waar wordt een 'natural' veulen geboren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

waar wordt een 'natural' veulen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 16:16

onze haffies staan 24/7 op de wei met een schuilhok.
Ons veulen iss dan ook gewoon buiten in de wei geboren. Leek me de meest 'natural' plaats.
Met het veulen was alles oke, maar de nageboorte van de merrie kwam maar niet. De DA erbij gehaald en na een injectie kwam het toch nog. De volgende ochtend bekende de DA echter dat hij de hele nacht wakker had gelegen van het vooruitzicht dat hij in ons schuilhok (ipv een goede stal) de nageboorte zou moeten verwijderen.
Dat zette me aan het denken. ik dacht het op een goede manier te doen , maar is het wel verantwoord om een veulen te nemen wanner je niet over een adequate stal beschikt.
hoe doen jullie dat en waar worden jullie veulens geboren?

Wesco

Re: waar wordt een 'natural' veulen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:19

ik vind dat je altijd een goede stal moet hebben
je weet nooit wat er gebeurd bv bij een paard wat net geopereerd is en alles schoon en droog moet blijven dan heb je gewoon een goede stal nodig en veulens kunnen best in de wei geboren worden maar stel dat er iets fout gaat is het slimmer om een goede stal te hebben

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 17:35

Voor een net geopereerd paard heb ik wel plaats in een goede stal bij mijn ouders (7km verderop)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:39

De wei is vaak schoner dan een stal, maar ik kan mij voorstellen dat een veearts er tegen op ziet om in een open hok in de kou zonder goede verlichting, water, etc een dier te behandelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:53

meissielief schreef:
ik vind dat je altijd een goede stal moet hebben
je weet nooit wat er gebeurd bv bij een paard wat net geopereerd is en alles schoon en droog moet blijven dan heb je gewoon een goede stal nodig en veulens kunnen best in de wei geboren worden maar stel dat er iets fout gaat is het slimmer om een goede stal te hebben

Dat is het punt: Het feit dat je een goede stal hebt staan, wil niet gelijk zeggen dat je paard er ook dagelijks in moet staan.
Op zich is het niet slecht om paarden te houden op een weiland met schuilstal, maar ik kan me de bedenkingen van een dierenarts ook heel goed voorstellen. een goede stal werkt voor een dierenarts vaak beter, sneller en veiliger, waardoor de risico's voor arts en paard een stuk kleiner worden.
Verander dus niet de manier waarop je je paarden houdt, maar zorg wel voor betere uitwijkmogelijkheden (een goede afsluitbare stal bijvoorbeeld).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:44

Mijn veulen Banouck is in de stal geboren. Het liefst had ik gezien dat Jovarna in de wei zou bevallen, omdat ik dat ook meer natuurlijk vind. Maar dan had ze 's nachts alleen in de wei moeten blijven (de rest ging 's avonds allemaal naar binnen) en dat vond ik dus niks (en zij zelf ook niet). Dus maar met de rest mee naar binnen.
Jovarna is dus ook 's nachts bevallen, in de stal.
Begin van de middag zijn ze naar de wei gegaan. En dat is toch de plek waar ze horen... Knipoog

Op zich vind ik dat je prima zonder een (afgesloten) stal kunt, ook wanneer je een veulen hebt. Een schuilstal zou ik al erg blij mee zijn.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:01

Ik ben er wel achter dat wat veeartsen zeggen niet altijd het beste is. Dan had mijn paard ook al op ijzers met een deken op full time op stal gestaan.
Maar goed, ik heb geen veulen (en die zou mijn ruintje ook nooit krijgen)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:20

ja en ik snap ook niet dat er veeartsen zijn die boxrust (stalarrest) voorschrijven Ziek

als je paard geopereerd moet worden kun je hem ook naar een kliniek brengen toch? als je echt geen stal hebt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:54

Citaat:
ja en ik snap ook niet dat er veeartsen zijn die boxrust (stalarrest) voorschrijven

Ik snap het wel. Maar ik denk ook wel dat het vaak tegen de DA zijn principes ingaat.
Bij bepaalde operaties kan een dier gewoon niet naar buiten ivm opentrekken van de hechtingen ofzo.

Een korte periode heb ik niet zo'n moeite mee maar soms lees ik wel eens dat een dier 6 maanden boxrust moet. Dat zou ik hem dus nooit aandoen....dan is de slager misscghien nog beter. Verdrietig

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:21

met hechtingen kan ik het me ook voorstellen maar ik doelde inderdaad ook op die lange termijn boxrust
niks rust, stress!! boxstress!

