Met welke leeftijd beginnen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quinoa

Met welke leeftijd beginnen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 17:05

Ik vroeg me af met welke leeftijd je begint met het loswerken e.d.??

Cassidy

Re: Met welke leeftijd beginnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 00:43

Loswerken houdt in dat je paard op een paddock komt te staan en scherpe draaien moet maken, kleine cirkels moet lopen enz.
Net als te jong logeren niet zo best is voor het paard, is loswerken dat ook niet.
Ik zou beginnen met een wat ouder paard, rond de drie jaar. Zelfde leeftijd als met longeren.

Uckpuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:37

En grondwerk. Op welke leeftijd kan daarmee gestart worden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:36

Zolang het grondwerk beperkt blijft tot meelopen en over dingen heen lopen, wijken voor druk, vaststaan, voetjes geven en de gewone basis dingen van opvoeding: meteen vanaf de geboorte. Bij een veulen moet je wel eraan denken dat ze zich maar heel kort kunnen concentreren. Ook heb je het risico dat een veulen zich snel te vrij kan voelen als je er vaker mee omgaat, je gaat uitproberen en daar ook foute dingen uit kunnen ontstaan, helemaal als je als persoon op de grond niet weet hoe je daar mee om moet gaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:58

Ik ben met mijn veulen een beetje begonnen toen ze 6 mnd was , maar wel met begeleiding van een Voest trainster, en ook niet al te vaal om de paar weekjes een een paar minuutjes in de ring en , wel gewoon lekker af en toe een wandeling buiten maken , zodat ze aan alle dingen heeft kunnen wennen, ze is nu 2 en behoorlijk bom proef, dus ben heel beneiuwd hoe ze over 1 1/2 jaar het onder het zadel gaat doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:26

Veulens zijn nog zo 'puur' in hun gedrag. Nog 100% paard, niet al gevormd door de mens.
Het lijkt me erg interessant om eens een dagje met een stoeltje in de wei te gaan zitten. Daar kan je zoveel van leren
Helaas ken ik geen veulens hier in de buurt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:49

Lenneke_ schreef:
Veulens zijn nog zo 'puur' in hun gedrag. Nog 100% paard, niet al gevormd door de mens.
Het lijkt me erg interessant om eens een dagje met een stoeltje in de wei te gaan zitten. Daar kan je zoveel van leren
Helaas ken ik geen veulens hier in de buurt.

Je leert idd erg veel van met een stoel aam de kant te gaan zitten, ik heb dat toen ik begon met mijn paardjes ook heel veel gedaan , ging gewoon een uurtje aan de rand van de wei zitten kijken , om te zien hoe ze met elkaar omgaan, daar kun je echt zoveel van leren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:01

Bij volwassen paarden heb ik dat ook wel gedaan.
Maar veulens lijkt me nog veel interesanter omdat die nog zo 'puur' zijn (tenminste, dat horen ze te zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:29

Lenneke, je bent welkom hoor! Hier twee veulies in de wei! Tong uitsteken