[AR] Hulp bij menreis gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

slakkengang

Hulp bij menreis gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 19:34

Wij zijn bezig met het voorbereiden van een lange reis met paard en wagen.
Op dit moment zijn we een Belgisch trekpaard aan het kopen. (we hebben enkele geschikte kanditaten op het oog, een ervaren en verkeersmak paard. Daarnaast zijn we bijna klaar met de bouw van een kleine woonwagen. De wagen is voorzien van een lichte houten opbouw en een huif als dak. Het onderstel is geveerd en geremd.De wagen staat nu op een technische school in Utrecht.

De echte reis gaat pas ergens in september beginnen. Tot die tijd kunnen we de wagen neerzetten op een boerderij in Drenthe.
De wagen moet dus eerst vervoerd worden naar deze plek. Dit zou tussen eind julie en half augustus moeten gebeuren. De rit hoeft niet snel afgelegd te worden. Zelf hebben we nog te weinig ervaring met mennen om dit helemaal zelfstandig te doen.

Zouden er mensen willen helpen met deze rit (of een etappe hiervan)?
Iemand die goed kan mennen, evt. meninstructie wil geven?

Onkostenvergoeding en betaling lessen is mogelijk.
Alle advies of commentaar welkom.
Zie voor meer informatie over onze reis: www.slakkengang.nl
Robin & Edmee

Ellebelletje

Re: Hulp bij menreis gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:43

Oké dus als ik het goed begrijp gaan jullie op reis met paard en wagen, hebben geen ervaring met mennen?

Niet banketstaaf bedoel hoor, maar waarom kopen jullie een paard als je geen ervaring heb met aangespannen rijden? Of is ie ook bedoeld voor onder het zadel? Want na de reis zul je hem ook moeten berijden/verzorgen enz.

Hou je rekening met het kopen van een paard met zijn conditie? zo'n rit is niet even iets wat je zo tussendoor doet. En conditie opbouwen doe je niet even in een maandje tijd Knipoog

In ieder geval wel een superleuk idee..ik wens jullie succes en heel veel plezier!!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:09

Al eens gedacht aan het halen van je koetsiersbewijs.........
Dromen realiseren is een lovenswaardig streven maar denk er wel aan dat je met een levend dier op pad gaat en ook te maken hebt met andere weggebruikers.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:06

Droom maar lekker verder.....

Nee hoor, het is een heel leuk idee maar voor zomer 2007.
Je moet toch eerst wennen aan het paard en menervaring op gaan doen. Met een belg op pad zonder ervaring, dat is nog al wat!
Weet je hoe het tuig in elkaar zit, waar je op moet letten qua schuurplekken, gezondheid paard, voer, verkeersregels, enz.

Het paard heeft toch wel een portie conditie nodig. Dat doe je echt niet in een maand trainen. Het is een kwestie van spieropbouw, dat kost tijd.
Hoe zwaar is de wagen bijvoorbeeld? Weet je welke paden je wel en niet op kan?
Veel succes met je droom.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:08

Ik denk dat het verstandiger is een jaartje te wachten en bv het koetsierwbewijs te gaan halen. Dan heb je wat meer verstand van zaken.
Ook lijkt het me wenselijk dat je ervoor zorgt dat je paard zo'n tocht vol kan houden door training. En dat is dan niet in 2 maanden gepiept.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:16

wauw, ik heb even op jullie site gekeken en inderdaad een onzettend leuk idee.Ik hoop wel dat jullie beseffen dat je het mennen en de omgang met een paard niet binnen enkele maande onder de knie krijgt.Hebben jullie ervaring met paarden en het houden hiervan?
Ik wens jullie veel succes en bovenstaande bokkers hebben hun mening gegeven waar ik me toch wel wat bij aan moet sluiten omdat ze simpelweg gelijk hebben Haha! .
Ik vind het mooi dat jullie je dromen gaan waar maken, maar hoop ook dat het paard erzo over gaat denken.
succes Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:35

Wat te denken van hoefijzers, heb je adressen van hoefsmeden op je reis? In NL niet zo'n probleem, maar in bv Frankrijk?

Een vriendin van me heeft ook zo'n reis gepland gehad, maar dat is halverwege gecancelled. Dit had overigens niets met de organisatie te maken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:41

Echt een supergaaf idee, ik fantaseer zelf ook.

Toch ga ik met de rest mee. Niet afblazen, maar een jaartje uitstellen. Het is een levend best, er kunnen veel dingen misgaan. Je hebt geen ervaring, je paard wellicht geen conditie. In vreemde gebieden vind je niet zo gauw een dierenarts of hoefsmid. Enz...

Het is supergaaf om je hart te volgen en je droom waar te maken, maar ik zou toch eerst nog wat oefenen...

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:44

Leuk idee met een leuke missie! Ik heb op de website gelezen dat er in ieder geval één iemand is met koetsiersbewijs, heel verstandig!

Ik vind het eerlijk gezegd ook kort dag om nu nog een geschikt paard te zoeken en daar in sepember al volledig mee op reis te gaan.
Ik zou graag mee willen helpen maar helaas woon ik niet in de buurt van utrecht of drenthe.
Veel succes!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:58

Je kunt ook nog een advertentie in de Mensport zetten voor mede-reizigers-met-verstand-van-mennen.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:35

Zoals te lezen valt op de site zit het met de voorbereiding wel goed, kennis en ervaring moeten nog opgedaan worden en dat kan alleen maar door te doen...het lijken me verstandige mensen die er goed over nagedacht hebben.
De conditie van het paard, tja... het zal wel niet zo'n vaart lopen letterlijk en figuurlijk denk ik Knipoog , de afstand wordt zeer waarschijnlijk in stap afgelegd, de (slakken) Haha! gang bij uitstek om conditie op te doen en daarbij zullen ze onderweg veel halthouden en evt. uitspannen neem ik aan om met medemensen te praten etc. zoals te lezen op de site. Nederland is maar klein en dichtbevolkt en er is altijd wel ergens aan een da of hoefsmid te komen.
Ik heb er nog niet zo'n hard hoofd in en wens ze alle succes en heel veel plezier

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:40

Het gaat niet zozeer om de gang waar je in rijdt,maar de kracht die het paard moet gebruiken om de kar te verplaatsen. Op spierkracht moet je trainen niet op het halen van een hoge snelheid. En krachtraining vergt wel veel tijd.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:49

Albertine_N schreef:
Het gaat niet zozeer om de gang waar je in rijdt,maar de kracht die het paard moet gebruiken om de kar te verplaatsen. Op spierkracht moet je trainen niet op het halen van een hoge snelheid. En krachtraining vergt wel veel tijd.

Wij hebben zo'n 25 jaar geleden eens een week met een D pony door drente getrokken met een huifkar.
Deze was volledig ingericht voor 4 personen en zag er robuust uit, toch was ie niet eens zo heel erg zwaar als ie eenmaal rolde, ( zelf gevoeld Koe Pling ) Ik neem aan dat deze mensen niet van plan zijn om constant over zware zandpaden te gaan rijden.
Vergis je niet in de kracht van een trekpaard, die sleurt zo maar 3 keer zijn eigen gewicht weg op asfalt, toch gauw 3000 kg Cool en dat gaan ze nooit halen natuurlijk. Ik ben wel benieuwd naar het gewicht van de wagen die er vast heel mooi uit gaat zien.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:06

Ja, ik denk niet dat ik me vergis in de kracht van een trekpaard. Maar ik heb laatst nog een gesprek gehad die dit dus jaarlijks met een paard doen en zij wezen mij op deze manier van trainen.