[AR] Toch even een filmpje, beginner op de bok + tips gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Toch even een filmpje, beginner op de bok + tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 21:19

Hallo allemaal!

Toch maar even 2 korte filmpjes plaatsen van de kunsten van mij en mijn bijrijdpaardje. Na jaren OP een paard te hebben gereden, ben ik sinds kort begonnen om daarnaast ook achter een paard te gaan rijden. Mijn blonde kanjer heeft inmiddels al heel wat ervaring, maar voor mij is het allemaal nieuw. Toch ben ik al best trots op ons twee en ben ik erg blij met de filmpjes. 1 van de filmpjes is in galop. Naast dat hij snel uit de galop valt (onder de man ook) springt hij ook snel verkeerd aan. Hoe kan ik dit oplossen? Zijn er mensen die hier tips voor hebben (vast wel). Andere tips en commentaar mogen ook, maar hou het wel een beetje aardig, ik heb pas 3 lessen gehad.......

http://s58.photobucket.com/albums/g265/ ... 016mp4.flv

http://s58.photobucket.com/albums/g265/ ... egalop.flv

Echwel

Re: Toch even een filmpje, beginner op de bok + tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:32

Waarom galloperen als je eerst de pony in draf en stap goed moet hebben.

je moet veel meer de buitenteugel eraan houden zodat hij niet zo ver over de schouder weg valt..

En zorg dat hij in de wendingen voorwaarts blijft.
In de linker wending viel hij helemaal stil..

Eerst je basis gangen er goed in krijgen.
Galop voor de wagen hoeft pas in de M. dressuur.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:38

Leuk die filmpjes. Gewoon uren maken op de bok en je krijgt
het steeds beter onder de knie. Maar ziet er al mooi uit!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:49

Zoals Echwel al zegt, eerst zorgen dat je draf rijtechnisch beter is.

Als je toch wil blijven galoperen, je moet je galop goed voorbereiden. Je pony valt nu uit de galop en vrij kort daarop (als hij nog in een uit elkaar gevallen draf loopt) zet je hem weer in galop. Dan is het ook onmogelijk voor je pony om goed aan te springen en zeker in de goede galop. Doordat hij in draf valt, valt hij helemaal uit elkaar, en zal je hem eerst weer terug moeten rijden naar je basistempo, weer op twee teugel. En dan in een hoek, of op een volte aanspringen. Goed je buitenteugel erbij!
Dat hij snel uit de galop valt is of een gebrek aan kracht en conditie of hij reageert niet genoeg op jouw stem. Vanaf hier kan ik niet zien wat van de twee hier van toepassing is, maar er is allebei aan te werken.

Je hebt wel een mooie aanspanning!

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:19

ik zie dat hij best in een goede stelling loopt dus daar zal het niet aan ligen hoe ik mijn galop altijd oefen is veel voltes rijden bv grote volte a of grote c of een 8tje rijden en dan springt hij bij mij over op het andere been maar aan het uitvallen bij de galop kan het misschien ligen aan de bak dat hij te zwaar is ja kan het niet goed zien op het filmpje maar dat zou misschien een van de redenen kunne zijn maar als je met je stem bllijft praten god zo doorgaan braaf en zodra je een vermindereing voelt of ziet even tikje en stemhulp erbij zodat hij door blijft gaan iniedergeval succes ermee

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:27

Even een aanvulling op sammykuh:
Ik zou juist niet blijven praten, op een gegeven moment hoort hij dat niet meer en denkt hij: Joh, dat hoort er zeker bij? Als jij dan een keer voorwaarts zegt hoort hij dat niet, omdat je de hele tijd al aan het ratelen bent.
Een achtje raad ik je ook nog niet aan aangezien hij op 1 kant al niet netjes in de galop blijft/kan blijven.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:29

Heb je niet te korte stangen voor een galop ?

