Twee friendly vraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maroush

Twee friendly vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 22:23

Vandaag het Level1 pakket maar weer eens opgegraven en even gefriendlyed. Problemen zijn alleen nog dezelfde als tijdje geleden toen we nog Parelli deden ...

Kan Maroush met de meest rare voorwerpen óveral aanraken, punt is alleen dat mevrouw nogal snel verveeld is en andere dingen gewoon veel interessanter zijn. Gevolg is dat ze de grond gaat inspecteren, vrolijk rond gaat kijken, een muur gaat likken of als er niks binnen bereik is, ze maar gewoon ergens naartoe wandelt Koe.

Parelli zegt dan: net iets rustiger meelopen en ritmisch dooraaien. Dat kan ik wel doen, maar dan komen we overal en nergens uit en bovendien loopt Maroush niet weg voor het aaien, maar omdat ze iets boeienders te doen wil. Ik kan de aandacht wel even terugkrijgen door de andere kant op te lopen of door te kriebelen om d'r favoriete plekjes, maar dat duurt dan weer niet lang. Hoop dus dat jullie tips hebben hoe ik de aandacht langer vast kan houden ...

Ander probleem is dat Maroush nogal graag onder d'r kaak geaaid wordt. Vaak als ik d'r hoofd ergens anders aai, steekt ze d'r kop in de lucht wat betekent dat ze onder d'r kaak gekriebeld wil worden. Maargoed, wat dan? Ik heb als reactie daarop haar altijd daar geaaid, moet ik dat nu eigenlijk niet meer doen, wachten tot hoofd omlaag komt en opnieuw proberen?

Ben erg benieuwd naar jullie mening Ja

prompter

Re: Twee friendly vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:55

Gewoon niet te lang friendly-en, ga door naar de volgende game en doe steeds wat friendly tussendoor Lachen. Een paard dat zich zeker voelt en zich snel verveelt heeft behoefte aan variatie - geef haar die dus ook Lachen.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 10:32

Ze is helaas kreupel dus veel variatie is er niet, maar het klinkt logisch ... dankje voor je tip Lachen

Maar mocht de aandacht er aan het begin al niet zijn, hoe raad je aan om die dan toch te krijgen?

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:50

Eerst wat gaan doen en dan friendly.
Ik begin altijd eerst met de andere games en ga later eens wat friendly doen. En ook vooral niet te lang, ik weet inmiddels dat hij het prima vind als ik hem overal aanraak, dus ben ik na een minuut ook alweer klaar. Soms geeft hij al dat ie kroelig is die dag en ga ik wat langer door, en anders niet. Lachen

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 11:12

Wil toch wel graag eerst met friendly beginnen. Anders is het zo van "hoi, hier ben ik en ik zal je eens even aan de kant zetten".
Maar het is meestal idd wel te merken of een paard in een kroelbui is, da's wel handig Ja

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:35

Ik poets altijd voordat ik iets ga doen, en poetsen is tenslotte ook friendly Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:08

Niet te lang bij de friendly blijven hangen. Hoe ernstig is die kreupelheid? Kun je Yoyo-en? Als er niet meer in zit dan friendly vanwege de blessure van je paard, zou ik even niets doen, verveling is iets wat je niet wilt.
Je kunt het natuurlijk ook spannender maken door met een plastic zakje te friendlyen. Eerst plastic zakje aan de stick zonder lucht, aansuitend wat lucht erin. Uiteindelijk aan het touwtje vastmaken. Lekker laten knetteren. Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je in het begin wat sprongen krijgt. Kan je paard dat aan met de blessure?
Kun je ook met de stick en het touw naast haar op de grond slaan zonder dat ze een krimp geeft? Of hem over haar hoofd laten cirkelen?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:20

Zakjes e.d. ga ik nog eens proberen, geeft ze over het algemeen niet veel om.
Ze heeft een beschadigd botvlies en loopt daardoor wel flink kreupel. Ze mag wel op het land en stappen, maar denk dat ik voor de zekerheid de andere games maar niet kan spelen en niet te rare dingen kan doen.

Maar dank je voor je advies! Dan laat ik Parelli nog maar ff helemaal zitten tot ze weer beter loopt.
Vraag me alleen nog steeds af ... stel dat je paard ondanks alles toch aandacht ergens anders op richt. Hoe krijgen jullie die dan weer terug?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:33

Aandacht ergens anders op richten is een teken van ontspanning. Niet te zwaar aan tillen, maar ook niet te lang mee doorgaan, en sneller overstappen op andere oefening.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:19

Op de 2e DVD van level 2 laat Linda heel goed zien hoe je de aandacht "vast kunt houden". Is een flink verhaal om hier neer te zetten, misschien kun je die DVD van iemand lenen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:23

Ik wissel veel van oefening en richting om aandacht vast te houden.