[AR] Bang

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linny2

Bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 12:57

Ik heb een pony van 3.5 en men(de) met haar al 5/6 maanden gewoon rustig aan..
Maar de laatste keer (dat is al 2 maanden geleden) ging het allemaal een beetje fout, lang verhaal een beetje veel om uitteleggen maar er kwam een vrachtwagen aan, we stonden in een bocht, 3 auto's achter ons en paard wou niet meer vooruit en toen begon te vrachtwagen ook nog te sissen etc etc..
Maar nu... Ik geef het niet graag toe maar, ben ik een beetje bang geworden Bloos En ik heb het onwijs lang uitgesteld om weer te gaan en nu wordt het alleen maar erger maar ik durf gewoon niet meer..
Heeft iemand dit ook wel eens gehad en zo ja wat deed je eraan om weer te beginnen?
Of heeft iemand een andere tip?
Bedankt alvast Knipoog

Tess

Re: Bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:12

Helaas kan ik er over mee praten na een vervelend ongeval met een fries, hoofdstel viel af en we gingen aan de hol en zijn in een diepe sloot terecht gekomen.
Mijn kennis waar het paard van was heeft daarna nooit meer prettig gemend met het paard, hij bleef enorm nerveus en was als de dood dat er weer zoiets zou gebeuren. Het paard was enorm braaf maar met die vriend is het niet meer goed gekomen, hij heeft de wagen verkocht Huilen .Wat mezelf betreft: ik ben na een tijdje menlessen gaan nemen met een A ponytje, dat heeft goed geholpen en ik heb nu zelf twee A pony's en met de makkelijkste men ik volop. De drukkere ga ik ook weer oppakken, mijn vertrouwen is weer terug Haha! .
Ik zou je aanraden om een vertrouwd persoon mee te nemen en anders eerst weer een tijdje met de pony te gaan wandelen in het tuig, overal langs gaan en vertrouwen kweken.
Let er bij erachter lopen wel op dat je de leidsels door de lichtogen doet zodat ze mooi om de billen lopen, scheelt een hoop als je pony plotseling omdraait Knipoog .

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:24

Hey... hoe is het verder afgelopen? Ben ik wel benieuwd naar Bloos Ben je uiteindelijk gewoon rustig doorgereden? Of is het echt goed fout gegaan?

Misschien kun je gaan lessen (altijd goed natuurlijk) met een rustig paard van iemand? Weet niet of je die mogelijkheid hebt? Dan kun je je eigen vertrouwen in ieder geval weer wat opbouwen en ervaring opdoen.

En misschien dan je pony eerst weer eens laten rijden door een ervaren persoon en als je het zelf weer met haar op gaat pakken, deze ervaren persoon eerst een aantal keer meenemen, zodat deze in kan grijpen zo nodig en je jezelf wat zekerder kan gaan voelen...?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:42

1 ding staat vast: Je zal er een ervaren iemand bij moeten halen die weet hoe hij met paarden om moet gaan maar ook weet hoe hij met mensen om moet gaan. Die persoon zal jou weer het vertrouwen moeten kunnen geven.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:29

Kan me voorstellen dat je goed geschrokken bent ! Kan je je pony ook ohz rijden ? dan krijg je misschien toch weer een beetje vertrouwen in pony. En als hij dan weer voor de wagen komt, iemand meenemen die jou je zelfvertrouwen weer een beetje opkrikt Knipoog Succes.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:23

Hier nog zo'n persoon die zo'n beetje hetzelfde mee heeft gemaakt denk ik...
Mijn pony sloeg 2 dagen achter elkaar helemaal door (en dat was in de bak)
Ik weet nu niet wat Ivy zal doen als ik haar weer inspan, maar ik durf zelf eigenlijk niet meer... net als jou...
Ik probeer weer rustig aan erachter te gaan lopen en daarna misschien slepen...
maar voordat ik dat weer ga doen ben ik ook wel weer eventjes verder denk ik.
wat ik ben een klein beetje bang dat ze zelfs wanneer ik erachter loop ZONDER kar dat ze dan aan de hol gaat en dat ik dan erachteraan gesleept wordt..
of dat ze gaat bokken en schoppen (zoals ze met het ongeluk deed) en dat ik dan helemaal aan diggelen lig...