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:41

Ik zie op het filmpje (van de galop..) precies wanneer hij eruit valt, ik weet niet of jij het ook ziet vanuit jou plaats, maar dan moe tje hem juist voorwaarts drijven.
Vooral onder de man is dit makkelijk, misschien kan je proberen hem eerst onder de man in de galop te houden en dan pas voor de kar proberen.
Als je erop ziet voel je precies wanneer hij er uit gaat vallen (de galop wordt wat hobbeliger omdat het half draf half galop wordt.) dan spoor je aan, beheerst hij dit als jij erop zit.. dan doe je het ook als je er achter zit.. en zo blijven proberen..

En inderdaad wat Sjonniej al zei, eerst terug naar de arbeidsdraf en zorgen dat die goed gaat en dan terug in galop..

Veel succes nog!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:19

Echwel schreef:
Waarom galloperen als je eerst de pony in draf en stap goed moet hebben.

je moet veel meer de buitenteugel eraan houden zodat hij niet zo ver over de schouder weg valt..

En zorg dat hij in de wendingen voorwaarts blijft.
In de linker wending viel hij helemaal stil..

Eerst je basis gangen er goed in krijgen.
Galop voor de wagen hoeft pas in de M. dressuur.

sammykuh schreef:
ik zie dat hij best in een goede stelling loopt dus daar zal het niet aan ligen

Echwel heeft helemaal gelijk je pony loopt over de buitenschouder weg.
@Sammykuh dat is dus GEEN goede stelling.

Dit verklaart ook het niet in de juiste galop aanspringen, naast de andere problemen zoals onvoldoende voorwaarts zijn, gebrek aan impuls.

Zorg eerst dat je pony véél beter aan de hulpen is, dus klikje met de tong en hij reageert, geen reactie dan meteen reageren met een zweephulp (en dan wel voorwaarts laten gaan als hij reageert!!).
Als je dat goed voor elkaar hebt zul je zien dat galloperen veel beter gaat.

Succes

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:24

Ik vindt trouwen sleuke aanspaning alleen ik vindt de pony nogal stijf en sloordig door de bochten gaan maar ja Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:24

miriamrocky schreef:
Ik vindt trouwen sleuke aanspaning alleen ik vindt de pony nogal stijf en sloordig door de bochten gaan maar ja Lachen

Ze vraagt om advies, kun je dat dan ook geven???

Manie zegt het zoals het is veel meer ermee bezig gaan en niet teveel praten.

je kunt 2x waarschuwen en bij de 3de keer een tik met de zweep.

En houd de buitenleidsel eraan....

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:32

Met blijven praten bedoel ik niet continu maar zonu en dan even zegen dat hij het goed doet. Zodat hij toch even bij de les blijft want als hij bijwijze van spreken 10 goed loopt en je zegt niets dan weet hij ook niet of hij het goed doet. Je kunt hem immers geen schouderklopje geven dus met praten bedoel ik af en toe zegen dat hij het goed (of niet goed doet) en dat van 2x zeggen 3x niet tik doe ik ook hij moet natuurlijk niet met je gaan lopen maar om hem toch door die galop heen te krijgen zal je toch als je hem terug ziet vallen even moeten aanmoedigen dat hij doormoet gaan met desnoods een tikje erbij niet continu zegen doorgaan doorgaan maar wel 1 of 2 keer. en kon het op het filmpje niet goed zien maar na 2 x kijken zag ik ook dat het inderdaad GEEn stelling is. het 8tje galoperen doe ik zelf omdat ik ook wedstrijden rij en het dan makkelijk is als hij omspringt als we rechts of links gaan in de marathon een raad het ook niet aan te doen zolang hij alle gange niet goed beheerst maar had het er even bijgeschreven hoe ik mijn galop oefen bedoelde het niet verkeerd

groetjes

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:32

Echwel schreef:
miriamrocky schreef:

Ze vraagt om advies, kun je dat dan ook geven???

