bitloos: nageven & stelling....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

balli

bitloos: nageven & stelling....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:25

Ik ben benieuwd naar hoe jullie dat doen: bitloos rijden en toch je paardje nageeflijk rijden en stelling kunnen rijden.

Ik heb een tijdje mijn paard bitloos gereden, omdat ze moest leren ontspannen. Toen ik zover was heb ik het bit er weer in gedaan, omdat ik "echt aan de slag" wilde. Dus dressuurmatig aan 't werk, nageeflijk rijden, stelling, wijken enz. Ging en gaat hartstikke goed (met bit dus)...
Op het moment voel ik me toch weer heel erg aangetrokken door het zonder bit rijden, maar ik wil wel dat dressuurmatige blijven doen (ook puur omdat het goed voor m'n paard is).

Dus de vraag aan jullie: hoe doen jullie dat? hoe krijg jij je paard zonder bit nageeflijk e.d.?

Alvast bedankt!

*oja, ik rij als ik bitloos rijd met een crb (crossropebriddle)*

Lenneke_

Re: bitloos: nageven & stelling....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:11

Ik rij hetzelfde als met bit (volgens sommige niet de juiste manier hoor, maar het gaat prima)
De dressuuroefeningetjes doen we ook gewoon hetzelfde. Wijken enzo kunnen we niet, maar dat kunnen we ook niet met bit

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 19:14

en hoe doe jij 't dan met bit :p ? haha, als ik gewoon veel speel met de teugels e.d. (ophoudingen en zelf ook nageven wanneer zij nageeft) gebeurt er dus helemaal nix Knipoog .... en stelling schijnt ze niet meer te kennen Knipoog (eerder stelling ertegenin Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:26

Ik ben benieuwd naar wat jij zelf onder nageeflijkheid verstaat.

"Spelen" met het bit komt neer op (weliswaar lichtjes) zagen waarmee je wilt aangeven dat je paard z'n hals moet krullen en z'n hoofd naar beneden moet doen. Toch?
Dat is geen nageeflijkheid.

Zo te lezen doe je ook 't meest met teugel- en dus bithulpen (omdat die oefeningen jou zonder bit niet lukken). Ook in dat geval is er geen nageeflijkheid. Het ziet er "mooi" uit (vinden veel mensen), maar meer is 't dan ook niet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:22

De kunst is om zo min mogelijk te doen. Alle "ruis" die kan ontstaan bij het geven van hulpen, kan verkeerd opgevat worden. daar "moet" je paard weer wat mee.

Zit zo stil mogelijk, en hou je handen stil. Zorg dat je paard recht loopt en dan is het een kwestie van rijden. Consequent zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:25

Ik ga met Jovarna mee. Nageeflijkheid is het kado van je paard dat je krijgt door een goede zit en houding, niet door de hulpen die je op het bit geeft. Denk maar aan Klaus Ferdinand Hempfling "verzameling aan de losse teugel"

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 09:53

ik ben 't met jullie eens dat ik 't niet helemaal goed doe, met bit doe ik ook wel veel met m'n zit en been hoor (en zonder bit dus ook)! maar idd ik doe 't nog lang niet 100% goed... dat komt mede doordat er een heel verhaal achter het paard aanhangt (zie je 't al voor je Knipoog ).... ze heeft jarenlang niet gelopen, en als ze liep wilde ze alleen maar galopperen en zo hard mogelijk. ze heeft denk ik van haar hele leven (ze is 17) een 3 jaar serieus moeten werken (en van die jaren weet ik niet hoe serieus 't echt was, want mij werd verteld dat 't een "rotbeest" was die vals was (zoals ze in 't begin idd was) en na 2 jaar dat ik erop rijd is 't een lief dier die nog een gebruiksaanwijzing heeft)...
maar dat terzijde, ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe jullie je paard laten nageven en stelling vragen zonder bit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:04

balli schreef:
ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe jullie je paard laten nageven en stelling vragen zonder bit!

