Myukii schreef:Nouja, hoe, wanneer en waarmee kan ik het beste beginnen? Ik heb he-le-maal 0,0 ervaring met NH. Heb wel al een aantal boeken gelezen, van verschillende NH-ers, maar dat werd me te onduidelijk, ze vertelden allemaal wat anders. Over de methode van Pat Parelli hoor ik veel positieve reacties, maar ik vroeg me wat dingen af.
Eerst en vooral is het goed dat je al wat boeken gelezen hebt over NH. Zo heb je toch al iets of wat overzicht over welke methode je aanspreekt en welke niet en met welke methode je het gevoel hebt dat je zou kunnen beginnen zonder begeleiding en met welke niet.
Hoe begin je aan parelli? Wel daarvoor heb je equipment nodig: een touwhalster, een 12ft rope en een Carrotstick met string.
Verder heb je inderdaad het level 1 pakket nodig. Ik heb hier beide pakketten liggen, zowel het oude als het nieuwe. Het grote verschil zit em in de dvd's! Bij het oude pakket heb je 1 video, de pocketboekjes en het theorieboek. Op de video is inderdaad pat zelf aan het woord en de games worden er voor getoont en that's it. Verder moet je het maar doen met je pocketguides. Best goed te doen, daar niet van, maar het nieuwe pakket is wel makkelijker wat dat betreft. Er zijn 6 dvd's, waar inderdaad Linda heel dikwijls aan het woord is. Pat zie je maar één of twee keer voorbij komen. Verder wordt er uitgebreid ingegaan op de psychologie van het paard en is het meer studentgericht. Daarmee bedoel 'k dat je de stappen daadwerkelijk ziet! Je ziet hoe het wel en hoe het niet moet.
Myukii schreef:Bijvoorbeeld: móét je persé een begleider/leraar/instructeur (geen idee hoe dat heet in Nh-taal

) hebben om het goed te kunnen doen? Dat het handig is begrijp ik, maar ik wil liever wat vrijblijvender ermee bezig gaan. Dat ik makkelijk kan stoppen als ik besef dat het niets voor mij is (waar ik absoluut niet vanuit ga overigens). Daarbij heb ik ook geen geldboom in de tuin staan, en ik neem aan dat een begleider niet gratis is
Neen normaal heb je geen begeleider nodig met de parellipakketten. Als je het level 1 pakket gekocht hebt heb je daaraan wel genoeg. Je kan wel eventueel afspreken met andere parelliers om eens een playday te houden waardoor je van elkaar leert. Of je kan iemand die bezig is met parelli vragen om eens te komen kijken om te kijken of je goed bezig bent.
Er bestaan ook officiële cursussen waar je naartoe kan gaan.
Myukii schreef:En dan: hoe kom ik het best aan een pakket, en wat zit daar allemaal in? Nieuw kopen kan natuurlijk, maar dan vind ik het echt bijzonder duur. Ik heb veel voor mijn paard over, maar zóveel geld voor een paar boeken enzo.. Hoe duur zal het ongeveer worden als ik ze 2ehands koop?
Je kan aan een pakket komen via fora waar mensen zitten die hun pakket verkopen. Of je kan via e-bay een pakket van iemand overkopen. Natuurlijk kan je ook een pakket nieuw kopen maar inderdaad dat is wel duurder.
In het nieuwe pakket zit een succes map (dat is een poster waar je kan aanvinken welke lessen je al afgesloten hebt), pocketboekjes waar alles stap voor stap in beschreven staat, 6 dvd's waar alle stappen opstaan, een logboek waar je kan in opschrijven wat je juist gedaan hebt en wat goed of fout ging. Zo krijg je makkelijk een overzicht waar je nog aan moet werken, en een theorieboek.
Myukii schreef:En, wat ís het eigenlijk? Wat doe je, wat lees je, wat kan je, wat moet je? Ik neem aan dat het veel theorie is, met oefeningen (games, toch?) tussendoor? Maar, wat houden die games in, hoeveel boeken zijn het, wat voor theorie, wat is te zien op de dvd's, heb je speciale dingen nodig enz. enz?
Je begint te lezen met pocketguide 1. Van daaruit wordt er doorverwezen naar een bepaald deel in het theorieboek of een bepaalde chapter op de dvd.
De boekjes zijn in het engels, maar makkelijk leesbaar. Het begint met les 1 en eindigt natuurlijk met de laatste les. Bovendien zit er nog een pocketboekje bij waar je de beginfase voor level 2 legt.
De pocketguides zijn eigenlijk alle stappen. Er staat in HOE je een bepaalde stap moet doen, er staat in wat er kan foutgaan en waarom het dan fout gegaan is. Er staat op het einde van elke les een overzicht van wat je moet kunnen om naar de volgende les over te stappen.
Ik kan je enkel aanraden geen enkele stap over te slaan, want dat bekoop je later in je level 1 programma toch en dan moet je alsnog terug naar de basis.
De theorie staat echt beschreven in het theorieboek. In de pocketguides staat echt een stappenplan.
Dat stappenplan kan je meenemen naar je paard. Die boekjes passen perfect in je jaszak.
Wat de games inhouden vind je terug in de boekjes. Op de dvd's zijn simulatiespelletjes te zien, maar ook eventuele dingen die fout gaan. Er wordt getoond hoe je dan een bepaald probleem kan oplossen. In het begin krijg je een beeld van wat level 1 is. Op het einde krijg je een beeld van hoe level 1 eruit moet zien.
Myukii schreef:Ik hoor en lees ook wel eens over 'examens'. Hoe zit dat in elkaar en hoe werkt dat? Moet je persé examen doen voordat je aan level 2 kan beginnen?
Je kan een examen doen door je level 1 te filmen en het filmpje op te sturen naar Parelli Nederland. Eddy modde beoordeelt dan je filmpje.
Je moet geen examen doen om over te stappen naar het volgende level. Maar naar het schijnt krijg je als je geslaagd bent een rode string voor aan je Carrotstick en een pin van parelli. Het is dus ook leuk om te doen 
Bovendien weet je dan wel of je goed bezig bent en wat je nog eventueel moet aanpassen alvorens verder te gaan. Maar ieder kiest natuurlijk voor zich of die een filmpje instuurt of niet.
Véél succes ermee!