Longeerbitstukje, waar dient dit voor?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brittol

Longeerbitstukje, waar dient dit voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 18:12

Hallo,
Ik zit al een tijdje met een vraag waar ik niet achter kan komen. Waar dient het longeerbitstukje voor en hoe moet je het bevestigen? Ik zie veel mensen die het boven de neus langs doen. Is het longeerbitstukje ervoor zodat het bit niet door de mond heen schuift tijden het longeren?
Hoop zo spoedig mogelijk antwoord te krijgen op mijn vraag..
Groetjes Britt..

sjorsie

Re: Longeerbitstukje, waar dient dit voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:16

houd het bit op de plaats, maar ik vind het eigenlijk weer een extra onnodig iets, je kunt ook gewoon een lus door de 2 bitringen doen met een knoopje zodat het niet strak om het bit trekt, simpel en makkelijk

of over het hoofd achter de oren langs, buiten knip je dan vast aan de buitenbitring en aan door de binnenbitring houd je dan vast, kan je paard wat minder sterk houden, sommige paarden vinden dit eerst wat vreemd moet je dus eerst uitproberen.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:23

Ok, bedankt Knipoog

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 00:52

Ik gebruik het niet met longeren, maar alleen als ik aan de hand ga stappen. Dan doe ik het onder de kin en klik ik daar de lijn aan zodat het bit niet door de mond schuift en niet inknikt in de mond als ik druk op de lijn krijg.
Om mee te longeren vind ik het waardeloos.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 09:24

Dus eigenlijk kan je hem met longeren wel weglaten?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:05

Ik gebruik er wel één met longeren, vind ze best fijn.
Zo schuift het bit niet zo en hoef ik ook niet moeilijk te doen als ik op de andere hand wil longeren. Lachen

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 10:09

Maar hoe maak je hem vast? Onder de neus langs of er boven langs. De ene doet bovenlangs en de andere weer onderlangs..

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:13

NOu ik heb altijd geleerd onderlangs... volgens mij hoord dta in dit geval ook.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:34

zo'n Longeerbitstukje kan volgens mij alleen onder, ik denk dat bovenom niet past, wat ik hierboven aangaf is zonder zo'n stukje dus alleen met longeerlijn

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:34

Met longeren maak ik altijd een lus met de longe door de beide bitringen en dan klik ik de longe aan zichzelf vast. Evt haal ik de lus nog door de neusriem zodat het niet schuift.
Het irritante met zo'n bitstukje vind ik, dat je dan zo'n ongelijke aanleuning krijgt op de longe met relatief veel druk op de buitenste bitring. Maar sommige mensen vinden het juist wel fijn werken, is gewoon persoonlijk!
Bovenlangs heb ik nog nooit gehoord/gezien.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:50

wat je ook kunt doen, ,maar dan moet je paard wel gwend zijn aan longeren en goed om je heem blijven draaien is de lijn van buiten naar binnen door de binnenste bitring en dan vastklikken aan de longeersingel aan de zijkant, zo vraag je automatisch wat stelling, je moet wel zeker zij dat je paard braaf blijft aan de lijn anders trekt ie het bit door zijn mond

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 11:26

bedankt voor de informatie Haha!

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:35

Wat Rieja zegt, vind ik nog zacht uitgedrukt. Bij het longeren met zo'n stukje komt bijna alle druk op de buitenste bitring te liggen. Is het je nooit opgevallen dat alle paarden die zó gelongeer worden, continu in contrastelling lopen? Moeite hebben met aangalopperen en over de binnenschouder wegvallen?

Je kunt het zelf voelen. Pak met iedere hand één bitring vast. Laat iemand anders, naast het paard, druk zetten op de longeerlijn terwijl je dat bitstukje gebruikt. Je zult het drukverschil tussen de bitringen zelf voelen.
Je kunt het ook zien, als iemand anders longeert en jij buiten de cirkel staat. Je ziet dat het bit aan de buitenkant door de mond heen wordt getrokken.

