Parelli Vraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Parelli Vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 11:45

Ik heb eigenlijk wat vraagjes over NH algemeen, en over de methode van Pat Parelli.
Om te beginnen heb ik een verzorgpaard van 12, een af en toe redelijk dominante ruin. Hij staat op een pensionstal, waar nog 40 andere mensen met hun paarden staan. Geen van hen is NH-er, en ik weet zeker dat er wat mensen zijn die me raar gaan aankijken als ik aankom dat ik me wil gaan verdiepen in NH enzo. Niet dat me dat uitmaakt, ze kletsen maar, maar ik denk: laat ik het even zeggen.

Nouja, hoe, wanneer en waarmee kan ik het beste beginnen? Ik heb he-le-maal 0,0 ervaring met NH. Heb wel al een aantal boeken gelezen, van verschillende NH-ers, maar dat werd me te onduidelijk, ze vertelden allemaal wat anders. Over de methode van Pat Parelli hoor ik veel positieve reacties, maar ik vroeg me wat dingen af.

Bijvoorbeeld: móét je persé een begleider/leraar/instructeur (geen idee hoe dat heet in Nh-taal Knipoog ) hebben om het goed te kunnen doen? Dat het handig is begrijp ik, maar ik wil liever wat vrijblijvender ermee bezig gaan. Dat ik makkelijk kan stoppen als ik besef dat het niets voor mij is (waar ik absoluut niet vanuit ga overigens). Daarbij heb ik ook geen geldboom in de tuin staan, en ik neem aan dat een begleider niet gratis is Knipoog

En dan: hoe kom ik het best aan een pakket, en wat zit daar allemaal in? Nieuw kopen kan natuurlijk, maar dan vind ik het echt bijzonder duur. Ik heb veel voor mijn paard over, maar zóveel geld voor een paar boeken enzo.. Hoe duur zal het ongeveer worden als ik ze 2ehands koop?

En, wat ís het eigenlijk? Wat doe je, wat lees je, wat kan je, wat moet je? Ik neem aan dat het veel theorie is, met oefeningen (games, toch?) tussendoor? Maar, wat houden die games in, hoeveel boeken zijn het, wat voor theorie, wat is te zien op de dvd's, heb je speciale dingen nodig enz. enz?

Ik hoor en lees ook wel eens over 'examens'. Hoe zit dat in elkaar en hoe werkt dat? Moet je persé examen doen voordat je aan level 2 kan beginnen?

*zucht* zoveel vragen.. Het lijkt me super om een goede band op te bouwen met mijn paard, om hem te begrijpen, en hij mij. Dat ik zonder dwang vanalles met hem kan doen enzo Lachen

Maargoed, parelliërs, vertel over deze methode, ik wil álles weten. Artikelen, sites, fora, boekentips, 2ehands pakketten en nog veel meer ben ik erg in geinteresseerd.

X, Joyce

m_n4ever

Re: Parelli Vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:23

Je kunt eerst eens rondkijken op www.parelli.ch/holland daar zul je in ieder geval veel antwoorden op je vragen vinden! Verders biedt het nhforum veel info www.nhforum.nl
Voor goedkopere 2e handsjes zul je het internet moeten afspeuren, kijk vooral eens op www.ebay.com
Hoop dat dit je een stukje op weg helpt Lachen

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:39

*Volgt topic Lachen
Ik zit in hetzelfde schuitje.. heb net een touwhalstertje gekocht Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:16

Als je wilt beginnen met NH, begin dan met kijken naar je paard. Kijk hoe hij zich gedraagt in de groep naar anderen toe, kijk hoe hij reageert op mensen waar hij mee te maken heeft, kijk naar de verschillende uitdrukkingen op zijn gezicht en bedenk wat ze te betekenen zouden kunnen hebben.
Als je een band wilt opbouwen met je paard, is dààr het begin en niet bij een pakket, een boek, een ander persoon, etc. Die komen daarna pas.
En kom 10 september naar stal Mansour voor de NH-dag, daar is van alles "in het wild" te bekijken en zijn er mensen waar je vragen aan kunt stellen en workshops waar je aan mee kunt doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:38

