.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:38

Echwel schreef:
Ibbel schreef:

Nee dan is het net volleybal en beachvolleybal..

Er zit in de sport idd een wereld van verschil tussen aangespannen en mennen..

Er zijn ook aparte wedstrijdkalenders voor beiden, kun je in het blad Paard en Sport terugzien.

Net als zeilen en surfen....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:00

Hebben we nog andere vergelijkingen? Roeien en kanovaren? Haha!

Volgens mij is de boodschap wel duidelijk Knipoog

Overigens klopt volgens mij de historische verklaring voor een opzet niet. Paarden in het land werden gewoon gemuilkorfd om te voorkomen dat ze aan de oogst aten. Je kunt nl niet (zwaar) trekken met je hoofd omhoog, dus dat zou geen handige oplossing geweest zijn. Volgens mij komt de opzet uit het tweespan rijden, en gebruikte men in eerste instantie de opzet om twee paarden met verschillende hoofdhoudingen op gelijke hoogte te 'trekken'. Met name in Engeland bij de tweespan cabs (de luxe taxi's dus) was dat gewenst en gebruikelijk.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:21

Historisch gezien heeft het meer met de mode van welleer te maken.
Men vond het sjiek en deftig als paarden met een hoge hoofd-hals houding liepen.
Aan het welzijn van de paarden dacht men gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:34

Ibbel schreef:
Overigens klopt volgens mij de historische verklaring voor een opzet niet. Paarden in het land werden gewoon gemuilkorfd om te voorkomen dat ze aan de oogst aten. Je kunt nl niet (zwaar) trekken met je hoofd omhoog, dus dat zou geen handige oplossing geweest zijn. Volgens mij komt de opzet uit het tweespan rijden, en gebruikte men in eerste instantie de opzet om twee paarden met verschillende hoofdhoudingen op gelijke hoogte te 'trekken'. Met name in Engeland bij de tweespan cabs (de luxe taxi's dus) was dat gewenst en gebruikelijk.

Die opmerking heb ik gelezen in het boek van Bartels, dus lijkt mij niet dat die iets verzint.. Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:55

Vanuit Amerika is het toen als chique naar europa gekomen.

Men vond het idd het toppunt van mooi als een paard met zijn oren op de schoft liep..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:33

Lees allen Black Beauty!!!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:03

Albertine_N schreef:
Lees allen Black Beauty!!!! Haha!

Haha! Haha! , ja, dat is idd waar ik ook aan zat te denken, ' dat hoofd moet hoger, hoger moet dat hoofd' Tong uitsteken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:53

Bitch schreef:
Ibbel schreef:

Die opmerking heb ik gelezen in het boek van Bartels, dus lijkt mij niet dat die iets verzint.. Haha!

Kennelijk toch wel. Het is echt technisch gezien niet mogelijk voor een paard om met een hoge hoofdhouding zwaar te trekken, en ik weet van mijn eigen familie dat ze de paarden waarmee ze op het land werkten echt gewoon muilkorften. En dat dat ook in die tijd echt gebruikelijk was om te doen.

Waar de opzet wél vandaan komt durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar dat-ie niet uit het boerenland komt, weet ik wel 100% zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:19

Hmm, das toch vreemd Verward Het staat er echt in blz 117...

Maar mischien denken wij bij opzetstuk meteen aan strak opgespannen paarden, en was de opzet in de landbouw niet zo strak gespannen, maar net zo dat ze er niet bij konden. Want ik snap zelf ook wel, als je met je hoofd omhoog loopt, dat geen loeizware ploeg, hooiwagen etc kan trekken...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:21

Is het niet per land verschillend? Dus dat Bartels zijn kennis uit Engeland oid had?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:24

Ik denk inderdaad dat met wat op blz. 117 staat dat daar mee een 'voorloper' van de huidige opzetteugel word bedoelt. Te zorgen dat een paard zijn hoofd niet omlaag kan doen. Mischien werd dat alleen in een bepaalde streek gebruikt want volgens mij werd hoofdzakelijk de muilkorf daar voor gebruikt.

Maar de opzet die wij nu kennen komt uit black beauty Haha!
Hoe hoger hoe beter, hoe luxer en sjiker hoe meer klanten de paardentaxie kreeg.

[edit] ik bedoel dan niet zover omlaag om te kunnen eten van de oogst. Maar dat ze wel hun hoofd zo kunnen dragen dat ze die zware vracht kunnen trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:26

Albertine_N schreef:
Is het niet per land verschillend? Dus dat Bartels zijn kennis uit Engeland oid had?

leeft de beste man nog? dan vragen we het toch gewoon? Haha! Haha! zal toch wel email hebben? het opzet-mysterie... haha

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:50

Hahahahah, zal em eens ferm toespreken over de mail, dat ie ons onschuldige menners geen sprookjes moet vertellen in zijn bijbel Haha! Haha! ( alhoewel ik na DanBrown ook niet veel fiducie in de bijbel meer heb... Haha! Haha! Haha! )

Eddy76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:00

manie schreef:
sammykuh schreef:

Nee nee en nog eens nee!! Boos! Frusty

Aangespannen is de tuigpaarden en hachney sport.

