Paard snapt het niet..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy_

Paard snapt het niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 19:26

...Of ik breng het niet duidelijk genoeg, net wat je wilt natuurlijk. Knipoog Ik ben niet heel fanatiek met vrijheidsdressuur bezig, dus ik ben nog steeds bij de basis. Ik heb 2 'problemen', dus die zal ik hieronder even uitleggen;

Als ik haar achterwaarts wil laten gaan doe ik dat dmv een zweepje als een soort van aanwijsstokje horizontaal voor haar borst te plaatsen -ik raak haar dus niet- , en natuurlijk het commando (terug). Dit doet ze in principe meestal heel goed, maar wanneer ik dan klaar ben met VD'en en haar aai in de buurt van haar borst oid, gaat ze achteruit. Nagelbijten / Gniffelen Ik had zelf al bedacht dat dit kan zijn doordat ik het misschien wat te vaak herhaal, maar hoe maak ik duidelijk dat het alleen moet wanneer ik erom vraag (behalve negeren)? Ik zit namelijk niet te wachten op een paard die alleen nog maar achterwaarts wil. Clown (Zover is het nog láng niet, vandaag deed ze het trouwens niet, maar vorige keer wel).

Ik ben vandaag begonnen met het blijven staan terwijl ik wegloop, dus ik verwacht natuurlijk nog niet dat het meteen goed gaat, maar ik vraag me af hoe ik dit in het vervolg op kan lossen. Wanneer ik wegloop op de hoefslag blijft ze heel netjes staan (op een enkele uitzondering na Tong uitsteken), maar wanneer ik van de hoefslag af loop, in een soort van 'bochtje' dus, loopt ze achter me aan. Misschien komt dit doordat ik onbewust wat druk op het touw zet, maar ik denk niet dat dat het is. Heeft iemand tips? Lachen

Groetjes,
Nancy

dagami

Re: Paard snapt het niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:29

Je 1e probleem: Beetje moeilijk te zeggen. Misschien kan je je commando nog wat duidelijker maken zodat je paardje echt het onderscheid ziet tussen jouw commando en gewoon aaien. Neem altijd een vaste houding aan als je je paard achterwaarts wilt laten gaan (bv ga links, schuin voor je paard staan, geef duidelijk het commando en je zweephulp en loop dan zelf ook duidelijk mee naar voren).
Verder kan een duidelijk eindcommando waarmee je je VDsessie eindigt misschien ook helpen, zodat je paardje weet wanneer het VD over is Knipoog

Je 2e probleem: Hmm, op zich kan ik me wel voorstellen dat je paardje achter je aankomt als je in een bochtje wegloopt. Ik weet niet waarom, maar als ik bv met mijn paarden wandel en ze willen opeens niet meer verder dan kan ik ze ook zonder druk meekrijgen als ik gewoon even in een bochtje verder wandel Clown

Ik denk dat je dit gewoon wat langzamer moet opbouwen. Als je in een rechte lijn wegloopt blijft je paardje netjes staan toch? Probeer dan een keer een heel klein stukje een hèèl klein beetje schuin weg te lopen, maar precies net niet schuin genoeg zodat je paardje je niet wil gaan volgen. Het kan zijn dat je in eerste instantie dus nauwelijks van je normale rechte lijn afwijkt. Goed belonen als hij is blijven staan en ga dan cm per cm schuiner weglopen (kan zijn dat hier dagen-weken overheen gaan tot je echt alle kanten op kan lopen zonder dat je paard je volgt).
Beloon je paard nooit als hij toch is gaan lopen, maar zet hem weer stil en begin opnieuw (en let er dan dus op dat je zelf niet te ver gaat, doe even een klein stapje terug qua moeiiljkheid Knipoog )

Verder is het misschien een idee om zonder halstertouw te oefenen, dan ben je zelf wat vrijer in je beweging en kan je niet toch perongeluk wat druk op het halstertouw zetten.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 16:48

Ja dat doe ik zelf inderdaad ook altijd, een bochtje maken wanneer ze niet verder wil lopen, maar ik wist niet dat ze daar zo sterk op reageerde zegmaar. Knipoog In elk geval heel erg bedankt voor je reactie, ik ga ermee aan de slag! Lachen

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:48

Ik oefen ook het blijven stilstaan als ik wegloop (prachtig om de hoofden van mensen te zien als je 'blijf!' tegen je paard zegt Schijnheilig) maar ik loopt altijd naar achteren weg. Als ik naar voren wegloop ziet hij dit als een teken dat hij moet volgen en is het dus lastig te leren. Zelf zeg ik 'ho' als hij moet stilstaan, dan 'blijf' als teken dat hij moet blijven staan, en dan loop ik naar achteren toe, vlak naast hem, en loop via zijn kont weg. Zo kan ik zelfs een cirkel om hem heen lopen terwijl hij stilstaat, maar als ik dan te dichtbij zijn hoofd kom zal hij toch wederom de neiging hebben om achter me aan te lopen. (dus als ik een niet groot genoege cirkel maak en op een paar cm van zijn hoofd langskom en met een bocht naar achteren loop)

Ik vind het eigenlijk al best knap dat je paard blijft staan als jij vooruit loopt, haha. Ik loop altijd via z'n kont weg.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 22:21

Dat is inderdaad een slimme opmerking van je, een paard denkt natuurlijk dat hij mee moet lopen wanneer je vooruit loopt, nooit aan gedacht! Knipoog Wel vind ik persoonlijk dat het echte 'einddoel' is dat een paard áltijd blijft staan wanneer jij wegloopt, wanneer dat de bedoeling is althans, dus niet alleen als je naar achteren gaat. Maar ik bedenk me nu, dat ik het best wat meer mag waarderen dat hij het eigenlijk in één keer snapte! Lachen Knipoog