passage/piaffe aan de hand??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

passage/piaffe aan de hand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 17:02

ik vraag me af hoe je passage en piaffe aan de hand kan aanleren.
heeft iemand tips of een manier om het aan te leren.

moeten ze het ook al onder het zadel kunnen om het aan de hand te leren??

als ze het aan de hand kunnen gaat het dan ook onder het zadel???

rider

Re: passage/piaffe aan de hand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:59

Piaffe en Passage zijn bijzonder moeilijke oefeningen die veel verzameling en concentratie van een paard vragen. Het zijn geen dingen die je 'even' lichtzinnig aan kan leren.

Om echter je vraag te beantwoorden;
Zowel de passage als de piaffe kunnen aan de hand en aan de lange lijnen worden aangeleerd. In de klassieke school werd dit volgens mij vaak als voorbereiding op het werk onder de man gedaan.
Dat wil echter niet zeggen dat je paard de oefeningen onder het zadel zal doen omdat hij ze al kan. Onder het zadel is het gewicht van de ruiter bij de oefening betrokken, wat het aanzienelijk moeilijker maakt.
Daarbij komt dat bij een piaffe aan de hand het paard meestal niet of minder diep gaat 'zitten'. Bij een correcte uitvoering onder de man is dit echter wel wenselijk.

Hoewel ik weet hoe beiden oefeningen geleerd kunnen worden, heb ik het zelf nog nooit in praktijk gebracht en ga ik het hier trouwens ook niet uit leggen. Ik vind dit een typisch voorbeeld van oefeningen die niet zonder deskundige begeleiding getrained mogen worden. Bovendien is het praktisch onmogelijk dit uit te leggen zonder het te illustreren met foto's o.i.d

Mocht je je hier toch mee bezig wwillen houden, dan raad ik je het volgende boek aan: Schooling horses in-hand, van Richard Hinrichs.

Het boek is voor zover ik weet niet meer in het nederlands verkrijgbaar, ik heb mijn engelstalige versie uit Duitsland laten leveren. Amazon.com levert het boek ook in het engels.

Een ander boek is "longern en werken aan de lange lijnen"maar persoonlijk vind ik dit niet zo'n goed boek en vind ik de manier waarop de oefeningen hierbij ten uitvoper worden gebracht nogal ruw.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:20

Het is inderdaad niet een oefening welke je zo zonder begeleiding kunt leren aan de hand van tekst en foto's. Als voorbereiding op kun je je paard leren om op aanraking alle 4 de benen op te tillen. Echter vergeet niet dat, al moet een paard op de plaats blijven bij piaffe, de gang toch 'voorwaarts' is. Probeer dus ook de piaffe niet al te veel tegen te houden en als je paard wat voorwaarts kruipt is dat nog altijd beter dan dat hij andere uitvluchten gaat zoeken. Mijn paard vond het moeilijk de benen weer onder de massa te plaatsen en omdat ik haar te veel tegen hield ging ze gewoon echt rechtsaf zonder voorwaarts te gaan. Dat zag er heel gek uit, maar kwam omdat ze haar hoeven buiten de masse plaatst en zo dus eigenlijk meer zijwaarts ging zonder dat zij of ik dat zelf wilde.
Nu ik haar van achter wat meer ondersteun en ze kleine stukjes voorwaarst mag, gaat ze meer zitten en komt de piaffe beter tot zijn recht.
Onthou dat bij dit soort oefeningen de drijfveer van achter moet komen. Ik ga een boel mensen tegen de borst stoten, maar hulpen voor het zadel gegeven vallen onder circus en hulpen achter het zadel gegeven behoren tot de dressuur.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 23:08

rider schreef:

Mocht je je hier toch mee bezig wwillen houden, dan raad ik je het volgende boek aan: Schooling horses in-hand, van Richard Hinrichs.

Het boek is voor zover ik weet niet meer in het nederlands verkrijgbaar, ik heb mijn engelstalige versie uit Duitsland laten leveren. Amazon.com levert het boek ook in het engels.

