dilemma bij loswerken/freestyle

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

dilemma bij loswerken/freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 09:57

ik ben met mijn paard bezig met loswerken volgens de methode Voest. Maar als ik haar wil laten draven, komt ze soms al na een half rondje met haar hoofd naar beneden, kauwend naar binnen. Ze geeft dus aan dat ze wil gaan communiceren, maar eigenlijk wil ik haar nog wat langer laten draven.
Wat moet ik dan doen. Haar terugsturen? terwijl ze eigenlijk contact wil leggen?

Ik weet ook niet helemaal zeker of ze wel echt contact wil leggen, of dat ze ontdekt heeft dat dit de "gemakkelijkste manier" is om van het draven af te komen (ze is namelijk ontzettend lui). Maar ik wil ook niet teveel druk uit oefenen, omdat ik zeker geen join-up wil doen. Toch ontstaat er meestal na het loswerken of gewoon grondwerk oefeningen (waarbij ik helemaal niet drijf, of druk uit oefen) een follow-up.

Antheman

Re: dilemma bij loswerken/freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:37

silkie schreef:
ik ben met mijn paard bezig met loswerken volgens de methode Voest. Maar als ik haar wil laten draven, komt ze soms al na een half rondje met haar hoofd naar beneden, kauwend naar binnen. Ze geeft dus aan dat ze wil gaan communiceren, maar eigenlijk wil ik haar nog wat langer laten draven.
Wat moet ik dan doen. Haar terugsturen? terwijl ze eigenlijk contact wil leggen?

Ik weet ook niet helemaal zeker of ze wel echt contact wil leggen, of dat ze ontdekt heeft dat dit de "gemakkelijkste manier" is om van het draven af te komen (ze is namelijk ontzettend lui). Maar ik wil ook niet teveel druk uit oefenen, omdat ik zeker geen join-up wil doen. Toch ontstaat er meestal na het loswerken of gewoon grondwerk oefeningen (waarbij ik helemaal niet drijf, of druk uit oefen) een follow-up.

Je kunt er bijv een spelletje van maken.
Wat ik weleens doe , is paard naar binnen (naar mij) vragen en direct op de andere hand zetten.
Dat is best moeilijk, mijn ene pony kan dat héél erg goed. (ook zo´n extreem flegmatieke) Mijn andere kan van hand veranderen eigenlijk alleen maar door de achterhand naar mij toe te werken.

En dan aan het werk houden. Stap , draf, stilstand, wegdraven etc.
Dan is het echt geen wegjagen hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:16

Hoe vaak neem jij dat grondwerk mee? Dagelijks, eens in de week, eens in de maand?

Ik zou persoonlijk een andere benadering toepassen, en beginnen met de Parelli Games. Zo geef je ze toch de beweging die ze nodig heeft, en breng je er wat variatie in.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 14:34

[quote="Cassidy"]
Hoe vaak neem jij dat grondwerk mee? Dagelijks, eens in de week, eens in de maand?

twee keer per week doen we echt actief aan "loswerken", stap, draf en vooral veel overgangen. De andere keren doen we ander grondwerk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:37

IK zou behalve de overgangen ook vaker van richting veranderen. Op het moment dat ze het hoofd laat zakken laat je haar omdraaien.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 00:27

En je kan haar ook rustig eens gewoon verder laten gaan op de volte hoor! Ook dat is communiseren! Maak er een spel van, ga idd van hand veranderen, tempo wisselingen binnen een gang doen, stuur haar een hoek in, laat haar de volgende weer afsnijden etc etc.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 06:50

Hoi
Waarschijnlijk geef je met je positie onbewust zelf aan dat ze naar binnen mag komen. Voor flegmatieke paarden is soms een minieme draaiing van je heup, het verplaatsen van een voet, het draaien van je ogen al voldoende om te interpreteren als "Ha, ik mag naar binnen komen!". Het kan zo miniem zijn, dat je het zelf nauwelijks merkt, misschien er niet eens achter kunt komen waar 't hem in zit. "Waarom loopt hij bij jou nou WEL, je doet toch niets anders?" vragen ze mij dan als hun paard bij mij wel met weinig inspanning van mijzelf gewoon rondjes blijft lopen.
Ga dus ook zelf onderzoeken of je met het verduidelijken van je lichaamstaal, je paard kunt duidelijk maken dat jullie nog even in beweging blijven. Hier schuilt namelijk meestal het grootste probleem, de precisie van jouzelf! Oefenen, niet om je paard te laten gehoorzamen, maar om zo duidelijk te zijn dat hij het vanzelfsprekend vindt om te gehoorzamen!

Succes
Licorne

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:51

Nee, doe ikzelf nooit. Heel enkele keer als Milo vervelend is naar mij of een ander jaag ik hem weg, dan rent hij een paar passen boos weg, dan mindert hij vaart, draait met z'n oren, kijkt me aan en komt naar me toe of blijft staan. Dan jaag ik hem niet weer weg, hij heeft geen straf nodig en straf heeft op dat moment ook geen zin. Hij mag als hij wil altijd naar me toe komen.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:28

Ik snap eigenlijk je vraagsteling niet...

Je zegt dat je aan het freestylen bent maar wat heeft de join-up daar dan mee van doen zijn 2 zoooo andere bezigheden?????

Als het aan Quint ligt staat hij heel de tijd tegen me aan en probeert bij de minste of geringste beweging ook direct naar het midden te tuffen.
Maar ik sta dit niet toe....
Hij blijft lekker waar hij is(of het moet een fout zijn in mijn lichaamstaal dan laat ik hem komen en zet hem vervolgens weer op de ronde).
Bij de Voestjuf waar ik een cursus gedaan heb had ze voor ons wel een leuke..ik moest doen alsof ik in een gote bel stond...kwam Quint daar ongevraagd in dan had hij 100 punten omdat de bel geklapt was Haha! en moest ik weer zorgen dat ik die punten terugkreeg..dit geld zowel voor het freestylen als het grondwerk bij ons.
Maar moet wel zeggen dat het meestal mijn fout is als we weer oog in oog staan Bloos

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:57

Heel goed gezegd Cars

, Freestyle heeft in princiepe niets met een join up te maken, je kan een join- up wel voor het freestyle even een paar min doen als je een paard hebt wat erg dominant is , dus even vertellen dat jij de gene bent die bepaalt hoe en wanneer en dat heeft dus ook helemaal niets met straffen te maken .

Ook hoeft het smakke en kouwe niet perse met een join up te maken te hebben . een paard smakt en kouwt ook als hij dingen aan het verwerken is,

Juist heel goed als je paard met zijn koppie gaat zakken als je aan het freestyle ben en de rondjes wat kliener gaat maken , betekend ook dat hij met je samen wil werken/spelen, wat je dan kan doen is vraag of hij de cirkel groter wil maken , en dat heeft ook niets met straffen te maken , freestyle is samenwerken met je paard en als hij ineens stilstaat en naar binnen komt , ja dan ben jij vaak de gene die hem daar naar heeft gevraagd, denk even na dan wat je gedaan hebt waarom je paard naar binne valt, en je zal zien dat je zegt oja ik stond hier of daar m dus ligisch dat hij naar me toe komt

IK vind dat je eerder met voets kan beginnen dan met Parelli, want met voest kun je afspraken maken met je paard en met Parelli moet je paard het maar gewoon doen zoals jij dat wil en zoals het in het boekje geschreven staan en dat vind ik van Voets fijner, je zoekt naar een manier om het fijnst met je paard samen te werken.