longeren met pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 17:49

Hallo,

Ik vroeg me af wat de precieze werking van het longeren met een pessoa nou is?
En zie ook vaak dat mensen een gebruiksaanwijzing zoeken, waarvoor is die dan ? Staat daar in hoe je het om moet doen, of hoe je het moet opbouwen ofzo?

gr karin

wsundayl

Re: longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:48

Een pessoa is geschikt om het paard te leren zijn achterhand meer te gebruiken, zijn rug te ontspannen enz.
Die gebruiksaanwijzing is idd om uit teleggen hoe je hem om moet doen. Een pessoa heeft namelijk verschillende instelmogelijkheden en ook hoe en waarvoor je hem moet gebruiken.
Het enige wat ik er wel echt van weet is dat ie alleen maar geschikt is voor wat oudere ervaren paarden. Dus niet voor een jong paard wat heel zijn spieropbopuw nog moet krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:58

VSW--> LO

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 21:07

Waarom niet voor een jong paard dan? Als het is om te leren hoe ze hun achterhand moeten gebruiken, en rug ontspannen enz. dan is dat toch alleen maar goed?

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:46

Ik heb ook een gebruiksaanwijzing toegestuurd gekregen van iemand van bokt, ik zal het even overtypen;

1) Lage instelling: Deze instelling bevordert de aanspanning en ontwikkeling van de rugspieren. Tevens stimuleert deze instelling het paard losser en ruimer vanuit de schouders te bewegen. Uiteinde van onderdeel 3 aan de singel bevestigen. Bewegingsvorm: Draf

2) Midden instelling: Deze instelling bevorderd vooral de ontwikkeling van de bovenhalsspieren, waarbij tevens de achterhand wordt geactiveerd. Bewegingsvorm: Draf

3) Hoge instelling: Deze instelling is gelijk aan de rijhouding van het paard en draagt ertoe bij dat het paard in de galop in balans en met meer kracht gaat bewegen. Bewegingsvorm: Draf/galop

4) Dressuurinstelling: Deze instelling bevordert onder andere een hogere halshouding. De beide uiteinden van onderdeel 3 kruisen elkaar op de schoft, voordat ze bevestigd worden aan de schoft. Bewegingsvorm: Draf/galop

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:04

Het is juist slecht voor een jong paard omdat zijn spieropbouw nog niet optimaal is.
Een Pessoa mag pas gebruikt worden voor paarden van zeg maar een jaar of 5.
Het vergt te veel van de spieren en pezen van een jong paard. Daar wordt ook voor gewaarschuwd.

Met een pessoa gaat het paard leren zich meer te verzamelen, daar is een jong paard nog niet aan toe. VCoor een jong paard kan je beter met dubbele longes werken of touwtjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:15

Jonge paarden helemaal los longeren, voorkomt dat ze gaan krabbelen. Voorwaarts neerwaarts opzoeken.
Instelling van de Pessoa met tekening en discussie over inwerking ervan staan hier:

viewtopic.php?f=123&t=559453