Het si wel in het nederlands verkrijgbaar Haha! ik heb hem gisteren gekocht, "Werk aan de hand" heet het.. Heeeeeel leerzaam!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:27

Citaat:
Ik vind dit een typisch voorbeeld van oefeningen die niet zonder deskundige begeleiding getrained mogen worden.

Dan vraag ik me af: waarom niet?

Er wordt een hele mooie, geheimzinnige mysteriecultus rond de passage en piaffe opgehangen, en ik vraag me toch keer op keer weer af waarom. Wat hebben ruiters tegen het aanleren van piaffe en passage? Het lijkt erop dat Grand Prix sportdressuurruiters tegenwoordig het alleenrecht op deze oefeningen hebben. Je 'mag' de piaffe en passage alleen aan je paard leren als je al op dit niveau bent of als je instructeur op dit niveau rijdt, en als je het eerder doet is het alleen maar circus, een kunstje of in elk geval ongezond. Maar is dat wel zo?

Een correct verzamelde piaffe is een lichamelijk erg zware oefening voor een paard, en het kost ook een lange en intensieve training om hem zo ver te krijgen dit correct uit te voeren en vast te houden. Een paard dat begint te piafferen (of hij nu wel of niet goed opgeleid is) doet dit dan ook per definitie nog incorrect en onverzameld, met uitwijkende achterbenen, meer gewicht op de voorhand en triangulerende voorbenen. Is dat slecht? Hij leert met enige begeleiding vanzelf dat het juist om het zitten op de achterhand gaat, en als hij dat niet leert dan belast hij zijn voorhand niet meer dan hij tijdens ht vrij rondlopen en grazen doet, en waarschijnlijk zelfs niet meer dan er onder de ruiter vanzelf al gebeurt. Een paard dat niet door ruitergewicht belast wordt en onverzameld piaffeert, leert wel onafhankelijk zijn achterbenen op te tillen - en het gewicht van zijn achterhand op 1 achterbeen omhoog te duwen. Het heeft hetzelfde effect als een paard te leren om met vier benen op een plateau te staan; het opstappen met de achterhand is behoorlijk zwaar en zorgt voor een veel betere bespiering en evenwichtsgevoel. Paarden met een onderontwikkelde achterhand of spierproblemen aan de achterbenen wordt juist aangeraden om ze te leren afwisselend de achterbenen op te tillen zoals in de piaffe, omdat dit de achterhand snel sterker maakt. Ook niet met de kin op de borst en LDR ingesteld op een FEI wedstrijdterrein is de piaffe een gezonde oefening, al was het alleen maar vanwege het heel specifiek opwaarts activeren van de achterhand, iets wat je tijdens het normaal rijden gewoon nauwelijks kunt bereiken.

Ook heeft de FEI niet het alleenrecht op de piaffe, en heeft hem ook zeker niet uitgevonden. In de barokke dressuur van de la Gueriniere leert een paard te piafferen voordat hij uberhaupt mag denken aan verruimen, uitstrekken en alleen al galopperen. Bij de moderne dressuur gebeurt alles vanuit het zadel en vanuit het verkleinen van de draf - in de klassieke dressuur wordt de piaffe aan de hand aangeleerd, door het paard steeds te laten schakelen tussen draf en achterwaarts, of door hem vanuit stap tot een piaffe te activeren, en dat dus voordat het paard nog gegaloppeerd heeft. Waarom zijn al die laatste methodes verkeerd?

