aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Blacky_

aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 13:44

hoe kan je een 6 jarige behoorlijk eigenwijze shetlander aanleren te longeren.
ik ben bezig met het aanleren
maar elke keer komt ze naar me toe gehuppeld.

hoe kan je het het beste aanleren.
want ik heb al veel geprobeerd,
maar evht ervaring heb ik net op dat gebied

xxx

Iris_B

Re: aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 19:25

ik had dat met m'n vorige verzorgpony...
ik heb hem toen een tikje gegeven tegen z'n zijkant, en de zweep voor mijn buik gehouden, zodat als hij naar mij toe wou lopen weer naar buiten ging :p heeft geholpen, na 1 dag deed hij het niet meer

xredfordx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:49

iedere keer als ze naar binnen loopt moet je met de zweep een tik onder de buik geven, zo weet ze dat ze naar buiten moet. en het is altijd handig als je op een afgezet stukje longeert Haha!

moi_gitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:57

Begin vooral met duidelijke commando's. Normaal als je paard naar binnen komt zeg je naar buuiiteen Gewoon luid en duidelijk. Ook hoor je in normale toestand dan met de zweep naar zijn schouder te wijzen. Omdat jou pony hier waarschijnlijk niet op reageer kun je dit versterken met je zweep(tikje op de schouder) en blijf je commando herhalen. Ook met galop en overgangen terug zijn de stemcommando's het makkelijkst. Als je pony daar eenmaal goed op reageert is het longeren voor jou een stuk makkelijker. Bijv. naar galop toe zeg je Let op! Gaaaalop. en dit kan verstekt worden met een tikje op de bil. Als het tempo van je pony goed is houd je je zweep omhoog, of tegen de ondrkant van je pols aan, anders word dat lange ding zo zwaar Knipoog als hij langzamer moet laat je de zweep zakken. Als je pony's deze commando's eenmaal kent, is longeren makkelijker te begrijpen voor jullie allebei! succes drmee Haha!

Natje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:01

Als ik mijn paard aan het longeren ben en hij komt naar binnen "wijs" ik met mijn longeerzweep naar zijn voorbeen dan gaat hij weer naar buiten