Allereerst door daar niet mee bezig c.q. op gefocused te zijn. Het niet te vragen en niet te willen.
Hou je paard goed voorwaarts (niet laten sjezen, maar goed vlot laten lopen) en maak daarbij veel overgangen en tempowisselen en ga veel figuren rijden (slangevoltes, 8-jes, S-jes, gebroken lijnen, diagonalen e.d.). Maak verbinding met je paard (vanuit je gevoel en gedachten) en rij vanuit je centrum en ontspanning.
Om je bewust te worden van wat je zelf allemaal (onbewust) doet, is het ook goed om tussendoor eens zonder zadel te rijden. Dan voel je veel beter je eigen lichaamssignalen (bijv. dat je paard geen stelling kàn geven omdat jij 'm daarin bijv. met je zitknobbels tegenhoudt e.d.).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:16

Dat kan een lang verhaal worden!

Een paard wat immers alleen maar buigt om het bit te ontwijken loopt alsnog niet 'aan de teugel' en dus in de valse krul. Dat was bij mij en mijn paard helaas het geval, ik was teveel bezig met mijn handen.

In eerste instantie ben ik gaan rijden zonder teugels. Knoop in de teugels en dan toch de figuren rijden. Sturen doe je met je gewicht en je benen; ik heb/had een jonge pony dus begon met het aller simpelste, als ik mijn buitenbeen aandruk wil ik dat ze naar binnen gaat. Buitenbeen aanleggen, je lichaam buigen op de manier dat je het van je paard ook wilt, en actief houden (dat is niet rennen, maar ook niet sukkelen).

Hoe ze het verder dan deed maakte niet zoveel uit; hoe scherp de wending was in eerste instantie ook niet, omdat ze nog bezig was balans te vinden in haar wending vanuit de achterhand, en ze zelf dus aanmoest geven tot waar het haar lukte.

Toen dat soepel ging stapje verder gegaan, teugels er weer bij. Wou ik nu naar binnen deed ik mijn binnenhand extreem naar binnen, maar zónder druk, en de buitenteugel hield ik tegen de hals, met lichte druk. Dan buiten been eraan en zelf de buiging aannemen. Met mijn binnenbeen moest ik mijn wending gaan sturen, binnenbeen naar achter en hoe 'sterker' de druk, hoe scherper de wending.

Doe je het goed, komt je stelling automatisch!!! Stelling van het hoofd komt namelijk omdat ze hun lichaam in de lengte buiten, en het hoofd dan mee gaat. buigt het lichaam niet (wat helaas bij heel veel paarden het geval is) en mensen trekken wel het hoofd naar binnen, lopen ze over hun schouder weg en dat is niet zo denderend voor hun gestel.

Toen ze goed kon wenden zijn we pas begonnen met 'druk'. Omdat mijn paard erg uhh tegen het bit was (ja hier reed ik nog met bit; ik rijd nu afentoe met bit, en afentoe met hackmore, afentoe op halster..) moest ze eerste leren dat haar geschud en gedoe geen ontwijking op het bit opleverde. Dus lichte druk houden, wat ze ook deed, en natuurlijk wel actief houden, en lekker wendingen gaan rijden (op het moment dat ik mijn wending goed reed, zette zij achter meer onder en dan boog ze natuurlijk ook in haar rug/hals. Die momenten probeerde wij te verlengen). Toen dat goed ging had ik eigenlijk een al een super paard haha!

Door het leren van uit de achterhand wenden kon ze ook meteen wijken, zowel in stilstaand (sidepasses) als echt wijken.
Omdat ik wester rijd moest ik van de constante druk af; en naar de 'vrijwillige' ronding. Ik vraag haar dan heel zachtjes nageeflijk (en ondertussen houd ik haar goed actief, blijf wendingen rijden e.d.) en als ze nageeft geef ik de boogjes in de teugels weer terug. Net zolang totdat ze weer wat uit balans valt en dus weer wat omhoog komt.
Achteruit is ook een goede oefening om te merken hoe scheef je paard is, en zijn achterhand sterker te krijgen.
Paard moet, als jij met 2 benen de achteruithulp geeft recht achteruit lopen (weet eerlijk gezegt niet wat de hulp in het engels is, ik doe 2 benen wat naar achter, ga iets naar voren zitten en zeg 'back'. Geen teugelhulp dus). Doet ie dat niet is ie scheef, en doe je je wendingen nog niet optimaal. Als een paard scheef is moet je hem niet naar beneden willen rijden; daar heeft deze nog niet genoeg balans voor.Kan je de scheefheid niet oplossen heb je misschien wel een paard met artrose/hko o.i.d.