Met aan de hand leren piafferen en passageren is in mijn ogen niet zoveel mis, omdat je paard er hoe dan ook sterker van wordt. Zoals bij elke oefening geldt natuurlijk dat je deze oefeningen goed op de hulpen moet zetten; de piaffe mag niet je stap gaan vervangen en de passage moet niet in plaats van de draf komen. En als je hem vanaf de grond aanleert en je hebt er niet veel ervaring mee, doe je paard dan een plezier en train deze oefeningen met een halster/kaptoom om te voorkomen dat je hem onbewust teveel in zijn mond zit. Elk paard leert op een andere manier en volgens een andere methode, dus probeer zoveel mogelijk informatie over deze oefeningen te vinden en zoek uit welke manier het beste bij jouw paard werkt (vanuit draf, vanuit draf-achteruit, vanuit stap, vanuit toucheren van de achterbenen tijdens halthouden). En dan is het het belangrijkst om je paard voor elke geslaagde poging te belonen en hem enthousiast te maken over deze toch redelijk zware oefening, zodat hij je de volgende keer nog iets meer geeft tot je de eerste passen piaffe krijgt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:40

Casca schreef:
rider schreef:

Het si wel in het nederlands verkrijgbaar Haha! ik heb hem gisteren gekocht, "Werk aan de hand" heet het.. Heeeeeel leerzaam!

Waar heb je hem gekocht?

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:59

@xyzutu2 mijn opmerking over de kunstjes en circus zijn vooral voor de mensen die denken dat ze met zwaaien met een zweep wel ergens komen. Ik heb ook uitgelegd hoe je de piaffe kunt aanleren maar dat dit wel een oefening is waar je een extra paar ogen voor nodig hebt en soms een extra iemand. Het is best moeilijk je paard voor tegen te houden en toch van achter impuls mee te geven!!!
Het is een leuke oefening en ik heb hem mijn paard ook geleerd, er is verder niks mis mee dat hoor je mij toch ook niet zeggen? Maar mits je inderdaad gewoon met rust en geduld te werk gaat.

Een oefening die ik wel haat is met je zweep voor het paard staan zwaaien en dan stijgert ie... whow knap zeg wat een onzin! Dat vind ik pure circus.
Echte rijkunst (of spaanse rijschool wat hier mensen durven noemen voor die circuskunstjes) is als je je paard kunt verzamelen in een piaffe en dan met het juiste toucheren op de achterhand tot een opperste verzameling kan komen dat de voorhand opgetild wordt.... dát bedoel ik met het verschil tussen een kunstje aanleren of echt gericht trainen!!!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:04

In arnhem, bij boekenwinkel "de Slegte", maar ik denk dat als je naar de boekenwinkel in je buurt gaat en ernaar vraagt dat ze hem zo kunnen bestellen voor je. (het boek is uitgegeven door Tirion, misschien verkopen ze hem ook wel ergens op internet)

@regine: je hebt helemaal gelijk! maar dat zwaaien met de zweep is gewoon stijgeren maar via de piaffe is een echten Levade, waarbij het paard ook echt buigt in zijn achterbenen, rechtgericht is en volledig verzameld is. Stijgeren gaat maar in het wilde weg en is niet controleerbaar.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:04

@ xyzutu2:

Ik ben totaal niet van mening dat FEI het alleenrecht op de passage/piaffe heeft.

De reden dat ik vind dat deze dingen niet zonder begeleiding getrained mogen worden, is juist de manier waarop het in de boeken wordt uitgelegd.

Hinrichs boek is best goed imo, duidelijke uitleg.

Neem echter ' Longeren en werken aan de lange lijnen'. In het gedeelte waar de passage wordt behandeld zie ik een paard wat zich nogal verzet en uiteindelijk zelfs steigert op de foto's.

Als iemand met weinig ervaring een dergelijke oefening gaat aanpakken, de aanwijzingen uit dit boek op volgt en hetzelfde gedrag ervaart, kan dit gevaarlijke situaties tot gevolg hebben.

Er is niets mis met verzamelde oefeningen, ze zijn zeer goed voor het paard, maar veel trainers (en ook veel schrijvers van boeken) laten methoden zien waarin de verzameling wordt afgedwongen in plaats van gevraagd.

Iemand die zonder know-how en deskundige bgeleiding aan de slag gaat, zou per ongeluk op eenzelfde manier verzameling af kunnen dwingen omdat bepaalde signalen van het paard niet herkend worden.

