Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sanne_ schreef:Wat Rieja zegt, vind ik nog zacht uitgedrukt. Bij het longeren met zo'n stukje komt bijna alle druk op de buitenste bitring te liggen. Is het je nooit opgevallen dat alle paarden die zó gelongeer worden, continu in contrastelling lopen? Moeite hebben met aangalopperen en over de binnenschouder wegvallen?
Je kunt het zelf voelen. Pak met iedere hand één bitring vast. Laat iemand anders, naast het paard, druk zetten op de longeerlijn terwijl je dat bitstukje gebruikt. Je zult het drukverschil tussen de bitringen zelf voelen.
Je kunt het ook zien, als iemand anders longeert en jij buiten de cirkel staat. Je ziet dat het bit aan de buitenkant door de mond heen wordt getrokken.
Daarom vind ik het absolute ondingen. Als longeur denk je er goed aan te doen maar je hebt niet in de gaten dat het absoluut niet fijn is voor het paard. Wil je de druk van een longeerlijn over beide ringen verdelen en gemakkelijk van hand kunnen veranderen, doe dan de lijn door beide bitringen en sla 'm onderlangs terug. Met een knoop in het touw kun je voorkomen dat je de bitringen naar elkaar toetrekt.
Riemke schreef:maar bij gewoon longeren zet je toch juist helemaal geen druk op de longeerlijn en laat je hem toch vrij los hangen?
Riemke schreef:jaa okee, dat snap ikdaarom zei ik ook bij gewoon los longeren
En dan gebruik ik wel een bitstukje, maar ik denk dat je met de longeerlijn over het hoofd net zo makkelijk af bent en helemaal als je met een dubbele longeerlijn wilt gaan werken
Riemke schreef:sanne_ schreef:Wat Rieja zegt, vind ik nog zacht uitgedrukt. Bij het longeren met zo'n stukje komt bijna alle druk op de buitenste bitring te liggen. Is het je nooit opgevallen dat alle paarden die zó gelongeer worden, continu in contrastelling lopen? Moeite hebben met aangalopperen en over de binnenschouder wegvallen?
Je kunt het zelf voelen. Pak met iedere hand één bitring vast. Laat iemand anders, naast het paard, druk zetten op de longeerlijn terwijl je dat bitstukje gebruikt. Je zult het drukverschil tussen de bitringen zelf voelen.
Je kunt het ook zien, als iemand anders longeert en jij buiten de cirkel staat. Je ziet dat het bit aan de buitenkant door de mond heen wordt getrokken.
Daarom vind ik het absolute ondingen. Als longeur denk je er goed aan te doen maar je hebt niet in de gaten dat het absoluut niet fijn is voor het paard. Wil je de druk van een longeerlijn over beide ringen verdelen en gemakkelijk van hand kunnen veranderen, doe dan de lijn door beide bitringen en sla 'm onderlangs terug. Met een knoop in het touw kun je voorkomen dat je de bitringen naar elkaar toetrekt.
maar bij gewoon longeren zet je toch juist helemaal geen druk op de longeerlijn en laat je hem toch vrij los hangen?