dominant gedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rocco1

dominant gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:26

mijn paard is een schat van een dier, alleen is hij redelijk dominant en moet ik hem er vaak op wijzen dat ik de baas ben en niet hij.
als voorbeeld:
bij het likken van mijn hand wil hij ooit nog wel eens een hapje geven (hier krijgt hij meteen een tik op zijn neus van mij)
in de winter moet hij een deken op.. dan doet hij zijn oren in zijn nek en geeft doet net alsof hij gaat bijten.(dit wordt ook afgestraft natuurlijk )dit doet hij niet iedere keer bij het opleggen van zijn deken, maar af en toe zo.
bij het longeren of los in de bak laten lopen doet hij ooi zijn hoofd omhoog en oren in zijn nek. dan schud hij met zijn hoofd heen en weer.
ik heb ooit gehad dat hij met zijn kont naar mij ging staan en niet meer vooruit of achteruit ging.
bij deze laatste voorbeelden weet ik echtniet wat ik moet doen. ik klets met de zweep op zijn kont, maar is dit wel de goeie manier?
verder met rijden is hij erg lief, wel pittig, maar lief bokt af en toe zo als hij het moeilijk vind verder nooit.
ook in de wei is hij dominant naar de paarden toe. hij is tot zijn 4de jaar hengst gebleven zou dit er iets mee te maken hebben?

ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben.

Cassidy

Re: dominant gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:49

Mijn merrie is ook chagerijnig als ik met deken aankom, dat is geen dominant gedrag hoor.
Bijten mag hij iig niet, maar ook niet aan je hand likken. Bijten is een gevolg van likken. Paard moet afstand houden.
Verwar je het bijten niet met het normale poetsgedrag?
Kont naar je toe is iig niet goed, hij moet je aankijken en op je letten. Zweep op de kont is een mogelijkheid, maar als je de verkeerde tegenkomt en hij uithaalt (en jij te dichtbij staat) heb je zo een trap te pakken.

Wat ik als tip voor je heb? Ga grondwerk doen, je zult zien dat je paard verandert. Een tip voor een boek is het boek van Inge Teblick dat "Grondwerk" heet.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:57

bedankt ! dat likken zal ik hem dan ook afleren. dat van dat dekens is dus gewoon dat hij het niet fijn vind om een deken om te hebben ofzo?
bijten probeert ie eigenlijk altijd wel. of ie nu in de wei staat en ik hem een keer kom aaien of dat ie op stal staat enz.
grondwerk wil ik graag gaan doen. bedankt voor de tip Lachen

aur0ra_h0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:57

ik heb een haflinger veulen van 2 jaar , waarmee we pas zijn begonnen met longeren, ze is heel erg lief,( me modere heeft het haar geleerd zonder bijzetteugels ,maar nu gaat ze stijgeren daarom heeft ze de bijzetteugels om) maar ik snap niet waarom ze dat doet, ik denk dat het ook dominant gedrag is, en dat ze ging staan en niet meer vooruit of achteruit ging heb ik ook gehad dat heb ik opgelost door een klein zweepje te pakken en naast haar gaan staan en als ze niet loop een dik in der buik, sinds dien doet ze het niet meer Knipoog misschien is het niet de juisten oplossing , maar ik werd er gek van, ik kan nu nog steeds niet zonder bijzetteugels longeren, wat moet je doen als ze gaat steigeren,(eigenlijk heb ik een beetje de zelfde vraag & gedrag van pony)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:50

Geen bijzetteugels op een jong paard, al helemaal niet op een 2 jarige, daar leren ze nou echt niet beter van lopen. Steigeren en weigeren achterwaarts te gaan is idd dominant gedrag. Heb je een hengst? Dan heel snel castreren. Verder heel veel grondwerk doen, meelopen, wijken voor druk, achterwaarts. Niet longeren, dat is te belastend voor hem, schaar hem verder in en probeer er zo min mogelijk aan te zitten.

aur0ra_h0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:05

het is een merrie, en naast je lopen doet ze goed Knipoog maar wat moet je doen als ze gaat steigeren aan de longe Knipoog >? ik weet dangeen beter idee dan bijzetteugels,... wijken doet ze niet , maar achteruitlopen wel!

aur0ra_h0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:06

1 x in de week aan de longe kan tooch geen kwaad ??

aur0ra_h0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:29

en bijzetteugel szijn slevht, maar ze is gewoon gevaarlijk zonder, hoe leer je het der af.. Boos!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:35

Als ze de kans krijgt om achteruit te lopen sta je verkeerd. Een keer in de week aan de longe is ook voor een tweejarige teveel. Helemaal als het longeren niet goed gebeurt creeer je zo wel een probleem. Heel veel africhters willen het paard zo groen mogelijk hebben, zo kunnen ze met een blanco paard aan de slag en hoeven niet eerst af te leren wat een ander ze verkeerd heeft aangeleerd.