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:11

erg jammer dat je zo lang gewacht hebt,om het weer op te pakken,dat maakt het voor jou niet makkelijker maar voor je paard ook niet.
zoek iemand die jullei allebei weer wat vertrouwen kan geven.

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:25

ik heb ook zoiets meegemaakt, alleen dan dat het paard het te leuk vond het keihard ging rennen, en ze wou maar niet stoppen over het land van de aardappelen, richting de weg, ik kon haar echt niet meer stoppen, toen maar besloten 1 kan op blijven sturen en niet remmen, dit heeft geholpen en stopte ze, pas ging ik met de eigenaar mennen, over datzelfde pad, ik dacht echt dat ze weer zou rennen, maar de eigenaar heeft een soort van overmacht in zijn stem, en dat hebben vrouwen minder... Ik was echt bang dat ze weer zou gaan rennen, maar dat heeft ze dus gelukkig niet gedaan, binnenkort gaan we weer, als dat goed gaat krijg je natuurlijk steeds weer meer je vertrouwens terug, veel succes nog en ik hoop dat het goed gaat...

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:07

Misschien helpt het als je met je paard weer helemaal van voor af aan begint; longeren, lange lijnen, slepen, heel de reutemeteut. Misschien krijg je zo het vertrouwen in je paard weer een beetje terug en durf je het op den dur wel weer.

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:12

namens mijn vorige post: het is dus niet goed gegaan! Boos!
heb je alweer geprobeerd? Lachen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:58

Sjonniej schreef:
1 ding staat vast: Je zal er een ervaren iemand bij moeten halen die weet hoe hij met paarden om moet gaan maar ook weet hoe hij met mensen om moet gaan. Die persoon zal jou weer het vertrouwen moeten kunnen geven.

Helemaal mee enns.
Je moet het vertrouwen weer opbouwen zowel die van jou als van je paard.
Een ervaren iemand kan je daar bij helpen.
Succes

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:21

ik heb het zelf altijd al eng gevonden om te gaan rijden met de kar maar er ging altijd een ervaren man mee met ons..
dat is wel geruststellend en het helpt ook om van je angst af te komen
nog veel succes en ik hoop dat je wat aan mijn tip hebt;)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:29

Heel begrijpelijk dat je angstig bent nu.
Ik ken het gevoel ook, door een pony van iemand anders die aan de kletter ging. Tot stilstand gekomen tegen een lantaarnpaal... Heeft daarna een hele poos geduurt voor ik mennen weer leuk vond en niet spannend/eng.... Ondanks dat mijn eigen pony me nog nooit in de steek gelaten had kan er altijd iets gebeuren. Je bent stiekem zo kwetsbaar!

Nu men ik weer volop. Sommige anderen vinden mijn pony nog een draakje voor de wagen (niet gemeen, wel drammerig, kijkerig, en soms ronduit irritant Clown ) maar met hem ken ik god dank totaal geen angst!! Hopelijk komt dat ook nooit meer!

Ik zou iemand zoeken die je weer op de weg kan helpen. Wat mennen met andere paardjes ook enzo. Succes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:17

Bij mij is het ook een paar keer (met de zelfde pony die nu helemaal niet meer voor de wagen staat) fout gegaan. Lang heb ik het eng gevonden, maar het was ook altijd mijn passie.

Ik ben gewoon zelf stug door gegaan, vooral met pony's betuigen. Ik heb pas 1x een pony voor de wagen gehad die ik niet zelf betuigd heb!!!!! (heb er inmiddels ong 12 oid betuigd)
Vorig weekeind op wedstrijd zag ik een paard met wagen en al koppie onder gaan een flinke sloot in, maar ik ben er nu toe in staat om er gewoon op af te stappen om te gaan helpen (al waren andere mij voor die dichterbij het voorval stonden).

Een ervaren menner en een ervaren paard zullen een heel eind helpen. En uiteraard zelf wat doorzettings vermogen!