Een paard dat met geweld gedwongen wordt te verzamelen zal eerder steigered omhoog komen in plaats van te piafferen.

In mijn optiek zijn beide oefeningen behoorlijk ingewikkeld en genuanceerd, en moet de trainer een gedegen kennis van het werk met de lange lijnen hebben voor dergelijke oefeningen kunnen worden begonnen.

Ik bedoel dit niet vervelend, maar veel mensen rommelen tegenwoordig maar wat aan met VD en werken aan de lange lijnen. Je ziet mensen hun paarden dingen leren vanuit schrikreacties en onder dwang, en het ziet er zelden goed of vriendelijk uit.

Ik beweer NIET dat de TS zo met haar paard omgaat, maar het is opvallend dat veel mensen met weinig kennis van zaken juist aangetrokken worden door oefeningen als levade, capriole, piaffe, passage en aanverwanten.

Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, maar mijns inziens zijn bovenstaande oefeningen de laatsten in een lange rij van veel simpelere oefeningen.

Wanneer onder begeleiding getrained wordt kan door de instructeur aangegeven worden wanneer paard en trainer klaar zijn voor de zwaardere oefeningen.

Just my 2 cents.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:31

De foto's van 'Werken aan de lange lijnen' heb ik inderdaad ook gezien, en stoorde me daar ook erg aan. Er werd met veel druk gewerkt en een paard dat daartegen in protest kwam. Net zoals je bij Hinrichs en andere (goede) klassieke trainers ook vaak een heel arsenaal aan hulpteugels van bit naar longeersingel ziet lopen tijdens het leren piafferen aan de hand. Het hele proces mag dan wel rustig en kalm gedaan worden, maar echt vrolijk word ik daar ook niet van...

Als je op zulke manieren je paard leert te piafferen, of helpers in moet zetten om het paard aan de voorkant vast te houden, dan denk ik ook niet dat je echt goed bezig bent als je dat zonder goede begeleiding probeert. Alleen al vanwege het feit dat je paard met zijn hoofd of zelfs bit vastgezet of vastgehouden wordt, betekent dat je iets maar een klein beetje verkeerd hoeft te doen, of je bezorgt je paard een hoop last en problemen. Daarmee ben ik het inderdaad volledig met je eens.

Waar ik eerder op doelde, was de piaffe als oefening an sich. De piaffe is een gezonde, spier- en evenwichtversterkende oefening voor elk paard, of je nu een Z-ruiter, bosruiter of niet-ruiter bent. Je paard die oefening op een ongedwongen manier aanleren juich ik dus ook alleen maar toe. Veel trainers gaan er van uit dat je voor de piaffe een paard aan de teugels vast moet houden, want hij moet immers leren dat hij niet vooruit mag en je moet 'de energie van achteren aan de voorkant opvangen'. Maar dat is inderdaad een riskante manier en het hoeft ook helemaal niet. Je kunt je paard vanuit het halthouden aan leren piafferen door hem te leren op een zweephulp afwisselend de achterbenen op te tillen terwijl je paard in vrijheid stilstaat door je stemhulp 'ho'. Je kunt hem 'langzaam' leren, om aan te geven dat hij op dat signaal langzaam moet stappen/draven/galopperen. Als je paard dit begrijpt, kun je hem in vrijheid steeds langzamer laten stappen, terwijl je met de zweep zijn achterbenen gaat toucheren om hem te laten weten dat die nu verder onder het lichaam gezet moeten worden. En het aanpiafferen vanuit de draf/terug/draf-wissel zou je zelfs helemaal op stemhulp alleen kunnen doen, maar ook hier kun je een zweephulp gebruiken om het achterbeen te leren dat die eerder naar voren geplaatst moet worden en niet meer lang achter het lichaam mag blijven staan.

