NH instructeur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxxanne

NH instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 14:23

Ik lees veel over NH instructeurs en instructrices.... Maar hoe zit dit nu?? zijn dit mensen die gewoon goed met NH overweg kunnen? of mensen die een bepaalde level in NH parelli hebben gehaald??

Vanaf wanneer ben je een NH instructeur/trice??

Ik weet alleeen dat Eddy modde een gecertificeerde is en marijn hoogendam, maar dan houd het in Nederland echt op dacht ik toch? wat zijn de eisen??

ikke

Re: NH instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:59

Er zijn geen eisen. Iedereen mag zich "NH-instructeur" noemen. De opleidingen zijn niet erkend en er is geen wettelijke bescherming van het beroep "instructeur".
Dat bepaalde stromingen eisen stellen is best, niks mis mee, maar ook dat is geen garantie dat je ook een goede instructeur hebt. Ik vindt het opvallend dat de opleiding binnen een bepaalde filosofie (Parelli, Voest, Roberts, Hempfling) als een soort "bewijs" wordt gebruikt dat men een goede achtergrond heeft, terwijl het veel belangrijker is wat men aan eigen inzicht en ervaring in kan brengen. Inzicht leer je niet in een "stroming" maar door vallen en opstaan en door met heeeeel veeeeeel paarden te werken.
Leuke verhalen kan iedereen wel vertellen, maar klinkende resultaten zijn er niet zoveel..........

Roxxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 15:01

Toch hoor ik regelmatig dat als je level 3 hebt van parelli, je jezelf een NH instructeur mag noemen??

Sommige met level 2 al? je krijgt een officieel certificaat, of is deze just for fun? en een bewijs voor je zelf dat je die level hebt afgerond??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:18

Roxxxanne schreef:
Toch hoor ik regelmatig dat als je level 3 hebt van parelli, je jezelf een NH instructeur mag noemen??

Sommige met level 2 al? je krijgt een officieel certificaat, of is deze just for fun? en een bewijs voor je zelf dat je die level hebt afgerond??

Dat laatste vooral, voor de fun....
Daarbij is een Parelli-instructeur GEEN NH-instructeur! Er zijn nogal wat meer mogelijkheden dan Parelli. Parelli is niet slecht, begrijp me goed, maar er is meer onder de zon dan alleen Parelli. Daarom vind ik dat een Parelli-instructeur geen NH-instructeur is. NH is een verzamelnaam van vele mogelijkheden, daar kun je zelden instructeur in zijn, er is domweg te veel kennis beschikbaar om in één mens te stoppen......
Laatst bijgewerkt door ikke op 16-07-06 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:28

En toch is het 'Parelli Natural Horsemanship' en komt de term NH dus bij die methode vandaan Tong uitsteken

Zie trouwens een dubbelpost bij 'naturals' staan, waar ik ook op deze vraag had geantwoord.

Hier mijn antwoord nogmaals, omdat ik denk dat die andere wel eens op slot zou kunnen gaan:

Parelli instructeur kun je alleen worden nadat je Level 3 hebt afgerond EN instructeurs curussen volgt bij Pat Parelli zelf (in amerika dus).
Marijn heeft wel Level 3, maar is nog geen instructeur.

En 'gewoon' NH instructeur (dus niet Parelli) kan iedereen worden, daar is geen echte opleiding voor (hoewel sommige methodes wel een opleidingstraject hebben, maar dan gebruiken die instructeurs ook gelijk de naam van die methode)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:49

callippo schreef:
En toch is het 'Parelli Natural Horsemanship' en komt de term NH dus bij die methode vandaan Tong uitsteken

Niet om rot te doen, maar de kreet Natural Horsemanship bestaat al langer dan Parelli zijn systeem wereldkundig maakte. In vrijruiters uit eind '80 kom ik al de kreet tegen "natuurlijk met paarden omgaan" Dat de term "dus" bij Parelli vandaan komt, is wat kort door de bocht. Parelli is goed, maar hij is zeker niet de "godfather" van NH, daar zijn hem toch echt anderen voorgegaan. Er waren al mensen met deze inzichten bezig, toen Pat nog luiers volpoepte. Het uitbrengen van een goed systeem, maakt je nog niet de uitvinder ervan..........

Roxxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 18:36

Bedankt allemaal!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:54

ikke schreef:
Het uitbrengen van een goed systeem, maakt je nog niet de uitvinder ervan..........

Mee eens, maar voor mensen die er geen ervaring mee hebben is deze nuance nu net even niet grijpbaar. Join-up volgens Monty Roberts is al snel "zijn methode", Parelli Natural Horsemanship al snel methode Parelli. Niemand die weet dat ook Parelli heeft lopen shoppen bij anderen, niemand die doorheeft dat ook methode Monty Roberts niet door Roberts zelf is verzonnen. Het beestje (lees methode) moet toch een naampje hebben?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:30

Cassidy schreef:
ikke schreef:
Het uitbrengen van een goed systeem, maakt je nog niet de uitvinder ervan..........

Mee eens, maar voor mensen die er geen ervaring mee hebben is deze nuance nu net even niet grijpbaar. Join-up volgens Monty Roberts is al snel "zijn methode", Parelli Natural Horsemanship al snel methode Parelli. Niemand die weet dat ook Parelli heeft lopen shoppen bij anderen, niemand die doorheeft dat ook methode Monty Roberts niet door Roberts zelf is verzonnen. Het beestje (lees methode) moet toch een naampje hebben?

Jawel, ik ga met je mee, tot zover. Echter als mensen die al langer thuis zijn in de hele materie dit soort dingen gaan roepen, dan voel ik me toch genoodzaakt e.e.a. in de juiste context te plaatsen. Hopelijk leren "nieuwelingen" daar dan ook weer van, mooi meegenomen Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:18

Als de nieuwelingen al niet weten wie Parelli is (of dat nog net) wat moeten ze dan in hemelsnaam met namen als Ray Hunt, Mark Rashid, John Lyons, Buck Brannaman of Bill Dorrance en Tom Dorrance? Schept alleen verwarring...

Om een gezegde aan te halen:

Keep it stupid simple....of was het "keep it simple, stupid"? Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:03

Cassidy schreef:
Als de nieuwelingen al niet weten wie Parelli is (of dat nog net) wat moeten ze dan in hemelsnaam met namen als Ray Hunt, Mark Rashid, John Lyons, Buck Brannaman of Bill Dorrance en Tom Dorrance? Schept alleen verwarring...

Om een gezegde aan te halen:

Keep it stupid simple....of was het "keep it simple, stupid"? Clown

Wee jij nog waarom we alcoholvrij bier Maltbier noemen?? Juist, omdat Amstel er zijn nek mee uitstak op de markt en het een succes werd. Amstel noemde het "Maltbier" en sindsdien noemt iedereen het maltbier, ook al ze een Bavaria hebben.
Laten we in ieder geval soortnamen en Merknamen uit elkaar houden en het daarmee al een beetje overzichtelijk houden voor nieuwe mensen in de materie. Juist door deze scheiding helder te laten zijn, zullen er minder volgelingen en meer leerlingen ontstaan.