Telgang?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Animal_ABC

Telgang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 18:47

Hoi!

Mijn jonge draver (3/4 franse draver, 1/4 am. draver, net 4 jaar) heeft nooit op de drafbaan gestaan. Ik heb haar van "groen" volledig opgeleerd.
De laatste tijd als we in het bos een flinke draf doen, begint ze soms enorm te wiebelen. Niet dat ze instabiel is, maar ze gaat enorm heen en weer.
Ik dacht eerst dat ze op die momenten haar achterbenen wijder deed, zoals dravers doen als ze echt hard draven, en dat dat wiebelt. Ik weet dat ze dat soms wel doet, heb getuigen Knipoog, maar dan zak ik ook precies wat naar beneden (alsof haar kont weg is) Maar als ik aan de mensen die achter mij rijden vraag of ze haar benen wijder zet op de momenten dat ze wiebelt, zeggen ze van niet. Vanmiddag had ik ineens een ingeving: kan dit telgang zijn?
Ik weet dat mijn hond soms "telgangt", maar dat is in snelheid tussen stap en draf in. Daarom, denk ik, heb ik niet meteen de link gelegd dat het bij paard bijv. tussen draf en galop kan zitten. Bij een beetje speuren op het net vond ik inderdaad dat dravers gangenpaarden zijn.
Nu is mijn vraag: kan dit inderdaad telgang zijn? Het voelt of haar rug zijwaarts heen en weer gaat, zonder dat haar benen rare dingen doen om het zo maar te zeggen. Het voelt echt super grappig, kan mijn lachen dan niet bedwingen, milkshakefabriek! Haha!

Als ik in de bak rij heb ik dit nog niet gevoeld, maar dan rij ik ook meer verzameld en heeft ze zelfs een hele zachte draf die makkelijk door te zitten is. "Getuigen" zoeken om in de bak te kijken gaat denk ik ook niet lukken door de beperkte ruimte. En in het bos rijdt iedereen achter elkaar...

Anoniem

Re: Telgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 08:45

ik weet het niet
maar het lijkt me lijp

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:44

veel dravers kunnen wel 'pacen', dus het zou kunnen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:18

zou je moeten gaan staan in je beugels en kijken of ze de linker en de rechterbenen tegelijk verplaatst...doet ze dit ook met longeren oid?

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:02

De mijne doet dit Pacen, ook alleen maar met buiten rijden. Alleen in de bak doet ze dit ook als ze van galop in draf moet, dan gaat ze eerst in telgang en met moeite in draf.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:26

het zou best eens telgang kunnen zijn... wat jij omschrijft doet Banjer ook wel eens, als we achter een stalgenootje zitten en Banjer heeft niet genoeg ruimte om in galop te gaan (zonder het paard van mijn stalgenootje achterop te lopen... )... Dat was volgens een getuige telgang... Haha!

Verder heeft Banjer sinds kort het knopje van de racedraf ontdekt... we gaan nog niet op het echte wedstrijdtempo, maar we gaan toch wel behoorlijk hard (voor mijn gevoel... Haha! )