Die methodes kun je allemaal gebruiken zonder dat je je paard zelfs maar bij een halstertouw vasthebt. Ik ben [***] de piaffe nu aan het leren via een combi van de eerste en tweede methodes. Hij is slecht gebouwd en nogal slap in rug en achterhand dus dat gaat nog wel een jaartje duren voordat er uberhaupt iets van een onverzamelde piaffe uit komt, maar hij laat nu soms al een pasje met diagonaal opgetilde voor- en achterbenen zien. In vrijheid, op alleen stem- en zweephulpen.

Je kunt je paard op deze manieren niet dwingen te piafferen (dat loopt hij namelijk gewoon weg Haha! Knipoog ) en ook kun je hem niet overvragen (idem Haha! ). Je moet ook een erg goede basistraining achter de rug hebben, want je paard moet al die stem- en zweephulpen wel eerst begrijpen en ook echt willen volgen voordat je er een piaffe mee kunt maken. Dus het is ook zeker geen quick fix en het vraagt misschien nog wel meer geduld van je als trainer dan wanneer je hem wel bij de voorkant vasthoudt, maar een beetje geduld kan in de paardentraining nooit kwaad. Haha!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:37

@ xyzutu2:

Ik ben zeker niet voor het gebruik van hulpteugels en helpers die het paard tegen houden om tot verzameling te komen. Wel denk ik dat sommige elementen van de klassieke dressuur en de scholing aan de lange lijnen verband houden met VD, vandaar dat ik deze ook even aanhaalde.

Wat betreft de manier die jij omschrijft, dit is de manier die mijn voorkeur ook heeft. Haha!

Maar ook dit is niet makkelijk. En zie mijn eerdere bewering:

Citaat:
Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, maar mijns inziens zijn bovenstaande oefeningen de laatsten in een lange rij van veel simpelere oefeningen.

De manier van trainen die jij omschrijft vergt al een redelijk breed scala aan 'kunstjes' voordat het paard met een combinatie van die kunstjes tot piafferen of passageren gebracht kan worden.

Misschien waren mijn eerder reacties wat kort door de bocht, mijn verontschuldigingen daarvoor. Het feit dat veel mensen denken dat VD iets is wat je 'even' aanleert, ergert mij enigzins vandaar mijn eerdere opmerkingen over trainen zonder begeleiding. Bovendien is de tendens voor veel mensen eerder niet-vrijheidsdressuur (aka paarden dwingen iets te doen) dan vrijheidsdressuur. Knipoog

Niets ten nadele van jou overigens, ik ken je website en heb grote bewondering voor jouw manier van trainen (worden de piaffe en de passage overigens behandeld in het boek wat je, naar ik begrijp, binnenkort gaat uitbrengen?).

Ik denk dat we het er in ieder geval over eens zijn dat een piaffe of passage die vanuit de gedachtegang van de vrijheidsdressuur wordt aangeleerd, ten eerste verschilt van die van de klassieke en de moderne school, en ten tweede veeleer het resultaat is van een aaneenschakeling van diverse kleine kunstjes dan een beweging die voortkomt uit een verzameling onder dwang. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:05

Saai.... Volgens mij zijn we het gewoon helemaal met elkaar eens, weg discussie... Haha! Knipoog

Het is inderdaad zo dat als je piaffe/passage in vrijheid aanleert, je ook eerst een hele vrijheidsdressuur/grondwerkbasis aan oefeningen onder de knie moet hebben, juist omdat je je paard nu niet vast kunt houden/zetten. Dus ook dan komen deze oefeningen pas verderop in de training, dat klopt.

