Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

rider schreef:
Mocht je je hier toch mee bezig wwillen houden, dan raad ik je het volgende boek aan: Schooling horses in-hand, van Richard Hinrichs.
Het boek is voor zover ik weet niet meer in het nederlands verkrijgbaar, ik heb mijn engelstalige versie uit Duitsland laten leveren. Amazon.com levert het boek ook in het engels.
ik heb hem gisteren gekocht, "Werk aan de hand" heet het.. Heeeeeel leerzaam! Citaat:Ik vind dit een typisch voorbeeld van oefeningen die niet zonder deskundige begeleiding getrained mogen worden.
Casca schreef:rider schreef:
Mocht je je hier toch mee bezig wwillen houden, dan raad ik je het volgende boek aan: Schooling horses in-hand, van Richard Hinrichs.
Het boek is voor zover ik weet niet meer in het nederlands verkrijgbaar, ik heb mijn engelstalige versie uit Duitsland laten leveren. Amazon.com levert het boek ook in het engels.
Het si wel in het nederlands verkrijgbaarik heb hem gisteren gekocht, "Werk aan de hand" heet het.. Heeeeeel leerzaam!
) en ook kun je hem niet overvragen (idem
). Je moet ook een erg goede basistraining achter de rug hebben, want je paard moet al die stem- en zweephulpen wel eerst begrijpen en ook echt willen volgen voordat je er een piaffe mee kunt maken. Dus het is ook zeker geen quick fix en het vraagt misschien nog wel meer geduld van je als trainer dan wanneer je hem wel bij de voorkant vasthoudt, maar een beetje geduld kan in de paardentraining nooit kwaad.
Citaat:Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, maar mijns inziens zijn bovenstaande oefeningen de laatsten in een lange rij van veel simpelere oefeningen.

) omdat hij in deze positie de Spaanse pas ook geleerd heeft en dat in deze positie dus makkelijker te koppelen zou zijn aan de draf. Dat had wel wat resultaat, maar [***]' deed het huppeltje nu wel steeds met een erg hoge halshouding omdat hij 'naar mij op' keek omdat ik voor hem liep. Gisteren ben ik weer begonnen met de allereerste methode, gewoon aan de hand dus, en vroeg ik steeds op dezelfde plek langs de muur om een opgetild voorbeen in stap/draf. Toen ben ik langzaam maar zeker meer afstand gaan nemen tot [***] in feite gewoon in draf om mij heen longeerde (met alleen een halsriem om waar ik een leadrope aan vast had zitten, maar die hadden eigenlijk niet echt nut). Steeds als hij dan langs die plek op de muur kwam, wees ik met mijn zweep naar zijn voorbenen en maakte hij ook echt elke ronde op die plek een of twee huppeltjes in draf. Dus we zitten nu op het goede spoor, maar voordat hij echt een regelmatige en meerdere passen durende passage/Spaanse draf kan zien, gaan er echt wel wat maandjes overheen, alleen al omdat het veel geestelijke en lichamelijk energie voor een pony kost om uit te vogelen welk been nu precies wat moet doen en hoe dat zwaartekracht-technisch kan. 
En half september is het al te koop, misschien zelfs al op de nh-dag op stal Mansour...
en ik ben haar zo dankbaar voor dit geschenk.