Informatie over Parelli kun je kant en klaar in een pakket kopen, of stukje bij beetje bij elkaar sprokkelen. Instructie is niet nodig, je kunt je eigen tempo volgen. Er is genoeg informatie te vinden over PNH. Om te beginnen kun je onderstaande links even doorkijken over informatie betreffende de verschillende Games. Er is een boek van Pat Parelli te koop, dat de essentie wel weergeeft, maar moeilijk te volgen is. Het hele systeem van de games kwam later pas, en is nu in de nieuwe versie van het pakket (met de DVD's) nog verder uitgewerkt.

http://www.todayshorse.com/Articles/Lan ... Horses.htm

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... jk.nl/pnh/

http://www.stephanieburns.com/articles/ ... aviour.asp

http://www.visi.com/~jbly/equine/method ... index.html
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-07-06 22:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:39

En voor een nederlandstalig forum (en de mogelijkheid om vergelijkbare producten zoals stick, touwhalster en leadrope te kopen): www.naturalhorsemanship.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:53

Overigens hoef je niet perse examens af te leggen voordat je door kunt. Een officieel bewijs dat je het hebt is natuurlijk leuk, maar niemand weerhoudt je ervan om door te stomen naar het volgende niveau. Waar ik je wel voor wil waarschuwen is, dat je zelf gaat beslissen wat je wel en niet toepast. Om te kunnen beslissen wat je weglaat moet je wel weten wat het inhoudt. Anders is het net als het bakken van een taart, vergeet het meel en de hele taart mislukt.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:15

Super bedankt voor de interesante sites Cassidy! Examens heb ik al veel over gelezen, lijkt me erg lastig, zeker het rijgedeelte (21 minuten passenger Scheve mond Dat word conditie trainen Knipoog ), maar toch wel erg leuk!

Maarja, laat ik eerst maar eens het pakket in huis hebben, en overal aan gaan werken, voordat ik maar aan de examens dénk.

Iig bedankt voor alle antwoorden Lachen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:19

veel succes met parellien!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:28

Ik weet niet of je het pakket 1 nieuw of tweedehands wilt kopen, beide zijn even goed, maar de nieuwe versie (die met de DVD's) is uitvoeriger. De oudere versie is nu ook via Parelli met korting te krijgen, zolang de voorraad strekt. In de oudere versie met de video's zie je Pat Parelli aan het woord op de video's, in de nieuwe versie met DVD's heb ik me laten vertellen dat het Linda Parelli is die het woord doet.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 16:32

Ik denk dat ik voor de oude versie ga. Heb iemand gevonden (uit zweden Nagelbijten / Gniffelen ) die haar level 1 pakket verkocht, dus moet even overleggen over de prijs nog.

Het nieuwe boek is meer psychologie, zowel over mensen als paarden. De oude versie is meer oefeningsgericht. Zeggen ze Knipoog

Maarja, als er toevallig een nieuw pakket op mijn weg komt, koop ik die misschien wel. Ik zie het allemaal wel, het heeft geen haast (al wil ik met de dag sneller beginnen), en ondertussen kan ik me lekker inlezen hier, en op het nh-forum. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:32

Ik heb sinds afgelopen Donderdag een paar video's van Clinton Anderson, omdat de video's eruit gaan worden ze op dit moment goedkoop via Ebay aangeboden. Dan moet je VCR wel NTSC systeem aankunnen. Als je echt voor de oefeningen gaat kan ik je de "riding with confidence" serie aanbevelen.

Clinton Anderson is overigens hetzelfde als Parelli, maar meer no -nonsense. Zijn website is: www.downunderhorsemanship.com, en als je wat artikelen van hem wilt lezen moet je hier kijken:

http://www.downunderhorsemanship.com/articles.html

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 17:50

Weer onwijs bedankt, daar heb ik echt veel aan Haha!

Zodra ik terug ben van m'n peerdje, ga ik het eens goed bekijken allemaal!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:52

Myukii schreef:
Nouja, hoe, wanneer en waarmee kan ik het beste beginnen? Ik heb he-le-maal 0,0 ervaring met NH. Heb wel al een aantal boeken gelezen, van verschillende NH-ers, maar dat werd me te onduidelijk, ze vertelden allemaal wat anders. Over de methode van Pat Parelli hoor ik veel positieve reacties, maar ik vroeg me wat dingen af.

