Wat doen met paard dat wild doet op trailer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wishfor

Wat doen met paard dat wild doet op trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 13:28

Hoi ik heb een 3 jarige merrie. Is nu dik 2 maanden zadelmak en doet het echt super. Het is een karakterbeestje maar als je haar vertrouwen hebt doet ze echt alles voor je. Rijden in bak gaat goed, nu ook al 2de keer met haar gaan wandelen en gaat super. Maar het grote probleem; de trailer. Ze gaat er prima op en blijft ook rustig staan, maar zodra je de baren en trailer dicht doet begint ze van voor naar achter te springen waardoor zelfs het tussenschot loskomt en baren scheef gaan staan. Wil zo graag eens met haar op andere plaats gaan maar heb echt schrik als ze zo doet. Wie weet raad?

Mucchio

Re: Wat doen met paard dat wild doet op trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:30

Misschien moet even een andere paard mee die wat rustiger is ofzo.

wishfor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 13:32

heb al geprobeert met pony maar daar wordt ze eerst woest op en daarna doet ze het gewoon opnieuw.

manisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:37

als je er nou hooi ofzo of een andere pony bij in doet..
ik heb ook een paard van 3 jaar die dat doet en als z'n stalgenoot er bij instaat is er nix aan de hand..

wishfor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 13:44

heb al hooi geprobeerd. lukt 5 min. Haar stalgenoot is nog maar 1,5 jaar. Heeft dus ook geen ervaring. Voor rest nog 2 hengsten. Vreemd paard nog niet geprobeerd. Heb zelfs al bij haar in trailer gestaan met voer en snoepjes. Maar van moment dat ze voelt dat ze niet meer achteruit kan gaat ze gooien.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:23

Het klinkt als claustrofobie, maar daar hebben heel veel paarden last van, het zijn immers vluchtdieren. Ik heb een trailertraining gevolgd. Daar heb je echt heel veel aan. Je paard leert zelf te kiezen om in de trailer te gaan staan, want daar krijgt hij rust. Dit is echter een langduriger proces. Je moet bijv. niet direct de klep dicht doen nadat je paard erop staat. Het paard moet de trailer leren vertrouwen.
Een andere oplossing kan zijn om je paard wat kalmeringspasta te geven en dan een stukje met de trailer gaan rijden, zodat hij ervaart dat er niets erg gebeurd. In het begin korte ritjes.

wishfor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 21:09

ja ik dacht al zoiets. eerst vijf min staat ze echt rustig. Maar dan is ze het beu en wilt ze er af. Waar heb je die trailertraining gevolgd?

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 07:34

Bij http://www.incontactmet-paarden.nl
Voordat ik de training ging volgen, heb ik gezocht op google en volgens mij bieden ze het overal in Nederland wel aan, ook volgens de methode onrust buiten de trailer, rust in de trailer.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:33

Heb geduld en stel je paard gerust. Ga er, als je nergens heen moet, eens bij zitten en babbel wat over het weer ofzo. Laat je paard merken dat er niet zo veel engs aan is en dat ze jou kan vertrouwen.
Je paard valt helemaal voor je als het merkt dat zodra het dier rustig is, JIJ degene ook weer bent die haar uit de trailer laat komen. Je paard ziet dan dat jij in staat bent voor haar oplossingen te geven, ze zal je gaan vertrouwen. Wees de wijze, wees verstandig en dat ben je. Hooi is een prima middel, maar je kunt gerust was dagelijsk voer geven, in een hele kleine hoeveelheid dan, een handje is genoeg.

ZO leert je merrie ook dat de trailer iets OP kan leveren, maak er een projekt van in plaats van een strijd en ontdek samen wat jullie leerpad is, je merrie heeft je nu heel hard nodig. Ze voelt zich eenzaam en vindt het doodeng. ZIe haar als een klein eisje wat het niet meer weet, dan denk ik dat jullie samen een bijzondere band gaan krijgen zodra ze zeker wee dsat jij haar REDDER bent.

Ben heeeeeel benieuwd hoe het gaat, laat je dat weten alsjeblieft?