Over de passage, daar ben ik op het moment mee bezig met [***]. Ook vanuit de vrijheidsdressuur, dus zonder (hulp)teugels of halster en vanuit de Spaanse pas. Het is een behoorlijk zware oefening voor [***] en ook voor mij omdat je gewoon verschrikkelijk goed getimed moet kunnen belonen (exact op het moment van een iets hoger huppeltje in de draf), maar het vordert gestaag. Het begin heb ik met [***] gedaan door aan de hand de Spaanse pas te vragen en dan aan te draven terwijl ik met mijn zweep tegen zijn voorbenen tikte. Na verloop van tijd begon hij daar af en toe op te reageren met een huppeltje, en toen ben ik dan ook eens gaan vragen terwijl ik voor hem achteruit liep (rende Knipoog ) omdat hij in deze positie de Spaanse pas ook geleerd heeft en dat in deze positie dus makkelijker te koppelen zou zijn aan de draf. Dat had wel wat resultaat, maar [***]' deed het huppeltje nu wel steeds met een erg hoge halshouding omdat hij 'naar mij op' keek omdat ik voor hem liep. Gisteren ben ik weer begonnen met de allereerste methode, gewoon aan de hand dus, en vroeg ik steeds op dezelfde plek langs de muur om een opgetild voorbeen in stap/draf. Toen ben ik langzaam maar zeker meer afstand gaan nemen tot [***] in feite gewoon in draf om mij heen longeerde (met alleen een halsriem om waar ik een leadrope aan vast had zitten, maar die hadden eigenlijk niet echt nut). Steeds als hij dan langs die plek op de muur kwam, wees ik met mijn zweep naar zijn voorbenen en maakte hij ook echt elke ronde op die plek een of twee huppeltjes in draf. Dus we zitten nu op het goede spoor, maar voordat hij echt een regelmatige en meerdere passen durende passage/Spaanse draf kan zien, gaan er echt wel wat maandjes overheen, alleen al omdat het veel geestelijke en lichamelijk energie voor een pony kost om uit te vogelen welk been nu precies wat moet doen en hoe dat zwaartekracht-technisch kan. Haha!

De piaffe en passage staan helaas niet in het vrijheidsdressuurboek, dat gaat echt alleen over traditionele kleine & grote kunstjes uit de vrijheidsdressuur. Maar met alle kleine kunstjes erbij zat ik toen ook al weer over de 20 oefeningen, de basisoefeningen nog niet eens meegerekend, dus zoveel plek was er ook niet meer. Knipoog En half september is het al te koop, misschien zelfs al op de nh-dag op stal Mansour... Haha!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:46

Haha ik las het al en er werd ook al geschreven.... we bedoelen hier hetzelfde. Ik schreef ook al mensen die denken door met de zweep wat te zwaaien en in 1 of 2 weken dan de oefening 'beheersen' krijgen van mij absoluut geen respect!! Oefeningen moeten met zorg worden voorbereid en worden aangeboden aan het paard. Je hoeft de piaffe niet helemaal vrij te leren, je wilt toch ook een stukje nageeflijkheid? Maar zoals ik al aangaf het voor je paard staan als vriendelijke blokkade voor het voorwaarts gaan is inderdaad de manier om het paard te laten snappen dat hij 'op de plaats' moet blijven.
Weg discussie we zijn het eens....!!!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:03

*schud Regina en Xyzutu2 de hand*

Weg discussie, maar wel mooi dat we elkaar begrijpen. Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:26

hmmm. Tijd voor wat impuls aan de discussie ?

Piaffe en passage, interessant. Hinrichs en hulpteugels, ook interessant. Wat zijn hulpteugels?

Piaffe is een graad van verzamelig en toont aan hoe ver een paard aan 'de hulpen' staat. Sommigen trainen dit met veel druk, flink opjagen en tegenhouden en dan dribbelt een paard, alsof het nodig moet plassen, en noemt men dit piaffe. In Spanje wordt op deze manier graag gewerkt.
Hinrichs steklt dat een piaffe een uistekende oefening is en dat de spieen op die manier goed opgewarmd worden, Zijn voorbeeld van de oude Hanoveraan is een fraaie. Het dier kan niet langdurig ronddraven maar met een piaffe aan de hand warmt het dier op waarna er gereden kan worden.
Een piaffe kan ook op een rustige manier worden geleeerd, dat kost wat tijd en kost veel concentratie (vooral van de mens) en is een continu controleren van de graad van africhting. Zelfcontrole dus, het paard weet niet waar je naartoe wil en wij hebben iets mer hersens dus verstand (?) om verstandig en eerlijk te blijven.
Als je een paard aan de hand, of erachter of zelfs in het zadel in balans kan laten lopen, en op eigen benen is de piaffe bijna een logisch gevolg van meer verzameling.
Ook ik ben het niet eens dat deze oefeningen slechts voorbehouden zijn aan sporters, als je het als doel ziet o.k. maar als je het als middel ziet en het geen doel op zich wordt is het een enorm interessante weg. Het paard als spiegel en de mens als docent en wijze.
Genoeg impuls voor een babbeltje hierover ?

