[AR] Schrikkerige pony wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Schrikkerige pony wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 14:21

mijn pony was altijd extreem druk, als ze niet genoeg beweging krijgt, dan kan ze nog wel eens agressieve trekjes hebben. Ze moet dus gewoon echt bijna elke dag aan het werk.
Het leek me eerst geen goed idee om haar voor de wagen te hebben, vanwege haar felle karakter, en dat ze nog wel eens schrikkerig is. Een vriendin van me is toch met haar aan de slag gegaan, en ze pakt alles erg goed op, heb 3 dagen terug mijn eerste ritje met haar gemaakt, ging wel aardig, ze schrikt alleen van veel dingen. ze is van nature gewoon een " hete" pony. Moet ik haar nu met kleppen gaan rijden? ik heb daar geen ervaring mee, en hoe zou zij dat nou ervaren? heeft iemand tips over hoe ik het moet aanpakken met haar?

eriky

Re: Schrikkerige pony wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:48

Als je aangespannen gaat rijden zou ik zowiezo voor oogkleppen kiezen.
Het voordeel ervan is dat de pony veel minder ziet, en dus van minder dingen schrikt.
Als hij ergens van schrikt moet je dat zeker niet vermijden.
De pony zal toch aan die dingen moeten wennen zodat hij daar niet meer van schrikt.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 15:08

kan ik dan gewoon een hoofdstel met oogkleppen om doen? of hoe moet ik haar daar aan laten wennen? ik ben nang dat ze in paniek raakt, of gewoon als een domme ezel, geen stap meer verzet. hoe pak ik dat aan ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:19

Ik had vanaf het begin met oogkleppen begonnen. Zeker bij een schrikkerige pony is het handig dat ze een hoop niet meer zien. Zelfs als ze dingen zoeken om van te schrikken kunnen ze ze niet meer vinden Knipoog.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:23

Oogkleppen zijn idd aan te raden bij een schrikkerig paard. Maar het is ook weer iets waar ze aan moeten wennen. Mijn pony was in het begin nog schrikkeriger met kleppen dan zonder, maar nu ben ik blij dat ik ze heb.
Als ik het zo lees heb je (volgens mij) niet veel ervaring met het aangespannen rijden, klopt dat? Dan is de beste, meest veilige oplossing om hulp te zoeken van iemand met veel ervaring. Die kan je pony dan aan de oogkleppen wennen en hem/ haar verder beleren.
Om ongelukken te voorkomen....

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 15:25

nou ik men met mijn andere pony's al een tijdje, en nooit problemen gehad, maar deze pony is gewoon anders, en heb mijn handen vol gehad aan haar, ik ben 2 weken terug wezen kijken bij een men les, maar het is voor mij te ver weg, om er te komen, 45 min heen en 45 min terug, ik heb geen vervoer en moet er dus met pony en wagen heen, dit is dan ook alleen mogenlijk met goed weer. dus dat zit er helaas niet in.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:27

Jammer dat die les ver weg is... Misschien kun je iemand bij je thuis krijgen om les te geven...? Veel instructeurs doen dat Knipoog Er is vast wel iemand die je wil helpen.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 15:28

Lachen goed id! maar waar vind ik zo iemand?

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:56

Eeehm... je kunt mss informeren bij die menvereniging bij jou 'in de buurt'. De instructeurs van mijn menvereniging komen ook best van ver, maar geven wel hier in de buurt privélessen, dus zijn er daar mss ook wel die dat willen doen. En anders kunnen ze je mss weer doorverwijzen.
En je kunt mss advertenties zetten of bekijken...? Bv hier op bokt Lachen
suc6

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:33

voor de wagen zou ik sowieso met oogkleppen rijden Knipoog
dan schrikt je pony meestal toch nog steeds als er iets engs is maar het is wel minder Knipoog

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 20:16

@ Vickelientje: goed idee, bedankt voor de tip!