Eerst en vooral is het goed dat je al wat boeken gelezen hebt over NH. Zo heb je toch al iets of wat overzicht over welke methode je aanspreekt en welke niet en met welke methode je het gevoel hebt dat je zou kunnen beginnen zonder begeleiding en met welke niet.
Hoe begin je aan parelli? Wel daarvoor heb je equipment nodig: een touwhalster, een 12ft rope en een Carrotstick met string.
Verder heb je inderdaad het level 1 pakket nodig. Ik heb hier beide pakketten liggen, zowel het oude als het nieuwe. Het grote verschil zit em in de dvd's! Bij het oude pakket heb je 1 video, de pocketboekjes en het theorieboek. Op de video is inderdaad pat zelf aan het woord en de games worden er voor getoont en that's it. Verder moet je het maar doen met je pocketguides. Best goed te doen, daar niet van, maar het nieuwe pakket is wel makkelijker wat dat betreft. Er zijn 6 dvd's, waar inderdaad Linda heel dikwijls aan het woord is. Pat zie je maar één of twee keer voorbij komen. Verder wordt er uitgebreid ingegaan op de psychologie van het paard en is het meer studentgericht. Daarmee bedoel 'k dat je de stappen daadwerkelijk ziet! Je ziet hoe het wel en hoe het niet moet.

Myukii schreef:
Bijvoorbeeld: móét je persé een begleider/leraar/instructeur (geen idee hoe dat heet in Nh-taal Knipoog ) hebben om het goed te kunnen doen? Dat het handig is begrijp ik, maar ik wil liever wat vrijblijvender ermee bezig gaan. Dat ik makkelijk kan stoppen als ik besef dat het niets voor mij is (waar ik absoluut niet vanuit ga overigens). Daarbij heb ik ook geen geldboom in de tuin staan, en ik neem aan dat een begleider niet gratis is Knipoog

Neen normaal heb je geen begeleider nodig met de parellipakketten. Als je het level 1 pakket gekocht hebt heb je daaraan wel genoeg. Je kan wel eventueel afspreken met andere parelliers om eens een playday te houden waardoor je van elkaar leert. Of je kan iemand die bezig is met parelli vragen om eens te komen kijken om te kijken of je goed bezig bent.
Er bestaan ook officiële cursussen waar je naartoe kan gaan.

Myukii schreef:
En dan: hoe kom ik het best aan een pakket, en wat zit daar allemaal in? Nieuw kopen kan natuurlijk, maar dan vind ik het echt bijzonder duur. Ik heb veel voor mijn paard over, maar zóveel geld voor een paar boeken enzo.. Hoe duur zal het ongeveer worden als ik ze 2ehands koop?

Je kan aan een pakket komen via fora waar mensen zitten die hun pakket verkopen. Of je kan via e-bay een pakket van iemand overkopen. Natuurlijk kan je ook een pakket nieuw kopen maar inderdaad dat is wel duurder.
In het nieuwe pakket zit een succes map (dat is een poster waar je kan aanvinken welke lessen je al afgesloten hebt), pocketboekjes waar alles stap voor stap in beschreven staat, 6 dvd's waar alle stappen opstaan, een logboek waar je kan in opschrijven wat je juist gedaan hebt en wat goed of fout ging. Zo krijg je makkelijk een overzicht waar je nog aan moet werken, en een theorieboek.

Myukii schreef:
En, wat ís het eigenlijk? Wat doe je, wat lees je, wat kan je, wat moet je? Ik neem aan dat het veel theorie is, met oefeningen (games, toch?) tussendoor? Maar, wat houden die games in, hoeveel boeken zijn het, wat voor theorie, wat is te zien op de dvd's, heb je speciale dingen nodig enz. enz?

