Mijn jonge draver (3/4 franse draver, 1/4 am. draver, net 4 jaar) heeft nooit op de drafbaan gestaan. Ik heb haar van "groen" volledig opgeleerd.
De laatste tijd als we in het bos een flinke draf doen, begint ze soms enorm te wiebelen. Niet dat ze instabiel is, maar ze gaat enorm heen en weer.
Ik dacht eerst dat ze op die momenten haar achterbenen wijder deed, zoals dravers doen als ze echt hard draven, en dat dat wiebelt. Ik weet dat ze dat soms wel doet, heb getuigen

Ik weet dat mijn hond soms "telgangt", maar dat is in snelheid tussen stap en draf in. Daarom, denk ik, heb ik niet meteen de link gelegd dat het bij paard bijv. tussen draf en galop kan zitten. Bij een beetje speuren op het net vond ik inderdaad dat dravers gangenpaarden zijn.
Nu is mijn vraag: kan dit inderdaad telgang zijn? Het voelt of haar rug zijwaarts heen en weer gaat, zonder dat haar benen rare dingen doen om het zo maar te zeggen. Het voelt echt super grappig, kan mijn lachen dan niet bedwingen, milkshakefabriek!

Als ik in de bak rij heb ik dit nog niet gevoeld, maar dan rij ik ook meer verzameld en heeft ze zelfs een hele zachte draf die makkelijk door te zitten is. "Getuigen" zoeken om in de bak te kijken gaat denk ik ook niet lukken door de beperkte ruimte. En in het bos rijdt iedereen achter elkaar...