Mennen is dressuur, vaardigheid en marathon.

De enige overeenkomst is dat het met paarden is en er een karretje achter hangt....

Hoe heet mennen met een tuigpaard dan?!?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:29

Eddy76 schreef:
Hoe heet mennen met een tuigpaard dan?!?

Aangespannen sport = hackney's, tuigpaarden en friezen voor de concourswagen of sjees.

Mensport = alles wat paard is (shetlander, tuigpaard, fjord, haflinger etc) voor de wagen in de dressuur, vaardigheid of samengestelde wedstrijden (marathon).

Zo duidelijk???

Verder biedt de KNHS veel duidelijkheid, hier staan de reglementen:
http://www.paardensport.nl/overview.asp ... omstyle=11

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:00

Nog even een stukje mengeschiedenis.

Quadekker militair paardenarts schreef rond 1900 over de opzetteugel het volgende:

Over moderne opzetteugels (modern rondstreeks 1900):
De pijn die het paard veroorzaakt wordt, moet zeer hevig zijn. Iedere beweging toch der nek- en halsspieren is bemoeilijkt en zoo het paard een mispas maakt, kan er geen sprake zijn van herwinning van het evenwicht. Een natuurlijk gevolg hiervan is, dat het arme gemartelde dier onrustig en weerspannig wordt. Men behoeft het slechts aan te zien, om overtuigd te zijn, dat de oorzaak dezer gemoedsstemming geen boosheid is, maar onuitstaanbare, door de onverstandige aanspanning teweeggebrachte pijn. Zoo’n opzetteugel kan men ook nog niet loshaken of de trens rolt uit den mond van het paard. Het beklagenswaardige dier moet daarom dit marteltuig aanhouden ook als het stilstaat en zelfs bij het bestijgen van steile hoogten.

Geheel anders is het echter gesteld met de opzetteugels der oudere soort (dus van voor 1900). Deze kunnen onder bepaalde omstandigheden somwijlen niet te missen zijn. Het doel van zoo’n opzetteugel is namelijk, het in de hand den koetsier rustende gewicht verdeelen, het paard te beletten, het hoofd te laag te houden en het te dwingen de achterbenen goed onder den romp te zetten en den koetsier in het algemeen een betere controle over het span te geven, wat ook, als de paarden stilstaan en trachten zouden, zich aan elkaar of aan den disselboom te schuren, van groot practisch nut kan zijn.
……….

Het doel van den opzetteugel is tweeledig. Ten eerste moet hij verhinderen, dat het paard in een tweespan met het gebit aan den disselboom kan haken en zich dan het hoofdstel afstrijkt.
Tweedens geeft de opzetteugel grootere macht over hardmondige, zwaar op het bit loopende paarden. De directe werking van dezen teugel is namelijk het hoofd van het paard hooger te houden. Daardoor wordt echter ook de gang van het dier verkort, meer verzameld en het op hol slaan bemoeilijkt.

Dat de opzetteugel ook verfraaiend zou werken op het voorkomen van het paard, kan ik niet toegeven, want de hierdoor ontstane stand van hoofd en hals is nooit fraai.

Hoe kort de opzetteugels gemaakt worden, hangt af van het doel, dat we er mede beoogen.
Als voorbehoedmiddel tegen het afstrijken van het hoofdstel, kunnen de opzetteugels tamelijk lang zijn, maar moeten ze echter dienen om het effect van goede haver en langdurig niets doen tegen te werken, dan moet men ze verkorten, tot de onstuimige dieren het dolle wegstormen nalaten.

Voor hard werk, voor lange ritten, bij het bergoprijden en bij het lang stil staan voor het rijtuig, zijn de opzetteugels eenvoudig plaaggeesten zonder motief en daarom steeds weg te laten.

Over de bovenkaakopzetteugel:
Dezen bovenkaakopzetteugel wordt veelvuldig toegepast bij harddravers, zoowel bij de training als op de harddraverijen zelf, en het kwam mij voor, dat hij de dieren nimmer hinderde.
……

Deze opzetteugel heeft ’t groote voordeel, dat de paarden de voorbenen veel hooger oplichten en heeft men ze nu goed aan ’t bit, dan kan men door de zweep de achterbeenen goed onderdrijven en het gevolg moet zijn, dat het paard sneller gaat lopen.

Ook voor de dressuur van rijtuigpaarden, waarvan men een vlotten draf verlangt, is deze opzetteugel aan te bevelen, doch onder voorwaarde, dat hij gebruikt wordt door een deskundige hand.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 08:26

Dat is een fraai stukje tekst Manie! Ik ben dol op dit soort historische info. (Overigens, er staat ook hier niets in over verhinderen dat een paard onderweg kan eten)