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:14

Hmm impuls... je bent het ook gewoon met ons eens hahaha. ik in ieder geval wel met jou, komt opzelfde neer wat we hebben geschreven hihihi.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:52

Vrees het ook ja. Pling

Maar hoe kan ik hier dan een impuls aan geven, het is zo'n fascinerend onderwerp en eigenlijk is het stapje van een verzamelde draf naar enkele passe piaffe heel erg klein.
We doen er alleen erg ingewikkeld over.

(komop tikje weerstand aub?)

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:07

Wat ook een idee is is je paard de spaanse pas te leren. Dit is relatief gemakkelijk als begin. Je leert je paard om en om de voorbenen op te tillen en vervolgens dit te doen terwijl hij voorwaars loopt. Ik ben mijn paard vanuit de spaanse pas de passage aan het leren en dat gaat goed. Ik doe het wel rustig aan want je moet wel goed opletten wat je doet en hoe je het doet. Voordeel is wel dat ik er geen zweep bij nodig heb.
Maarja.. je hebt inderdaad wel meer info van een boek of instructeur nodig. Misschien is dit forum ook handig:
http://xsbb.nl/phpbb/index.php?id=vdpra ... aad1902445

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:04

Weer eens.... zucht.... Ja
Zo heb ik mijn merrie het ook gevraagd, en ze geeft een hele leuke passage. Niet klassiek aangeleerd, dus fout. Schijnheilig
Tineke Bartels krijgt last van haar sluitspieren van de blaas als ze ons zou zien, maar ik ben er zo blij mee ! Ze doet het, vol overgave en met plezier, dansend en na deze eerste pasen zijn we het gaan uitbouwen, hoger, langzamer (piaffe pasje), steeds minder druk en het gevolg is dat je hem nu zelfs kan rijden zonder hoofdstel. Waarom? Omdat ze het leuk vindt om iets voor je te doen. Afgod en ik ben haar zo dankbaar voor dit geschenk.

Fout, ongetwijfeld maar we hebben lol en doen het op basis van liefde voor elkaar. In het begin heb ik heel duidelijk gemaakt hoe blij ik was. Wat verbaasd stond ze dan te kijken, en nam de beloninkjes beschaafd aan.
Ik ben er blij mee. OK dan!

Mijn meissie... Kwijl

Nu volgende project... een veulen van drie.... Whoosh!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:33

SUPER!!! Ja... mijn paardje vind het ook geweldig!!! ALs ik maar een beweging maak die op het commando lijkt hupst ze als een uitgelaten puppy achter me aan (als Goofy) hihi!
Inderdaad het heeft nog bijschaving nodig maar ze doet haar best en zo kom je steeds een stukje verder!
Als de basis erin zit en ik door mijn boeken heen ben ga ik een keer een clinic volgen of een instucteur zoeken die het mee kan verfijnen ... maar zonder druk, los en met veel lol!!!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:52

Hmm oke ik heb een weerstand verzonnen.... waarom zou je het vanuit de spaanse pas leren? Je wilt juist in de passage een verheven verzamelde beweging... en met spaanse pas wil ik een strekkende beweging, meer schoudervrijheid creeeren....
dat zijn toch wel 2 verschillende dingen nietwaar?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:09