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:27

Lenneke_ schreef:
Ik ben er wel achter dat wat veeartsen zeggen niet altijd het beste is. Dan had mijn paard ook al op ijzers met een deken op full time op stal gestaan.
Maar goed, ik heb geen veulen (en die zou mijn ruintje ook nooit krijgen)

Wat voor bizarre dierenartsen kom jij dan tegen? Degenen die ik ken bemoeien zich niet met ijzers, dekens en stalling voorzover dat niet een directe medische noodzaak heeft. De meesten die ik ken vinden het normaler dat een paard overdag in de wei staat dan op stal.
Neemt niet weg dat je altijd zelf moet nadenken over wat een da adviseert en waarom dat wel of niet goed zou zijn en waar nodig met hem/haar daarover discussieren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:08

Arabesk schreef:
met hechtingen kan ik het me ook voorstellen maar ik doelde inderdaad ook op die lange termijn boxrust
niks rust, stress!! boxstress!

Dus? Een paard met een zware peesblessure gooi jij het land op waar hij kan springen en rennen en de blessure nog erger kan maken?
Een paard met een scheurtje in een bot gooit jij lekker het land op zodat de breuk nog verder door kan scheuren en het helemaal definitief einde oefening is?
Ik loop me wel vaker te ergeren aan je ongenuanceerde manier van argumenteren als het om natural houding gaat, maar dit soort argumenten spant toch echt de kroon. Ja, boxrust is soms niet fijn voor een paard. Maar als ik de keuze heb tussen boxrust en een dood paard omdat ik lekker eigenwijs alle advies in wind heb geslagen, dan koos ik voor de boxrust. Die stress die ze op dat moment ondergaan neem ik dan op de koop toe, is tijdelijk en hopelijk niet voor niets geweest.

(Foto's van Barbero, renpaard met gebroken been)

http://www.upenn.edu/vet/news/images/ba ... 06/483.jpg
http://www.upenn.edu/vet/news/images/ba ... 06/393.jpg

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:17

Als mijnes een zware peesblessure zou hebben zou ik een dusdanig stukje afzetten zodat ie niet kan rennen. Of alleen laten lopen

Verder zal ik me serieus afvragen of ik 6 maanden opsluiten wel wil.
Het is niet alleen voor het paard stress maar ook voor jezelf.
Daarnaast zal het niet ten goede komen aan de overige gewrichten etc etc.

Maar dat zal heus wel een punt zijn waar DA ook mee te maken hebben hoor.
Het is ook tekort door de bocht gezegd dat een DA dat dan zomaar geeft.
Mijnes heeft 4 weken gehad en dat was voor mij meer stress dan voor het paard.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:22

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Cassidy Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

eindelijk nog eens iemand die er eens wat op zegt !!!

Ben het geheel met je eens, een eigen mening geven is prima maar er wordt onderhand gedaan alsof iedereen die het niet op de ""arabesk-wijze" doet een dierenbeul is!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:19

Graag on topic, nl veulens die geboren worden en persoonlijke vetes per PB behandelen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:12

Mijn veulen is ook in de stal geboren. De merrie heeft de weken voor de bevalling met een andere merrie buiten gestaan. De avond van de bevalling wilde ze perse naar binnen, ze klom bijna over het hek heen. Dus heb haar binnen gezet, waar ze een paar uur laten haar veulen kreeg.
Onze paarden hebben een wei, paddock en een schuilstal. Maar binnen in de schuur hebben ze allemaal een eigen stal. En dat vind ik wel zo prettig voor het geval dat het een keer nodig is. Daar heb je ook betere verlichting als er een DA bij moet komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:00

Persoonlijk zou ik geen veulen op het land geboren willen hebben, het is zo al moeilijk genoeg om ervoor te zorgen dat je bij de bevalling aanwezig bent, de kans dat je het mist en het veulen bij de bevalling in de sloot glijdt of door een hek heen gaat en helemaal niet meer bij moeders kan komen zou mij te groot zijn. En idd, wat doe je bij complicaties?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:08

Tja zo ken ik er ook een paar. Wat doe je als het veulen bij de geboorte net over de halfgesloten staldeur valt en hij kan niet meer bij de moeder komen? Wat doe je als je paard bij een bevalling in de stal net met de achterhand richting een muur staat en het veulen slaat te pletter tegen een muur?

