longeren aan bit, halster, of kaptoom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

longeren aan bit, halster, of kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 19:06

hoi,
mijn fjord is te dik, ik heb haar twee weken en wou de training beginnen met longeren.
het lijkt erop dat ze het niet kent.
in stap gaat het nu wel, maar als ze schrikt dan gebruikt ze haar kracht, aan het halster, en trekt.
ik heb het idee dat zo sowiezo beter zal reageren met een bit, maar ben ook bang dat ze uit onwetendheid gaat hangen met bit in, wat ik absoluut wil voorkomen.
kaptoom is een optie, maar ben bang dat ze ook dan haar kracht kan gebruiken.
ik heb wel ervaring met longeren.
hoe zouden jullie het nu doen?
ik heb geen bak of ring, longeer haar in het weiland.
ze is 14.
ik laat haar voor alsnog alleen stappen, en oefen aan de hand de comando's stap draf en ho.

monya

Re: longeren aan bit, halster, of kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:00

Je kunt een kaptoom gebruiken waaraan je een bit bevestigd. Dan kun je 1 lijn aan de kaptoom maken en 1 lijn aan het bit. De lijn aan je kaptoom is je eerste rem, als ze dan alsnog kracht gebruikt heb je ook de 2e lijn aan het bit nog. Voor jonge paarden is het verstandig om een kneveltrens te gebruiken. De naam lijkt erg, maar dat is het niet. Het is een soort bustrens met lange takken. Dat verhinderd altijd dat een bit door de mond kan schieten. Jonge paarden willen nog wel eens iets plotselings doen en als je dan niet goed reageert kan het bit door de mond heen gaan. Dat is dus niet de bedoeling, deze trens doet dat dan dus ook niet.

Ga bij een dier dat kracht gebruikt al snel over tot dubbel longe zodat je meer controle hebt.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:26

Als ik jou was zou ik in elk geval eerst een stukje van de wei afzetten zodat je een 'longeerkraal' hebt. Misschien is het een optie om een keer los te longeren, dan kan ze ook geen gebruik maken van haar kracht. Misschien reageert ze er helemaal niet goed op, maar misschien ook wel, het is het proberen altijd waard toch? Overigens is het altijd handig om een tweede persoon te 'gebruiken' bij een paard wat longeren (nog) niet kent. Dan houdt één persoon de longeerlijn vast, en de andere persoon loopt aan de buitenkant naast het paard, om als het ware de rondjes aan te wijzen. Later kun je dit afbouwen.

rozemissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:35

ik ben het met nancy22 eens maar ik zag je profiel en je paardje had een veulen .....dan is het best logisch dat ze te dik is, de buik trek later bij.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 16:14

bedankt voor de tips.
het is inderdaad logisch dat ze te dik is, (tenminste, een buik heeft, want ze is verder ook dik hoor) maar ik wil gewoon graag beginnen met de training, en omdat ze vrij zwaar is wil ik haar eerst trainen, spieren kweken en af laten vallen, voordat ik erop ga rijden.
dit om haar niet te veel te belasten, en ook omdat ik niet weet wat haar verleden is, behalve dat ik de derde eigenaar ben, en ze de laatste twee jaar in elk geval stil heeft gestaan.
ze vind aan de hand op comando stappen, halthouden en draven wel steeds leuker, en word ook al aktiever merk ik.
verder vind ik longeren een goede manier om een paard te leren kennen, en ben ik eigenlijk van plan haar een beetje op nieuw te beleren, niet echt natuurlijk, je kan er zo op, maar wil haar graag naar mijn hand zetten, en niet overvragen.

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:59

Hej,,

Wat ik zou doen, wat ook al genoemd is, is los longeren. daarvoor moet je wel even een stukje weiland afzetten met STERKE draad zodat ze er niet doorheen kan vliegen.

Laat haar daar in los en doe de zweep er achter, maar gebruik in eerste instantie je stemhulp. neem wel een longeerlijn mee!
Als het erg goed daat beloon je haar natuurlijk met een snoepje, wil vooral niet te snel.

Gewoon elkedag even 15 min. longeren en ook met haar aan de longe gewoon stappen, en misschien even stukjes draven.

later kun je haar als het goed gaat met los longeren na 5 min. de longe er aan klikken en even te kijken hoe ze er op reageerd.
verder moet je haar wel altijd los blijven longeren, dat vind een paard leuk! en krijgd hij er meer plezier in!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.. vragen? stel ze gerust!

Gr. Nienke

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:01

Elke dag een kwartier? Longeren is, en zeker voor een paard wat hiervoor 2 jaar stilgestaan heeft, vrij belastend/intensief hoor.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 19:37

ja, ik laat haar nu 5 minuten stappen, das al best heel wat!
ze staat gewoon op het land, met veulen he!
heeft echt geen conditie nog.
en hoeft ook geen sportpaard te worden hoor, maar gewoon lekker in vorm raken.

snoepjes geef ik haar eigenlijk niet, ik geef haar nooit iets uit de hand.
een klopje of vriendelijk woord is al wel genoeg Lachen

ik zal zien of ik een kraal kan maken, zit met het veulen, die is pas een maand.
maar aan het bit longeren is dus niet verstandig denk ik?
omdat ze dan misschien haar mond stuk trekt?

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:44

een kwartier met alles er op en er aan,, gewoon laten lopen,, doet ze in het land toch ook?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:06

Ik zou wel wat langer longeren, zo krijg je echt geen conditie terug hoor. Lachen
Een paard kan makkelijk 20 minuten werken, zelfs paarden zonder conditie. Ik zou gewoon een hoofdstelletje indoen, bitstukje eraan en longeren. Ja

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:02

Ik zou daar niet mee beginnen, als je paard nog nooit gelongeerd is moet je dat rustig opbouwen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:11

haha. verschillende meningen Clown

naja, ik kan de komende weken alleen in het weekend met haar bezig, ik verhuis binnenkort achter de paarden aan zegmaar.
dus nu oefen ik wat in het weekend, en straks pak ik het goed op.
ik denk dat ik nu gewoon ff met haar aan de hand blijf oefenen om de stemhulpen duidelijk te maken, en er straks de eerste keer met bit in, iemand naast laat lopen aan de longe, in een afgezet stukje, dan komt het veulen ook niet tussen mij en de merrie in, of tegen de longeerlijn aan enzo, die kan dan buiten de kraal mee rennen Tong uitsteken (ze loopt altijd knetterend rond te bokken als ik haar mammie in actie zet Knipoog )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:14

Los longeren in longeerkraal. Is desnoods ook zelf te maken door een hoek van de bak af te zetten. Als ze hun gewicht in de strijd gooien heb je ook niets aan bit of kaptoom. Wat nog wel wil werken is een touwhalster.