Afblijven dus.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 21:48

heeft er iemand nog tips voor mij Clown Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:40

aur0ra_h0rse schreef:
ik heb een haflinger veulen van 2 jaar , waarmee we pas zijn begonnen met longeren, ze is heel erg lief,( me modere heeft het haar geleerd zonder bijzetteugels ,maar nu gaat ze stijgeren daarom heeft ze de bijzetteugels om) maar ik snap niet waarom ze dat doet, ik denk dat het ook dominant gedrag is, en dat ze ging staan en niet meer vooruit of achteruit ging heb ik ook gehad dat heb ik opgelost door een klein zweepje te pakken en naast haar gaan staan en als ze niet loop een dik in der buik, sinds dien doet ze het niet meer Knipoog misschien is het niet de juisten oplossing , maar ik werd er gek van, ik kan nu nog steeds niet zonder bijzetteugels longeren, wat moet je doen als ze gaat steigeren,(eigenlijk heb ik een beetje de zelfde vraag & gedrag van pony)

Idd geen 2 jarige te veel longeren , af en teo freestyl ekan geen kwaad, maar ook niet teveel, ze zijn nog veels te jong om dat lichamelijk en geestelijk aan te kunnen, en bijzet , ja die zou ik gelijk maar in de hoek gooien de komende jaren een jong paard moet eerst leren om op eigen benen te lopen en als je je paard juist train , heeft hij helemaal nooit een bijzet nodig,

Het steigeren kan ook zijn dat ze het echt helemaal niet begrijpt wat je van haar wil, zou eens iemand die er wel verstand van heeft bij halen.

Ik heb ook een 2 jarige merrie , die wel eens de lucht in gaat, ik laat haar meestal gaan en negeer het gedrag , dan is het vaak zo over en het word eigenlijk steeds minder dat ze de lucht in gaat , want er word geen drukte om gemaakt, ze is behoorlijk dominant en kan dus ook wel eens steigeren als ik iets van haar wil, maar dan laat ik het niet toe, dus je moet je paard zo geod leren kennen dat je weet wanneer en waarom ze iest doen, en dan kun ej daar wel of niet op inspringen, maar over het algemeen hoort een 2 jarige nog elkker in de wei te spelen en jong te zijn , je kan nog zoveel jaren met haar aan het werk , maar bouw het langzaam op, anders vind ze als ze 6 is niks meer leuk.

aur0ra_h0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:11

jaa Knipoog ze staat ook in de wei, maar we zijn bang dat als ze ouder word dat ze nog dominanter word, en dat ze dan helemaal niet meer te houden is, en dat steigeren doet ze niet omdat ze het niet begrijpt Knipoog en door te longeren ontwikkelen haar spieren veel beter en word ze soepeler, en ze heeft nog alle tijd om speels en jong te zijn in de wei Knipoog idd ik ga zonder bijzetteugels proberen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:08

Als je paard nu al dominant is, sta jij niet stevig genoeg in je schoenen. Op latere leeftijd nog dominanter kan alleen als je haar nu verkeerd aanpakt. Ga grondwerk met haar doen, ik kan je adviseren het boek Grondwerk van Inge Teblick aan te schaffen, kost 25 Euro en is dat ook zeker waard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:36

aur0ra_h0rse schreef:
jaa Knipoog ze staat ook in de wei, maar we zijn bang dat als ze ouder word dat ze nog dominanter word, en dat ze dan helemaal niet meer te houden is, en dat steigeren doet ze niet omdat ze het niet begrijpt Knipoog en door te longeren ontwikkelen haar spieren veel beter en word ze soepeler, en ze heeft nog alle tijd om speels en jong te zijn in de wei Knipoog idd ik ga zonder bijzetteugels proberen

Ja maar toch is het niet de bedoeling om een 2 jarige te longeren, als ze heel de dag op de wei staat ontwikkelen de spieren zich beter dan met nu al longeren,
Denk ook aan wat er in het koppie van je paardje afspeelt, die is nog niet aan longeren toe.
En aan het dominante gedrag kun je met longeren ook niet veel bereiken, gewoon iemand zoeken die je dara in kan begeleiden, is denk ik een betere optie.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:01

Ik herken mijn pony wel in de jouwe. Die van mij wil alleen helemaal niet gelongeerd. Ik vind dat je het goed aan hebt gepakt met een pets op de grond, al zullen er vast betere oplossingen zijn. Nagelbijten / Gniffelen (Ik doe het ook wel eens. Schijnheilig ).
Maar grondwerk zou kunnen helpen het longeerprobleem op te lossen.
En verder zie ik eigenlijk geen probleem. Haha!

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:29

Citaat:
Bijten mag hij iig niet, maar ook niet aan je hand likken. Bijten is een gevolg van likken.

Goh dit wist ik niet! Maar fijn dat ik het lees OK dan!

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:53

Cassidy schreef:
Bijten mag hij iig niet, maar ook niet aan je hand likken. Bijten is een gevolg van likken. Paard moet afstand houden.

Iets genuanceerder: paard moet gepaste afstand houden en wat gepast is, bepaal je zelf. Ik heb er weinig problemen mee als een paard eens aan mijn hand likt, als het daarbij blijft en stopt wanneer ik aangeef dat het genoeg of op dat moment ongewenst is. Paarden kunnen uitstekend het verschil leren tussen likken (mag eventueel wel) en bijten (mag absoluut nooit). Hetzelfde geldt voor andere aanrakingen en hoe dicht ze bij me mogen staan. Het hangt allemaal af van hoe respectvol ze zijn en hoe subtiel ze op aanwijzingen reageren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:56

aur0ra_h0rse, ik denk dat het verstandig is je eigen topic hierover te openen........ das een, daarnaast denk ik dat het verstandig is als je maar helemaal niks meer met dit dier doet, hij leert nu alleen maar verkeerd gedrag aan.