[AR] Pony niet voorwaarts bij het wegstappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

littlemouse

Pony niet voorwaarts bij het wegstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 16:03

Ik heb een probleem met een van mijn shetlanders.
Tijdens het stilstaan begint hij eerst achteruit te lopen en dan te draaien. Erg lastig, vooral in het bos. Laatst zijn we bijna tegen een boom gebotst door dit gedrag.

Volgens mijn instructeur is hij niet voorwaarts genoeg en gaat hij daarom wegdraaien in plaats van voorwaarts. Maar ik heb juist het idee dat hij heel erg voorwaarts is. In het tweespan en in het enkelspan reageert hij ontzettend snel op je stem en loopt hij goed door. Vooral in het tweespan is hij het meest voorwaarts van de twee.

Als ik de pony een tik geef draait hij alleen maar meer weg raakt hij in paniek.
De shetlander loopt dus zowel in het enkelspan als in het tweespan. In het tweespan in het minder erg, maar dit komt volgens mij omdat de andere pony de baas is.

Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

Echwel

Re: Pony niet voorwaarts bij het wegstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:07

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 16:12

Deze heb ik al gelezen inderdaad, maar het gaat me niet om het slingerend wegstappen, dat is het probleem niet.
Hij probeert zich volledig om te draaien. En een tik met de zweep geven heeft geen zin, omdat hij dan in paniek raakt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:17

Citaat:
Gewoon tweehandig en met druk op beide leidsels de overgangen
maken,

Gebruik daarbij ook je zweep als begeleidende hulp..

En hier dan hetzelfde antwoord.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:59

Naar mijn mening moet je je pony eerst honderd procent zweepwijs maken voor je iets anders met hem onderneemt, het is je enige echte hulp naast de stem en je leidsels. Ik heb zelf ook zo'n type wat heel rillerig en vluchterig reageerde op de zweephulpen, met eindeloos oefenen ( erachter lopen) en belonen heb ik het er voor het grootste gedeelte uitgekregen. Succes!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:48

heb je dan niet gewoon teveel druk op je leidsels als je stil staat? sommige paarden reageren hier heel snel op.
als je je leidsels bijna helemaal los laat hangen, doet hij het dan nog?
en als je aan het longeren bent, en je laat hem stil staan, doet hij het dan ook?
met longeren kan je het ook corrigeren. als hij achteruit gaat, wees dan niet te bang om een tik uit te delen.

als je op de weg stil staat en hij gaat achteruit dan kan dat nog weleens anders uitpakken dan gapland, ik zou hier zeker ff werk van maken.

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 20:55

Hij doet het ook als je geen druk op de leidsels hebt.Erg lastig dus.
Maar met longeren heeft hij er geen last van. Ik ga daar denk ik maar eens goed oefenen met stilstaan met longeren, dat is inderdaad een stuk veiliger te corrigeren dan als je bij een druk kruispunt staat.

Bedankt voor de tips!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:03

longeer je hem dan aan enkele of aan de dubbele longe?
want als je met dubbele longe werkt, kan je nog beter nabootsel alsof jij op de wagen zit.

loop er dan gewoon een stukje achteraan, en laat hem maar halt houden. des noods zet je nog iemand naast je paard met een zweep in zn handen zodat jij je kan concentreren op je longes en je paard.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:33

Mijn shet deed dat ook in het begin, omdat ze dan graag weg wilde. 1x werkte de zweep bij mij ook niet, terwijl ik toch echt goed raak sloeg (niet mishandeld hoor Knipoog )... hielp niks... mevrouw bleef achteruit lopen (en idd gewoon met losse leidsel, dus daar lag het niet aan).
Tot het niet verder kon. Boem is ho Haha! wagen knalde tegen de schuur. Ik heb haar nog even laten wachten en daarna mocht ze vertrekken.
Eigenlijk nooit meer echt problemen ermee gehad. Heel af en toe nog, maar dan is mijn stem vaak al voldoende.
Het hielp bij mij ook om m'n groom erbij te zetten met het opstappen. Als ze braaf bleef staan kreeg ze iets lekkers... in het begin was het gewoon afleiden, daarna echt belonen en nu is het lekkers niet meer nodig, want het kwartje is gevallen dat ze stil moet staan.
Mss voor jou ook een idee...?

