dorientjuh schreef:@ toydoll: waarom gebruik je dan een hackemore als je paaard daar zo ongelooflijk scherp op reageert? Kan je dan niet beter met een wat minder scherpe bitloze optoming gaan rijden?
Met een gewoon halster snapt ze de zijwaartse druk niet, en word dan gestressed omdat ze mij niet snapt, en ook schuift het heel erg en is de ontspanning ver te zoeken.
Met een cross idee onder de kaak/kin door (cross rope, ruitershop hoofdstel, voest hoofdstel, crosslink) snap ze zowel de zij waartsedruk als terug houdende druk niet, en dan is er met haar dus ook niets mee te beginnen. Ze snapt de begrenzing niet, en komt alleen maar in protest op de druk die ze niet snapt.
De Libra RB en mijn zelf gemaakte dually halster schoven heel erg (wat de ontspanning weer niet in de hand werkte als het in de buurt van haar oog kwam), en ging ze op hangen en viel daarmee ontzettend op de voorhand.
Met de Hackmore reageerd ze goed, tis niet dat ze er bang van is o.i.d. Ze ontspant en volgt mijn hand, hangt er absoluut niet in maar duikt er ook zeker niet achter; maar als ik een ophouding geef krijg ik een reactie, en gaat ze niet juist express trekken en op de voorhand rennen. Ze komt goed terug op haar achterhand. Je ziet het terug in haar bespiering, die sindsdien enorm verbeterd is. Ook merk je dat ze nu onder het rijden echt op mij concentreerd en niet alleen maar bezig is met kabouters zoeken en onder me weg sprinten. Met mijn billy allen bit is dat al een heel stuk minder dan met een 'gewoon' bit, maar bitloos is het nóg beter, zeker met de hackmore dus.
In mijn verhaaltje stond het misschien wat stom, maar mijn paard is een wat lomp dier, zeker niet fijngevoelig. Dus op het moment dat zij ineens wel reageert op de minste aanwijzingen ; vind ik dat uiteraard een heerlijke ontwikkeling. Ze heeft niet zo'n denderend gebit dus dat het met bit minder gaat is wel te begrijpen; sinds de tandarts gerenoveerd heeft is het wel beter, maar nog niet optimaal.
Ik heb hem erg hoog (boven het stukje 'loshangend' neusbeen), en de kinriem zo los mogelijk, dus zo scherp is deze dan ook weer niet.