Je begint te lezen met pocketguide 1. Van daaruit wordt er doorverwezen naar een bepaald deel in het theorieboek of een bepaalde chapter op de dvd.
De boekjes zijn in het engels, maar makkelijk leesbaar. Het begint met les 1 en eindigt natuurlijk met de laatste les. Bovendien zit er nog een pocketboekje bij waar je de beginfase voor level 2 legt.
De pocketguides zijn eigenlijk alle stappen. Er staat in HOE je een bepaalde stap moet doen, er staat in wat er kan foutgaan en waarom het dan fout gegaan is. Er staat op het einde van elke les een overzicht van wat je moet kunnen om naar de volgende les over te stappen.
Ik kan je enkel aanraden geen enkele stap over te slaan, want dat bekoop je later in je level 1 programma toch en dan moet je alsnog terug naar de basis.
De theorie staat echt beschreven in het theorieboek. In de pocketguides staat echt een stappenplan.
Dat stappenplan kan je meenemen naar je paard. Die boekjes passen perfect in je jaszak.
Wat de games inhouden vind je terug in de boekjes. Op de dvd's zijn simulatiespelletjes te zien, maar ook eventuele dingen die fout gaan. Er wordt getoond hoe je dan een bepaald probleem kan oplossen. In het begin krijg je een beeld van wat level 1 is. Op het einde krijg je een beeld van hoe level 1 eruit moet zien.

Myukii schreef:
Ik hoor en lees ook wel eens over 'examens'. Hoe zit dat in elkaar en hoe werkt dat? Moet je persé examen doen voordat je aan level 2 kan beginnen?

Je kan een examen doen door je level 1 te filmen en het filmpje op te sturen naar Parelli Nederland. Eddy modde beoordeelt dan je filmpje.
Je moet geen examen doen om over te stappen naar het volgende level. Maar naar het schijnt krijg je als je geslaagd bent een rode string voor aan je Carrotstick en een pin van parelli. Het is dus ook leuk om te doen Lachen
Bovendien weet je dan wel of je goed bezig bent en wat je nog eventueel moet aanpassen alvorens verder te gaan. Maar ieder kiest natuurlijk voor zich of die een filmpje instuurt of niet.

Véél succes ermee!

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:33

Zijn die pakketten nou echt alleen in het engels te krijgen?
Geloof niet dat mijn engels daar goed genoeg voor is..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:07

ze zijn er ook in het Duits en nog een paar talen, maar niet in het NL

19 aug is er in Lunteren een gratis toegankelijk Parelli tournement, daar laten de betere Parelli studenten zien wat parelli inhoudt en geven de NL instructeur en een Zwitserse instructeur een demo, misschien leuk voor een eerste kennismaking met parelli

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:11

Oh dat lijkt me wel leuk om daar heen te gaan..
Waar kun je die paketten nou bestellen, die nieuwe versie..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:59

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:17

Maar moet je als je met grondwerk wilt beginnen, houd dat nu de 7 games in (dat heb ik begrepen op paardnatuurlijk.nl) of moet je ook nog andere oefeningen doen,? en is hier ook een NL site over?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 00:20

Er is een ander boek dat over grondwerk praat, dat boek staat hier: viewtopic.php?f=125&t=625206, en is in het Nederlands. Daar staan heel veel dingen (en nog meer) in beschreven die je in het systeem van Parelli ook vind. Maar Parelli gaat toch een beetje verder. Je begint aan de grond maar kunt zo ver gaan als je zelf wilt. Een overzicht van het systeem van Parelli, en wat je er allemaal mee kunt bereiken staat hier:
http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... 0Be?&t=lit

En als je een filmpje wilt zien hoe ver je het met Parelli kunt schoppen:

viewtopic.php?f=21&t=524275

Vooral dat filmpje is zo ontzettend gaaf (werkende link staat in derde bericht van topic)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 09:00

*zucht*, ik houd van Honza&Gaston Lovers
En ik zie net, heel fijn, dat hij een demonstratie geeft tijdens mijn workshop op de nhdag Scheve mond Gelukkig kan ik het laatste half uurtje nog zien..

Vandaag ga ik mijn level 1 pakket ophalen, spannend Haha!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:28

Op de seminar de avond van te voren geeft hij ook een korte show hint hint Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 12:08

Ja, maar om 2x heen en weer naar arnhem te gaan, is me net wat te veel Knipoog

Ik ben al érg blij dat ik hem iig kan zien, en oooit, over een heeele lange tijd, zal Honza naar mij opkijken, in plaats van ik naar hem. Clown *droomt verder*

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:15

Het boek van inge teblick wordt veel aangeraden, ik denk dat ik die maar is ga kopen.
Een pakket is me toch te duur en ik kan helemaal geen engels, ik weet zeker dat ik dan alles verkeerd begrijp Koe