Yep dat zijn het zeker.
Ik heb een merrie, dus ik vroeg me af hoe ik in hemeldsnaam dat been ooit omhoog kon krijgen. Ze was redelijk groen toen ze bij me kwam. Er kwam een Spanjaard langs, luxe probleem, die traint paarden. Dus wij aan de slag met haar, strobaal, beentje erop, eten geven en warempel het ging heel snel. De beginselen.
De verfijining duur tot op de dag van vandaag, sosm krijg ik ze cadeau met veel overgave en soms is het maar wat geflapper en komt het stoom uit mijn oren. MERRIE ! Pfft.
Maar, die Spaanse pas wil ik verfijen en higer, dat was zoeken en afstemmen. Langzaam maar zeker kan ik redelijk vor elkaar klrijgen wat ik wil. Veel experimenten gedaan met mijn benen niet gebruiken, benen wel gebruiken, zweep aan iedere kant (sla noout maar hij gaat wel hoger !), alleen teugels, een teugel, twee teugels enfin een hele zoektocht samen. Het leukste wat er is. Zonder teugels aan alleen het touw, aan de longe (ook alleen een touw) op afstand, vlakbij, met vingers alleen, met gedachten, samen doen allemaal experimenten waar ik van leerde en zij ook. Leuk zolang je maar lol hebt.

Toen de Spaanse draf, want dat was eigenlijk de opzet. Op de ciorcusmethode leek het mij erg handig. We hadden een bepaald stuk waar ik graag stukken SPaanse stap deed, zijgangen en andere zwaardere dingen. Buiten op een weggetje, als we daar aankwamen ging k verzitten en werd ze scherp. We maakten dat stukje altijd leuk, en zo kreeg ik op aanvraag (met zweep of stukje riet, als ik maar iets had was het voor haar duidelijk, of een takje met een blaadje, maakte niet uit. Eerst een been steeds, om de pas, en daarna ook het andere been. Dat kwartje biel best snel.
Ja, gunst, en vanaf daar ontstond de passage. Dit is een samenvatting van een jaar met hele kleine stukje en genoegen nemen met slechts enkele passen steeds. Twee drie passen en ik riepo gelijk prima, braaf, geweldig et ceterera.
Misschien wel twee jaar, samen puzzelen aan de verschillen en er van uitgaan dat het fantastisch is een paar stapjes ok zijn. Mijn meissie, ze doet het toch maar.
Wie leert wie wat?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:37

PS Klassiek is het niet nee, en het kan ook zeker anders. Sterker nog het HOORT volledig anders.
Bij de volgende zal ik het wellicht heel anders aanpakken, kwenie.
Wij heben er lol in zo en voor ons was het prima, en nog.
Bedenk me alleen dat ik de Spaanse draf eigenlijk al hel lang niet heb gedaan, wie weet nog eens de B -weg op.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:27

Ik heb ook een merrie en ik heb de spaanse pas geleerd dmv voer. (nee ze werd niet bijterig!) Als ze haar been optilde of bewoog kreeg ze wat, later als ze em echt optilde, toen als ie hoger kwam, ze kreeg steeds minder voer en ging steeds beter haar best doen om toch wat te krijgen en zo kwam haar been steeds hoger....

De piaffe heb ik op de redelijk klassieke manier geleerd, of nouja ben ik aan het leren. NIet zo zeer als vrijheidsdressuur maar echt als verzamelde oefening bij het werk aan de lange lijnen. Pas als het echt bevestigt is zal ik deze vanuit het zadel gaan vragen, daar heb ik dan wel een aanwijzer voor nodig vanaf de grond de 1e keren. Ik heb het een paar keer mogen voelen met behulp van een aanwijzer, kleine stapjes dan komt het vanzelf. De truuk is echt niet te snel willen met dit soort dingen. Mijn merrie leert snel en ik ben toch al vanaf feb bezig de piaffe goed te krijgen. (nu vraag ik deze misschien mar 1 keer ind e week dat scheelt ook vast)

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:27

moerlijke oefening hoor .. voor aan de hand ..