Terug in de realiteit:
Als je niet een idioot groot weiland hebt, is het echt niet moeilijker om bij de geboorte aanwezig te zijn. Als je paarden altijd buiten staan, zou ik een zwanger paard echt niet op gaan sluiten in een stal. Daardoor kunnen ze enorm in de stress schieten en een zwangere merrie die denkt: "Hee, in deze omstandigheden kan ik geen kind verzorgen" kan weleens de vrucht afstoten.

Als je paarden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:13

Ik heb in de omgeving al een paar keer een paard met een red bag delivery meegemaakt, bij een ervan is de DA geweest en heeft het veulen het gered....was in het donker op het weiland waarschijnlijk niet gelukt.
Overigens hebben wij op stal camerabewaking in de kraamboxen. Wat het wat makkelijker maakt om bij de geboorte aanwezig te zijn. Merrie met Birth Alarm op het land lijkt me ook niet handig. Of is een camerabewaking of birth alarm ook niet natural?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:19

arno8 schreef:
Als je niet een idioot groot weiland hebt, is het echt niet moeilijker om bij de geboorte aanwezig te zijn.

Ik ga er bij een Natural manier van houden voor het gemak van uit dat de merrie dan dag en nacht op het land staat. En gezien de bevallingen die ik al heb meegemaakt, lijkt me het precies kunnen mikken van het tijdstip van de bevalling op het land bijzonder moeilijk, ongeacht de maat van het weiland. Ze komen toch vaak midden in de nacht, ga jij dan in het weiland kamperen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:23

Cassidy schreef:
Persoonlijk zou ik geen veulen op het land geboren willen hebben, het is zo al moeilijk genoeg om ervoor te zorgen dat je bij de bevalling aanwezig bent, de kans dat je het mist en het veulen bij de bevalling in de sloot glijdt of door een hek heen gaat en helemaal niet meer bij moeders kan komen zou mij te groot zijn. En idd, wat doe je bij complicaties?

Uitgangspunt is natuurlijk (altijd) dat het weiland een deugdelijke omheining heeft. Pling
Daarbij kan er in de stal ook van alles mis gaan, bijv. als de merrie te dicht tegen de muur aan ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:25

Cassidy schreef:
En gezien de bevallingen die ik al heb meegemaakt, lijkt me het precies kunnen mikken van het tijdstip van de bevalling op het land bijzonder moeilijk, ongeacht de maat van het weiland. Ze komen toch vaak midden in de nacht, ga jij dan in het weiland kamperen?

Het precies kunnen zien aankomen van de bevalling blijft lastig, of ze nu in het weiland lopen of op stal staan. Knipoog
Als je de kraamstal hier op bokt leest, zie je dat mensen idd in/bij het weiland gaan slapen (in de auto, in de trailer of in een tent).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:39

maar dan nog kun je het missen.

Heb in het verleden meegemaakt dat veulen de sloot in is gegleden en het dus niet overleeft heeft.

Daarom de merrie een maand van te voren s'avond binnen zetten...kan ze op tijd aan het ritueel wennen. En gebruik een grote ruime box en niet eentje van 3x3....daar kan je toch geen kinderen in baren.

Is het veulen gezond en wel kan het diezelfde dag naar buiten en daar blijven.

de middenweg kiezen.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 16:45

Cassidy schreef:
arno8 schreef:
En gezien de bevallingen die ik al heb meegemaakt, lijkt me het precies kunnen mikken van het tijdstip van de bevalling op het land bijzonder moeilijk, ongeacht de maat van het weiland. Ze komen toch vaak midden in de nacht, ga jij dan in het weiland kamperen?

het mikken van de bevalling is inderdaad moeilijk, maar volgens mij is dat op stal net zo moeilijk als op de wei.
n een birth-alarm met GSM kan toch ook prima in de wei! we hebben de wei direkt achter het huis, niets verder dan een stal...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:45

Cassidy schreef:
arno8 schreef:
Als je niet een idioot groot weiland hebt, is het echt niet moeilijker om bij de geboorte aanwezig te zijn.

Ik ga er bij een Natural manier van houden voor het gemak van uit dat de merrie dan dag en nacht op het land staat. En gezien de bevallingen die ik al heb meegemaakt, lijkt me het precies kunnen mikken van het tijdstip van de bevalling op het land bijzonder moeilijk, ongeacht de maat van het weiland. Ze komen toch vaak midden in de nacht, ga jij dan in het weiland kamperen?

Wanneer de bevalling van mijn merrie er volgend jaar aan komt, ja.
Je kunt altijd meemaken dat het veulen ergens in stikt, dat wil ik niet meemaken.