Manie zegt het zoals het is veel meer ermee bezig gaan en niet teveel praten.

je kunt 2x waarschuwen en bij de 3de keer een tik met de zweep.

En houd de buitenleidsel eraan....

ik kan geen tips geven vanaf foto,s weet niet hoe die is met een andere menner weet niet is hoe die onder zadel is

ik zou alleen advies geven van ga lekker op men les

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:00

Hoezo post je dan als je toch geen advies kan geven.

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:04

ardo_iggy schreef:
Hoezo post je dan als je toch geen advies kan geven.

Ben ik het mee eens, ze zal zelf ook wel weten wat er fout gaat, ze wil alleen weten wat ze er aan kan doen zodat het beter gaad Lachen

Maar weer even on-topic .. Haha!

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:08

leuke haf en cool wagentje Haha!

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:16

@miriamrocky: zou je zo vriendelijk willen zijn normaal en goed nederlands te typen... dan kan iedereen het op bokt wat beter volgen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:17

Leuke haf Maaikemuis!

Ik zou de adviezen van Manie en Echwel (en ook SJonniej) ter harte nemen. Wat zij zeggen klopt helemaal. En geloof me, zij weten waar ze over praten.

Zorg ervoor dat je basis goed is. Lekker voorwaarts en niet zomaar aangaloperen maar goed voorbereiden zodat hij ook echt aanspringt
Valt hij uit de galop, eerst weer correct draven en dan eventueel weer aanspringen met een duidelijk commando. 2x commando geven, 3e keer tikkie mee..
Succes!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 00:37

Wat leuk dat er zoveel reacties zijn gekomen! Ben er erg blij mee! Zal even een korte update geven. Het hafje is inmiddels 21 jaar oud en een behoorlijke opa aan het worden. Ik ben met hem gaan mennen omdat hij het werk onder de man eigenlijk niet meer zo goed trekt en daar ook weinig lol meer in heeft. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een andere vorm van 'rijden' met hem. Gewoon om het leven wat leuker te maken voor hem.

Met rijden is hij over het algemeen slecht voor het been. Het is een pony die je behoorlijk achter zijn broek aan moet zitten. Voor de kar heeft hij altijd enige opstart problemen, maar daarna begint hij (voor zijn doen) best lekker te lopen.

Bedankt voor de tips, buitenleidsel daar loop ik op dit moment nog behoorlijk mee te klungelen. Ik mag hem er nog meer bijhouden. Galopje was eigenlijk voor de lol bedoeld, maar ik ben dan toch wel weer enigszins perfectionistisch en wil het liefst dat dat ook goed gaat. Wedstrijdambities hebben we niet echt. Het mennen is eigenlijk begonnen als lolletje, maar na 1 les was ik zo enthousiast dat ik nu maar vaste lestijden heb besproken!

nielson

Re: Toch even een filmpje, beginner op de bok + tips gevraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:00

Pling ik vind het knap dat je toch een fijne oplossing voor je paardje zoekt.
en ik vind het er goed uitzien. Haha!
gewoon lekker van je paardje genieten dat is belangrijker dan de rest, dat komt wel.
succes ermee Vork

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:45

ik vind dat je het goed doet en een leuke pony hebt Haha!
misschien eerst goed oefenen in stap en draf en daarna in galop..?
maar ik vind dat hij/zij het goed doet! Lachen

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 23:40

Ja, het is zeker een lekker ding. Ben echt wel gek met hem. Helaas is hij op dit moment kreupel (geen idee wat precies), dus momenteel gebeurt er weinig Verdrietig

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:54

Neem wat meer contact met de mond van je pony. Doordat je hem zo lang laat worden in de hals valt hij op de voorhand en is de kans dat hij in de verkeerde galop springt heel groot.
Zorg ook dat in de overgangen stap draf hij achter begint met vertrekken, dat maakt het later makkelijker voor hem in de juiste galop te springen.