[AR] Theorieboek voor tweespan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkerlady

Theorieboek voor tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 22:29

Hallo,

Ik ga tweespancursus starten in september en wil alvast wat voorbereiding doen qua theorie. In het bijzonder het stuk verkeer etc. Nu zou ik graag een boek overnemen van iemand die het onlangs heeft afgerond. Het gaat om een recent gebruikt boek, dus niet van jaren geleden.

PB me even als je iets hebt liggen en zet er even je woonplaats, email, telefoon en vraagprijs bij.
Titel is ook handig.

Alvast bedankt!

manie

Re: Theorieboek voor tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:45

Bij het koetsiersbewijs tweespan is de verkeerstheorie (en praktijk) net als bij enkelspan. In het theorieboek staat dus ook niets over de verkeerstheorie.
Het is een ontzettend dun boekje, dat letterlijk is overgenomen uit het boek van JAC Bartels.

Ik heb het tweespanbewijs 3 jaar geleden gehaald, maar volgens mij is er niks veranderd.

Je kunt je zowieso afvragen wat de toegevoegde waarde ten opzichte van het enkelspan examen is. Ik vond het in ieder geval niet de moeite waard en heb ook besloten niet voor het langspan te gaan (terwijl in tandem rij Haha! )

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:21

Wat Manie zegt klopt helemaal. Verkeersproblemen komen niet meer voor bij tweespan, ook standaard verzorgings/ziektes/wagens-problemen horen er niet meer bij. Alleen de dingen die bij 2span specifiek anders zijn zal je moeten leren.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:44

Ik raad t hele tweespanexamen af, weggegooid geld.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 15:55

Albertine N, leg uit svp.

Je moet toch straks het bewijs in de the pocket hebben als je met een 2-span je op de weg begeeft. Of het inhoudelijk allemaal even nuttig is, betwijfel ik ook maar je moet het toch op zak hebben. De regels worden veel strenger en op sommige locaties is het al verplicht.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:02

Ajb geen gebiedende wijs Lachen normale vragen krijgen sneller een normaal antwoord.

Het niveau van de tweespancursus ligt een stuk lager dan van enkelspan, daarom kun je, naar mijn inzien, beter tweespan les nemen.
Je leert bij de cursus nl niks bij.
En nee, het is niet verplicht.

manie schreef:
Je kunt je zowieso afvragen wat de toegevoegde waarde ten opzichte van het enkelspan examen is. Ik vond het in ieder geval niet de moeite waard en heb ook besloten niet voor het langspan te gaan (terwijl in tandem rij Haha! )

Ik kan t niet beter verwoorden Haha!

Lola4913

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:35

Ik ben het niet helemaal eens met dat het weggegooid geld is.
Het klopt dat het bewijs nog niet verplicht is. Ze roepen ook al jaren dat dat wel gaat komen.
Het is wel zo dat de eisen tijdens het examen vanaf januari strenger worden.
Het feit dat er een verzekering aan het koetsiersbewijs is gekoppeld, maakt het wel zinvol. Het kan je een hoop problemen met de verzekering schelen.
Er komen ook meer gebieden waar je een geldig koetsiersbewijs nodig hebt om er te mogen rijden.
Ik vind het niveau voor het 2span bewijs niet lager dan voor het enkelspan. Er wordt vanuit gegaan dat je de kennis die je geleerd hebt bij het enkelspan nog beheerst.
De praktijklessen vind ik ook maar mager, maar je moet zelf kilometers maken om het mennen van een 2span je eigen te maken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:53

Beste Lola,
De gebieden waar het ruiter/koetsiersbewijs verplicht is worden er alleen maar minder ipv meer...
De verzekering is niet beter dan een doorsnede WA-verzekering.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:25

Lola4913 schreef:
Ik vind het niveau voor het 2span bewijs niet lager dan voor het enkelspan. Er wordt vanuit gegaan dat je de kennis die je geleerd hebt bij het enkelspan nog beheerst.

joh!

Albertine_N schreef:
Het niveau van de tweespancursus ligt een stuk lager dan van enkelspan, daarom kun je, naar mijn inzien, beter tweespan les nemen.

Lola4913 schreef:
De praktijklessen vind ik ook maar mager, maar je moet zelf kilometers maken om het mennen van een 2span je eigen te maken.

Nou zeg je t zelf

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:06

Citaat:
Het feit dat er een verzekering aan het koetsiersbewijs is gekoppeld, maakt het wel zinvol. Het kan je een hoop problemen met de verzekering schelen.
Het grootse fabeltje rondom de koetsiersbewijzen.

De verzekering is er pas nadat er werkelijk bewezen is ()na jaren dus) dat jouw eigen WA vezekering niet uitbetaald.
En dan nog draaien ze zich er onderuit.

Het enige van tweespanbewijs is dat je leert hoe je goed de paarden moet optuigen en inspannen.
Dit ook alleen indien je een cursus volgt.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 12:44

Toch bedankt voor jullie reacties Vriendjes zijn?