Nicole

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:26

Precies, maak er een project van. Ook al loopt een paard goed de trailer op, het in stukjes hakken van je hele methode bepaald hoe een paard het laden/vervoeren ervaart. Er moet niet alleen vertrouwen zijn om met je de trailer IN te lopen, ze moet kunnen staan waar JIJ dat wilt. Dus bij jou, een pas op de laadklep en weer terug, twee passen en weer stoppen, etc. etc.

Daarnaast is het belangrijk om een dier te wennen in de trailer te zijn. Daar zijn diverse methoden voor, maar gezien veiligheid raad ik daarvoor een professional aan, het is namelijk heel goed te trainen! Het gaat erom dat een prof weet hoe een paard exact en met timing te belonen voor goed gedrag. In de trailer is timing nog veel belangrijker vanwege de smalle ruimte. Het in de trailer zijn moet de normaalste zaak van de wereld worden voor een paard!

Wij geven overigens ook trailertrainingen Knipoog.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:29

wij hebben een pony gehad die ook helemaal gek ging doen in de trailer.. hij liet z'n eigen ook zelfs omvallen enzo.
wat wij hebben gedaan is het tussenschot uit de trailer gehaald em hem er zo ingezet. zo heeft hij genoeg ruimte om te gaan staan waar hij wilt en staat hij niet in zo'n klein 'gangetje' opgesloten..
je kunt dit eens proberen misschien dat het helpt..

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 00:30

Maak er een leuk spelletje van, ook voor jezelf.
Geen moeten, vragen en wachten. Ga je ook SMS-en ofzo, in elk geval hou je alle rust en haast weg, want haast en moeten is een slechte drijfveer, als je er een leuke oefening van maakt en er lol en geen moeten maar mogen van maakt kom je al een heel eind.
Zodra er panike komt stop je, en leg je het spel stil. De eerste keer laat je alleen het paard met een of twee voete op de laadkep, meer niet. Je koppelt er iets aardigs aan, bv een stukje appel ofzo en dan ben je klaar voor dat moment. Daarna naar stal of wei, of misschien wel rijden.
Doe of het de normaalste zaak van de wereld is en dat neemt je paard over. Onder geen voorwaarde paniek.

de Ballingehof is professional en kunnen je helpen, tenzij je in Zeeland woont natuurlijk.

Ben erg benieuwd wat je gaat doen.

wishfor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 05:39

hey merci voor julie reacties. Ga dit zoveel mogelijk proberen als kan met wat voer. Erop gaan doet ze prima. Dat is toch al iets. Maar nu moet ik extra voorzichtig met haar zijn want ze is zwanger!!Ga het zeker proberen en hou julie op de hoogte!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 07:54

wishfor schreef:
hey merci voor julie reacties. Ga dit zoveel mogelijk proberen als kan met wat voer. Erop gaan doet ze prima. Dat is toch al iets. Maar nu moet ik extra voorzichtig met haar zijn want ze is zwanger!!Ga het zeker proberen en hou julie op de hoogte!

Wat ik me dus nog afvraag:
Wat doe je nou op het moment dat ze begint te stressen?
Heb je een vast tussenschot of een van beweegbaar plastic? Als je een vast schot hebt zou ik die er eens uit pakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:44

Heb je het al eens met een vrachtwagen geprobeerd? Misschien staat ze daar wel rustiger op.

wishfor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 13:46

Hoi Met vrachtwagen nog niet geprobeerd. Heb er ook geen waarmee kan proberen. Ga in toekomst wel overschakelen op vrachtwagen. Als zij zo wild doet op trailer schiet ik beetje in paniek. Probeer haar dan wel te kalmeren maar ze merkt dat ook wel a mij ja. Heb zo n schrik dat ze zich verwond of met benen voor over de buizen vliegt. Mijn tussenschot is van plastiek. openzetten durf ik niet goed want dan wilt ze zich draaien. Als ze in paniek schiet vliegt ze alle kanten uit, ook opzij. Ze is nu zes weken zwanger dus moet extra voorzichtig zijn. Ben nu bezig met voer geven op trailer. Dat gaat vijt min goed maar als ze de andere paarden hoort wilt ze eraf en als ze voelt dat ze niet kan gaat ze gooien. Laat haar dan ook eraf, maar weet niet of dat goed is. Ze zou op mijn comando eraf moeten en niet als zij wilt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:34

