...Of ik breng het niet duidelijk genoeg, net wat je wilt natuurlijk.
Ik ben niet heel fanatiek met vrijheidsdressuur bezig, dus ik ben nog steeds bij de basis. Ik heb 2 'problemen', dus die zal ik hieronder even uitleggen;
Als ik haar achterwaarts wil laten gaan doe ik dat dmv een zweepje als een soort van aanwijsstokje horizontaal voor haar borst te plaatsen -ik raak haar dus niet- , en natuurlijk het commando (terug). Dit doet ze in principe meestal heel goed, maar wanneer ik dan klaar ben met VD'en en haar aai in de buurt van haar borst oid, gaat ze achteruit.
Ik had zelf al bedacht dat dit kan zijn doordat ik het misschien wat te vaak herhaal, maar hoe maak ik duidelijk dat het alleen moet wanneer ik erom vraag (behalve negeren)? Ik zit namelijk niet te wachten op een paard die alleen nog maar achterwaarts wil.
(Zover is het nog láng niet, vandaag deed ze het trouwens niet, maar vorige keer wel).
Ik ben vandaag begonnen met het blijven staan terwijl ik wegloop, dus ik verwacht natuurlijk nog niet dat het meteen goed gaat, maar ik vraag me af hoe ik dit in het vervolg op kan lossen. Wanneer ik wegloop op de hoefslag blijft ze heel netjes staan (op een enkele uitzondering na
), maar wanneer ik van de hoefslag af loop, in een soort van 'bochtje' dus, loopt ze achter me aan. Misschien komt dit doordat ik onbewust wat druk op het touw zet, maar ik denk niet dat dat het is. Heeft iemand tips? 
Groetjes,
Nancy