Bitloos buiten rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Bitloos buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 18:15

Hallo,

Ik zag hieronder een topic over het bitloos, maar daar stond niet in wat ik zocht. Vandaar dat ik dit topic open.

Voor mijn pony heb ik een side pull (Ik kan eventueel een foto maken als dat gewenst is) ik heb hiermee in het verleden gereden bij haar wat in het begin niet helemaal lekker ging. Uiteindelijk lukte het wat beter. Maar heb er daarna nooit meer echt mee gereden.
Toch wil ik weer omschakelen naar bitloos. Mijn pony reageerd erg goed om mijn beenhulp, zit en stem, Dit is verder geen probleem. (Misschien handig om te weten, ik rijd western met haar).

Nu wil ik eigenlijk buiten ook eens het bitloze hoofdstel proberen maar weet niet helemaal hoe ik dit zou kunnen doen. Mijn pony vind het leuk buiten en wilt soms hard gaan, of als ik met mijn stalgenoot in het bos ben dan gaat mijn pony er in de galop eens flink hard achteraan, ze is bang haar vriendin uit het oog te verliezen. Met bit in geef ik ophoudingen en rijd haar zo terug (tenzij ze als een kip zonder kop doorrent, dan laat ik haar wat gaan). Nu kan ik met mijn side pull niet zulke ophoudingen maken als bij mijn hoofdstel met bit en vraag me dan ook af hoe ik dit zou kunnen oefenen.
Bit vast maken aan de side pull zou een optie kunnen zijn, maar ik weet niet hoe ik deze kan bevestigen aangezien het geen bakstukken heeft voor het bit.

Wie heeft er misschien wat tips en adviezen hoe ik dit zou kunnen oefenen?

Edit: Nog een kleine toevoeging wat ik net was vergeten.
Mijn pony loopt redelijk hoog met haar hoofd. Normaal gesproken zou ik vragen met ophoudingen zoals ik dat leer in de les. (Teugels opheffen). Hoe zou ik dit eventueel kunnen oefenen met side pull? Ze hoeft niet aan de teugel, dat zeker niet. Maar iets lager met het hoofd mag ze wel Lachen

Lenneke_

Re: Bitloos buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:45

De eerste keer dat ik 'zonder bit' naar buiten ging had ik een touwhalster om met teugels eraan en daaroverheen het hoofdstel zonder neusriem, ook met teugels. Met het hoofdstel deed ik verder niks, die hing eraan voor nood. Drie keer zo gedaan, maar ik gebruikte het bit nooit, dus toen heb ik hem maar weg gelaten en het ging prima

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:03

Een side-pull is ook niet ideaal in die situatie , ik ga echt nevernooit met een side-pull op een buitenrit die ook maar een beetje spannend kan worden.... je kunt er zo weinig mee.

Teugels zitten aan de zijkant van het hoofd , dus als je remt met de teugels dan trek je alleen maar die neusriem omhoog richting de ogen , zeker als dat koppie ook nog eens in de lucht gaat heb je NIETS te vertellen ermee.

Beter zijn de bitloze optomingen waarbij je teugels zover mogelijk onderaan het hoofd zitten. Als je dan aan de teugels "trekt" om te remmen , trek je de neus naar beneden.

Waardoor je sowieso al veel meer controle hebt dan bij zo'n hoge kop , en het hoofd naar beneden trekken en naar de borst toe , heeft een natuurlijk remmende werking dus dat is heel praktisch.

Een touwhalster dat goed op maat zit , is een goede rem. Lusjes voor teugels zitten onderaan de kin.

Nadeel daarvan is weer dat je weinig zijwaarts stuur hebt in spannende situaties. Bvb. dat er iets "engs" is aan de kant van de weg , en je paard ervoor opzij wil terwijl er een auto aankomt , dan is het wel fijn als je even duidelijk kunt zijn met opzij sturen.

Daarin is dan een cross-rope-bridle of wat dan ook met gekruiste riempjes , weer een stuk beter. Of een hackamoortje.