Daarom vind ik het absolute ondingen. Als longeur denk je er goed aan te doen maar je hebt niet in de gaten dat het absoluut niet fijn is voor het paard. Wil je de druk van een longeerlijn over beide ringen verdelen en gemakkelijk van hand kunnen veranderen, doe dan de lijn door beide bitringen en sla 'm onderlangs terug. Met een knoop in het touw kun je voorkomen dat je de bitringen naar elkaar toetrekt.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 11:51

Dat lijkt me inderdaad ook de beste techniek om te gebruiken (lijn door beide bitringen), bespaart je ook weer extra geld Knipoog

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:54

sanne_ schreef:
Wat Rieja zegt, vind ik nog zacht uitgedrukt. Bij het longeren met zo'n stukje komt bijna alle druk op de buitenste bitring te liggen. Is het je nooit opgevallen dat alle paarden die zó gelongeer worden, continu in contrastelling lopen? Moeite hebben met aangalopperen en over de binnenschouder wegvallen?

Je kunt het zelf voelen. Pak met iedere hand één bitring vast. Laat iemand anders, naast het paard, druk zetten op de longeerlijn terwijl je dat bitstukje gebruikt. Je zult het drukverschil tussen de bitringen zelf voelen.
Je kunt het ook zien, als iemand anders longeert en jij buiten de cirkel staat. Je ziet dat het bit aan de buitenkant door de mond heen wordt getrokken.

Daarom vind ik het absolute ondingen. Als longeur denk je er goed aan te doen maar je hebt niet in de gaten dat het absoluut niet fijn is voor het paard. Wil je de druk van een longeerlijn over beide ringen verdelen en gemakkelijk van hand kunnen veranderen, doe dan de lijn door beide bitringen en sla 'm onderlangs terug. Met een knoop in het touw kun je voorkomen dat je de bitringen naar elkaar toetrekt.

maar bij gewoon longeren zet je toch juist helemaal geen druk op de longeerlijn en laat je hem toch vrij los hangen?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:01

Riemke schreef:
maar bij gewoon longeren zet je toch juist helemaal geen druk op de longeerlijn en laat je hem toch vrij los hangen?

dan laat je je paard alleen rondrennen, longeren als training moet toch echt met zacht contact, niet strak, met de mond en kan je je paard zo ook laten nageven enz

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:33

jaa okee, dat snap ik Lachen daarom zei ik ook bij gewoon los longeren Lachen En dan gebruik ik wel een bitstukje, maar ik denk dat je met de longeerlijn over het hoofd net zo makkelijk af bent en helemaal als je met een dubbele longeerlijn wilt gaan werken

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:39

Riemke schreef:
jaa okee, dat snap ik Lachen daarom zei ik ook bij gewoon los longeren Lachen En dan gebruik ik wel een bitstukje, maar ik denk dat je met de longeerlijn over het hoofd net zo makkelijk af bent en helemaal als je met een dubbele longeerlijn wilt gaan werken

mee eens Knipoog

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:23

Riemke schreef:
sanne_ schreef:

Het gewicht van de lijn trekt het bit dan nog steeds door zijn mond. Ik zag het laatst bij een vriendin die haar jonge paard even longeerde voor ze erop kroop. Er stond nauwelijks druk op de lijn maar het bit hing tot het tussenstukje (dubbelgebroken bit) uit zijn mond aan de buitenkant.
Echt, het is misschien 1 minuut extra werk maar je paard merkt wel degelijk verschil!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:18

Longeren met bitstukje zou ik niet doen. Als je mogelijkheid hebt om een paard los te longeren (dus in een longeerkraal)zou ik dat doen, als je geen kraal hebt, stukje afzetten van de bak. Zelf longeer ik nog maar heel zelden maar doe aan grondwerk, gymnasticeerd ze ook, worden ze heel lenig van.

moi_gitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:03

Eigelijk vind ik dat ding nergens voor dienen. Officieel hoort hij trouwens achter de mond langs(onderkant zeg maar) Omdat het bitstukje in het midden vast zit, en je maakt een ophouding, trek je alleen aan de buitenkant.Zo heeft de binnenste bitring geen effect meer.

ben het heel erg met sanne_ eens!

En de lijn hoort niet los te hangen. Je hoort net als met rijden licht contact te hebben met de mond. Zo kan je een paard dat loopt te beulen of scheuren laten kalmeren door een ophouding te maken. als je contact hebt met de paardenmond komt je paard ook minder snel naar binnen, en blokeert hij minder aan de bijzet(of wat dan ook voorn hulpteugel)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:43

Dat ligt aan de manier van rijden. Ik heb hem los hangen en haal af en toe het paard zachtje naar binnen toe, laat dan meteen weer los. Maar ik rij dan ook western Haha!