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 09:16

Ik longeer eigenlijk bijna nooit met dubbele lijnen. Dat ga ik maar eens proberen.

En hij is ook helemaal gek op lekkers, dus dat afleiden en belonen met lekkers is ook wel een idee.

Ik ga het in elk geval proberen. Ik hou jullie op de hoogte. Alvast bedankt voor de tips!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:00

Kwestie van scherp maken op je stem.
Voorwaarts is meteen actief wegstappen.
Op normaal niveau voorwaarts zeggen, geen reactie? Hetzelfde zeggen met wat meer nadruk, geen reactie? Hetzelfde zeggen zoals bij 2 en een zweephulp.
Ze zullen geen 10x wachten op die zweep, dus gaan ze steeeds sneller gewoon op jouw eerste voorwaarts reageren.

Dat hij in het span voorwaarts is wil niet zeggen dat hij dat doet omdat het van jou moet. Zou goed kunnen dat hij dat doet om aan de ander te laten zien dat hij beter is.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:37

Is de wagen niet te zwaar? Sommige pony's proberen op deze manier de borstdruk te ontwijken. Laat even iemand de wagen meeduwen bij het wegstappen en kijk even hoe zijn reaktie dan is.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:18

napie schreef:
Is de wagen niet te zwaar? Sommige pony's proberen op deze manier de borstdruk te ontwijken. Laat even iemand de wagen meeduwen bij het wegstappen en kijk even hoe zijn reaktie dan is.

Goede tip Nanda.
Mijn pony was altijd erg druk met wegrijden. Hij srpong dan in een keer weg en naar voren.
We denken dat het ook kwam van het wegrijden vanuit de (zware) binnenbak. Nu de bodem daar wat harder is gaat het wegrijden ook veel beter.

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 11:42

Ik ben nu druk bezig met de dubbele longe en er lijkt al verbetering te komen.

Morgen ga ik hem alleen voor de kar zetten om te oefenen met wegstappen. Ik zal iemand vragen om de kar aan te duwen als ie wegstapt om te kijken of het daar aan kan liggen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:03

Eventjes nog, heb je wel je tuig helemaal nagekeken of dat overal goed zit? Geen drukplekken oid

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:15

Klinkt als een te zware kar of geirriteerde huid op de borst...

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 10:53

Dit heb ik al nagekeken. Geen drukplekken, schuurplekken of iets dergelijks.

Als iemand meeduwt bij het wegrijden doet hij het nog steeds, maar misschien komt dit ook wel door gewenning. Ik ga hier nog een tijdje mee door en kijken of het misschien minder word als hij merkt dat het minder belasting is bij het wegrijden

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:19

Irritatie hoeft niet zichtbaar te zijn. Onze huid wordt in de eerste instantie gevoelig, dan rood en daarna krijg je pas beschadiging. Als je een paard hebt met gepigmenteerde huid is roodheid niet te zien natuurlijk. als het meeduwen niet helpt, misschien een weekje op de wei zetten en daarna weer eens proberen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:39

je kan ook nog proberen om niet rechtuit weg te stappen, maar linksom of rechtsom. vaak wordt het dan ook wat lichter voor ze.
natuurlijk niet meteen in een hoek van 90* weg stappen, maar een flauwe wending is genoeg om te zien of het helpt.

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:29

mijn pony doet dat ook en als ie dat doet ga ik er altijd een beetje bij staan en probeer 'm zo een beetje te leren om dat niet meer te doen Knipoog
het gaat nu al steeds beter en het is ong. 2 weken dat we met haar rijden sinds dat ze het heeft geleerd Knipoog

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 13:57

Ik merk dat het al een stuk beter gaat...nu hij door krijgt dat het minder gewicht is om weg te trekken reageert hij al een stuk kalmer. Perfect is het nog niet..maar we gaan in elk geval vooruit.

Harstikke bedankt voor de tips!