Dominant gedrag als ze los in de bak loopt. Vraagje.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Franca

Dominant gedrag als ze los in de bak loopt. Vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 12:12

Ik heb een vraagje over een bepaalde gedraging van mijn merrie. Het is een schat van een merrie op vrijwel alle fronten; braaf met rijden en longeren, braaf met poetsen, makkelijk te vangen in de wei, een goudeerlijk paardje. Echter, als ik haar losgooi in de bak en haar een beetje wil opdrijven om haar te laten draven/ galopperen, dan wordt ze vreselijk dominant, bijna dreigend. Oortjes plat, op mij af komen draven etc. Ik verhef mijn stem ("uhhh nee") en wijs met de zweep naar haar als ze te dichtbij wil komen en dan laat ze het tot nu toe daar ook wel bij, maar prettig is anders....

Met longeren is het nooit een probleem, ze loopt braaf haar rondjes, zonder enig probleem als ik haar dan opdrijf. Maar zodra ik dus haar los in de bak heb en aankom zetten met een longeerzweep of gewoon mijn drijvende lichaamshouding dan wordt ze vreselijk boos en gaat ze dus ipv haar rondjes rennen mij imponeren met haar gedrag (en ook anderen die het wel eens geprobeerd hebben).

Waar komt dit gedrag vandaan en wat betekent het en vooral....hoe krijg ik het eruit? Ik heb haar vanaf haar 2e jaar, ze is nu 6 en ik heb haar opgevoed op de parelli-stijl toen ze wat jonger was. Dit gedrag heeft ze sinds een jaar ongeveer. Er is naar mijn weten nooit iets negatiefs gebeurd met losgooien, dus daar kan het niet aan liggen. Ik ben nu al geneigd om haar gewoon niet meer los te gooien en op te drijven, want ik weet niet hoever ze zal gaan in dit gedrag. Ik kan het niet rijmen met hoe lief ze in alle andere situaties is.

Ben benieuwd.

midgie

Re: Dominant gedrag als ze los in de bak loopt. Vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:50

Mijn merrie doet ook zo als ik haar los in de bak gooi, ik heb het idee dat ze het meer een spel is , ik jaag haar op en ze gaat als een arabier tekeer met haar staart in de lucht en komt op me af en als ik dan mijn handen op til om te zeggen dat ze niet ver mag komen, loopt ze bokten en trappnet weg en op een afstand gat ze staan snuive als een dolle stier,
Ik doe aan freestyle en ze luisterd wat dat betreft wel goed, maar als ik haar los in de bak gooi en ik jaag haar op ziet ze het als een ander spelletje, ik moet er altijd wel om lachen , want zij daagt mij uit en ik haar en we weten wat we aan elkaar hebben en hoe ver we kunnen gaan.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 12:59

Oh okay; nou ik weet niet of het bij mijn merrie een spel is hoor....ik vind het in elk geval geen grappig spel als ze zo dreigend op mij af komt....Knipoog Maar het zou kunnen hoor...dan zou ik alleen wel willen weten hoe ik dit spel haar kan afleren, want ik wil het niet zo.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:17

Ligt denk ik ook aan de manier hoe je haar wegjaagt, als je dat rustig doet wat doet ze dan, en wat doet ze als je haar in een longeercirkel zet??

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 17:47

Ze blijft stilstaan, laat zich niet opdrijven. Als ik dan duidelijker ben, dan wordt ze dus dreigend. Maar dat is in een vierkante bak, geen cirkel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:54

OP de een of andere manier ben je niet duidelijk genoeg , of je geeft het verkeerde signaal af, is er geen hulp bij je
in de buurt die jou kan zeggen wat je fout doet, het probleem is denk ik dat je paard weet waar hij mee bezig is en jij niet.
Kan zijn dat je je gebaren te groot maakt en op de verkeerde plaats staat , dat kan voor je paard al genoeg zijn om de leiding over te gaan nemen, zeker als het een sterk karakter heeft.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 18:58

Maar dezelfde drijvende bewegingen en signalen reageert zij wel op aan de longeerlijn of leadrope. Driving game van Parelli (aan de leadrope) heb ik vaak zat met goed resultaat gedaan. Ze heeft een heel sterk/ eigenwijs karakter, ik denk dat het daar absoluut mee te maken heeft.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:55

Even ter verduidelijking: degene van wie jij les gehad hebt gaf GEEN parelli-les, maar iets waar daar op lijkt en hij zijn eigen draai aan gegeven had.

Jouw merrie ziet het opdrijven duidelijk als spelletje waarbij zij ook nogal wat troeven in handen heeft. Jij wil haar 'gewoon' opdrijven en zij doet eigenlijk precies hetzelfde met jou, terug opdrijven dus Lachen En hoe langer je doorgaat op jouw huidige manier, hoe meer zij te weten komt wat jouw 'speelkaarten' zijn en hoe meer kansen ze maakt om het spelletje te winnen.

Als je blijft hangen op een bepaald nivo van opleiding binnen NH en je jezelf niet verder ontwikkelt, kan het bij een redelijk zelfverzekerd/dominant paard makkelijk gebeuren dat ze slimmer worden dan jij en de spelletjes terug gaan spelen en uiteindelijk misschien wel winnen.
Losgooien en opdrijves is te vergelijken met spelen at liberty, iets waar je bij Parelli in Level 2 een begin mee maakt, niet voor niets natuurlijk...
Het spel kun je haar ook niet 'afleren', wel winnen, zodat het weer in jouw voordeel werkt Lachen Niets leuker dan spelen met een paard met zoveel playdrive!

Ik zou je adviseren om eens een wat meer ervaren 'grondwerker' erbij te halen, zodat je wellicht ook wat meer aan dit 'liberty' gedeelte kan gaan werken en het weer veilig wordt.

(ben nog steeds fan van jouw knappe merrie Knipoog )

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 22:49

Ja, ik denk inderdaad dat we nu op dat punt zitten Calippo. Weet jij iemand die ervaren is op dit vlak en die daarin zou kunnen helpen?

groetjes Franca

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:02

heb je ge-pb't