Dus zodra ze in paniek is doe jij de klep los en mag ze eruit?
Heb je de stang er dan al achter?

wishfor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 15:07

ja in begin wel maar laatste keren laat ik klep open en buizen ook. probeer het nu alleen met touw achter haar

sopje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:27

misschien kun je ook wel oefenen met een soort "neptrailer", zegmaar wanden maken van iets van plastic ofzo, (k heb vandaag geen inspiratie...) en daarmee oefenen, maar dat is niet hard dus dan kan ze zich niet zo makkelijk verwonden

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:41

Wij hadden het eerder met de arabier, zorgen dat ze goed vaststaan, en het tussenschot goed vast, en achterstang TEGEN de kont, kunnen ze geen kant op, en oefenen , niet te lang erin, doet ze het goed? eruit en belonen, en doe dat maar 10x, heetf bij ons ook gewerkt
controleer de kettingen ook op rammelen, dat ze nergens van kan schrikken, desnoods gewoon met touwen vastzetten

succes ermee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:46

Ik zou proberen om haar voorlopig alleen in de trailer te voeren. Dan heeft ze wat te doen, en kun je door het geven van steeds grotere porties (biks en hooi) de tijd proberen te rekken, en haar wat te doen geven zodat ze niet zo snel in de stress schiet.
En misschien is ze wel bang voor de aanraking van de zijkanten bij haar flanken? Ik zou een dikke deken opdoen, zodat ze dat minder voelt, misschien is dat gespring dan ook over. Monty Roberts heeft een keer een renpaard (Lomitas) in training gehad dat bang was voor de startmachine, en een dergelijke deken ontworpen. Met gebruik van deze deken kon het paard weer de startbox in...

wishfor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 20:20

Als jullie e paard vastbinden doen jullie dat dan aan voorziene ring opzij of aan baar voor paard? Vriendin van me zei aan baar voor paard omdat ze dan niet met benen erover kunnen vliegen. En vast aan beide kanten of met één touw voldoende?
Ze heeft haar record verbroken! bijna tien min heeft ze erop gestaan met voer. Had baren achter dichtgedaan waardoor haar benen wat geschuurd zijn jammer genoeg. Ze blijft even echt braaf en dan heeft ze er genoeg van. Ga eens proberen met die deken morgen en anders toch maar miss wat professionele hulp inroepen Knipoog

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:50

wishfor schreef:
Laat haar dan ook eraf, maar weet niet of dat goed is. Ze zou op mijn comando eraf moeten en niet als zij wilt.

Uiteindelijk zou ze er op jou commando af moeten, maar nu nog even niet.
De trailer wordt geassocieerd met opgesloten worden in een kleine ruimte. Wanneer je haar er nu al niet af laat lopen wanneer zij eruit wil, krijg je paniek.
Als zij eruit wil, laat haar er dan uit. Buiten de trailer creeer je "onrust" je laat haar rustig halve rondjes lopen om de laadklep (zelf stil blijven staan) na een paar keer laat je haar weer de trailer oplopen. Wanneer ze in de trailer staat, geef je rust.
Ik vond het wonderbaarlijk. mijn paard wilde liever niet in de trailer, maar na een paar halve rondjes gaat ze zelf al op de klep staan en wil graag de trailer in.
Doe je al wat met NH? De manier waarop je o.a. wijst waar je je paard naartoe wil hebben is wel belangrijk.

wishfor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 20:57

Nee ken niet veel van NH. Ben pas bezig met er vanalles over op te zoeken. Ben ook boek ah lezen van Monty Roberts. Mijn paarden zijn mijn kinderen voor me en wil ook leren om op juiste manier met ze om te gaan en zij met mij hoop ik! Tong uitsteken