Met de Hackmore rijd ik exact hetzelfde. behalve dat ik nog veeeeeeeel voorzichtiger ben met mijn handen. Ze reageerd daar enorm op, echt niet normaal. Sinds ik ermee rijd kan ze een sliding. Ze is altijd al wat fel geweest op het bit, en het ging dus niet optimaal, op de hack is ze enorm ontspannen, en kan iknet even meer verzameling vragen (waarna ik haar dus wel weer 'los' laat, ik vraag, en als ik reactie krijg laat ik los). Omdat ik verzamelder kon aanrijden op de stop, stopte ze echt op achter, wat automatisch resulteerd in een sliding!

Wijken is heel simpel, als ik naar links wil wijken vanuit stap/draf, linker been van paard af, rechterbeen eraan, linker teugel van de hals af, rechts tegen de hals, ik neem stelling naar rechts, waardoor paard dus ook, en ondertussen zijn wij dan allang aan de andere kant van de bak hahaha!
Na het vele oefenen hoef ik vaak nog maar zelf stelling aan te nemen en linkerbeen 'los' te laten, en dan gaan we al Knipoog Stelling doet ze vanzelf.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:46

@ toydoll: waarom gebruik je dan een hackemore als je paaard daar zo ongelooflijk scherp op reageert? Kan je dan niet beter met een wat minder scherpe bitloze optoming gaan rijden?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:53

dorientjuh schreef:
@ toydoll: waarom gebruik je dan een hackemore als je paaard daar zo ongelooflijk scherp op reageert? Kan je dan niet beter met een wat minder scherpe bitloze optoming gaan rijden?

Met een gewoon halster snapt ze de zijwaartse druk niet, en word dan gestressed omdat ze mij niet snapt, en ook schuift het heel erg en is de ontspanning ver te zoeken.
Met een cross idee onder de kaak/kin door (cross rope, ruitershop hoofdstel, voest hoofdstel, crosslink) snap ze zowel de zij waartsedruk als terug houdende druk niet, en dan is er met haar dus ook niets mee te beginnen. Ze snapt de begrenzing niet, en komt alleen maar in protest op de druk die ze niet snapt.

De Libra RB en mijn zelf gemaakte dually halster schoven heel erg (wat de ontspanning weer niet in de hand werkte als het in de buurt van haar oog kwam), en ging ze op hangen en viel daarmee ontzettend op de voorhand.

Met de Hackmore reageerd ze goed, tis niet dat ze er bang van is o.i.d. Ze ontspant en volgt mijn hand, hangt er absoluut niet in maar duikt er ook zeker niet achter; maar als ik een ophouding geef krijg ik een reactie, en gaat ze niet juist express trekken en op de voorhand rennen. Ze komt goed terug op haar achterhand. Je ziet het terug in haar bespiering, die sindsdien enorm verbeterd is. Ook merk je dat ze nu onder het rijden echt op mij concentreerd en niet alleen maar bezig is met kabouters zoeken en onder me weg sprinten. Met mijn billy allen bit is dat al een heel stuk minder dan met een 'gewoon' bit, maar bitloos is het nóg beter, zeker met de hackmore dus.

In mijn verhaaltje stond het misschien wat stom, maar mijn paard is een wat lomp dier, zeker niet fijngevoelig. Dus op het moment dat zij ineens wel reageert op de minste aanwijzingen ; vind ik dat uiteraard een heerlijke ontwikkeling. Ze heeft niet zo'n denderend gebit dus dat het met bit minder gaat is wel te begrijpen; sinds de tandarts gerenoveerd heeft is het wel beter, maar nog niet optimaal.

Ik heb hem erg hoog (boven het stukje 'loshangend' neusbeen), en de kinriem zo los mogelijk, dus zo scherp is deze dan ook weer niet.