Nadeel van hackamoortje is weer dat de schaartjes wat irritanter zijn , kunnen nogal eens wiebelig zijn of als het paard even met het hoofd wil schuren langs het been heeft 'ie meteen een bllauwe plek van een schaartje Haha!

En niet te vergeten de mensen die er heel erg dramatisch over doen en je allerlei neus-breek-verhalen aanpraten Schijnheilig

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 00:30

He verdorie schrijf ik hier net een heel verhaal is het weg Haha!

Ik ben vergeten te kijken naar de ringen op mijn side pull. Ze zitten aan de zijkant dat weet ik wel. Maar aan beiden kanten zitten 2 ringen, weet niet of ze allebei ook voor de teugels zijn.
In ieder geval heb ik niet het idee dat ik de side pull omhoog trek, nu heb ik er nog niet aan hoeven 'trekken' en daarbij van bovenaf zie ik het ook minder tot niet.

Ik ben er een klein stukje mee naar buiten geweest, bekend terrein voor ons beiden. Abrupt stond ze stil en had geen zin meer om verder te lopen. Ik had niets meer te vertellen, ze wilde alleen nog maar terug. Even ernaast gelopen erop gestapt en weer omgedraaid naar huis toe. Dit ging wel weer goed.

Ik heb niet het idee dat ze het super vervelend vind, op de druk op de neus na! Ze stond in de bak heftig te schudden en haar neus de lucht in te duwen.

Ik heb een touwhalster en zal deze is proberen, mocht dit niet gaan wordt het toch tijd dat ik de Cross-rope-bridle aan ga schaffen, proberen kan geen kwaad.

pmarena: ik moet zeggen dat ik ook ben bang gemaakt over die verhalen van de hackamore hoor Bloos Neus breken ieh het zal je maar overkomen Nagelbijten / Gniffelen
Maar dat valt dus in feite wel mee? Of hoe zit dat precies?

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:05

Ik heb zeker 5 jaar met een korte schaar hackamore gereden. Dus met dat zachte neusbontje en de kinketting had ik vervangen door een leren riempje. Ik heb het altijd als een vriendelijk hoofdstel ervaren, het is bitloos wat ik zelf erg prettig vind en je hoeft nauwelijks iets mee te doen. Even de teugels oppakken en het paard komt al terug (zoals de shanks bij westernrijden). En ja er zijn situaties geweest dat ik er ook even flink aan getrokken heb. Als je paard er als een dolle stier vandoor wilt gaan dan zeg ik toch een duidelijk nee. Ze heeft echt niet haar neusgebroken, ze gaf er zelfs niet veel om! Als je correct rijdt en direct weer loslaat vind ik dit een prima hoofdstel. Heerlijk om lange tochten mee te maken. Inderdaad, die bangmakerij met neusbreken..onzin echt waar, kijk als je erg lange scharen gaat gebruiken met een harde neusband en je paard heeft last van botontkalking en je bent zelf een gewichtheffer dan zal je paard idd er iets van over houden. Rijd je gewoon netjes zoals je dat ook met een bit doet heb ik niets tegen de korte schaar hackamore. Ik denk dat het voor veel paarden een verademing zou zijn tov het bit.
Nu rijd ik trouwens met een cook hoofdstel. Puur omdat ik die mooier vind bij haar fijne hoofdje. (Toen ik bitloos begon was er niet zoveel keus)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:39

Ik reed vroeger met touwhalster,en dat ging net zo goed als met bit.
(beter eigenlijk zelfs!)
Nu heb ik ook een side-pull,maar die werkt voor mijn idee (voor mijn paard) hetzelfde als het touwhalster.
De teugels zitten idd. niet onder de kin,maar aan de zijkant,maar de neusriem schuift niet omhoog,die blijft mooi waar ie zit,ook als ik aan beide teugels zou trekken.
(wat ik niet doe) Knipoog
Voorbeeldje van mijn paard met de side-pull:
Afbeelding