Paard reageerd nergens op

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_Luna

Paard reageerd nergens op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 17:20

Hoi allemaal..
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..
Mijn paard (veulen van 2 ) Probeer ik al RUSTIG aan de longe te krijgen.. Maar ze vind helamaal niets erg.. De zweep kan je kletsen wat je wil .. ( ik heb haar al aangetikt, maar sla haar niet! ) Ze loopt gewoon niet.. Als je de zweep over haar heen legt doet ze helemaal niets, soms kijkt ze wel wat het is maar reageert er verder niet op..
Hebben jullie mischien een manier om haar te laten lopen?

Alvast bedankt!!

Groetjes Esther

polly2

Re: Paard reageerd nergens op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:24

Wachten tot het paard drie is....
Hety is echt nog te jong om met twee jaar te beginnen.
Het kan maar zo zijn dat het paard er geestelijk nog niet aan toe is om dit soort werk te doen.
Daarnaast kan het gebrek zijn aan respect voor de mens. Is het zo'n paard dat vol vertrouwen helemaal in je broekzak zit? Werk dan eens gewoon los met het dier. Stuur het in de wei eens van je weg met veel bombarie en begin volgend voorjaar met longeren. Wedden dat het dan wel lukt?

Esther_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 17:31

ze heeft wel veel vertrouwen in mij.. maar dat moet ook wel want ze is vroeger mishandeld..
Ze is er wel aan toe om iets te leren want ze vind het wel leuk alleen als ze er geen zin in heeft doet ze het niet.. en ik wil haar toch wat leren..
Op haar 2e jaar kun je toch wel je paard gewoon laten stappen Nagelbijten / Gniffelen

Esther_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 17:37

En als ik haar los gooi.. dan rent ze ook niet ofzo.. maar ze heeft veel te veel conditie om alleen maar op de wei te staan.. ik loop ook met haar langs de weg enz.. maar soms wil ik toch wel dat ze haar conditie kwijt raakt en gooi haar in de bak.. ze reageert nergens op .. behalve als er een ander paard bij in staat dan wil ze graag mee rennen.. ze vind het opzich wel leuk alleen als ze er geen zin in heeft, doet ze het niet Boos!

Esther_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 17:39

( boze poppetje was niet de goede Bloos

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:42

je kun haar misschien op een afgesloten cirkel proberen rond te drijven met een lang touw/longeerlijn. Je kunt dan het touw in aanrichting gooien of evt tegen haar aan om een reactie te krijgen. zo krijgt ze respec voor jeen ziet ze jou als haar meerdere, want alleen een ranghogere kan haar opdrijven. Doe dit niet te lang met haar en ook niet te vaak want ze is nog jong en je moet het niet overbelasten. Veel succes.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:44

Ik denk dat haar conditie alleen maar beter wordt door longeren enzo, dat gaat niet weg Knipoog
Maargoed, ik denk ook dat het nog te jong is om met twee jaar al te beginnen. De belasting op de benen is vrij groot met longeren. Ga eerst wat grondwerk met haar doen.
Als je toch persé wilt longeren, vraag dan iemand om mee te helpen. Misschien snapt ze je bedoeling niet helemaal. Ze moet even nog de link leggen tussen zweep=lopen. Vraag iemand in het begin mee te lopen, als jij met de zweep op de grond slaat, loopt je 'hulpje' aan en neemt het paard mee. Als ze dat niet doet, ligt het toch aan het grondwerk, dat moet eerst bevestigd zijn.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:51

Je wilt haar toch wat leren zeg je...daar is niks mis mee...maar longeren met een twee-jarige is echt te vroeg voor de banden en de pezen en de gewrichten. Ook alleen stappen. Namelijk...als je longeren aanleert is het motto in het begin VOORWAARTS....zo leer je ze gaan voor de zweep en stemhulpen. Als je nu al begint met alleen stappen aan de longe maak je een valse start.
Doe andere leuke dingen met het paard: afspuiten leren....misschien wat grondwerk....maar GEEN longeerwerk.
Eigenlijk hoeft een twee-jarige die verder handmak is niet zo veel te leren. Die moet lekker de wei in, het liefst met leeftijdgenoten.
Je paard heeft vertrouwen in je...dat is goed...maar het paard moet ook respect voor je hebben. Het moet van je weg willen als jij dat eist en het moet weer bij je willen komen als jij dat wilt. Van daaruit bouw je een goede werkrelatie op. En paard met alleen vertrouwen en geen respect zal nooit echt voor je gaan werken. Een paard met alleen respect en geen vertrouwen ook niet...want die doen het dan uit ontzag (misschien zelfs angst te noemen)... Dus....bouw aan wederzijds vertrouwen EN respect en laat het dier verder lekker van de jeugd genieten...het moet nog jaren voor je aan de slag...dus gun hem nog een jaartje.

Doris_Lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:23

gebruik anders een zweep met plastic zakje werkt meesal wel:D

Esther_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 17:40

Heel erg bedankt voor alle tips;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:49

Esther_Luna schreef:
Heel erg bedankt voor alle tips;)

Wat fijn dat je zo reageert...
Vaak wordt er vervelend gereageerd als iemand een advies geeft wat niet helemaal past bij wat je zelf in gedachten had. Ik heb je volgens mij zo'n advies gegeven. Toch reageer jij positief. Dat vind ik fijn, want ik had ook het beste voor met het advies en was al heel benieuwd hoe je zou reageren!
Succes met je paardje!